0113-KDIPT1-2.4012.43.2018.2.MC - Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 kwietnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.43.2018.2.MC Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2018 r. (data wpływu 19 stycznia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 marca 2018 r. (data wpływu 21 marca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "... " - jest prawidłowe,

* obowiązku odprowadzenia podatku VAT od uzyskanej refundacji z EFRR w ramach... na lata 2014-2020 w związku z realizacją ww. projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..."

* obowiązku odprowadzenia podatku VAT od uzyskanej refundacji z EFRR w ramach... na lata 2014-2020 w związku z realizacją ww. projektu,

* możliwości zaliczenia podatku VAT do kosztu kwalifikowalnego projektu oraz uznania Krajowej Informacji Skarbowej jako organ podatkowy rozstrzygający ww. kwestię.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 marca 2018 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz przeformułowanie pytania nr 1, 2 i 3.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku z dnia 20 marca 2018 r.).

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Planowane przedsięwzięcie, projekt partnerski dziewięciu gmin (...,...,...,...,...,...,...,...,...), pn. "... " realizowane będzie w Gminie..., na terenie miejscowości....

W ramach planowanego przedsięwzięcia przewiduje się realizację następujących zadań: Przebudowa (modernizacja) remizy OSP w... na potrzeby świetlicy środowiskowej i miejsca spotkań wraz z zagospodarowaniem placu wokół i wyposażeniem - działka nr 228/5; Budowa parkingu na miejscu obecnego budynku Biblioteki i GOPS w miejscowości... - działka nr 228; Budowa placu promocji produktu lokalnego i rolnictwa wraz z infrastrukturą w miejscowości... - działka nr 291/1; Budowa drogi dojazdowej do placu promocji produktu lokalnego i rolnictwa w miejscowości... - działki nr 299, 518, 291/3, 291/5, 292, 492, 493, 494, 495, 496, 497, 498, 499, 500, 501, 502, 503, 504, 505, 506; Przebudowa (modernizacja) obecnego budynku Urzędu Gminy... na potrzeby Gminnej Biblioteki Publicznej w... - działka nr 283/1; Remont (modernizacja) budynku gospodarczego w... na potrzeby organizacji pozarządowych i jako miejsce spotkań mieszkańców - działka nr 282/1; Budowa placu w centrum miejscowości... wraz z infrastrukturą towarzyszącą - działki nr 282/1, 284/1.

Planowane przedsięwzięcie wiązać się będzie z przeprowadzeniem takich prac budowlanych jak: roboty ziemne, roboty rozbiórkowe, roboty budowlane (przebudowa pomieszczeń w budynkach, wykonanie izolacji termicznej budynków, wymiana dachu, stolarki okiennej i drzwiowej), budowa przyłączy kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej, przyłączy wodociągowych, roboty drogowe, budowa infrastruktury towarzyszącej, prace wykończeniowe, utwardzenie placu, prace porządkowe, likwidacja zaplecza budowy.

Realizacja opisywanej inwestycji należy do zadań własnych Gminy i podatek VAT od towarów i usług w przedmiotowej inwestycji jest kosztem kwalifikowalnym, który zostanie poniesiony bezzwrotnie - Gmina (Beneficjent) nie będzie miała możliwości jego odliczania od funkcjonowania i eksploatacji zrewitalizowanego centrum miejscowości... wraz z infrastrukturą towarzyszącą w celu poprawy spójności przestrzennej, społecznej i kulturowej miejscowości należącej do. Obszaru Funkcjonalnego.

1. W związku z realizacją projektu podpisane zostaną umowy z wykonawcami robót budowlanych, usług technicznych, projektowych i nadzoru inwestorskiego i wystawione zostaną faktury lub równoważne dokumenty księgowe przez wykonawców dokumentujące poniesione wydatki przez Gminę.

2. Nabyte towary i usługi w ramach projektu na terenie Gminy służyć będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - świadczenia usług społeczno-kulturalnych z zakresu czytelnictwa (biblioteka) i bezpłatnej promocji lokalnych wyrobów, produktów i rolnictwa.

3. Realizacja inwestycji należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446) i podatek VAT stawka 23% od towarów i usług w przedmiotowym projekcie jest kosztem kwalifikowalny, który zostanie poniesiony jednorazowo i bezzwrotnie.

4. Gmina jest jedynym podmiotem realizującym projekt rewitalizacji na własnym terenie, nie występują odrębne podmioty zobowiązane do uiszczania wpłat, od których będzie uzależniona realizacja ww. projektu.

5. Faktury i dowody równoważnej wartości związane z realizacją projektu pn. "... " i zakresem przedstawionym w przedmiotowym wniosku, wystawiane będą na Gminę - Wnioskodawcę, Inwestora.

6. Przedmiotowy projekt realizowany jest na zasadzie Porozumienia dziewięciu partnerów publicznych, tj. Jednostek Samorządu Terytorialnego - Gmin. Obszaru Funkcjonalnego.

7. Obowiązki Wnioskodawcy i Partnerów wynikają z załączonej kopii Porozumienia Gmin. Obszaru Funkcjonalnego do wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

8. Partnerzy, w tym Gmina przekazują wkład własny Liderowi Projektu na działanie Biura projektu (Lider Gmina...), zarządzanie inwestycją.

9. Lider wystawia Partnerom za zarządzanie projektem noty obciążeniowe, na podstawie których Partnerzy przekazują środki finansowe/wkład własny.

10. Lider projektu pobiera, otrzymuje środki na usługę zarządzanie projektem (funkcjonowanie biura projektu) i nie otrzymuje żadnych towarów.

11. Środki z dofinansowania będą wpływać na rachunki bankowe poszczególnych Partnerów Porozumienia czyli Gmin. Obszaru Funkcjonalnego.

12. Środki z rozliczonych wniosków o płatności częściowe i końcowe w ramach przedmiotowego projektu będą wpływać bezpośrednio z IZ na rachunki bankowe poszczególnych Partnerów Projektu w tym Lidera.

Podsumowując stan faktyczny zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wyjaśnia:

1. Realizacja projektu pn. "... " w ramach którego zostaną wykonane: Przebudowa (modernizacja) remizy OSP w... na potrzeby świetlicy środowiskowej i miejsca spotkań wraz z zagospodarowaniem placu wokół i wyposażeniem - działka nr 228/5; Budowa parkingu na miejscu obecnego budynku Biblioteki i GOPS w miejscowości... - działka nr 228; Budowa placu promocji produktu lokalnego i rolnictwa wraz z infrastrukturą w miejscowości... - działka nr 291/1; Budowa drogi dojazdowej do placu promocji produktu lokalnego i rolnictwa w miejscowości... - działki nr 299, 518, 291/3, 291/5, 292, 492, 493, 494, 495, 496, 497, 498, 499, 500, 501, 502, 503, 504, 505, 506; Przebudowa (modernizacja) obecnego budynku Urzędu Gminy... na potrzeby Gminnej Biblioteki Publicznej w... - działka nr 283/1; Remont (modernizacja) budynku gospodarczego w... na potrzeby organizacji pozarządowych i jako miejsce spotkań mieszkańców - działka nr 282/1; Budowa placu w centrum miejscowości... wraz z infrastrukturą towarzyszącą - działki nr 282/1, 284/1 oraz w ramach zadania poniesione zostaną wydatki na usługę nadzoru budowlanego inwestorskiego usługę wykonania dokumentacji technicznej, usługę wykonania studium wykonalności, usługę promocji projektu i zarządzania projektem. Podpisana umowa o dofinansowanie jest ostatecznym potwierdzeniem uczestniczenia w projekcie Beneficjenta - Gminy, która zgodnie z wytycznymi Instytucji Zarządzającej... ma zabezpieczone środki finansowe we własnym zakresie na pierwszy kwartał rzeczowej realizacji projektu obejmujący cały projekt. Gmina nadmienia, że dotacja z EFRR przekazana będzie Gminie po zrealizowaniu poszczególnych zadań projektowych, po ich rozliczeniu w formie refundacji lub zaliczki od kosztów kwalifikowanych poszczególnej, rozliczanej faktury lub równorzędnego dokumentu księgowego. Gmina zgodnie z wytycznymi programowymi będzie udostępniać teren rewitalizacji nieodpłatnie oraz będzie on ogólnodostępny dla zainteresowanych. Opisane powyżej działki i tereny podlegające rewitalizacji są własnością Gminy i po zakończeniu projektu jego wszystkie ww. efekty będą własnością Gminy. W trakcie okresu trwałości teren zrewitalizowany będzie udostępniany nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym podmiotom.

2. Wnioskodawca po zrealizowaniu kosztów inwestycyjnych projektu, rozliczy przedmiotowy projekt wnioskami o płatność przejściowymi i końcowym wnioskiem o płatność i po ich zaakceptowaniu przez IZ otrzyma dofinansowanie w ramach refundacji poniesionych wydatków.

3. Realizacja przedmiotowego projektu jest możliwa dzięki podpisanej przez Gminę Umowy o dofinansowaniu z EFRR w ramach... na lata 2014-2020 tzw. pisemnego przyznania dofinansowania na całe przedsięwzięcie w wysokości 85% kosztów kwalifikowalnych poszczególnych działań składających się na realizację projektu objętych wnioskiem o dofinansowanie. Gmina poprzez realizację przedmiotowego projektu otrzyma dofinansowanie w formie refundacji lub zaliczki na przedstawione w rozliczeniu-wniosku o płatność częściową lub końcową faktury, rachunki lub równoważne dowody księgowe. Gmina bez podpisania umowy o dofinansowanie zadania nie zrealizowałaby przedmiotowych inwestycji ujętych w projekcie.

4. W trakcie realizacji operacji Wnioskodawca zgodnie z Umową o dofinansowanie, zobowiązana będzie co 3 miesiące rozliczać ponoszone wydatki w ramach realizacji operacji wnioskami o płatność z załączonymi do nich fakturami oraz dowodami księgowymi o równoważnej wartości i potwierdzeniami zapłaty wykonawcom poszczególnych działań, zadań projektowych i po zaakceptowaniu wniosku o płatność przez Instytucję Zarządzającą.... Gmina otrzyma refundację dotacji 85% kosztów kwalifikowanych brutto wynikających z faktur, rachunków lub dokumentów równoważnej wartości lub po zawnioskowaniu o zaliczkę na konkretną fakturę. Podsumowując Gmina nie otrzymała środków finansowych - dotacji do wykorzystania i rozliczenia ma obowiązek zapewnić, a nawet zabezpieczyć w budżecie wkład własny i środki finansowe we własnym zakresie na pierwszy kwartał rzeczowej realizacji zadań projektowych co jest obligatoryjnie potwierdzane w IZ RPO W... załączonymi dokumentami księgowymi do złożonego wniosku o dofinansowanie.

5. W przypadku nierealizowania inwestycji, zadań objętych projektem a co za tym idzie postanowień Umowy o dofinansowanie dla przedmiotowej operacji Wnioskodawca nie otrzyma dofinansowania z EFRR i będzie z nim rozwiązana umowa o dofinansowanie.

6. Wnioskodawca klasyfikuje czynności, o których mowa we wniosku czyli roboty ziemne, roboty rozbiórkowe, roboty budowlane (przebudowa pomieszczeń w budynkach, wykonanie izolacji termicznej budynków, wymiana dachu, stolarki okiennej i drzwiowej), budowa przyłączy kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej, przyłączy wodociągowych, roboty drogowe, budowa infrastruktury towarzyszącej, prace wykończeniowe, utwardzenie placu, prace porządkowe, likwidacja zaplecza budowy jak roboty budowlane.

7. Klasyfikacja statystyczna zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. dla czynności wykonywanych na rzecz Gminy przez wykonawcę to symbole: 43.22.11.0 Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających, 41.00.4 Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków niemieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków), 43.12.1 Roboty związane z przygotowaniem terenu pod budowę, 43.33.29 Pozostałe roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian (włączając tapetowanie), gdzie indziej niesklasyfikowane, 42.11.2 Roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg. ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych, 43.31 roboty tynkarskie, 43.32 roboty instalacyjne stolarki budowlanej, 43.33 roboty związane z wykładaniem posadzek, tapetowaniem i oblicowywaniem ścian, 43.34 roboty malarskie i szklarskie, 43.39 roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku z dnia 20 marca 2018 r.).

1. Czy podatek VAT od wszystkich robót budowlanych kosztów pośrednich inwestycji ujętych w harmonogramie rzeczowo-finansowym załączniku do umowy o dofinansowanie jest możliwy do odliczenia 100% zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) oraz ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446), która mówi że przedmiotowy projekt jest zadaniem własnym Gminy? Gmina nie będzie miała zysku - nie będzie pobierać opłaty za eksploatację i funkcjonowanie własnego terenu zrewitalizowanego? (pytanie oznaczone w uzupełnieniu wniosku jako nr 1)

2. Wykonawcy poszczególnych robót budowlanych i usług wystawią faktury lub równoważne dokumenty i odprowadzą VAT 23% w całości - na którą składać się będzie VAT wkładu własnego gminy i VAT od dotacji. Czy po uzyskaniu refundacji od wydatkowanych i zrealizowanych poszczególnych zadań projektu Wnioskodawca Gmina ma obowiązek odprowadzenia VAT od refundacji? (pytanie oznaczone w uzupełnieniu wniosku jako nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek od towarów i usług będzie wydatkiem kwalifikowalnym w przedmiotowym projekcie zgodnie z wytycznymi kwalifikowalności VAT dla tego typu projektu Ministerstwa Rozwoju i... oraz Gmina w ramach zadania własnego nie będzie miała prawa odliczenia podatku VAT z tytułu funkcjonowania zrewitalizowanego obszaru w ramach projektu pn. "... " realizowanego z... na lata 2014-2020 oraz nie będzie pobierać żadnych opłat za korzystanie z tych obiektów.

Stawka VAT zgodnie z ordynacją podatkową na roboty budowlane stanowić będzie 23%.

Dodatkowo zdaniem Gminy, podstawą opodatkowania robót budowlanych i usług technicznych, projektowych i nadzoru, które będą wykonywane przez Gminę, na które składać się będzie dofinansowanie (dotacja) - przy rozliczeniu refundacja 85% wydatków kwalifikowanych niepodnosząca robót budowlanych i poszczególnych zadań zaplanowanych w przedmiotowej inwestycji, jest podatek należny odprowadzony przez wykonawców od wystawionych faktur lub rachunków o równoważnej wartości za wykonane roboty budowlane lub usługi techniczne, projektowe i nadzoru.

UZASADNIENIE Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5 art. 30a-30c, art. 32, art. 120 ust. 4 i 5 jest wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych usług świadczonych przez podatnika.

W związku z powyższym w przedmiotowym stanie faktycznym, podstawą opodatkowania dla konkretnej usługi będą stanowiły kwoty należne udokumentowane przez wykonawcę fakturami, rachunkami lub innymi dokumentami równoważnymi oraz do podstawy opodatkowania wlicza się wyłącznie takie dotacje, które zostały przeznaczone na dopłatę do ceny towaru lub usługi, a więc mają bezpośredni wpływ na jej wysokość. W sytuacji zatem, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie, mające bezwzględny i bezpośredni związek z daną dostawą towaru czy świadczeniem usług, stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania. Natomiast w przypadku dotacji (refundacji), których nie da się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a które mają na celu jedynie dofinansowanie ogólnych kosztów programu, np. kosztów realizacji zadań całej operacji, nie będą stanowiły zapłaty w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, iż uznaje się za podstawę opodatkowania wkład własny i ogólną dotację - refundację (subwencji, innej dopłaty o podobnym charakterze) uzyskanej przez podatnika, związanej bezpośrednio z robotami budowlanymi lub świadczeniem usługi, a więc wpływającej na wysokość ceny danych robót, dostaw lub usługi w tym przypadku zadań projektowych.

Przebudowa (modernizacja) remizy OSP w... na potrzeby świetlicy środowiskowej i miejsca spotkań wraz z zagospodarowaniem placu wokół i wyposażeniem - działka nr 228/5; Budowa parkingu na miejscu obecnego budynku Biblioteki i GOPS w miejscowości..., działka nr 228; Budowa placu promocji produktu lokalnego i rolnictwa wraz z infrastrukturą w miejscowości..., działka nr 291/1; Budowa drogi dojazdowej do placu promocji produktu lokalnego i rolnictwa w miejscowości... - działki nr 299, 518, 291/3, 291/5, 292, 492, 493, 494, 495, 496, 497, 498, 499, 500, 501, 502, 503, 504, 505, 506; Przebudowa (modernizacja) obecnego budynku Urzędu Gminy... na potrzeby Gminnej Biblioteki Publicznej w... - działka nr 283/1; Remont (modernizacja) budynku gospodarczego w... na potrzeby organizacji pozarządowych i jako miejsce spotkań mieszkańców - działka nr 282/1; Budowa placu w centrum miejscowości... wraz z infrastrukturą towarzyszącą, działki nr 282/1, 284/1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "... " - jest prawidłowe,

* obowiązku odprowadzenia podatku VAT od uzyskanej refundacji z EFRR w ramach... na lata 2014-2020 w związku z realizacją ww. projektu - jest nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt ścisłego powiązania ze sobą zagadnień będących przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, tut. Organ udzielił na nie odpowiedzi w jednej interpretacji, a ponadto uznano za zasadne udzielenie odpowiedzi w pierwszej kolejności na pytanie oznaczone nr 2, a następnie na pytanie oznaczone nr 1. Natomiast wniosek w części dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku jako nr 3, został rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, czy też świadczenie usług w rozumieniu art. 8 tej ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Pojęcie podatnika i działalności gospodarczej zostały na potrzeby podatku od towarów i usług zdefiniowane w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z kolei jak wynika z treści art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 2 ustawy, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2.

koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z przepisu tego wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w partnerstwie dziewięciu gmin będzie realizował projekt pn. "... ". Realizacja inwestycji należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W ramach realizowanego ww. projektu nie występują podmioty zobowiązane do uiszczania wpłat, od których będzie uzależniona realizacja przedmiotowego projektu. Gmina będzie udostępniać teren rewitalizacji nieodpłatnie, będzie on ogólnodostępny dla zainteresowanych. Nabyte towary i usługi w ramach projektu służyć będą na terenie Gminy do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy objętych zakresem postawionych we wniosku pytań w pierwszej kolejności należy przeanalizować kwestię w jakim charakterze występuje Wnioskodawca realizując ww. projekt pn. "... ".

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Uszczegółowienie w art. 7 ust. 1 omawianej ustawy wskazuje na szereg obszarów, w jakich gmina realizuje swoje zadania, w szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz jak również kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 1-3 i pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym).

Jednocześnie zaznaczyć należy, iż realizacja ww. zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Dodać jednocześnie należy, że wykonywanie wskazanych wyżej zadań może odbywać się w dwojakim charakterze, tj. wykonywanej władzy publicznej lub w warunkach działalności gospodarczej.

W tym miejscu należy podkreślić, że z uwagi na swą specyfikę jednostki samorządu terytorialnego nie są podmiotami zrównanymi z komercyjnymi przedsiębiorcami. Powyższe wynika chociażby z racji uprzywilejowania tych jednostek poprzez treść art. 15 ust. 6 ustawy i nieuznawania ich za podatnika w określonych okolicznościach, tj. w przypadku działania w charakterze organu władzy publicznej, którego przymiotu komercyjny przedsiębiorca nie posiada i którego działalność, co do zasady, jest opodatkowana w całości. Z tego też względu rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów, takich jak jednostki samorządu terytorialnego, należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te - co do zasady - w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej, dotyczy to wszelkich działań gminy w zakresie realizacji zadań własnych wynikających z przepisów ustawy o samorządzie gminnym i wówczas nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy.

Analizując zatem przedstawiony we wniosku opis sprawy w kontekście powołanych wyżej przepisów uznać należy, że w okolicznościach niniejszej sprawy - jak wskazał Wnioskodawca - czynności wykonywane w związku z realizacją projektu należą do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina będzie udostępniać teren rewitalizacji nieodpłatnie, będzie on ogólnodostępny dla zainteresowanych. Nabyte towary i usługi w ramach projektu służyć będą na terenie Gminy do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W związku z powyższym należy przyjąć, że w okolicznościach niniejszej sprawy nie dochodzi ze strony Gminy do odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie są czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Wnioskodawca nie działa w tym zakresie w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Mając zatem na uwadze powyższe należy stwierdzić, że mienie powstałe w ramach realizowanego projektu po jego zakończeniu nie będzie wykorzystywane przez Gminę do odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług tj. czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina udostępniając powstałe mienie będzie działała w ramach władztwa publicznoprawnego. Tym samym przedmiotowa refundacja nie będzie stanowiła zapłaty, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzecie i w związku z tym nie będzie stanowiła podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy. W konsekwencji, Gmina nie będzie miała obowiązku opodatkowania i odprowadzenia podatku VAT od uzyskanej refundacji.

W związku z powyższym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2, należało uznać je za nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "... " (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1), zauważyć należy, że zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle powołanych powyżej przepisów prawa oraz przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z okoliczności niniejszej sprawy wynika, że Gmina realizować będzie projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie działać będzie w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym Gmina nie poniesie wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a nabywając towary i usługi nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "... ", ponieważ nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie będzie działał jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, z którego wynika, że Gmina w ramach realizowanego zadania własnego nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT, należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego - niniejsza interpretacja skierowana jest wyłącznie do Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych partnerów projektu.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

W miejscu tym należy jednocześnie wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Z powyższego przepisu wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek dotyczący zdarzenia przyszłego w zakresie pytania oznaczonego jako nr 1 i nr 2. Natomiast wniosek w części dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku jako nr 3, został rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl