0113-KDIPT1-2.4012.550.2019.3.AM - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.550.2019.3.AM Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2019 r. (data wpływu 25 września 2019 r.), uzupełnionym pismami z dnia 25 września 2019 r. (data wpływu 25 września 2019 r.), z dnia 23 października 2019 r. (data wpływu 24 października 2019 r.) i z dnia 14 listopada 2019 r. (data wpływu 14 listopada 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "..." w części dotyczącej:

* rozbudowy/przebudowy stacji uzdatniania wody oraz części sieci wodociągowej - jest prawidłowe;

* budowy przydomowych oczyszczalni ścieków - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 25 września 2019 r. (data wpływu 25 września 2019 r.), z dnia 23 października 2019 r. (data wpływu 24 października 2019 r.) i z dnia 14 listopada 2019 r. (data wpływu 14 listopada 2019 r.) o potwierdzenie wpłaty za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej oraz o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina... posiadająca zdolność prawną i zdolność do wykonywania czynności prawnych, będąca zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT, zamierza realizować własne zadanie inwestycyjne pn.: "..." na mocy złożonego wniosku do Urzędu Marszałkowskiego Województwa..., w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W związku z powyższym Samorząd Województwa zobowiązał Beneficjenta - Gminę... do potwierdzenia kwalifikowalności podatku VAT poprzez uzyskanie interpretacji indywidualnej.

System zaopatrzenia w wodę i oczyszczania ścieków, który jest przedmiotem inwestycji na podstawie ww. projektu, jest systemem na potrzeby mieszkańców Gminy..., a Gmina realizuje go jako zadania własne, określone w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 506), tj. w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

Zatem zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Faktury VAT, dokumentujące wydatki związane z realizacją zadania, wystawiane będą na Gminę.

Efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina realizując przedmiotowe zadanie, wykonuje zadania własne zapisane w ustawie o samorządzie gminnym. Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, gdyż efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Gminny wodociąg i kanalizacja są obsługiwane w zakresie realizacji zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy..., a także pobierania opłat i wystawiania rachunków mieszkańcom (za pobór wody i odprowadzanie ścieków) przez. Sp. z o.o., a Gmina... w żaden sposób nie czerpie z tego powodu korzyści finansowych. Zatem ze względu na charakter inwestycji uczestniczącej w projekcie Gmina... uznała, iż realizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych, więc cały VAT dotyczący realizowanej inwestycji należy uznać za wydatek kwalifikowalny, gdyż nie wystąpi związek ze sprzedażą opodatkowaną, a Gmina... nie będzie miała prawa i możliwości do odliczenia kwoty podatku od towarów i usług od nakładów poniesionych na realizowaną inwestycję i nie będzie mogła ubiegać się o jego zwrot w Urzędzie Skarbowym. Rozbudowa systemu zaopatrzenia w wodę i oczyszczania ścieków w Gminie... będąca przedmiotem inwestycji nie jest i nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

W piśmie z dnia 24 października 2019 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku Wnioskodawca wskazał, że jednocześnie podczas realizacji projektu będzie możliwość uzyskania dofinansowania przez mieszkańców Gminy na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków, na co już kilku mieszkańców się zdecydowało. Schemat polega na tym, iż mieszkaniec wpłaca wkład własny na konto Gminy, natomiast reszta kosztu przydomowej oczyszczalni ścieków pochodzi z projektu w którym uczestniczy również Gmina realizując własne zadanie inwestycyjne. Od wpłaty mieszkańca jednakże Gmina jest zobligowana do odprowadzenia podatku VAT do Urzędu Skarbowego.

Po zrealizowaniu zadania pn. "..." infrastruktura zostanie przekazana spółce. Sp. z o.o. w nieodpłatne użytkowanie na podstawie nieodpłatnego przekazania niemającego znamion dzierżawy, najmu lub innych umów o podobnym charakterze.

Ponadto w piśmie z dnia 14 listopada 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że po zrealizowaniu zadania "..." powstaną efekty w postaci rozbudowanej/przebudowanej stacji uzdatniania wody, części sieci wodociągowej oraz przydomowe oczyszczalnie ścieków.

W nieodpłatne użytkowanie Spółce. Sp. z o.o. przekazana zostanie część sieci wodociągowej, o której mowa wyżej (stacja uzdatniania wody już jest eksploatowana przez spółkę). Powstałe w wyniku realizacji zadania przydomowe oczyszczalnie ścieków nie zostaną przekazane ww. spółce). Właścicielem przydomowych oczyszczalni ścieków po ich wybudowaniu będzie Gmina, zaś po upływie okresu trwałości projektu właścicielem będą mieszkańcy. Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków będzie uzależniona od wpłaty wkładu własnego mieszkańca, w sytuacji gdy Gmina nie otrzyma wpłaty to przydomowe oczyszczalnie ścieków nie będą wybudowane na rzecz mieszkańca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją inwestycji pn. "..." Gminie przysługuje prawo do odzyskania naliczonego podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku), w związku z realizacją inwestycji pn. "..." Gmina... nie może odzyskać naliczonego podatku VAT.

Zdaniem Gminy fakt odprowadzenia podatku należnego VAT od wpłaty mieszkańca na przydomową oczyszczalnię ścieków nie wpływa na możliwość i prawo do odliczenia kwoty podatku od towarów i usług od nakładów poniesionych na realizowaną inwestycję i na możliwość ubiegania się o jego zwrot w Urzędzie Skarbowym, ponieważ Gmina jest niejako pośrednikiem między mieszkańcem a Urzędem Skarbowym w momencie odprowadzania VAT do Urzędu Skarbowego, gdyż mieszkaniec sam jako osoba fizyczna nie może być Beneficjentem projektu na własne potrzeby. Nie zmienia się również fakt niewykorzystywania zadania inwestycyjnego do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca wskazał, że w świetle przedstawionych okoliczności w uzupełnieniu wniosku jego stanowisko nie uległo zmianie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "..." w części dotyczącej:

* rozbudowy/przebudowy stacji uzdatniania wody oraz części sieci wodociągowej - jest prawidłowe;

* budowy przydomowych oczyszczalni ścieków - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca umożliwił jednak podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego są zatem podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Będą to więc wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) - tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in.: sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), a także wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Jak wynika z okoliczności sprawy, po zrealizowaniu przedmiotowego zadania powstaną efekty w postaci rozbudowanej/przebudowanej stacji uzdatniania wody, części sieci wodociągowej oraz przydomowe oczyszczalnie ścieków. Część sieci wodociągowej, o której mowa powyżej, zostanie przekazana w nieodpłatne użytkowanie Spółce. Sp. z o.o. (stacja uzdatniania wody już jest eksploatowana przez spółkę). Natomiast właścicielem przydomowych oczyszczalni ścieków po ich wybudowaniu będzie Gmina, a po upływie okresu trwałości projektu właścicielami będą mieszkańcy.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "..." należy wskazać, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak wynika z okoliczności sprawy przedmiotowa infrastruktura - rozbudowana/przebudowana stacja uzdatniania wody oraz część sieci wodociągowej - zostanie przekazana w nieodpłatne użytkowanie Spółce. Sp. z o.o., a efekty zrealizowanego zadania w części dotyczącej rozbudowy/przebudowy stacji uzdatniania wody oraz części sieci wodociągowej nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym zadaniem, w części dotyczącej rozbudowy/przebudowy stacji uzdatniania wody i części sieci wodociągowej nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - ww. efekty realizowanego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji projektu - w części dotyczącej rozbudowy/przebudowy stacji uzdatniania wody i części sieci wodociągowej. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi ww. wydatkami Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia

W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "..." w części dotyczącej rozbudowy/przebudowy stacji uzdatniania wody oraz części sieci wodociągowej, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania w ww. części nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w części dotyczącej braku prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych na rozbudowę/przebudowę stacji uzdatniania wody oraz części sieci wodociągowej w związku z realizacją zadania pn. "...", należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją ww. zadania w części dotyczącej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć kwestię, czy w związku z realizacją ww. inwestycji Gmina będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, a zatem czy będzie świadczyła jakiekolwiek usługi podlegające opodatkowaniu na rzecz właścicieli nieruchomości, na których będą wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Według art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W myśl art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Zatem czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.

Jak już wskazano wcześniej, jednostki samorządu terytorialnego są zatem podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zatem Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Jak wynika z opisu sprawy, podczas realizacji przedmiotowego zadania będzie możliwość uzyskania dofinansowania przez mieszkańców na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. Mieszkaniec wpłaca wkład własny na konto Gminy, natomiast reszta kosztu przydomowej oczyszczalni ścieków sfinansowana zostanie z przedmiotowego projektu. Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków jest uzależniona od wpłaty wkładu własnego mieszkańca, czyli w sytuacji, gdy Gmina nie otrzyma wpłaty to przydomowe oczyszczalnie ścieków nie będą wybudowane. Właścicielem powstałych w wyniku realizacji zadania przydomowych oczyszczalni ścieków po ich wybudowaniu będzie Gmina, a po upływie okresu trwałości projektu właścicielami będą mieszkańcy.

W okolicznościach niniejszej sprawy czynnością, jakiej Gmina dokona na rzecz mieszkańców biorących udział w zadaniu, będzie wykonanie usługi polegającej na wybudowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków, za którą Gmina pobierze określoną wpłatę.

Należy zatem uznać, że w opisanej sytuacji będzie istnieć bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestnika zadania, które zostanie wykonane przez Gminę. Zauważenia bowiem wymaga, że stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, Gmina wejdzie w rolę świadczącego usługę. Tym samym, wpłaty otrzymywane przez Gminę od ww. podmiotów będą stanowiły wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez nią usług na ich rzecz. Oznacza to, że dokonane wpłaty, o których mowa we wniosku, będą stanowić wynagrodzenie za wykonanie usługi.

Mając zatem na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku, w części dotyczącej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, wbrew temu co twierdzi Wnioskodawca, mamy do czynienia z czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, (tj. budową przydomowych oczyszczalni ścieków na rzecz mieszkańców), a nie - jak twierdzi Wnioskodawca - z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina bowiem nabędzie usługi związane z budową przydomowych oczyszczalni ścieków we własnym imieniu, ale na rzecz osób trzecich, a więc stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy wejdzie w rolę podmiotu świadczącego usługę. Trzeba również zauważyć, że faktury VAT dokumentujące wydatki związane z realizacją zadania wystawiane będą na Gminę. Z kolei mieszkańcy zainteresowani udziałem w zadaniu będą wnosili na rzecz Gminy wkład własny, od wpłaty którego będzie uzależniona realizacja zadania w części dotyczącej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

Zatem Wnioskodawca świadcząc usługi na rzecz mieszkańców polegające na wybudowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków będzie działał jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzący działalność gospodarczą, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, w zakresie w jakim będzie realizował ww. zadanie oraz nie będzie korzystał z wyłączenia od podatku na podstawie przepisu art. 15 ust. 6 ustawy.

W związku z powyższym uznać należy, że wybudowanie przydomowych oczyszczalni ścieków, które następnie zostaną przekazane właścicielom nieruchomości, na których zostaną wybudowane, będzie stanowić odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z przywołanym art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie należy wskazać, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia dla usług budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w części dotyczącej wydatków poniesionych na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków, warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - Wnioskodawca realizując ww. zadanie, w części dotyczącej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków będzie działał w charakterze podatnika VAT. Ponadto efekty przedmiotowego zadania, w części dotyczącej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków - wbrew temu co twierdzi Wnioskodawca - będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, skoro czynności Gminy na rzecz mieszkańca, polegające na wybudowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków będą stanowić odpłatne świadczenie usług opodatkowane VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku, to Wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. "..." w części dotyczącej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na rzecz mieszkańców. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w części dotyczącej braku prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu poniesionych wydatków na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków w związku z realizacją ww. zadania, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku (w tym m.in. kwestia wpływu otrzymanego dofinansowania na cenę usługi wybudowania przydomowych oczyszczalni ścieków), które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach opisu sprawy przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisu sprawy.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., ul....,..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl