0113-KDIPT1-2.4012.669.2017.2.IR - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.669.2017.2.IR Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2017 r. (data wpływu 2 października 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 listopada 2017 r. (data wpływu 6 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku zastosowania zwolnienia od podatku VAT do usług obsługi zleceń stałych oraz poleceń zapłaty świadczonych na rzecz banku...., określenia miejsca świadczenia i opodatkowania podatkiem VAT świadczonych ww. usług jak również prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku zastosowania zwolnienia od podatku VAT do usług obsługi zleceń stałych oraz poleceń zapłaty świadczonych na rzecz banku...., określenia miejsca świadczenia i opodatkowania podatkiem VAT świadczonych ww. usług jak również prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 listopada 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

..., na podstawie umowy zawartej z bankiem.... zarejestrowanym w Niemczech, świadczy usługi obsługi zleceń stałych oraz poleceń zapłaty...... obsługuje następujące usługi:

1. VDL (Variables Dauerauftrag-und Lastschriftverfahren) - obsługa zleceń stałych (Dauerauftrage), składanych przez klientów....,

2. TDA (Termin-und Dauerauftrage) - obsługa poleceń zapłaty (Lastschriften), dla których beneficjentem jest klient.....,

3. SEPA B2B Mandatserfassung - obsługa poleceń zapłaty w standardzie SEPA, dla których beneficjentem jest klient....

Wynagrodzenie za świadczenie powyższych usług naliczane jest w oparciu o poniższe pozycje cennikowe:

1. VDL (Variables Dauerauftrag-und Lastschriftverfahren) - wynagrodzenie jest naliczane za obsługę jednego wniosku,

2. TDA (Termin-und Dauerauftrage) - wynagrodzenie jest naliczane za obsługę jednego wniosku,

3. SEPA B2B Mandatserfassung - wynagrodzenie jest naliczane za obsługę jednego wniosku.

Ad. 1)

Obsługa zleceń stałych (...) złożonych przez klientów.... Zlecenie stałe jest wydanym bankowi przez klienta banku (dłużnika) poleceniem regularnego obciążania swojego rachunku stałą kwotą płatności w celu przekazania środków beneficjentowi płatności. Na podstawie otrzymanego od klienta zlecenia stałego bank realizuje przelewy w określonych odstępach czasu, na określoną w zleceniu kwotę..... podejmuje do realizacji widniejące w aplikacji banku wnioski zawierające skany papierowych zleceń stałych, złożonych przez klientów....., bądź wnioski wprowadzające zmiany do aktywnych zleceń stałych.

W przypadku wniosków dotyczących aktywacji zleceń stałych pracownik..... weryfikuje otrzymane zlecenie pod kątem informacji niezbędnych do zarejestrowania zlecenia stałego w systemie.... Weryfikacji podlegają m.in.:

* kwota,

* numer rachunku beneficjenta,

* numer oddziału,

* nazwisko i imię lub nazwa beneficjenta,

* częstotliwość płatności,

* termin pierwszej realizacji,

* tytuł przelewu (niewymagany),

* podpisy widniejące na zleceniu stałym oraz pieczątka oddziału.

W przypadku niepełnych danych lub innych niezgodności, pracownik.... kontaktuje się z oddziałem, który przesłał dane zlecenie stałe, w celu wyjaśnienia niezgodności.

Jeżeli wniosek przejdzie pozytywnie etap weryfikacji danych, parametry zlecania stałego są wprowadzane przez pracownika.... do systemu..... Następnie pracownik.... sprawdza wprowadzone do systemu dane i autoryzuje zlecenie w systemie.... Wprowadzone i zautoryzowane w systemie.... zlecenie będzie w przyszłości generowało automatyczne przelewy zgodnie z danymi zawartymi w parametrach zlecenia. W ramach obsługi procesu VDL, oprócz wprowadzania zleceń stałych do systemu.....,..... wykonuje również następujące operacje:

* wprowadzanie zmian parametrów aktywnych zleceń stałych,

* usuwanie zleceń stałych,

* przerwanie łańcucha płatności,

* przeniesienie aktywnych zleceń na nowe konto,

* wprowadzenie opłat dla konta.

Ad. 2)

Obsługa poleceń zapłaty w aplikacji TDA. Polecenie zapłaty oznacza zgodę na pobieranie z rachunku dłużnika przez beneficjenta określonych płatności. Obsługiwane przez..... w aplikacji TDA polecenia zapłaty dotyczą przypadków, w których beneficjentem płatności jest klient....., natomiast płatnikiem może być dowolna osoba fizyczna lub firma. Przedstawiając bankowi zgodę dłużnika na polecenie zapłaty, beneficjent uzyskuje możliwość pobierania regularnych płatności z rachunku dłużnika w celu uzyskania płatności za towary lub usługi..... podejmuje do realizacji widniejące w aplikacji banku wnioski zawierające skany papierowych zgód na polecenia zapłaty, złożonych na rzecz klientów....., bądź wnioski wprowadzające zmiany do aktywnych poleceń zapłaty.

W przypadku wniosków dotyczących aktywacji poleceń zapłaty pracownik..... weryfikuje otrzymane zlecenie pod kątem informacji niezbędnych do zarejestrowania zgody na polecenie zapłaty w systemie.... Weryfikacji podlegają m.in.:

* kwota,

* numer rachunku dłużnika,

* numer oddziału,

* nazwisko i imię lub nazwa dłużnika,

* częstotliwość płatności,

* termin pierwszej realizacji,

* tytuł przelewu (niewymagany),

* pieczątka oddziału.

W przypadku niepełnych danych lub innych niezgodności, pracownik..... kontaktuje się z oddziałem, który przesłał dane zlecenie stałe, w celu wyjaśnienia niezgodności.

Jeżeli wniosek przejdzie pozytywnie etap weryfikacji danych, parametry zgody na polecenie zapłaty są wprowadzane przez pracownika..... do systemu.... Następnie pracownik.... sprawdza wprowadzone do systemu dane i autoryzuje zgodę na polecenie zapłaty w systemie.... Wprowadzona i zautoryzowana w systemie..... zgoda na polecenie zapłaty będzie w przyszłości umożliwiała realizację poleceń zapłaty zgodnie z danymi zawartymi w parametrach zlecenia.

W ramach obsługi procesu TDA, oprócz wprowadzania zgód na realizację poleceń zapłaty do systemu.....,.... wykonuje również następujące operacje:

* wprowadzanie zmian do aktywnych poleceń zapłaty,

* usuwanie poleceń zapłaty,

* wprowadzanie jednorazowych poleceń zapłaty.

Ad. 3)

Obsługa zgód na dokonywanie poleceń zapłaty w standardzie SEPA. Proces dotyczy poleceń zapłaty w standardzie SEPA, dla których zarówno płatnik, jak i beneficjent są podmiotami gospodarczymi. Obsługiwane przez.... zgody na polecenia zapłaty w standardzie SEPA dotyczą przypadków w których beneficjentem płatności jest klient........ podejmuje do realizacji widniejące w aplikacji banku wnioski zawierające skany zgód na polecenia zapłaty, złożonych na rzecz klientów....... Proces składa się wyłącznie z jednego etapu - wprowadzenia danych z otrzymanego wniosku do systemu....

Wprowadzona do systemu..... zgoda na polecenie zapłaty będzie w przyszłości umożliwiała beneficjentowi realizację poleceń zapłaty zgodnie z danymi zawartymi w parametrach zlecenia.

W piśmie z dnia 28 listopada 2017 r. stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

1. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce.

2. Jest zarejestrowany jako podatnik VAT-UE.

3. Usługobiorca jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a uptu.

4. Usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej w Niemczech.

5. Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz stałego miejsca działalności usługobiorcy znajdującego się w Polsce. Wnioskodawca świadczy przedmiotowe usługi na rzecz siedziby działalności usługobiorcy, które znajduje się w Niemczech.

6. Faktury zakupu dokumentujące zakup towarów i usług związanych ze świadczeniem usług obsługi zleceń stałych oraz poleceń zapłaty wystawiane są na....

7. Jeżeli prawidłowe jest stanowisko...., iż zlecone.... usługi obsługi zleceń stałych oraz poleceń zapłaty, nie byłyby uprawnione do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 na terenie kraju, wówczas..... jest uprawnione do odliczania podatku VAT naliczonego od zakupów służących świadczeniu niniejszych usług.

8. Wnioskodawca posiada dokumenty z których wynika związek podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług ze świadczeniem ww. usług obsługi zleceń stałych oraz poleceń zapłaty. Przyporządkowanie zakupów do poszczególnych rodzajów działalności dokonywanie jest przez wskazanie w opisie faktur zakupu oraz innych dokumentów kodu wydziału/zespołu na rzecz którego zakup został dokonany, przy czym wiadomym jest jaki rodzaj usług świadczy dany wydział/zespół.

9. Klasyfikacja statystyczna świadczonych przez.... usług obsługi zleceń stałych oraz poleceń zapłaty zgodnie z PKWIU 2008 mieści się pod numerem 66.19.99.0 Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.

10. Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za wykonane czynności wobec usługobiorcy. Umowa wskazuje następujący zakres odpowiedzialności:

Zleceniodawca i Zleceniobiorca odpowiadają wobec siebie nie naruszając przy tym innych regulacji za zawinione przez siebie szkody za każde zdarzenie szkody do wysokości wynagrodzenia łącznego przewidzianego w danej umowie szczegółowej. Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za prawidłowość wykonania zleconych czynności a nie za wykonanie usług finansowych będących efektem złożonych zleceń stałych oraz poleceń zapłaty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy świadczone przez.... usługi obsługi zleceń stałych oraz poleceń zapłaty podlegają zwolnieniu z opodatkowania na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2014 r. z późn. zm.?

2. Czy miejscem świadczenia usługi obsługi zleceń stałych oraz poleceń zapłaty jest kraj siedziby usługobiorcy na mocy art. 28b?

3. Czy VAT naliczony z faktur zakupu związanych bezpośrednio ze świadczeniem usług obsługi zleceń stałych oraz poleceń zapłaty podlega odliczeniu na mocy art. 86 ust. 8 pkt 1?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W zakresie pytania nr 1

Ustawa o VAT w art. 43 ust. 1 pkt 40 przewiduje zwolnienie z podatku VAT dla usług w zakresie depozytów środków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli. Zwolnieniu z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 podlega niewątpliwie świadczenie usług finansowych przez banki. W przypadku zlecenia podwykonawcy przez bank świadczenia niektórych czynności związanych z obsługą usług finansowych, dla ustalenia właściwej stawki opodatkowania VAT niezbędne jest oparcie się na tezach wynikających z orzecznictwa TSUE.

Na bazie orzecznictwa TSUE (C-2/95 Sparekassernes Datacenter, C-235/00 CSC Financial Services, C-350/10 Nordea Pankki Suomi Oyj), ugruntowało się stanowisko, iż w celu zbadania czy dana usługa, stanowiąca element usługi finansowej, podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT, należy przeanalizować czy zostały spełnione następujące warunki:

a.

usługa stanowi odróżniającą się całość,

b.

usługa jest specyficzna dla transakcji zwolnionych,

c.

usługa ma podstawowe znaczenie dla realizacji usług zwolnionych.

Ad. a)

Niewątpliwie zlecone.... usługi obsługi zleceń stałych oraz poleceń zapłaty stanowią odróżniającą się całość, z uwagi na fakt, iż Bank jest w stanie zlecić wykonanie tych usług zewnętrznemu podmiotowi.

Ad. b)

O usłudze stanowiącej element usługi finansowej można powiedzieć, iż jest specyficzna dla usługi finansowej wyłącznie w sytuacji gdy dany element usługi finansowej nadaje tej usłudze finansowy charakter. Kluczowym jest zbadanie czy wykonanie danej usługi wywołuje skutki prawne i finansowe dla stron umowy (bank - klient), czy też wykonanie danej usługi sprowadza się do wykonania technicznych, ustandaryzowanych czynności związanych ze świadczeniem usług finansowych.

Złożenie zlecenia stałego w banku przez klienta banku wywołuje skutki prawne, bowiem bank zobowiązany jest wówczas do wykonywania cyklicznych przelewów pieniężnych zgodnie z parametrami zlecenia, klient banku jest zobowiązany do zapewnienia środków na rachunku w celu zrealizowania płatności oraz do zapłaty bankowi opłaty za realizację przelewów. Przesłanie zlecenia stałego do zarejestrowania przez.... nie wywołuje żadnych skutków prawnych, bowiem wykonanie usługi przez.... sprowadza się do podjęcia technicznych czynności polegających na wprowadzeniu parametrów otrzymanego zlecenia do systemu bankowego. Złożenie zlecenia stałego nie powoduje skutków finansowych. Skutek finansowy powstaje w momencie realizacji cyklicznych płatności generowanych przez bank na podstawie parametrów zawartych w zleceniu stałym. W ramach usługi obsługi zleceń stałych.... nie bierze udziału w aktywowaniu i rozliczaniu płatności generowanych w wyniku złożonych przez klientów..... zleceń stałych.

Złożenie zgody na polecenie zapłaty w banku przez klienta banku (beneficjenta) wywołuje skutki prawne, bowiem bank uprawniony jest wówczas do realizacji polecenia zapłaty na zlecenie beneficjenta płatności zgodnie z parametrami zlecenia (wysłanie do banku dłużnika polecenia pobrania określonej kwoty pieniężnej z rachunku dłużnika), klient banku jest zobowiązany do zapłaty bankowi opłaty za realizację polecenia zapłaty. Przesłanie zgody na polecenie zapłaty do zarejestrowania przez.... nie wywołuje żadnych skutków prawnych, bowiem wykonanie usługi przez.... sprowadza się do podjęcia technicznych czynności polegających na wprowadzeniu parametrów otrzymanego zlecenia do systemu bankowego. Złożenie zgody na realizację polecenia zapłaty nie powoduje skutków finansowych. Skutek finansowy powstaje w momencie realizacji cyklicznych płatności generowanych przez bank na podstawie parametrów zawartych w poleceniu zapłaty. W ramach usługi obsługi poleceń zapłaty.... nie bierze udziału w aktywowaniu i rozliczaniu płatności generowanych w wyniku złożonych przez klientów..... poleceń zapłaty.

Zlecone..... usługi obsługi zleceń stałych oraz poleceń zapłaty nie obejmują istotnych i specyficznych cech usług finansowych w zakresie transferów pieniężnych. Zlecone usługi obejmują jedynie wykonanie ustandaryzowanych czynności technicznych związanych ze świadczeniem usług finansowych przez bank.

Ad. c)

Zlecony zestaw usług obsługi zleceń stałych oraz poleceń zapłaty jest niewątpliwie niezbędny dla świadczenia przez bank usług finansowych obejmujących wszelkiego rodzaju transakcje płatnicze, przekazy i transfery pieniężne. Bez wprowadzenia parametrów zleceń stałych oraz poleceń zapłaty do systemów bankowych nie byłyby realizowane cykliczne transfery środków pieniężnych generowane w wyniku złożonych przez klientów..... zleceń stałych oraz poleceń zapłaty.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż zlecone.... usługi obsługi zleceń stałych oraz poleceń zapłaty nie są uprawnione do korzystania ze zwolnienia z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 z uwagi na fakt iż charakter zleconej usługi, sprowadzający się do rejestracji w systemie bankowym parametrów zleceń stałych oraz poleceń zapłaty, obejmuje jedynie wykonanie technicznych, ustandaryzowanych czynności. W ramach obsługi zleceń stałych oraz poleceń zapłaty..... nie generuje ani nie rozlicza płatności realizowanych przez bank na podstawie parametrów wprowadzonych do systemu zleceń stałych oraz poleceń zapłaty. Czynności wykonywane przez..... w ramach obsługi zleceń stałych oraz poleceń zapłaty nie wywołują skutków prawnych ani finansowych wobec banku lub klienta banku. W związku z powyższym usługi obsługi zleceń stałych oraz poleceń zapłaty podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT.

W zakresie pytania nr 2

Na mocy art. 28b uptu, w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika, miejscem świadczenia usług jest kraj w którym usługobiorca ma siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności. Zlecone usługi obsługi zleceń stałych oraz poleceń zapłaty świadczone są na rzecz..... zarejestrowanego w Niemczech, zatem miejsce świadczenia usług znajduje się w Niemczech.

W zakresie pytania nr 3

Na mocy art. 86 ust. 8 pkt 1 podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur zakupu, jeżeli nabyte towary lub usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli te kwoty mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju. Zlecone usługi obsługi zleceń stałych oraz poleceń zapłaty zdaniem.... podlegałyby opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT, zatem.... przysługuje prawo do odliczania VAT z faktur zakupu związanych bezpośrednio ze świadczeniem usług obsługi zleceń stałych oraz poleceń zapłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt ścisłego powiązania ze sobą zagadnień będących przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, tut. Organ udzielił na nie odpowiedzi w jednej interpretacji indywidualnej, a ponadto uznał za zasadne udzielenie odpowiedzi w pierwszej kolejności na pytanie nr 2, a następnie na pytania nr 1 i 3.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Z kolei towarami - w świetle art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Zatem przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.

Należy podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jednocześnie, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonana przez podatnika.

Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz podatnikiem VAT-UE na podstawie umowy zawartej z bankiem..... zarejestrowanym w Niemczech, świadczy usługi obsługi zleceń stałych oraz poleceń zapłaty. Usługobiorca jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy posiadającym siedzibę działalności gospodarczej w Niemczech. Wnioskodawca świadczy przedmiotowe usługi na rzecz siedziby działalności usługobiorcy, które znajduje się w Niemczech.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy objętych zakresem postawionych we wniosku pytań zaznaczyć w tym miejscu należy, że z przepisu art. 5 ust. 1 ustawy, regulującego zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynika, iż dla opodatkowania danej transakcji rozstrzygające znaczenie ma ustalenie miejsca dostawy (świadczenia).

Wskazać należy, że miejsce świadczenia to nic innego jak miejsce opodatkowania danej czynności. Zatem, jego określenie ma istotne znaczenie dla prawidłowego ustalenia państwa, w którym powstanie obowiązek podatkowy z tytułu danej czynności.

W związku z powyższym przedmiotem analizy, w pierwszej kolejności, zostanie objęte pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2 dotyczące określenia miejsca świadczenia ww. usług.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi ust. 2 art. 28b ustawy w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Natomiast w przypadku, gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (art. 28b ust. 3 ustawy).

Z analizy okoliczności sprawy wynika, że Zainteresowany jak również usługobiorca (...) spełniają definicję podatnika, wskazaną w cytowanym powyżej art. 28a ustawy, a ponadto w przedmiotowej sprawie nie będą miały zastosowania zastrzeżenia wymienione w art. 28b ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego wskazać należy, iż w okolicznościach niniejszej sprawy w przypadku usług obsługi zleceń stałych oraz poleceń zapłaty świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz podatnika posiadającego siedzibę działalności na terytorium Niemiec, miejscem świadczenia tych usług w świetle ww. art. 28b ust. 1 ustawy jest terytorium ww. państwa, w którym usługobiorca posiada siedzibę. Tym samym świadczone przez Wnioskodawcę usługi obsługi zleceń stałych oraz poleceń zapłaty na rzecz ww. usługobiorcy nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski, a zatem na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek rozliczenia w Polsce podatku VAT z tytułu usług świadczonych na rzecz ww. kontrahenta.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2, należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się z kolei do kwestii prawa do odliczenia podatku VAT wskazać należy, że w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi zaś art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Przepis art. 86 ust. 8 ustawy zrównuje w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego sytuację podatników wykonujących czynności opodatkowane poza terytorium kraju z sytuacją podatników, którzy korzystają z tego prawa na zasadach ogólnych, dokonując transakcji opodatkowanych na terytorium kraju. Celem tego przepisu jest uwolnienie od ekonomicznego ciężaru podatku każdego podatnika, bez względu na miejsce opodatkowania czynności wykonywanych w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie wyżej cytowanego przepisu art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy przysługuje zatem, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik;

* towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych poza terytorium kraju;

* wykonanie tych czynności na terytorium kraju byłoby opodatkowane.

Aby odliczyć kwoty związane z czynnościami, których miejsce świadczenia znajduje się poza granicami kraju, konieczne jest, aby kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych nabyć, nabycia te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni.

Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług związanych z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju, jest to, aby - hipotetycznie - w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju, podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady zatem, czynności świadczone poza terytorium kraju powinny mieć charakter sprzedaży opodatkowanej.

Przepisy wymagają ponadto, aby podatnik miał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

W związku z powyższym celem udzielenia odpowiedzi na pytanie oznaczone we wniosku jako nr 3 dotyczące prawa do odliczenia podatku VAT od nabytych towarów i usług związanych z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju w pierwszej kolejności należy przeanalizować kwestię zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, gdyby były one wykonywane na terytorium kraju.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Wskazać również należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy, zwolnieniem od podatku objęte są usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Z kolei w myśl art. 43 ust. 15 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41, nie mają zastosowania do:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2.

usług doradztwa;

3.

usług w zakresie leasingu.

W tym miejscu zauważyć należy, że przepisy art. 43 ust. 1 pkt 7 i 37-41 miały na celu implementację do krajowego porządku prawnego przepisów art. 135 ust. 1 lit. a-f Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którymi zwolnieniu od tego podatku podlegają wymienione transakcje z dziedziny finansów i ubezpieczeń.

Jednocześnie wskazać należy, że przy dokonywaniu interpretacji przepisów art. 43 ust. 1 pkt 7 i 38-41 ustawy uwzględnić należy orzecznictwo TSUE dotyczące usług finansowych (w tym usług stanowiących element usług finansowych). Ze zwolnienia będą korzystać usługi stanowiące element usług finansowych wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7 i 38-41, jeżeli takie zwolnienie wynika z orzecznictwa TSUE.

Istotne w tym zakresie jest orzeczenie TSUE, z dnia 5 czerwca 1997 r. w sprawie C-2/95 SDC (powołane również przez Wnioskodawcę). W wyroku w sprawie C-2/95 Sparekassernes Datacenter (SDC) dotyczącym zwolnień przedmiotowych na gruncie wspólnego systemu VAT, TSUE wskazał cechy charakterystyczne usługi finansowej w kontekście ustalenia warunków stosowania zwolnienia dla konkretnych podtypów usług finansowych wymienionych w art. 13 (B) B (d) pkt 3 i 5 VI Dyrektywy (obecnie art. 135 ust. 1 lit. d i lit. f Dyrektywy 2006/112/WE). Sprawa dotyczyła usług świadczonych przez SDC (stowarzyszenie) przede wszystkim na rzecz banków oraz innych jednostek podłączonych do jego systemu informatycznego. SDC świadczyło usługi przetwarzania danych związanych z transakcjami prowadzonymi przez jego klientów, a także pewnych usług związanych ze sprawami administracyjnymi swoich członków. Trybunał orzekł, że ani sposób wykonywania usług, ani charakter prawny usługodawcy, ani nawet brak bezpośredniej umowy podmiotu wykonującego usługi z ostatecznym odbiorcą nie wykluczają zastosowania zwolnień, o których mowa w art. 13 (B) (D) pkt 3 i 5 VI Dyrektywy, pod warunkiem, że usługi świadczone przez dany podmiot są przez klienta Banku postrzegane jako element otrzymanej usługi finansowej.

Ponadto, aby świadczone usługi korzystały ze zwolnienia powinny stosownie do orzecznictwa TSUE dotyczyć specyficznych i istotnych elementów związanych z daną usługą finansową. Należy też wskazać, że TSUE w ww. orzeczeniu dodał, że "Sam fakt, że jakiś element jest niezbędny do zakończenia transakcji zwolnionej z podatku, nie daje podstaw do konkluzji, że usługa, którą dany element reprezentuje jest zwolniona".

Podobne stanowisko zostało przedstawione przez Trybunał w orzeczeniu z dnia 13 grudnia 2001 r. w sprawie C-235/00 CSC Financial Services Ltd. W wyroku tym TSUE stwierdził, że "obrót papierami wartościowymi polega na działaniach zmieniających sytuację prawną i finansową między stronami i działania te są porównywalne do przypadków przeniesienia lub płatności. Dostawa zwykłej usługi technicznej lub administracyjnej, nie zmieniającej sytuacji prawnej lub finansowej nie wydaje się więc być objęta zwolnieniem ustalonym w art. 13 część B lit. d pkt 5 Szóstej dyrektywy.

(...) Wynika z tego więc, że usługi o charakterze administracyjnym nie zmieniające prawnej bądź finansowej pozycji stron nie są objęte zwolnieniem ustalonym w art. 13 część B lit. d pkt 5".

Z analizy ww. orzeczeń wynika więc, że ze zwolnienia będą korzystać usługi stanowiące element usług finansowych, jeżeli:

* z ogólnego punktu widzenia stanowią osobną całość,

* obejmują funkcje charakterystyczne dla usługi zwolnionej,

* świadczone usługi muszą pociągać za sobą zmiany w sytuacji prawnej i finansowej zainteresowanych podmiotów.

W orzeczeniu z dnia 26 maja 2016 r. w sprawie C-607/14 Bookit Ltd TSUE podkreślił, że transakcje zwolnione na podstawie art. 135 ust. 1 lit. d Dyrektywy 2006/112/WE zostały zdefiniowane ze względu na charakter świadczonych usług, a nie ze względu na usługodawcę lub usługobiorcę. Zwolnienie nie jest zatem uzależnione od spełnienia wymogu, by transakcje były dokonywane przez określony rodzaj zakładu lub osoby prawnej, jeśli wchodzą one w zakres transakcji finansowych.

Trybunał orzekł, że "przelew jest transakcją polegającą na realizacji dyspozycji przekazania określonej sumy pieniędzy z jednego rachunku na drugi. Transakcja ta cechuje się w szczególności tym, że powoduje zmianę sytuacji prawnej i finansowej istniejącej z jednej strony między udzielającym dyspozycji a beneficjentem, a z drugiej strony między nimi a ich bankiem, w odpowiednim przypadku, między bankami. Ponadto transakcją powodującą tę zmianę jest sam przelew środków między kontami, niezależnie od jego kauzy (...).

(...) brzmienie art. 135 ust. 1 lit. d) dyrektywy VAT nie wyklucza co do zasady, aby transakcja przelewu składała się z różnych odrębnych usług, które stanowią wówczas »transakcje dotyczące« przelewów w rozumieniu tego przepisu (...). Jakkolwiek nie można wykluczyć, że omawiane zwolnienie może obejmować usługi niebędące w swej istocie przelewami, to jednak zwolnienie to może dotyczyć jedynie transakcji tworzących odrębną całość, ocenianą w sposób ogólny, których skutkiem jest pełnienie jedynie szczególnych i istotnych funkcji takich przelewów (zob. podobnie wyrok z dnia 5 czerwca 1997 r., SDC, C-2/95 EU:C:1997:278, pkt 66 68)".

Zdaniem TSUE z powyższego wynika, że "aby można było zaklasyfikować świadczone usługi jako transakcje dotyczące przelewów w rozumieniu art. 135 ust. 1 lit. d dyrektywy VAT, muszą tworzyć odrębną całość, ocenianą w sposób ogólny, której skutkiem jest pełnienie szczególnych i istotnych funkcji przelewu i która w konsekwencji skutkuje przeniesieniem środków pieniężnych i powoduje zmiany prawne i finansowe. W tym względzie należy odróżnić usługę zwolnioną z podatku w rozumieniu dyrektywy VAT od wykonania zwykłego świadczenia rzeczowego lub technicznego. Istotne jest w szczególności, aby w tym celu zbadać zakres odpowiedzialności usługodawcy, a zwłaszcza to, czy odpowiedzialność ta ograniczona jest do aspektów technicznych, czy też obejmuje specyficzne i istotne elementy transakcji (zob. podobnie: wyrok z dnia 5 czerwca 1997 r., SDC, C-2/95, z dnia 28 lipca 2011 r. Nordea Pankki Suomi, C-350/10)".

W związku z powyższym, analizując przedstawione we wniosku okolicznościami sprawy, z których wynika, że Wnioskodawca w ramach zawartej z bankiem umowy ponosi odpowiedzialność wobec usługobiorcy za prawidłowe wykonanie zleconych czynności a nie za wykonanie usług finansowych, nie bierze on bowiem udziału w aktywowaniu i rozliczaniu płatności realizowanych przez bank, wykonywane przez Zainteresowanego usługi sprowadzają się jedynie do podjęcia technicznych, ustandaryzowanych czynności, uznać należy, iż wykonywane przez Wnioskodawcę czynności jakkolwiek związane z usługami finansowymi, same w sobie jednak takimi usługami nie są. Wnioskodawca nie uczestniczy w sposób szczególny i istotny w zmianach prawnych i finansowych klientów banku konkretyzujących przeniesienie własności środków pieniężnych i pozwalających, zgodnie z orzecznictwem TSUE, uznać je za transakcje korzystające ze zwolnienia od podatku VAT.

Mając zatem powyższe na uwadze stwierdzić należy, że Wnioskodawca wykonując przedmiotowe czynności określone w opisie sprawy nie dokonuje bezpośrednio świadczenia usług w zakresie transakcji, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy, nie obciąża, ani nie uznaje sam bezpośrednio danych rachunków. Zainteresowany wykonuje jedynie czynności techniczne sprowadzające się do rejestracji w systemie parametrów zleceń stałych oraz poleceń zapłaty. W konsekwencji uznać należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi, gdyby były wykonywane na terytorium kraju, nie korzystałyby ze zwolnienia, o którym mowa wyżej i podlegałyby opodatkowaniu podstawową stawką podatku.

Udzielając natomiast odpowiedzi w kwestii prawa do odliczenia podatku VAT, stwierdzić należy, że w sytuacji gdy nabyte przez Wnioskodawcę towary i usługi dotyczą świadczenia usług poza terytorium kraju i Zainteresowany posiada dokumenty, z których wynika związek podatku naliczonego z tymi czynnościami, to Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu ww. nabycia, ponieważ - jak wyżej wskazano - świadczone przez Wnioskodawcę usługi obsługi zleceń stałych oraz poleceń zapłaty, gdyby były wykonywane na terytorium kraju, stanowiłyby czynności podlegające opodatkowaniu niekorzystające ze zwolnienia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego jako nr 1 i 3, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl