0113-KDIPT1-2.4012.451.2020.2.IR - Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu w zakresie termomodernizacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.451.2020.2.IR Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu w zakresie termomodernizacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2020 r. (data wpływu 26 czerwca 2020 r.), uzupełnionym pismami z dnia 14 sierpnia 2020 r. (data wpływu 19 sierpnia 2020 r.) i z dnia 2 września 2020 r. (data wpływu 3 września 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z planowaną termomodernizacją budynku Domu Pomocy Społecznej w.....- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z planowaną termomodernizacją budynku Domu Pomocy Społecznej w.......

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 19 sierpnia 2020 r. i 2 września 2020 r. o brakujący podpis Wnioskodawcy oraz doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Powiat..... jest jednostką samorządu terytorialnego, posiada osobowość prawną, co określa art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym oraz realizuje zadania określone w ww. ustawie. Powiat....... jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa deklarację VAT-7.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Powiat dokonał centralizacji rozliczeń podatku VAT i od tego dnia prowadzi wspólne rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Wszystkie wydatki ponoszone przez Powiat i jego jednostki organizacyjne są dokumentowane fakturami wystawianymi na Powiat..... NIP.......... Dom Pomocy Społecznej w....... wchodzi w skład jednostek organizacyjnych Powiatu.......

Zdarzenie przyszłe

Powiat zamierza złożyć wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w..... o udzielenie dofinansowania w ramach naboru z Programu Priorytetowego - Racjonalizacja zużycia energii w budynkach użyteczności publicznej oraz zasobach komunalnych JST - IV edycja. Wniosek zostanie złożony w związku z planowanym zadaniem inwestycyjnym pod nazwą ".......".

Celem powyższego działania jest racjonalizacja zużycia energii w budynku użyteczności publicznej - Domu Pomocy Społecznej w......, należącym do Powiatu......, w wyniku której ma zostać zmniejszona emisja zanieczyszczeń do atmosfery.

Zadania realizowane w ramach termomodernizacji:

1.

modernizacja przegrody Dach część stara - docieplenie granulatem z wełny mineralnej o grubości 20 cm, powierzchnia przegrody do ocieplenia Ak=499,00 mkw,

2.

modernizacja przegrody Ściana na gruncie stara część - docieplenie styropianem o grubości 13 cm, powierzchnia przegrody do ocieplenia Ak=135,17mkw,

3.

modernizacja przegrody Ściana na gruncie nowa część - docieplenie styropianem o grubości 12 cm, powierzchnia przegrody do ocieplenia Ak=432,09 mkw,

4.

modernizacja przegrody Ściana zewnętrzna stara część - docieplenie styropianem o grubości 13 cm, powierzchnia przegrody do ocieplenia Ak=370,24 mkw,

5.

modernizacja przegrody Ściana zewnętrzna stara - Szczytowa - docieplenie styropianem o grubości 13 cm, powierzchnia przegrody do ocieplenia Ak=118,96 mkw,

6.

modernizacja przegrody Ściana zewnętrzna nowa część - docieplenie styropianem o grubości 13 cm, powierzchnia przegrody do ocieplenia Ak=780,00 mkw,

7.

modernizacja przegrody Dach nowa część - docieplenie styropianem o grubości 8 cm, powierzchnia przegrody do ocieplenia Ak=460,00 mkw,

8.

modernizacja przegrody OZ 2 - drewno "Wentylacja grawitacyjna", powierzchnia całkowita okien lub drzwi po modernizacji 11,09 mkw, wymiana okna o współczynniku U=0,9,

9.

modernizacja przegrody OZ 1 - PVC "Wentylacja grawitacyjna", powierzchnia całkowita okien lub drzwi po modernizacji 462,85 mkw, wymiana okna o współczynniku U=0,9,

10.

modernizacja przegrody DZ - garażowe "Wentylacja grawitacyjna", powierzchnia całkowita okien lub drzwi po modernizacji 8,00 mkw, wymiana okna o współczynniku U=1,3,

11.

modernizacja przegrody DZ PCV "Wentylacja grawitacyjna", powierzchnia całkowita okien lub drzwi po modernizacji 18,57mkw, wymiana okna o współczynniku U=1,3,

12.

wymiana instalacji grzejnikowej wraz z montażem zaworów termostatycznych.

Prowadzenie Domu Pomocy Społecznej oraz termomodernizacja budynku DPS należą do zadań własnych Powiatu, na podstawie art. 4 ust. 1, pkt 3 oraz pkt 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Budynek, który będzie podlegał przedmiotowej termomodernizacji jest wykorzystywany głównie do wykonywania zadań publicznych w zakresie pomocy społecznej takich jak zapewnienie całodobowej opieki mieszkańcom, zaspakajanie potrzeb bytowych, edukacyjnych, społecznych i religijnych, czyli innych niż działalność gospodarcza. W niewielkim stopniu wykorzystywany jest również do czynności opodatkowanych związanych z udostępnianiem pomieszczeń dla Obwodowej Komisji Wyborczej. Działanie to nie ma jednak charakteru okresowego, lecz sporadyczny, jednorazowy. Nie będzie więc możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dom Pomocy Społecznej w..... jest jednostką budżetową.

Udostępnianie pomieszczeń dla Obwodowej Komisji Wyborczej jest czynnością odpłatną, wykonywaną na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych na każde posiedzenie oddzielnie. Dom Pomocy Społecznej w...... jest placówką, która zapewnia usługi bytowe opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne osobom, które z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności wymagają całodobowej opieki, której nie można zapewnić w miejscu zamieszkania. Jest placówką, która przyjmuje mieszkańców na podstawie skierowania z Ośrodków Pomocy Społecznej, a odpłatność jest zgodna z ustawą o pomocy społecznej. Powyższe czynności są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22b ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Ponadto DPS udostępnia pomieszczenia dla Obwodowych Komisji Wyborczych, co jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Towary i usługi nabywane w ramach realizowanego zadania pn. "....." będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Efekty realizowanego zadania będą wykorzystywane wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza. Przeprowadzona termomodernizacja ma służyć zmniejszeniu zapotrzebowania na ciepło, poprawieniu komfortu termicznego mieszkańców DPS. Trwalsze utrzymanie ciepła w pokojach mieszkalnych spowoduje ograniczenie kosztów enrgii cieplnej. W związku z powyższym nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej. Efekty realizowanego zadania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Powiat w celu obliczenia proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług dla DPS w.... przyjmuje dane za poprzedni rok podatkowy. Proporcja ta za rok 2019 wynosi 1% i w związku z tym, że nie przekroczyła 2% Powiat uznaje, że wyniosła ona 0%. Powiat w celu obliczenia proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, dla DPS w.... nie przyjmuje danych za rok poprzedzający poprzedni rok podatkowy. Proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 3 i nast. ustawy o podatku od towarów i usług, w oparciu o dane za rok 2019 wynosi 1% i w związku z tym, że nie przekroczyła 2%, Powiat uznaje, że wyniosła 0%.

Z kolei pismem z dnia 2 września 2020 r. Wnioskodawca sprostował złożone uzupełnienie wniosku poprzez rezygnację z zawartego w nim zapisu o następującej treści "Efekty realizowanego zadania będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z planowaną termomodernizacją Domu Pomocy Społecznego w....., Powiatowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu związanych z realizacją powyższego zadania?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie może skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż Powiat nie zajmuje się sprzedażą towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostaje spełniony, gdyż planowana termomodemizacja nie ma związku z prowadzeniem działalności gospodarczej. Termomodernizacja będzie przeprowadzana w budynku użyteczności publicznej służącym do wykonywania zadań publicznych realizowanych przez Powiat w zakresie pomocy społecznej, funkcji opiekuńczej i wychowawczej. Przedmiotowy budynek jest wprawdzie częściowo wykorzystywany do czynności opodatkowanych w związku z udostępnianiem pomieszczeń dla Obwodowej Komisji Wyborczej, jednak działanie to ma charakter marginalny, sporadyczny i nie nosi znamion działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, Powiat przeprowadzając termomodernizację budynku Domu Pomocy Społecznej będzie występował jako organ władzy publicznej wykonujący zadania własne nałożone odrębnymi przepisami zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym i nie będzie traktowany jako podatnik od towarów i usług. Wnioskodawcy nie będzie więc przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z przeprowadzeniem termomodernizacji budynku Domu Pomocy Społecznej w....

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną.

Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych przepisów wynika, iż organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Ponadto, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 oraz 19 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, m.in. w zakresie: pomocy społecznej, a także utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Biorąc pod uwagę powyższe podkreślić należy, że w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, jest wykonywanie czynności opodatkowanych. Okoliczności niniejszej sprawy wskazują natomiast, że budynek użyteczności publicznej - Domu Pomocy Społecznej w......, który w ramach planowanego zadania inwestycyjnego będzie podlegał termomodernizacji jest wykorzystywany głównie do wykonywania zadań publicznych w zakresie pomocy społecznej takich jak zapewnienie całodobowej opieki mieszkańcom, zaspakajanie potrzeb bytowych, edukacyjnych, społecznych i religijnych, czyli innych niż działalność gospodarcza. Ponadto w niewielkim stopniu (sporadycznie, jednorazowo) może zostać wykorzystany również do czynności opodatkowanych podatkiem VAT związanych z udostępnianiem pomieszczeń dla Obwodowej Komisji Wyborczej.

Wskazać w tym miejscu należy, że 10 czerwca 2020 r. wydana została przez Ministra Finansów interpretacja ogólna znak PT1.8101.3.2019 w zakresie opodatkowania VAT czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego w związku z realizacją zadań publicznych w zakresie edukacji publicznej oraz pomocy społecznej, nałożonych na nie odrębnymi przepisami.

W interpretacji tej stwierdzono, że w odniesieniu do określonych czynności związanych z realizacją zadań w zakresie m.in. pomocy społecznej, jednostki samorządu terytorialnego nie występują w roli podatników VAT i tym samym ich wykonywanie nie podlega opodatkowaniu VAT, o ile spełnione są omówione wcześniej przesłanki, w szczególności, gdy wykonywanie tych czynności jest podporządkowane ścisłemu reżimowi publiczno-prawnemu, a pobierane opłaty nie mogą być uznane za rzeczywistą równowartość świadczenia.

Zatem mając na uwadze postanowienia interpretacji ogólnej stwierdzić należy, że czynności związane z realizacją zadań w zakresie świadczenia ww. usług pomocy społecznej - wykonywanych przez Dom Pomocy Społecznej, są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

W świetle powołanych powyżej przepisów prawa oraz przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z termomodernizacją budynku DPS. Jak wynika bowiem z opisu sprawy, towary i usługi nabywane w ramach realizowanego ww. zadania inwestycyjnego będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Efekty realizowanego zadania będą wykorzystywane wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza. Natomiast udostępnianie pomieszczeń dla Obwodowej Komisji Wyborczej - jak wskazał Wnioskodawca - nie będzie miało charakteru okresowego, lecz sporadyczny, jednorazowy.

Reasumując, Powiat nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "...", ponieważ - jak wynika z treści wniosku - efekty ww. inwestycji wykorzystywane będą wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy jednak zastrzec, że w sytuacji, gdy przedmiotowy budynek zostanie wykorzystany przez Powiat do celów działalności gospodarczej (tj. czynności opodatkowanych podatkiem VAT), w zakresie tej części budynku nastąpi zmiana przeznaczenia. W konsekwencji konieczna będzie stosowna korekta nieodliczonego uprzednio podatku naliczonego - na zasadach określonych w art. 91 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, z którego wynika, iż Powiat nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z planowaną termomodernizacją budynku Domu Pomocy Społecznej, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy w tym miejscu wskazać, iż rolą Organu w postępowaniu interpretacyjnym jest wyłącznie interpretacja przepisów prawa podatkowego, a nie badanie poprawności dokonanych wyliczeń, zatem w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości wyliczenia proporcji dla jednostki organizacyjnej Powiatu, tj. Domu Pomocy Społecznej w...,.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w tym w szczególności wykorzystywania ww. budynku również do innych czynności niż niepodlegające opodatkowaniu, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że rolą Organu w postępowaniu interpretacyjnym jest wyłącznie interpretacja przepisów prawa podatkowego, a nie badanie poprawności dokonanych wyliczeń, zatem w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości wyliczenia proporcji. Przy czym należy wskazać, że wyliczenia te mogą zostać dokonane w postępowaniu podatkowym, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl