0113-KDIPT1-2.4012.491.2020.2.JS - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie sprzętu laboratoryjnego, nabytego w ramach projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.491.2020.2.JS Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie sprzętu laboratoryjnego, nabytego w ramach projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2020 r. (data wpływu 11 lipca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 lipca 2020 r. (data wpływu 23 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie sprzętu laboratoryjnego, nabytego w ramach projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie sprzętu laboratoryjnego, nabytego w ramach projektu "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lipca 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz wskazanie organu podatkowego właściwego dla Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w... jest jednostką budżetową, będącą podmiotem leczniczym, finansowanym z budżetu Państwa, co wynika z art. 15 ust. 3 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej - tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 59 ze. zm. Wpisana została do rejestru zakładów opieki zdrowotnej pod numerem księgi rejestrowej.

Artykuł 1, 2 oraz art. 5 ustawy o PIS określają zadania z zakresu zdrowia publicznego, wykonywane w ramach prowadzonej działalności. Główne zadania polegają na sprawowanie nadzoru w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych oraz zapobieganie powstawania chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych. Wykonywane zadania polegają na prowadzeniu działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób zakaźnych i innych chorób powodowanych warunkami środowiska, nadzór nad higieną pracy w zakładach pracy, nadzór nad higieną procesów nauczania i wychowania, wypoczynku, rekreacji, nadzór nad warunkami zdrowotnymi żywności, żywienia, produktów kosmetycznych, higieniczno-sanitarnych, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne w celu ochrony zdrowia ludzkiego. Działania w dziedzinie zapobiegania i zwalczania chorób polegają głównie na dokonywaniu analiz i ocen epidemiologicznych, wydawaniu zarządzeń i decyzji, a w przypadku chorób zakaźnych, planowaniu i organizowaniu sanitarnego zabezpieczenia granic państwa, nadzór sanitarny nad ruchem pasażerskim, towarowym oraz kierowaniem akcją sanitarną przy masowych przemieszczeniach ludności. Z uwagi na pandemię COVID-19, Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w sytuacji zagrożenia zdrowia publicznego spowodowanego chorobą szczególnie niebezpieczną i wysoce zakaźną, musi wydawać szereg ważnych i natychmiastowych decyzji w celu zapobiegania i zwalczania zakażeń i ich skutków.

Wnioskodawca w aktualnej sytuacji, spowodowanej pandemią COVID-19, wykonuje bardzo duże ilości badań i monitoruje sytuację epidemiologiczną w zakresie szerzenia się wirusa SARS-CoV-2.

W ramach projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020 - COVID-19 Wnioskodawca dokona w najbliższym czasie zakupu aparatury do oznaczania koronawirusa metodami genetycznymi/molekularnymi wraz z niezbędnym wyposażeniem towarzyszącym (System... wraz z komputerem i oprogramowaniem oraz stacja robocza wraz z komputerem i oprogramowaniem sterującym). Planowany zakup i płatność przewidziane są na miesiąc lipiec 2020 r. Zakupione ww. urządzenia laboratoryjne będą w przyszłości wykorzystywane przede wszystkim do badań laboratoryjnych w kierunku SARS-COVID-19, a także do badań innych wirusów układu oddechowego, szerzących się epidemicznie np. wirusa grypy, paragrypy, zakażeń bakteryjnych zarówno układu oddechowego, jak i pokarmowego, a także do dalszego monitorowania sytuacji epidemiologicznej.

Zakupiony z projektu EFRR system oraz stacja robocza służyć będą do wykonywania nieodpłatnych badań w ramach nadzoru epidemiologicznego oraz badania do celów diagnostycznych materiału klinicznego, pochodzącego od człowieka. Urządzenia te będą wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności nadzorowych, nie przysługuje więc jednostce prawo do odliczenia podatku naliczonego od faktury zakupu tych urządzeń. Ponieważ zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług badania te mieszczą się w ramach wykonywania czynności, do realizacji których został powołany Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny kierujący Wojewódzką Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w.

Podatnik nie planuje w ciągu co najmniej najbliższych sześciu lat wykonywania na ww. urządzeniach badań w ramach umów cywilno-prawnych (na zlecenie). Nawet jeżeli zostałyby one wykonane, sprzedaż ta byłaby zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ponieważ zwalnia się usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawy towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Planowany zakup aparatury laboratoryjnej, o którym mowa we wniosku będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. do wykonywania nieodpłatnych badań w ramach nadzoru epidemiologicznego oraz badania do celów diagnostycznych materiału klinicznego pochodzącego od człowieka takich jak: badania w kierunku SARS-CoV-2 oraz badania w kierunku patogenów wirusowych. Wnioskodawca przez co najmniej sześć lat nie planuje wykonywania na ww. urządzeniach badań w ramach umów cywilno-prawnych (na zlecenia); gdyby jednak zostały one wykonane, wówczas sprzęt laboratoryjny wykorzystywany będzie do czynności zwolnionych od podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - zwalnia się usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawy towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze).

Faktura dokumentująca nabycie przedmiotowego sprzętu laboratoryjnego objętego zakresem pytania zadanego we wniosku będzie wystawiona na:

Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w... przysługuje prawo odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy zakupie sprzętu laboratoryjnego, nabytego w ramach projektu "...", służącego do wykonywania opisanych we wniosku badań laboratoryjnych w ramach działalności nadzorowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 oraz uwzględnieniem art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. przy zakupie urządzeń laboratoryjnych w ramach projektu "..." ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego nie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - sprzęt laboratoryjny zakupiony w ramach przedmiotowego projektu nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu zakupu sprzętu laboratoryjnego. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie sprzętu laboratoryjnego, nabytego w ramach projektu "...", ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - ww. sprzęt laboratoryjny nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Zainteresowanego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisu sprawy.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl