0113-KDIPT1-2.4012.583.2018.1.JS - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z wycinką drewna dokonaną w oparciu o dokumentację techniczną oraz protokół dodatkowej wycinki drzew zagrażających bezpieczeństwu ruchu na drodze.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.583.2018.1.JS Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z wycinką drewna dokonaną w oparciu o dokumentację techniczną oraz protokół dodatkowej wycinki drzew zagrażających bezpieczeństwu ruchu na drodze.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2018 r. (data wpływu 21 czerwca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 lipca 2018 r. (data wpływu 30 lipca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z wycinką drewna dokonaną w oparciu o dokumentację techniczną oraz protokół dodatkowej wycinki drzew zagrażających bezpieczeństwu ruchu na drodze - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z wycinką drewna dokonaną w oparciu o roczny plan wyrębu (pytanie nr 1 wniosku),

* braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z wycinką drewna dokonaną w oparciu o dokumentację techniczną oraz protokół dodatkowej wycinki drzew zagrażających bezpieczeństwu ruchu na drodze (pytania nr 2 i 3 wniosku).

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 lipca 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zarząd Dróg Powiatowych jest jednostką organizacyjną Powiatu, której powierzone zostały zadania własne jednostki samorządu terytorialnego określone w przepisach art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1868 z późn. zm.). Celem działania jednostki jest wykonywanie obowiązków zarządcy dróg w zakresie planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg zgodnie z ustawą o drogach publicznych, w tym między innymi utrzymywanie zieleni przydrożnej, sadzenie i usuwanie drzew i krzewów.

W ramach realizacji zadań statutowych w zakresie utrzymania zieleni przydrożnej Zarząd Dróg Powiatowych pozyskuje drewno z wycinki pasów drogowych dróg powiatowych. Wycinka drzew dokonywana jest w oparciu o:

1.

roczny plan wyrębu, po uzyskaniu zezwolenia właściwego organu, zgodnie z obowiązującymi przepisami,

2.

dokumentację techniczną, z której wynika konieczność wycinki drzew w celu realizacji inwestycji drogowej,

3.

protokół dodatkowej wycinki drzew zagrażających bezpieczeństwu ruchu na drodze zgłoszonych po zatwierdzeniu rocznego planu oraz szczegółowy opis okoliczności w przypadkach pilnego usunięcia drzew wskutek nieprzewidzianych przyczyn (czynniki atmosferyczne, hydrologiczne i inne).

Przebieg wycinki i sprzedaży drewna w poszczególnych wariantach wygląda następująco: Ad. 1) Wycinka drzew w oparciu o roczny plan wyrębu:

Po uzyskaniu zezwolenia właściwego organu na wycinkę drzew ujętych w planie wyrębu, wyłoniony zostaje w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego podmiot zewnętrzny, który dokonuje wycinki lub wycinki i transportu drewna na plac składowania (teren Obwodu Drogowego ZDP). Uzyskane z wycinki drewno podlega obmiarowi i klasyfikacji oraz wycenie przez specjalistę (brakarza), który z czynności tych sporządza protokół. Za wycinkę i transport drewna oraz dokonanie obmiaru, klasyfikacji i wyceny drewna Zarząd Dróg otrzymuje od wykonawców faktury VAT (z podatkiem VAT naliczonym) i ponosi z tego tytułu wydatki.

Pozyskane drewno sprzedawane jest w drodze przetargu osobom trzecim lub bezpośrednio wykonawcy, który świadczył usługę wycinki. W przypadku gdy wykonawca usługi jest jednocześnie nabywcą drewna, Zarząd Dróg Powiatowych wystawia fakturę VAT (z podatkiem VAT należnym) za sprzedane drewno, a wykonawca usługi wystawia fakturę VAT (z podatkiem VAT naliczonym) za dokonanie wycinki drzew. W przypadku sprzedaży osobom trzecim wystawiana jest faktura VAT (z podatkiem VAT należnym). Sprzedaż ujęta jest w rejestrach sprzedaży i deklaracji VAT-7.

Ad. 2) Wycinka drzew w oparciu o dokumentację techniczną, z której wynika konieczność wycinki drzew w celu realizacji inwestycji drogowej:

Wycinka drzew dokonywana jest w celu realizacji inwestycji drogowej przez wykonawcę inwestycji. Pozyskane w ten sposób drewno podlega obmiarowi i klasyfikacji przez specjalistę (brakarza). Następnie sprzedawane nabywcy, który przedstawi najkorzystniejszą ofertę. Sprzedaż drewna udokumentowana jest fakturami VAT (z podatkiem VAT należnym), ujęta w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT-7.

Ad. 3) Wycinka drzew w oparciu o protokół dodatkowej wycinki drzew zagrażających bezpieczeństwu ruchu na drodze zgłoszonych po zatwierdzeniu rocznego planu oraz szczegółowy opis okoliczności w przypadkach pilnego usunięcia drzew wskutek nieprzewidzianych przyczyn (czynniki atmosferyczne, hydrologiczne i inne):

Wycinka drzew dokonywana jest przez podmiot zewnętrzny, który za wykonaną usługę wystawia fakturę VAT (z podatkiem VAT naliczonym). Pozyskane w ten sposób drewno podobnie jak w przypadkach opisanych wyżej podlega obmiarowi i klasyfikacji przez specjalistę (brakarza), który na tę okoliczność sporządza protokół i wystawia za wykonaną usługę fakturę VAT (z podatkiem VAT naliczonym).

Pozyskane drewno jest następnie sprzedawane nabywcy, który przedstawi najkorzystniejszą ofertę. Sprzedaż drewna udokumentowana jest fakturami VAT (z podatkiem VAT należnym), ujęta w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT-7.

We wszystkich omówionych przypadkach, do dnia sporządzenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej ORD-IN Zarząd Dróg Powiatowych nie dokonywał odliczeń od dokonywanych zakupów. W chwili otrzymania interpretacji indywidualnej, dokona ewentualnych korekt odliczeń.

Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i w swoich rozliczeniach uwzględnia czynności dokonywane przez jednostki organizacyjne, w tym Zarząd Dróg Powiatowych (w związku z dokonaniem centralizacji od dnia 1 stycznia 2017 r.).

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

1. Na pytanie tut. Organu o treści: "Do jakich czynności Wnioskodawca wykorzystuje efekty inwestycji związanych z wycinką drzew, o których mowa we wniosku, tj. czy do czynności:

a.

opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolnionych od podatku od towarów i usług,

c.

niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?"

Wnioskodawca udzielił odpowiedzi:

Wariant 1 - wycinka w oparciu o roczny plan wyrębu.

W tym przypadku wydatki ponoszone w związku ze sprzedażą drewna, tj. dotyczące usług wycinki drzew mają bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. ze sprzedażą drewna. Efekty z dokonanej wycinki, czyli pozyskane w ten sposób drewno przeznaczone jest do sprzedaży - służy wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wariant 2 - wycinka przy realizacji inwestycji drogowych w oparciu o dokumentację techniczną.

W tym przypadku głównym celem jest realizacja zadania dotycząca przebudowy, rozbudowy dróg powiatowych, które są zadaniami statutowymi poza działalnością gospodarczą i to jest główny cel wydatku. Pozyskane w wyniku realizacji zadania inwestycyjnego drewno stanowi wartość incydentalną, jest produktem ubocznym wykonywania zadań statutowych i nie jest pozyskiwane z myślą o dalszej odsprzedaży czy innych czynnościach opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, choć ostatecznie może być przedmiotem sprzedaży.

Wariant 3 - wycinka dodatkowa drzew zagrażająca bezpieczeństwu na drogach (pilne usunięcie wskutek nieprzewidzianych przyczyn - czynniki atmosferyczne, hydrologiczne i inne). Celem wycinki nie jest pozyskanie drewna, a jedynie wypełnienie zadań statutowych, które wystąpiły w związku z nagłymi zdarzeniami, np. wichury. Wydatki w momencie ich ponoszenia nie mają związku z działalnością gospodarczą lecz z wykonywaniem czynności określonych statutem. Pozyskane w ten sposób drewno może być przedmiotem sprzedaży.

2. Dla wszystkich opisanych wariantów - podmiot realizujący usługę wystawia fakturę na:

Nabywca: Powiat

Odbiorca: Zarząd Dróg Powiatowych

3. Realizacja wycinki drzew należy do zadań własnych Powiatu z zakresu dróg publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 995 z późn. zm.). Zadania w tym zakresie realizuje Zarząd Dróg Powiatowych, jako jednostka organizacyjna Powiatu, nieposiadająca osobowości prawnej, której powierzono zadania w tym zakresie, co zostało zawarte w opisie stanu poz. 74.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Powiatowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków (usługa wycinki, transportu, obmiaru oraz klasyfikacji i wyceny) w wyniku wycinki drewna dokonanej w oparciu o dokumentację techniczną, z której wynika konieczność wycinki drzew w celu realizacji inwestycji drogowej (oznaczone jako pytanie nr 2 we wniosku)?

2. Czy Powiatowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków (usługa wycinki, transportu, obmiaru oraz klasyfikacji i wyceny) w wyniku wycinki drewna dokonanej w oparciu o protokół dodatkowej wycinki drzew zagrażających bezpieczeństwu ruchu na drodze zgłoszonych po zatwierdzeniu rocznego planu oraz szczegółowy opis okoliczności w przypadku silnego usunięcia drzew, wskutek nieprzewidzianych przyczyn (czynniki atmosferyczne, hydrologiczne i inne) (oznaczone jako pytanie nr 3 we wniosku)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1 (oznaczone Ad. 2 we wniosku)

Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług VAT od wydatków poniesionych w wyniku wycinki drewna dokonanej w oparciu o dokumentację techniczną, z której wynika konieczność wycinki drzew na realizację inwestycji drogowej, w wyniku której pozyskane zostało drewno. W momencie pozyskania drewna Zarząd Dróg nie ma wiedzy na jakie cele zostanie ono przeznaczone, a jednocześnie Zarządowi Dróg nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, ponieważ realizowane zadania dotyczą przebudowy, rozbudowy dróg powiatowych, są zadaniami statutowymi poza działalnością gospodarczą. Pozyskane w ten sposób drewno jest efektem ubocznym wykonywania zadań statutowych i nie jest pozyskiwane z przeznaczeniem do dalszej odsprzedaży czy innych czynnościach opodatkowanych podatkiem VAT.

Ad. 2 (oznaczone Ad. 3 we wniosku)

Powiatowi nie przysługuje również prawo do odliczenia podatku VAT przy zakupie usług związanych z wycinką drzew, w przypadkach pilnego usunięcia drzew wskutek nieprzewidzianych zdarzeń z uwagi na to, że celem tej wycinki nie jest pozyskanie drewna do wykonywania czynności opodatkowanych, a jedynie wykonywanie zadań statutowych, które wystąpiły w związku z nagłymi zdarzeniami, np. wichury.

W przypadkach, o których mowa w Ad. 1 i Ad. 2 (oznaczonych Ad. 2 i Ad. 3 we wniosku) stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie kwestię braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z wycinką drewna dokonaną w oparciu o dokumentację techniczną oraz protokół dodatkowej wycinki drzew zagrażających bezpieczeństwu ruchu na drodze.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 995, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. transportu zbiorowego i dróg publicznych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zaznaczenia wymaga, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dany podmiot ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zatem dla określenia, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami a prowadzoną przez Powiat działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Wskazać należy, że fakt istnienia bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku jest również akcentowany w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z dnia 6 kwietnia 1995 r. (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs & Excise) TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi (ang. direct and immediate link with the taxable transactions). Także w wyroku z dnia 8 czerwca 2000 r. (w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc) TSUE nie miał wątpliwości, że artykuł 2 Pierwszej Dyrektywy i artykuł 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. Ponadto Trybunał w wyroku z dnia 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta przesądził, że w sytuacji gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.

W orzeczeniu z dnia 27 września 2001 r. w sprawie CIBO Participations S.A. (C-16/00) Trybunał doszedł do wniosku, że aby możliwe było odliczenie VAT naliczonego, musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy wydatkiem a sprzedażą opodatkowaną VAT, co oznacza, że wydatek musi stanowić element kosztowy sprzedaży opodatkowanej. Niemniej TSUE stwierdził, że wydatki na doradztwo związane z procesem przejmowania spółek zależnych przez CIBO stanowią koszty ogólne, mające związek z działalnością opodatkowaną tej spółki. W świetle powyższego orzecznictwa TSUE należy stwierdzić, że kierując się wykładnią dokonywaną w zgodzie z zasadami VI Dyrektywy (od 1 stycznia 2007 r. - Dyrektywy 2006/112/WE), na gruncie art. 86 ust. 1 ustawy, podobnie jak i art. 17 (2) (3) i (5) VI Dyrektywy (art. 167 i nast. Dyrektywy 2006/112/WE) należy przyjąć - co do zasady - że niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy zakupami (wydatkami) a konkretną transakcją opodatkowaną. Wydatki te powinny stanowić część składową kosztów świadczenia, uwzględnioną w cenie. Jednak brak takiej konkretnej transakcji opodatkowanej nie musi zawsze prowadzić do utraty prawa do odliczenia VAT. W przypadku bowiem wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych wprawdzie nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem tych towarów i usług a sprzedażą opodatkowaną, lecz w sytuacji gdy stanowią one element cenotwórczy produktów podatnika, pozostając w ten sposób w pośrednim związku z jego opodatkowaną działalnością gospodarczą, prawo do odliczenia z tytułu tych zakupów (wydatków) powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT.

W analizowanej sprawie zauważyć należy, że - jak wskazał Wnioskodawca - w przypadku wariantu 2, tj. wycinki przy realizacji inwestycji drogowych w oparciu o dokumentację techniczną, głównym celem jest realizacja zadania dotycząca przebudowy, rozbudowy dróg powiatowych, które są zadaniami statutowymi poza działalnością gospodarczą i to jest główny cel wydatku. Pozyskane w wyniku realizacji zadania inwestycyjnego drewno stanowi wartość incydentalną, jest produktem ubocznym wykonywania zadań statutowych i nie jest pozyskiwane z myślą o dalszej odsprzedaży czy innych czynnościach opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, choć ostatecznie może być przedmiotem sprzedaży.

Z kolei w przypadku wariantu 3, tj. wycinki dodatkowej drzew zagrażającej bezpieczeństwu na drogach (pilne usunięcie wskutek nieprzewidzianych przyczyn - czynniki atmosferyczne, hydrologiczne i inne), celem wycinki nie jest pozyskanie drewna, a jedynie wypełnienie zadań statutowych, które wystąpiły w związku z nagłymi zdarzeniami, np. wichury. Wydatki w momencie ich ponoszenia nie mają związku z działalnością gospodarczą lecz z wykonywaniem czynności określonych statutem. Pozyskane w ten sposób drewno może być przedmiotem sprzedaży.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Powiat dokonując wycinki drzew wykonuje przede wszystkim zadania własne w ramach władztwa publicznego, nałożone na niego ustawą o samorządzie powiatowym. Co prawda, w analizowanej sprawie - jak wskazał Wnioskodawca - może nastąpić sprzedaż (tj. mogą wystąpić czynności opodatkowane), to jednak stwierdzić należy, że czynność ta nie przesądza o kwalifikacji poniesionych wydatków do czynności, które dawałyby prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż w rozpatrywanej sprawie związek ten jest zbyt nieuchwytny, mało konkretny w porównaniu do wyraźnego i jednoznacznego związku tych wydatków z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT (zadaniami statutowymi poza działalnością gospodarczą).

A zatem należy stwierdzić, że podatek naliczony nie jest ściśle związany z czynnościami opodatkowanymi, a wręcz przeciwnie - z inwestycją służącą przede wszystkim realizacji czynności publicznoprawnych wykonywanych w ramach realizacji przez Powiat zadań własnych.

W świetle powyższego należy zauważyć, że o ile nie można wykluczyć, że wydatki mogą przyczyniać się do uzyskania sprzedaży opodatkowanej, tym niemniej jednak, związek ten nie jest dostrzegalny i bezsporny, a tylko taki pozwalałby na zrealizowanie przez Powiat prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki w związku z wycinką drzew. Ewentualna sprzedaż nie może przesądzać o uprawnieniu do realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego. Należy bowiem zauważyć, że w szerokim ujęciu każdy wydatek ma wpływ na działalność Powiatu. W takim ujęciu każdy wydatek mógłby więc pośrednio podlegać odliczeniu. Jeżeli jednak określone wydatki mają bezpośredni związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, to ewentualne doszukiwanie się pośredniego wpływu tych czynności na działalność opodatkowaną nie może prowadzić do zmiany ich kwalifikacji z punktu widzenia możliwości zastosowania odliczenia. Taki związek jest bowiem zbyt nieuchwytny, mało konkretny w porównaniu do wyraźnego i jednoznacznego związku tych wydatków z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem nie każdy zaistniały rodzaj powiązania o charakterze pośrednim daje uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że w okolicznościach analizowanej sprawy, w odniesieniu do wydatków związanych z wycinką drewna dokonaną w oparciu o dokumentację techniczną oraz protokół dodatkowej wycinki drzew zagrażających bezpieczeństwu ruchu na drodze, Powiat - zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy - nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z ww. wycinką.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z wycinką drewna dokonaną w oparciu o dokumentację techniczną oraz protokół dodatkowej wycinki drzew zagrażających bezpieczeństwu ruchu na drodze. Natomiast wniosek w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z wycinką drewna dokonaną w oparciu o roczny plan wyrębu został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl