0113-KDIPT1-2.4012.537.2023.3.JSZ - Opodatkowanie dostawy towarów wykonanych z przetworzonego złota inwestycyjnego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 października 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.537.2023.3.JSZ Opodatkowanie dostawy towarów wykonanych z przetworzonego złota inwestycyjnego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy towarów wykonanych z przetworzonego złota inwestycyjnego.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwania - pismami z 21 września 2023 r. (wpływ 25 września 2023 r.) oraz z 17 października 2023 r. (wpływ 20 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność polegającą na produkcji wyrobów jubilerskich, w tym ze złota, na terenie własnego zakładu, a następnie sprzedaży towarów na rzecz przedsiębiorców (Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży na rzecz konsumentów).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca nabywa od podmiotów trzecich m.in. złoto inwestycyjne w formie sztabek oraz monet, która to transakcja zwolniona jest z podatku po myśli art. 122 ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca planuje następnie dokonywać różnych czynności faktycznych z tak zakupionym złotem inwestycyjnym. Wnioskodawca rozważa jego późniejszą odsprzedaż w niezmienionej formie, traktując nabycie złota inwestycyjnego jako sposób zainwestowania nadwyżki finansowej, jak również rozważa możliwość przerobu tegoż złota, tj. jego połączenia z innymi surowcami, przetopienia, złomowania (dokonywania czynności prowadzącym do zmiany masy, składu oraz próby złota), a następnie wytwarzania z niego wyrobów jubilerskich w postaci pierścionków i obrączek próby 333, 375, 585, 750 oraz dokonywania ich sprzedaży na rzecz kontrahentów Wnioskodawcy, będących przedsiębiorcami. Przetworzenie złota inwestycyjnego następować będzie w przypadku, gdy Wnioskodawca stwierdzi uszkodzenie złota inwestycyjnego (najczęściej uszkodzenie następuje w procesie sprawdzania produktu).

Wnioskodawca rozważa dokumentowanie czynności przetworzenia złota inwestycyjnego za pomocą protokołu likwidacji towaru oraz protokołu wytworzenia towaru, sporządzonego według wzoru stanowiącego załącznik do niniejszego pisma. Wnioskodawca nie prowadzi innej ewidencji oraz nie dokumentuje w jakikolwiek inny sposób ww. czynności faktycznych, polegających na nabyciu, a następnie przetworzeniu złota inwestycyjnego, zaś sprzedaż wyrobów wytworzonych ze złota inwestycyjnego na rzecz kontrahentów Wnioskodawcy dokumentowania jest wyłącznie fakturą VAT, względnie dowodem nadania przesyłki zawierającej produkt.

W uzupełnieniach wniosku wskazano, że Spółka pozostaje czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Będące przedmiotem sprzedaży towary wykonane z przetworzonego złota inwestycyjnego, w momencie ich sprzedaży nie będą stanowiły żadnego z rodzajów złota inwestycyjnego, określonego w art. 121 ust. 1 ustawy o VAT.

Czynność dostawy złota inwestycyjnego nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem VAT, po myśli art. 122 ust. 1 Ustawy o VAT. W związku z tym, czynność ta nie generuje możliwości odliczenia przez Wnioskodawcę na późniejszym etapie jakiejkolwiek kwoty podatku VAT naliczonego, nie powodując tym samym pomniejszenia kwoty podatku VAT należnego do zapłaty przez Wnioskodawcę. Celem Wnioskodawcy jest ustalenie, czy później dokonywane czynności związane z przetwarzaniem złota inwestycyjnego oraz dostawa towarów wykonanych z tak przetworzonego złota inwestycyjnego nie spowodują, że pierwotna czynność nabycia złota inwestycyjnego będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a tym samym, Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty tego podatku na rzecz swojego dostawy, a następnie skorygowania składanych deklaracji VAT, wykazując w nich zwiększoną kwotę podatku VAT naliczonego i pomniejszają kwotę podatku VAT należnego.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 17 października 2023 r.)

1. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego zgodnie z art. 41 oraz art. 122 ustawy o VAT, czynności związane ze zbyciem towaru wykonanego z przetworzonego złota inwestycyjnego, który to towar nie stanowi jednak złota inwestycyjnego, stanowią czynności opodatkowane podatkiem VAT, bez względu na materiał (surowiec), z którego dany towar podlegający sprzedaży został uprzednio wykonany?

2. Czy czynności związane z przetworzeniem złota inwestycyjnego i sprzedaży wytworzonych z niego towarów nie spowodują po stronie Wnioskodawcy obowiązku późniejszego skorygowania składanych deklaracji VAT poprzez konieczność skorygowania kwoty podatku VAT naliczonego przy ww. transakcji nabycia złota inwestycyjnego, a w efekcie obniżenie kwoty podatku VAT należnego, biorąc pod uwagę, że czynność dostawy złota inwestycyjnego jest zwolniona z opodatkowania na mocy art. 122 ust. 1 Ustawy o VAT, tj. czy późniejsze przetworzenie złota inwestycyjnego do formy niebędącej złotem inwestycyjnym oraz jego sprzedaż pozostają bez wpływu na kwotę podatku naliczonego, o którą Wnioskodawca mógł obniżyć kwotę podatku VAT należnego za dany okres rozliczeniowy?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 17 października 2023 r.)

Ad. 1

W świetle przedstawionego stanu faktycznego, czynności związane ze sprzedażą towarów wykonanych z przetworzonego złota inwestycyjnego, stanowią czynności opodatkowane podatkiem VAT, bowiem obowiązujące regulacje art. 41 oraz art. 122 ustawy o VAT, a także pozostałe przepisy prawa nie przewidują, aby fakt, iż sprzedawany towar wytworzono z materiału stanowiącego złoto inwestycyjne, miał wpływ na okoliczność, czy dana czynność będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług czy też nie, jeśli sam sprzedawany towar nie stanowi złota inwestycyjnego, jak również aby Wnioskodawca musiał w tym celu dopełnić innych warunków formalnych w tym zakresie.

Jednocześnie, same czynności związane z zakupem i następnie przetwarzaniem oraz dalszą odsprzedażą towarów wykonanych z przetworzonego złota inwestycyjnego, nie wymagają spełnienia dodatkowych warunków formalnych lub sporządzania dokumentacji w tym zakresie, dokumentującej przedsięwzięte czynności.

Ad. 2

Późniejsze przetworzenie złota inwestycyjnego i sprzedaż wytworzonych z niego towarów nie spowoduje zmiany wysokości podatku VAT należnego do zapłaty przez samego Wnioskodawcę do właściwego Urzędu Skarbowego, w związku z koniecznością korekty kwoty podatku VAT naliczonego przez Wnioskodawcę. W ramach pierwotnej czynności nabycia złota inwestycyjnego nie jest kreowany obowiązek zapłaty podatku VAT naliczonego, gdyż czynność dostawy złota inwestycyjnego po myśli art. 122 ust. 1 ustawy o VAT jest zwolniona od opodatkowania. Tym samym czynność nabycia złota inwestycyjnego nie powoduje u Wnioskodawcy możliwości odliczenia od kwoty podatku VAT należnego kwoty podatku VAT naliczonego w związku tą czynnością. Zdaniem Wnioskodawcy, późniejsze czynności związane z przetwarzaniem złota inwestycyjnego oraz dostawą towarów, na zasadach opisanych dotychczas, nie powodują, iż pierwotna czynność dostawy złota inwestycyjnego staje się czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, a tym samym, że Wnioskodawca zobowiązany byłby do zapłaty podatku VAT naliczonego od tejże dostawy, i tym samym odliczenia tak zapłaconej kwoty podatku od kwoty podatku VAT należnego, korygując tym samym deklarację VAT.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy wynika z faktu, że przepisy ustawy o podatku VAT, jak też i inne przepisy prawa w żaden sposób nie normują sytuacji, w której na skutek późniejszych czynności polegających na przetworzeniu złota inwestycyjnego, co do którego stwierdzono uszkodzenie o charakterze opisanym w stanie faktycznym, i wykonaniu z niego biżuterii, miałoby wpływać na kwestie opodatkowania zarówno samego nabycia złota, jak i sprzedaży towarów na rzecz innych przedsiębiorców. Tym samym, kwota podatku VAT należnego do zapłaty przez Wnioskodawcę pozostanie bez zmian, niezależnie od tego, do jakich celów zostanie później wykorzystane przetworzone złoto inwestycyjne. Do ww. czynności należy więc wprost stosować regulacje przewidziane art. 122 oraz 41 Ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym, niezależnie od tego, jaki będzie dalszy obrót tymże zlotem, w szczególności czy zostanie ono przetworzone i do jakiej formy, to okoliczność ta pozostanie bez wpływu na wysokość podatku VAT należnego do zapłaty. Późniejsze czynności faktyczne nie powodują u Wnioskodawcy konieczności zmiany kwoty podatku VAT naliczonego w związku z czynnościami związanych z nabyciem złota (pierwotnie zwolnionymi z opodatkowania), a tym samym nie spowodują konieczności zmiany kwoty podatku VAT należnego do zapłaty (co stanowi prawno-podatkowy obowiązek Wnioskodawcy).

Przepisy prawa nie regulują również kwestii związanych z dokumentowaniem czynności związanych z przetwarzaniem złota inwestycyjnego. Zatem sposób, w jaki Wnioskodawca dokumentuje ww. czynności (i czy w ogóle to czyni) pozostaje irrelewantny dla kwestii podatkowych, a zatem zdaniem Wnioskodawcy zastosowanie znajdą ww. reguły opodatkowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą":

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)

eksport towarów;

3)

import towarów na terytorium kraju;

4)

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

a)

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

b)

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

c)

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Szczególne procedury dotyczące złota inwestycyjnego zostały uregulowane w rozdziale 5 Działu XII ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 122 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import złota inwestycyjnego, w tym również złota inwestycyjnego reprezentowanego przez certyfikaty na złoto asygnowane lub nieasygnowane, lub złota, którym prowadzony jest obrót na rachunkach złota, oraz w szczególności pożyczki w złocie i operacje typu swap w złocie, z którymi wiąże się prawo własności lub roszczenie w odniesieniu do złota inwestycyjnego, a także transakcje dotyczące złota inwestycyjnego związane z kontraktami typu futures i forward, powodujące przeniesienie prawa własności lub roszczenia w odniesieniu do złota inwestycyjnego.

Zgodnie z art. 122 ust. 2 ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio do usług świadczonych przez agentów działających w imieniu i na rzecz innych osób, pośredniczących w dostawie złota inwestycyjnego dla swojego zleceniodawcy.

Przy czym, w świetle art. 121 ust. 1 ustawy:

Ilekroć w przepisach niniejszego rozdziału jest mowa o złocie inwestycyjnym, rozumie się przez to:

1)

złoto w postaci sztabek lub płytek o próbie co najmniej 995 tysięcznych oraz złoto reprezentowane przez papiery wartościowe;

2)

złote monety, które spełniają łącznie następujące warunki:

a)

posiadają próbę co najmniej 900 tysięcznych,

b)

zostały wybite po roku 1800,

c)

są lub były obowiązującym środkiem płatniczym w kraju pochodzenia,

d)

są sprzedawane po cenie, która nie przekracza o więcej niż 80% wartości rynkowej złota zawartego w monecie.

W myśl art. 121 ust. 3 ustawy:

Złotych monet, o których mowa w ust. 1 i 2, nie traktuje się jako przedmiotów kolekcjonerskich o wartości numizmatycznej

Według art. 123 ust. 1 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia, o którym mowa w art. 122 ust. 1, jeżeli:

1)

wytwarza złoto inwestycyjne lub przetwarza złoto innego rodzaju na złoto inwestycyjne, a dostawa jest dokonywana dla innego podatnika, lub

2)

w zakresie prowadzonego przedsiębiorstwa dokonuje dostawy złota w celach przemysłowych, a dostawa dotyczy złota inwestycyjnego, o którym mowa w art. 121 ust. 1 pkt 1, i jest dokonywana dla innego podatnika.

Jak stanowi art. 124 ust. 1 ustawy:

Podatnik wykonujący czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 122 ust. 1 ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego:

1)

od nabycia złota inwestycyjnego od podatnika, o którym mowa w art. 123 ust. 1;

2)

od nabycia, w tym również wewnątrzwspólnotowego, lub importu złota innego niż złoto inwestycyjne, jeżeli to złoto jest następnie przekształcone w złoto inwestycyjne przez tego podatnika lub na jego rzecz;

3)

od nabycia usług polegających na zmianie postaci, masy lub próby złota, w tym złota inwestycyjnego.

Należy zauważyć, że ww. definicje skonstruowane przez ustawodawcę mają swoje źródło w przepisach Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 344 ust. 1 Dyrektywy:

Do celów niniejszej dyrektywy i bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych "złoto inwestycyjne" oznacza:

1)

złoto w postaci sztabek lub płytek o masie akceptowanej na rynkach złota, o próbie równej lub większej niż 995 tysięcznych, bez względu na to, czy jest reprezentowane przez papiery wartościowe, czy nie;

2)

złote monety o próbie równej lub wyższej niż 900 tysięcznych, wybite po 1800 r., które są lub były prawnym środkiem płatniczym w państwie pochodzenia i które zwykle są sprzedawane po cenie, która nie przekracza wartości wolnorynkowej złota zawartego w monecie o więcej niż 80%.

Zauważyć należy, że złoto, będące metalem przejściowym, jest wykorzystywane na różne sposoby w gospodarce. Przy czym oprócz wykorzystania tego kruszcu w procesach produkcyjnych, spotyka się złoto w postaci wyrobów gotowych, wyrobów jubilerskich, a także monet. Bardzo często złoto wykorzystywane jest także w celach inwestycyjnych lub spekulacyjnych. Z tego też względu, aby zapewnić równe traktowanie w zakresie opodatkowania podatkiem od wartości dodanej złota i pozostałych instrumentów finansowych służących tym samym celom, zarówno przepisy krajowe, jak i Dyrektywa 2006/112/WE przewidują procedurę szczególną dla złota inwestycyjnego, której fundamentalną zasadą jest zwolnienie z opodatkowania transakcji, której przedmiotem jest złoto inwestycyjne. Złoto niespełniające definicji złota inwestycyjnego jest opodatkowane na zasadach ogólnych.

Analizując powołane przepisy prawa krajowego, jak i Dyrektywy 2006/112/WE stwierdzić należy, że ustawodawca opiera się na przesłankach czystości złota oraz formy, tj. postaci złota, zawężając tym samym objęciem preferencją podatkową obrót jedynie złotem inwestycyjnym, tj. wyprodukowanym ściśle w tym celu, posiadającym przede wszystkim walor inwestycyjny. Definicja zawarta w przepisach art. 121 ustawy służy prawidłowemu zaklasyfikowaniu towaru jako złota inwestycyjnego zwolnionego od podatku VAT na podstawie art. 122 ustawy.

Jednocześnie wskazać należy, że od 1 października 2020 r. dotychczasowe deklaracje VAT-7 i VAT-7K i informacja o ewidencji zostały zastąpione przez przesyłany łącznie jeden dokument elektroniczny JPK_VAT, w formie JPK_V7M lub JPK_V7K. Oznacza to, że za okresy od 1 października 2020 r. nie ma możliwości składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K oraz ewidencji w inny sposób niż w formie nowego JPK_VAT. Elementy nowego JPK_VAT określa rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 z późn. zm.).

Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywają Państwo od podmiotów trzecich m.in. złoto inwestycyjne w formie sztabek oraz monet, która to transakcja zwolniona jest z podatku po myśli art. 122 ust. 1 ustawy. Planują Państwo następnie dokonywać różnych czynności faktycznych z tak zakupionym złotem inwestycyjnym. Rozważają Państwo jego późniejszą odsprzedaż w niezmienionej formie, traktując nabycie złota inwestycyjnego jako sposób zainwestowania nadwyżki finansowej, jak również rozważa możliwość przerobu tegoż złota, tj. jego połączenia z innymi surowcami, przetopienia, złomowania (dokonywania czynności prowadzącym do zmiany masy, składu oraz próby złota), a następnie wytwarzania z niego wyrobów jubilerskich w postaci pierścionków i obrączek próby 333, 375, 585, 750 oraz dokonywania ich sprzedaży na rzecz kontrahentów, będących przedsiębiorcami. Przetworzenie złota inwestycyjnego następować będzie w przypadku, gdy stwierdzą Państwo uszkodzenie złota inwestycyjnego (najczęściej uszkodzenie następuje w procesie sprawdzania produktu).

W tym miejscu należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, a niewątpliwie temu celowi służy zdefiniowanie pojęcia "złoto inwestycyjne" zawarte w art. 121 ustawy, powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej dostawy towaru oraz usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Zwolnienia stanowią pojęcia autonomiczne prawa wspólnotowego, które mają na celu uniknięcie rozbieżności pomiędzy państwami członkowskimi w stosowaniu systemu VAT i które należy sytuować w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy zauważyć, że - jak wynika z okoliczności sprawy - towary, będące przedmiotem sprzedaży, wykonane z przetworzonego złota inwestycyjnego, w momencie ich sprzedaży nie będą stanowiły żadnego z rodzajów złota inwestycyjnego określonego w art. 121 ust. 1 ustawy. Tym samym do dostawy przez Państwa ww. towarów nie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 122 ust. 1 ustawy. W związku z powyższym, ww. sprzedaż będzie opodatkowana podatkiem VAT, według stawki podatku od towarów i usług właściwej dla towaru będącego przedmiotem sprzedaży.

Jednocześnie należy wskazać, że dokonywane przez Państwa czynności związane z przetwarzaniem złota inwestycyjnego, a następnie dostawa towarów wykonanych z tak przetworzonego złota inwestycyjnego nie spowodują, że pierwotna czynność nabycia złota inwestycyjnego będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym w związku z ww. czynnościami nie będą Państwo zobowiązani do zapłaty podatku VAT na rzecz swojego dostawcy, a w konsekwencji skorygowania JPK_VAT z wykazaniem zwiększonej kwoty podatku naliczonego i pomniejszonej kwoty podatku należnego.

Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl