0113-KDIPT1-2.4012.477.2018.1.SM - Brak możliwości odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT w związku z realizacją zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.477.2018.1.SM Brak możliwości odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT w związku z realizacją zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2018 r. (data wpływu 21 czerwca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT w związku z realizacją zadania pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT w związku z realizacją zadania pn.: "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (jednostka samorządu terytorialnego) złożyła wniosek o udzielenie dofinansowania w formie dotacji ze środków WFOŚiGW, w ramach konkursu pn. "..." na realizację zadania pn.: "...".

Planowany termin realizacji zadania: 15.09.2018 - 30.05.2019.

Przedszkole nastawione jest na umożliwienie dzieciom bliskiego kontaktu z naturą. Ogród przedszkolny, w wyniku realizacji wcześniej realizowanego projektu zamienił się w "...". Funkcjonują w nim strefy klimatyczne, charakterystyczne dla regionów krajów EU. Dzieci poprzez aktywne działanie, podczas wysiewu nowych, oraz pielęgnacji istniejących już roślin nawiązują niesamowitą przyrodniczą przygodę. W ogrodzie znajdują się stare drzewa takie jak brzozy, klony, jarzębiny i krzewy kwiatowe. W strefie południowej, którą planuje się wzbogacić, znajduje się roślinność charakterystyczna dla Grecji i Włoch (m.in. lawendy, trawy, modrzewie, bukszpany) funkcjonuje również obszar zmysłów, okazjonalnie mobilne "laboratorium pod chmurką" oraz "ścieżka bosych stóp". Teren wokół przedszkola jest ogrodzony, a co za tym idzie bezpieczny dla dzieci. Częste przebywanie w ogrodzie pozwala propagować zdrowy styl życia, rozwijać aktywność ruchową, uwrażliwiać na zapachy i kolory, zainteresować najbliższym otoczeniem, uwrażliwić na jego piękno. Umożliwia również praktyczne działanie w zakresie hodowli roślin i zwierząt. Poprzez realizację programu "..." Gmina chce wzbogacić i rozszerzyć działania ekologiczne, mając na celu otwarcie na świat, uwrażliwienie na drugiego człowieka, zwierzęta, przyrodę.

W związku z powyższym codzienny kontakt nie tylko z naturą, ale i ze zwierzętami jest jednym z głównych założeń programu "...". Realizacja przedmiotowego programu stanowić będzie dopełnienie działań z zakresu eko edukacji. Współcześnie, coraz bardziej popularny staje się pogląd, iż kontakt ze zwierzętami ma korzystnie stymulujący wpływ na niemalże każdą ze sfer rozwoju dziecka - fizyczną, emocjonalną, społeczną czy nawet intelektualną. Dzieci, poprzez obcowanie ze zwierzętami poznają zasady bezpiecznego postępowania, rozwijają właściwe postawy w stosunku do nich. "..." to szansa, aby poprzez bezpośredni kontakt ze zwierzętami dzieci wzbogaciły wiedzę na temat potrzeb i możliwości zwierząt oraz nabyły umiejętności opiekowania się, wychowania i komunikacji z nimi. Animaloterapia, forma terapii z udziałem zwierząt wpływa pozytywnie na rozwijanie wrażliwości i empatii, uczy akceptacji i tolerancji w stosunku do zwierząt, oraz budowania poczucia własnej wartości, pewności siebie. Zwierzę - przyjaciel, z jednej strony jako codzienny obowiązek (karmienie, pielęgnacja), z drugiej, "wspaniały słuchacz", przytulanka, towarzysz zabaw, powiernik trosk - może stać się lekiem na niepokoje psychiczne młodego właściciela, wykształcać w nim opiekuńczość, odpowiedzialność czy wrażliwość na potrzeby istot żywych, w tym także innych ludzi. Przebywanie wśród zwierząt ma ogromny wpływ na zmieniające się ciśnienie we krwi i poziom stresu. O tym że kontakt ze zwierzętami wywołuje radość i uśmiech na twarzach dzieci nie trzeba nikogo przekonywać.

Program ma charakter otwarty, co da nauczycielom swobodę wyboru i interpretacji treści pod kątem indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci, poziomu ich rozwoju oraz warunków zewnętrznych i wewnętrznych. Realizowany będzie przez wszystkie grupy wiekowe od 3 latków do 6 latków. Program podzielony został na moduły i obejmuje zagadnienia, z jakimi powinno być zapoznane dziecko w toku rocznego cyklu realizacji. Moduły uzupełniają się wzajemnie i stanowią nierozerwalną całość. Odpowiedni dobór treści, sposób ich przekazania oraz organizacja środowiska wychowawczo - edukacyjnego zależą tylko od wiedzy, umiejętności, doświadczenia i inwencji twórczej nauczyciela.

Zajęcia odbywać się będą w otwartej przestrzeni ogrodu przedszkolnego, w części zaaranżowanej na "gospodarstwo rolne" (w szklarni i w szopie). Całość będzie zasilana ze źródeł odnawialnych, tj. turbiny wiatrowej oraz paneli słonecznych. "..." przybliży dzieciom, w jaki sposób działają nowoczesne panele fotowoltaiczne, czy turbina wiatrowa. Pozwolą uświadomić, że zarówno energia słońca, jak i energia kinetyczna wiatru może zamienić się w elektryczną. W ten sposób małe dzieci mają się uczyć jak uprawiać i zbierać jedzenie, które później zjedzą, jak doglądać zwierząt, i jak działa nowoczesny obieg energii. Umożliwienie dzieciom uczęszczającym do przedszkola stałego kontaktu ze zwierzętami, nauka opieki, karmienia, uczy szacunku dla zwierząt i odpowiedzialności za nie. Opieka nad zwierzętami może wyrobić w dzieciach zwiększoną wrażliwość na uczucia i postawy innych ludzi, nauczyć tolerancji, samoakceptacji i panowania nad sobą.

Istotą programu jest wspomaganie rozwoju dziecka, a przyroda jest znakomitą płaszczyzną integrującą wiele różnorodnych działań w tym zakresie. Poprzez myślenie, poszukiwanie, doświadczanie, przekształcanie, uczenie się i doskonalenie, dziecko przyjmuje "odpowiedzialność" za środowisko, w którym żyje w rozumieniu jego "uniwersalnej wartości".

Proponowany program będzie znakomitym dopełnieniem procesu edukacji przyrodniczo-ekologicznej dzieci w wieku przedszkolnym. Niewątpliwie uatrakcyjni ten proces, dostarczy im wiele satysfakcji oraz okazji do czerpania wiedzy z własnych przeżyć i doświadczeń, pozwoli im na zdobycie nowych i rozwinięcie posiadanych już umiejętności, rozbudzi zainteresowania, ukształtuje emocjonalny stosunek do otaczającego świata.

Kalendarium planowanych w ramach projektu zajęć:

1. Dzień Królika - zajęcia ekologiczne w ogrodzie przedszkolnym - cała społeczność przedszkolna, dzieci w wieku 3-6 lat, wrzesień;

2. Sprzątanie świata - akcja ekologiczna (impreza cykliczna coroczna) - grupy starsze dzieci 5-6 letnie, wrzesień;

3. Spotkanie z hodowcą zwierząt - rolnikiem - cała społeczność przedszkolna, wrzesień/październik;

4. Dzień ziemniaka - zabawy ekologiczno-ruchowe w ogrodzie przedszkolnym (impreza cykliczna) - cała społeczność przedszkolna oraz rodzice, październik;

5. Dzień Pomidora - akcja happeningowa - cała społeczność przedszkolna oraz rodzice 1.10.2019;

6. Konkurs gminny literacko-plastyczny "..." - cała społeczność przedszkolna oraz rodzice, dzieci z przedszkoli z Gminy, listopad/grudzień;

7. Warsztaty rękodzielnicze - zajęcia otwarte z rodzicami - najstarsze dzieci 5-6 letnie grudzień/styczeń;

8. Dzień marchewki - warsztaty kulinarne, spotkanie z dietetykiem - cała społeczność przedszkolna, luty;

9. Spotkanie z weterynarzem - cała społeczność przedszkolna, luty/marzec;

10. Dzień zdrowia i urody - piknik integracyjny (impreza cykliczna), cała społeczność przedszkolna 1.04.2018;

11. Dzień Ziemi (impreza cykliczna) - cała społeczność przedszkolna, kwiecień;

12. Przegląd kabaretowy "..." - cała społeczność przedszkolna, 1.05.2019;

13. Malowanie natury - plener malarski - cała społeczność przedszkolna, maj/czerwiec;

14. Dzień Praw zwierząt - akcja ekologiczna w ogrodzie przedszkolnym - cała społeczność przedszkolna, maj 2020;

15. Piknik rodzinny (impreza cykliczna) - cała społeczność przedszkolna, czerwiec.

Kalendarz działań:

Jesień:

1. Plony ogrodu (Pielęgnacja ogródka przedszkolnego po przerwie wakacyjnej, Zbieramy plony - robimy zimowe zapasy, Porządkujemy grządki w szklarni i w ogrodzie. Zabezpieczamy rośliny na zimę - obcinamy suche gałązki, osypujemy rośliny korą, Zapoznanie z systemami wspomagającymi ekologiczną uprawę warzyw - system nawadniania, mini elektrownia słoneczna, Spotkanie z fizykiem, Kompostownik), umiejętności: wykonywanie prostych czynności pielęgnacyjnych w ogrodzie, zbieranie warzyw ze szklarni, przetwarzanie warzyw, wiedza w zakresie przechowywania warzyw na zimę, rozpoznawanie za pomocą zmysłów: wzroku, smaku i węchu wybranych gatunków ziół, zastosowanie wybranych ziół w diecie człowieka, czynności związanie z przygotowaniem roślin do zimy, wiedza na temat: jak działa mini elektrownia słoneczna, co to kompostownik, umiejętność układania w odpowiedni sposób roślinny w kompostowniku, rozróżnianie odnawialnych źródeł energii odnawialnej, słońce i wiatr jako źródło energii przyjazne środowisku.

2. Nasze zwierzęta (Spotkanie z hodowcą, Codzienna pielęgnacja i karmienie zwierząt, Porządkowe prace w szopie ze zwierzętami, Przygotowanie szopy do zimy (ocieplenie ścian słomą lub innym materiałem), Zbiórka żywności dla zwierząt, Kronika farmy), umiejętności: słuchanie rad fachowca dotyczących pielęgnacji oraz hodowli zwierząt, wykonywanie prostych prac porządkowych, pokonywanie strachu przed zwierzętami, nauka karmienia i pielęgnacji zwierząt, pomoc w ociepleniu szopy, uzasadnienie potrzeby przygotowania szopy do zimy, zbiórka żywności dla zwierząt, umiejętność odpowiedniego przechowywania marchwi, siana, paszy, rysowanie, wklejanie zdjęć z ważniejszych wydarzeń na farmie.

Zima:

1. Zimowy ogród (Zmiany zachodzące w ogrodzie, Zakładanie upraw w salach dydaktycznych - tworzenie sadzonek do szklarni), umiejętności: obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie zimą, sadzenie nasion warzyw, obserwacja zielonego ogródka, prowadzenie kroniki uprawy.

2. Farma zimą (Obserwacja zachowań zwierząt w związku ze zmieniającą się porą roku, Ptasia stołówka, Kronika farmy), umiejętności: zwracanie uwagi na warunki atmosferyczne i szczególna dbałość o zwierzęta - dokarmianie, dbanie o to żeby miały wodę, zwracanie uwagi na szczelność pomieszczenia, dokarmianie ptaków, udział w akcji charytatywnej na rzecz zwierząt ze schroniska, świadomość, że zwierzętom bez pomocy człowieka jest trudno przetrwać zimę, rysowanie, wklejanie zdjęć z ważniejszych wydarzeń na farmie.

Wiosna/Lato:

1. W naszej szklarni (Przygotowanie ogrodu przedszkolnego oraz szklarni po zimie do prac. Zmiany zachodzące w ogrodzie - szklarni. Gleba jako składnik hodowli - rodzaje np. glina, ziemia, piasek. Narzędzia ogrodnicze. Zakładanie hodowli wybranych roślin - wysadzanie sadzonek. Rodzaje czynności pielęgnacyjnych: pielenie, grabienie, podlewanie, flancowanie. Fazy rozwoju rośliny. Mali badacze - zabawy badawcze w ogrodzie), umiejętności: zauważanie zmian w wyglądzie roślin wiosną znajdujących się w ogrodzie, wykonywanie prostych czynności porządkowych w ogrodzie i szklarnia, prawidłowe posługiwanie się wybranymi narzędziami ogrodniczymi, manipulowanie glebą - przesypywanie, ugniatanie, przesiewanie, lepienie, obserwacja za pomocą lupy gleby i zwierząt w niej żyjących, zakładanie hodowli roślin, wykonywanie prostych prac pielęgnacyjnych przy hodowli, prowadzenie kalendarza hodowli, wymienianie faz rozwoju roślin i czynników sprzyjających rozwojowi roślin, badanie i obserwacja roślin za pomocą sprzętów badawczych.

2. Farma wiosną (Spotkanie z weterynarzem, Wiosenne porządki na farmie, Codzienna pielęgnacja, Kronika farmy), umiejętności: słuchanie o pielęgnacji zwierząt, o konieczności ich szczepienia, pomoc w czesaniu, pielęgnacji uszu, w miarę swoich możliwości i z pomocą dorosłych porządkowanie szopy zwierząt, pomoc w naprawie wybiegu, rysowanie, wklejanie zdjęć z ważniejszych wydarzeń na farmie.

Planowane elementy wyposażenia punktu dydaktycznego:

1.

tablice dydaktyczne - 2 szt.

2.

oczko wodne, kaskada wodna - 1 szt.

3.

wiaty/zadaszenia - 1 szt.

4.

kosze na odpady - 2 szt.

5.

żwir - 1000 kg

6.

ziemia - 20000 litrów

7.

kora - 6000 litrów

8.

kompostownik - 1 szt.

9.

system nawadniający - 1 szt.

Planowane nasadzenia:

1.

trawy - 5 kg

2.

nasiona warzyw i ziół - 30 szt.

Planowane do zakupu pomoce dydaktyczne służące realizacji programu edukacyjnego:

1.

mini elektrownia słoneczna - 1 szt.

2.

turbina wiatrowa - 1 szt.

3.

domek - 1 szt.

4.

szklarnia - 1 szt.

Razem z rodzicami zostanie przygotowane miejsce na postawienie szopy - domku dla zwierząt, w ich zagrodzie zostanie dosiana trawa, renowacji poddane zostaną skrzynki z uprawami. Rodzice zobowiązali się wspomóc placówkę w utrzymaniu zwierząt (dostarczanie słomy, siana, żywności); Klinika weterynarii - pomoc w pielęgnacji zwierzyńca - szczepienia, zabiegi pielęgnacyjne, obcinanie pazurów, czyszczenie uszu, pomoc w razie choroby.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje/podsumowuje:

* Gmina (jednostka samorządu terytorialnego) posiada osobowość prawną oraz status podatnika podatku VAT czynnego (prowadzi sprzedaż opodatkowaną, związaną m.in. z usługami najmu, dzierżawy, użytkowania wieczystego, sprzedażą gruntów i budynków itp.;

* zakupy towarów i usług realizować będzie Gmina i na Gminę będą wystawiane faktury VAT dotyczące przedmiotowych zakupów;

* towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych;

* realizacja przedmiotowego projektu należy do zadań własnych gminy na mocy art. 2 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.);

* zdaniem Gminy: Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego zadania, tym samym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina w związku z realizacją zadania pn.: "..." ma możliwość prawną do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy, regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Wynika to z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE. L z 2006 r. Nr 347 str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które obejmują m.in. sprawy w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8).

Z przepisów o podatku VAT wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ dokonywane zakupy towarów i usług w związku z realizacją omawianego przedsięwzięcia nie będą wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że Gmina nie będzie miała prawa do odzyskania podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia, ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji tego przedsięwzięcia nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując:

* Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług;

* zakupy dostaw i usług realizować będzie Gmina i na Gminę będą wystawiane faktury VAT dotyczące przedmiotowych zakupów;

* towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych;

* omawiane zadanie należy do zadań własnych gminy na mocy art. 2 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym;

* Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego zadania, tym samym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji tego zadania. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją zadania pn.: "...", ponieważ nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl