0113-KDIPT1-2.4012.457.2018.2.JSZ - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.457.2018.2.JSZ Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2018 r. (data wpływu 6 czerwca 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 lipca 2018 r. (data wpływu 19 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 lipca 2018 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto, jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego Zespół Szkolno-Przedszkolny, nie jest odrębnym od Miasta podatnikiem podatku od towarów i usług. W skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego wchodzi: Szkoła Podstawowa i Publiczne Przedszkole.

Miasto, działając w imieniu placówki oświatowej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, składa wniosek w konkursie pn. "...", którego celem jest wsparcie finansowe w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, projektów dotyczących utworzenia szkolnej pracowni w terenie otwartym na potrzeby nauk przyrodniczych. W Zespole Szkolno-Przedszkolnym projekt będzie realizowany poprzez utworzenie punktu dydaktycznego pn. "...".

Teren ekopracowni będzie wyznaczoną częścią terenu przedszkola, sąsiadującą z placem zabaw i boiskiem szkolnym. Wejście do środka pracowni prowadzić będzie przez drewnianą pergolę z drzwiczkami, obsadzoną z obu stron różami piennymi. W środku postawiona zostanie drewniana wiata, urządzone miejsce do zajęć grupowych i wyświetlania filmów przyrodniczo-ekologicznych. Wewnątrz wiaty stanie stolik demonstracyjny do eksperymentowania, a obok niego tablica Flipchart. z wyposażeniem do prezentacji. Wiata jako symbol Słońca stanowiła będzie centrum układu słonecznego. Po obu stronach przed wejściem do wiaty zostanie posadzona w ziemi "borówka amerykańska", a pod nią wysypana kora dekoracyjna i postawione lampy solarne w kształcie zwierząt. Wychodząc z wiaty przejdzie się przez kolejne okręgi układu słonecznego wykonane z nasion kolorowej trawy. Na okręgach umieszczane zostaną na stałe betonowe (kule) planety, kolejne w układzie słonecznym wraz z zamontowanymi w ziemi tablicami informacyjnymi z krótkim opisem i zdjęciem każdej planety. Podstawę tablic stanowić będą drewniane nogi ustawione na niskiej półpłaskiej wysokości, aby każdy przedszkolak mógł obejrzeć opis i obraz planety. W celach ozdobnych obok każdej planety zostanie posadzona paproć i obsypana korą dekoracyjną. W rogu posadzona będzie kalina koralowa i obsypana korą dekoracyjną. Dodatkowo zostanie postawionych 10 dużych prostokątnych donic drewnianych, w których będą znajdowały się nasadzenia zakupionych w projekcie roślin i ziół. Podopieczni przedszkola będą tam sadzić i pielęgnować swój zielony ogródek ekologiczny, wykorzystując zakupione w projekcie rośliny i sprzęt ogrodniczy. Przejście pomiędzy wiatą, a donicami i układem planetarnym, aż do głównego wejścia będą stanowiły położone na ziemi grube "plastry" szerokich kawałków drewna służące, jako ścieżka, i element stały wystroju pracowni z możliwością poznania przez dzieci wnętrza drzewa, jego budowy słojów i szybkości przyrostu grubości. Po lewej stronie od wejścia obok ogrodzenia od placu zabaw i drewnianych dużych donic stanie zegar słoneczny, który zostanie wokoło ozdobiony bylinami rodzimymi, tj. goździkiem, krwawnikiem, wrzosem, niezapominajką itp., wraz ze stacją meteorologiczną z wyposażeniem i ozdobiona krzewem jadalnej "aronii" i rodzimej "trzmieliny zwyczajnej". Przedmioty te mają służyć dzieciom do zajęć i obserwacji zmian pogody i przyrody.

Przy nowym ogrodzeniu z siatki zostaną posadzone żywotniki pospolite w celu maskowania zewnętrznej części ekopracowni, które po pewnym czasie scalą się z siatką ogrodzeniową i będą tworzyły piękny zielony płot. Pomiędzy tymi tujami zostaną postawione domki dla owadów, karmiki dla ptaków i budki lęgowe, a także lampy solarne w kształcie zwierząt. Pozostała powierzchnia po prawej stronie przeznaczona na "..." porośnięta będzie trawą i naturalnie występującymi w niej gatunkami roślin zielonych. Tam podopieczni przedszkola, będą mogli korzystać z zabaw z wykorzystaniem nowo zakupionych w projekcie gier, materiałów dydaktycznych czy zabawek, siedząc na trawie, na zakupionych rozkładanych kocach termicznych. Wszystkie nowe nasadzenia zostaną opisane nazwami umieszczonymi na tabliczkach do oznaczania roślin.

W oparciu o utworzony punkt dydaktyczny odbywać się będzie szereg wydarzeń związanych z tematyką ekologiczną np.

1. Ziemia, Układ Słoneczny, Segregacja śmieci,

2. Ziemia, Układ Słoneczny, Zanieczyszczenia powietrza,

3. Ziemia, Woda, Układ Słoneczny,

4. Ziemia, Woda, Zanieczyszczenia powietrza, itp.

W ramach tych i podobnych wydarzeń, odbędzie się będzie szereg konkursów związanych z tematyką ekologiczną np.:

* Międzygrupowy konkurs plastyczny "...";

* Międzyprzedszkolny konkurs kulinarny "...";

* Międzyprzedszkolny konkurs plastyczny "...";

* Międzyprzedszkolny konkurs kulinarny "...".

Zakupione pomoce dydaktyczne posłużą przedszkolakom do gier i zabaw w ekopracowni. Przedszkolaki poprzez udział w eksperymentach chemicznych, oglądaniu i badaniu pod mikroskopem, lupą oraz lornetką roślin i owadów w ekopracowni odkryją świat na nowo.

Ponadto zorganizowanych zostanie szereg ciekawych spotkań do których m.in. należą:

* Pies nasz przyjaciel - spotkanie z przedstawicielami fundacji....z psami oraz przeprowadzenie zajęć z dogoterapii;

* Światowy Dzień Zwierząt - spotkanie z weterynarzem, warsztaty przyrodnicze;

* Uroczyste obchody dnia patrona Zespołu Szkolno-Przedszkolnego - gry i zabawy z planetami układu słonecznego;

* Przygotowujemy zwierzęta do zimy - zbiórka pożywienia dla zwierząt oraz wizyta w leśniczówce.

Dzięki przygotowanym karmnikom oraz pożywieniu, dzieci będą miały możliwość czynnie uczestniczyć w dokarmianiu ptaków przez okres całej zimy. Działania te mają na celu uświadamianie i ukazanie dzieciom doli ptaków żyjących w otoczeniu człowieka oraz potrzeby właściwego ich dokarmiania.

W piśmie z dnia 11 lipca 2018 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu objętego zakresem pytania, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniem VAT oraz zwolnionych od podatku od towarów i usług.

W związku z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku, zgodnie z § 3 pkt 3 Zarządzenia Prezydenta Miasta w sprawie zasad rozliczeń podatku od towarów i usług w Mieście i jego jednostkach budżetowych, faktury dokumentujące poniesione wydatki w Zespole Szkolno-Przedszkolnym, wystawione będą na Nabywcę: Miasto, Odbiorca: Zespół Szkolno-Przedszkolny.

Realizacja przedmiotowego wniosku jest zadaniem własnym gminy - Miasta, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.) wykonywanym zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. 2018.0.996 t.j.) oraz Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowo (Dz. U. 2018.0.996 t.j.) ilekroć we wskazanych przepisach jest mowa bez bliższego określania o szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Miasto ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu w ramach konkursu "..."?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu w ramach konkursu "..." pn. "...", dlatego też nie ma prawnej możliwości do jego odzyskania.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

W ocenie Miasta, działalność placówek oświatowych w zakresie wskazanym w opisanym zdarzeniu przyszłym może być uznana za działalność wykonywaną przez organ publiczny, związaną z realizacją zadania własnego gminy - edukacja publiczna. Realizacja projektu "..." w ramach konkursu, będącego przedmiotem wniosku jest zadaniem własnym Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) wykonywanym zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949) oraz Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

Zadanie to spełnia przesłanki z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), stanowiącego, iż: "nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych".

Przepis ten uzależnia podmiotowość organu w podatku od towarów i usług od charakteru stosunku prawnego, w ramach którego świadczenie jest dokonywane. Organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy będą występowały w charakterze podatnika, który wykonuje działalność gospodarczą w zakresie, w którym faktycznie występuje konsumpcja oraz tam, gdzie podmioty te mogą konkurować z podmiotami prawa prywatnego. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W przypadku konkursu pn. "...", nie ma działań prowadzących do zakłóceń konkurencji, bowiem efekt prac zostanie wykorzystany tylko i wyłącznie dla poprawy jakości nauczania i wychowania przedszkolnego w placówce. W przypadku jednostek oświatowych ich działalność można podzielić na dwie sfery: działalność w charakterze organu publicznego oraz działalność komercyjną najczęściej związaną z powierzonym takim jednostkom mieniem. W jednostkach oświatowych wykonywane są usługi w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży zgodnie z ustawą - Prawo Oświatowe.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np.: dalszej odsprzedaży, towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy, bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.

Planowane zakupy towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu w żadnym stopniu nie generują powstania obrotu, co powoduje brak związku przyczynowo skutkowego pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku: usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Przepis ten jest wzorowany na art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE na podstawie którego państwa członkowskie zwalniają od VAT kształcenie dzieci lub młodzieży, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59) system oświaty obejmuje m.in.: przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja. Zwolnienie określone w tym przepisie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy co oznacza, że korzystać z niego mogą jedynie określone w ramach tej normy podmioty w ściśle określonym zakresie - kształcenia i wychowywania, jak również dostaw towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami edukacyjnymi związanych.

W ramach projektu utworzenie ekopracowni pod chmurką na potrzeby nauk przyrodniczych w znaczny sposób wpłynie na polepszenie warunków kształcenia i wychowania dzieci w Zespole Szkolno-Przedszkolnym. Nowocześnie wyposażona ekopracownia pod chmurką posłuży przede wszystkim realizacji podstawy programowej zgodnie z wytycznymi MEN w zakresie wykorzystania najnowszych technologii informacyjnych oraz pomocy dydaktycznych, służących empirycznemu przekazywaniu wiedzy. Nowoczesne pomoce dydaktyczne, jakie znajdą się na wyposażeniu pracowni pozwolą na przeprowadzanie licznych doświadczeń i eksperymentów. Przyczynią się one do rozwoju zainteresowań zagadnieniami ekologicznymi, a tym samym do osiągania sukcesów w konkursach. Wyposażenie pracowni w sprzęt umożliwi prezentowanie uczniom prostego przekazu wiedzy opartej na praktyce, a nie "suchej" opartej wyłączne na teorii wiedzy książkowej. Będzie również możliwa realizacja wielu ciekawych projektów ekologicznych.

Wydatki poczynione w ramach projektu, zgodnie z § 3 pkt 3 Zarządzenia Prezydenta Miasta w sprawie zasad rozliczeń podatku od towarów i usług w Mieście i jego jednostkach budżetowych, będą dokumentowane fakturami wystawionymi na nabywcę: Miasto (odbiorca Zespół Szkolno-Przedszkolny).

Zgodnie z zasadą neutralności podatku od towarów i usług, podatnik nie może ponosić ciężaru tego podatku. Podatek od towarów i usług nie powinien obciążać podatników nabywających towary i usługi, którzy nie są ich ostatecznymi odbiorcami. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem prawo do odliczenia VAT naliczonego:

a.

przysługuje w całości - jeżeli zakup związany jest z czynnościami opodatkowanymi,

b.

przysługuje częściowo - jeśli zakup związany jest zarówno z czynnościami opodatkowanymi,

c.

nie przysługuje w ogóle - jeśli zakup związany jest z czynnościami innymi niż opodatkowane (głównie zwolnione od podatku).

Planowana pracownia będzie wykorzystywana w celach edukacyjnych, nie będzie wynajmowana na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz nie będzie w niej prowadzona działalność mająca cechy działalności komercyjnej, generującej czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym zakupy towarów i usług są ściśle związane z czynnościami innymi niż czynności opodatkowane lub zwolnionymi z VAT. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. "..." będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT lub zwolnionych z VAT, zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje.

Reasumując, Miasto nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. "...", dlatego też nie ma prawnej możliwości do jego odzyskania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu objętego zakresem pytania, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniem VAT oraz zwolnionych od podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji tego projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl