0113-KDIPT1-2.4012.517.2020.1.MC - Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu rewitalizacji zdegradowanego obszaru miasta.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.517.2020.1.MC Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu rewitalizacji zdegradowanego obszaru miasta.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2020 r. (data wpływu 21 lipca 2020 r.), uzupełnionym pismami z dnia 8 września 2020 r. (data wpływu 8 września 2020 r.) oraz z dnia 9 września 2020 r. (data wpływu 11 września 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.....

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 8 września 2020 r. oraz z dnia 9 września 2020 r. o doprecyzowanie opisy sprawy i kwestie związane z reprezentacją.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto... (dalej: "Gmina", "Wnioskodawca") jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: "VAT").

Gmina działa na podstawie odpowiednich przepisów prawnych regulujących zakres działań jednostki samorządu terytorialnego oraz sektora finansów publicznych m.in.: ustawa o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 713, z późn. zm.), ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 920, z późn. zm.), ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.).

Gmina zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana nie jest uznawana za podatnika z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Gmina uzyskała pozytywną decyzję o dofinansowaniu realizacji projektu pn.... (dalej: "projekt") w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: X. Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna dla działania: 10.3. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych dla poddziałania: 10.3.2. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych - RIT.

Całkowity koszt projektu to... PLN brutto, w całości są to koszty kwalifikowane. Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany. Projekt finansowany będzie z trzech źródeł: budżet miasta (16,20% kosztów kwalifikowanych, tj.... PLN), budżet państwa (10% kosztów kwalifikowanych, tj.... PLN) oraz środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, stanowiące 73,80% kosztów kwalifikowanych (tj.... PLN). Okres realizacji projektu to 30.06.2019 - 30.07.2021.

Przedmiotem projektu jest rewitalizacja zdegradowanego obszaru prowadząca do zwiększonej aktywizacji społeczno-gospodarczej ludności zamieszkującej przedmiotowy obszar oraz poprawy jakości życia w mieście poprzez stworzenie bezpiecznego i atrakcyjnego miejsca wypoczynku. Realizacja projektu przyczyni się również do poprawy dostępności i jakości przestrzeni publicznej, a także do przeciwdziałania nierównościom społecznym i wykluczeniu społecznemu.

Projekt przewiduje następujące działania: montaż oświetlenia terenu, montaż bezpiecznego podłoża, wykonanie schodów terenowych łączących dolny i górny ciąg pieszo-rowerowy (pełniące funkcję widowni dla istniejącej przystani na brzegu prawym), wymianę schodów w miejscu istniejących schodów zejściowych z terenu Placu..., wykonanie ścieżki rowerowej po koronie wału i ciągu pieszo-rowerowego oraz montaż infrastruktury uzupełniającej (ławki, kosze na odpady, stojaki rowerowe, grille).

Inwestycja zlokalizowana jest w mieście..., w środkowej jego części, wzdłuż ul.... (DW...) i lewego brzegu rzeki.... Inwestycja prowadzona będzie na działkach nr:. Teren istniejący, na którym planowane jest wykonanie ścieżki rowerowej stanowi koronę lewego wału rzeki... wzdłuż ul.... (DW...). Istniejący wał przeciwpowodziowy wykonany jest w postaci niewielkiego nasypu o wysokości ok. 1,0 m (względem wysokości brzegu - terenu wzdłuż ul....) i szerokości w koronie 2,0 m, przy nachyleniu skarp 1:1,5 - 1:2. Skarpy ubezpieczone są obsiewem mieszanką traw. Przedmiotowy obszar nie posiada żadnych wydzielonych elementów komunikacji pieszo-rowerowych oraz elementów małej architektury. Na koronie wału znajduje się wydeptana przez mieszkańców ścieżka. Teren na zawalu wzdłuż stopy wału jest zagospodarowany jako użytek zielony wraz z drzewami, a następnie znajduje się chodnik i dwupasmowa jezdnia ul.....

Zagospodarowanie bulwarów ma na celu umożliwienie mieszkańcom i przyjezdnym rekreacyjne korzystanie z terenu, który obecnie mimo swej niezaprzeczalnej atrakcyjności pozostaje nieużytkowany. Celem nadrzędnym projektu jest nadanie nowej funkcji społecznej zdegradowanej przestrzeni centrum miasta poprzez kompleksową rewitalizację, prowadzącą do aktywizacji społeczno-gospodarczej ludności zamieszkującej rewitalizowany teren.

Gmina zobowiązała się do zapewnienia trwałości i utrzymania rezultatów projektu przez okres 5 lat od daty ostatniej płatności ze środków EFRR w ramach projektu na rzecz Gminy jako beneficjenta środków.

Projekt podzielony jest na 4 zadania:

* Zadanie 1: Prace przygotowawcze. W ramach prac przygotowawczych projektu przygotowano dokumentację projektowo-kosztorysową oraz dokumentację aplikacyjną zawierającą treści merytoryczne konieczne do wypełnienia przez Zamawiającego wniosku o dofinansowanie projektu wraz z załącznikami w ramach RPO... na lata 2014-2020.

* Zadanie 2: Roboty budowlane. Zadanie to obejmuje roboty ziemne, roboty ogólnobudowlane zagospodarowanie terenu - lewy brzeg..., w tym roboty żelbetowe, roboty nawierzchniowe, mała architektura, instalacje elektryczne, roboty elektryczne. Inwestycja dot. zagospodarowania bulwarów na lewym brzegu rzeki... (współrzędne według....) i obejmuje:

1. Wykonanie ścieżki rowerowej o szer. 2,0 m po koronie wału, od przejazdu wałowego w kierunku zachodnim, do zjazdu na dolną część ciągu pieszo-rowerowego z kostki grubości 8 cm.

2. Wykonanie ciągu pieszo-rowerowego o szerokości średniej 3,6 m i wymiana nawierzchni przejazdu przez wał z dojazdem do slipu z kostki grubości 8 cm.

3. Wykonanie okrawężnikowania: krawężniki betonowe 15x30 cm - 1050 mb, obrzeża chodnikowe 30x8cm - 650 mb, obrzeża z prefabrykatów betonowych typu L 100 - 508 mb.

4. Ułożenie bentomaty. Zakłada się wykonanie fartucha z bentomaty wzdłuż trasy ścieżki rowerowej po koronie wału pasem szerokości 3,0 m. Na niej wykonana zostanie warstwa ochronna obsiana mieszanką traw.

5. Wykonanie schodów terenowych. Połączą one ścieżkę rowerową z dolnym ciągiem pieszo-rowerowym i będą pełnić funkcję widowni dla istniejącej przystani na brzegu prawym. Schody zostaną wykonane na zagęszczonym podłożu, wzmocnionym geokratą i podzielone będą na dwie części:

* schody stanowiące widownię w stosunku do istniejącej przystani na brzegu prawym o wysokości stopni 40 cm,

* elementy schodów łączące ciąg pieszo-rowerowy i ścieżkę rowerową oraz zapewniające dostęp do stopni z siedziskami - o wysokości 15 cm.

Ukształtowanie schodów prowadzone jest łagodną, falistą linią. W wyznaczonych miejscach zamontowane zostaną siedziska z desek kompozytowych w kolorze drewna. Wokół całych schodów zostanie wykonany fartuch z bentomaty o szerokości 2,0 m. Powierzchnia zahumusowana zostanie obsiana mieszanką traw.

6. Wymiana istniejących schodów zejściowych z terenu Placu.... W miejscu istniejących schodów zejściowych z Placu... zostaną wykonane nowe schody w konstrukcji betonowej, na zagęszczonym podłożu wzmocnionym geokratą.

7. Montaż oświetlenia terenu wraz z zasilaniem energetycznym. Zasilanie energetyczne wykonane zostanie, od złącza kablowego zlokalizowane na działce nr..., jako linia zasilająca, która zostanie poprowadzona wzdłuż odpowietrznej stopy wału o długości ok. 110 m (w odległości min. 1,0 m od stopy wału). W ramach wymiany nawierzchni istniejącego przejazdu zostanie wykonane przejście przez wał do pierwszej lampy oświetlenia, gdzie znajdować się będzie podłączenie oświetlenia całych bulwarów. Od strony odwodnej wykonany zostanie fartuch z bentomaty w ramach ścieżki rowerowej. Wzdłuż ścieżki rowerowej zostaną wykonane słupki oświetleniowe, ze źródłem światła LED wysokości d 1,0 m. Wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego na lewym brzegu wykonane zostaną latarnie parkowe, ze źródłem światła LED, wysokości 3,5 m. Zasilanie słupków oświetlenia i lamp parkowych prowadzone będzie pod projektowaną nawierzchnią bez wykonywania dodatkowych wykopów.

8. Montaż małej architektury (uzupełniająco, w ramach kosztów niekwalifikowanych). Planuje się montaż ławek, stojaków na rowery, koszy na śmieci oraz grilli betonowych. Bilans terenu:

* powierzchnia całości opracowania - 9 293,00 m2,

* powierzchnia schodów terenowych "widownia" - 369,50 m2,

* powierzchnia schodów terenowych - 20 m2,

* powierzchnia ciągów pieszo-rowerowych - 2 150 m2,

* powierzchnia ścieżki rowerowej - 450 m2,

* powierzchnia terenów zielonych - 6 303,50 m2,

* Zadanie 3: Nadzory. Zadanie obejmuje nadzór inwestorski w zakresie branży robót elektrycznych.

* Zadanie 4: Promocja. Zadanie to obejmuje działanie promocyjne, które będzie nakierowane na informowanie opinii publicznej o współfinansowaniu projektu z środków UE. W ramach zadania przewiduje się sfinansowanie kosztów zakupu i montażu tablicy informacyjno-pamiątkowej. Dodatkowo bezkosztowo na stronie Beneficjenta umieszczony zostanie krótki opis projektu wraz ze znakami Unii Europejskiej i Funduszy Europejskich, a także odpowiednio oznaczane będą dokumenty dotyczące projektu.

Realizacja zadań 1-4 projektu będzie udokumentowana fakturami VAT wystawionymi na Gminę Miejską....

Ponadto Wnioskodawca w piśmie z dnia 8 września 2020 r. wskazał, że produkty, które powstaną w ramach projektu... nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych VAT.

Zgodnie z opisem, przedmiotem projektu jest rewitalizacja zdegradowanego obszaru prowadząca do zwiększonej aktywizacji społeczno-gospodarczej ludności zamieszkującej przedmiotowy obszar oraz poprawy jakości życia w mieście poprzez stworzenie bezpiecznego i atrakcyjnego miejsca wypoczynku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dotyczących wydatków związanych z realizacją projektu pt.... ?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dotyczących wydatków związanych z realizacją projektu pt.....

UZASADNIENIE stanowiska Gminy.

W pierwszej kolejności Gmina pragnie wskazać, iż stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast zgodnie z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, w świetle powyższych regulacji, w przypadku działań podejmowanych przez Gminę na podstawie umów cywilnoprawnych, działa ona w roli podatnika VAT.

Jednocześnie, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei przepis art. 7 ust. 1 wskazanej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo od obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, niemającymi zastosowania w niniejszej sprawie.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

* nabywcą towarów/ usług jest podatnik V AT oraz

* nabywane towary/ usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy efekty realizacji zadań 1-4 projektu pn.... nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Opierając się na przywołanych powyżej przepisach ustawy o VAT, zdaniem Gminy, nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dotyczących wydatków związanych z realizacją projektu, gdyż nie została spełniona druga przesłanka, warunkująca prawo do odliczeń podatku naliczonego, a tym samym inwestycja wynika z zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym. Wobec powyższego Gmina w tym zakresie działa w ramach reżimu publiczno-prawnego, wykonując zadania, dla których została powołana.

Podsumowując, Gmina stoi na stanowisku, iż nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadań 1-4 projektu pn.....

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - produkty, które powstaną w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn...., ponieważ efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy nadmienić, ze kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1295), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl