0113-KDIPT1-2.4012.427.2020.1.IR - Brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.427.2020.1.IR Brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2020 r. (data wpływu 18 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "....." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. ".....".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto....., jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto......, działając w imieniu placówki oświatowej - Szkoły Podstawowej nr...... w....... składa wniosek w konkursie pn. "Nasze ekologiczne pracownie", którego celem jest wyłonienie najlepszych projektów do wsparcia finansowego w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w.....

Konkurs skierowany jest do przedszkoli, szkół i ich zespołów, uczelni wyższych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych. W imieniu placówki wniosek składa jednostka samorządu terytorialnego (Wnioskodawca). Jeden wniosek o dotację może dotyczyć utworzenia wyłącznie jednej pracowni. W regulaminie konkursu wskazano szeroki zakres kosztów kwalifikowanych do dofinansowania ze środków Funduszu.

Wniosek Szkoły Podstawowej nr...., będzie złożony w celu sfinansowania zadania pn. "....". Utworzenie kreatywnej i pomysłowej nowej pracowni edukacyjnyjnej polepszy warunki nauczania w szkole. Pomieszczenie, w którym ma powstać pracownia fizyczno-chemiczna jest sala nr 18 o pow. 67 m2, znajdująca się na pierwszym piętrze szkoły. Obecnie znajduje się tam klasa wykorzystywana do nauczania chemii, fizyki i przyrody. W pracowni jest wydzielone i zamknięte zaplecze chemiczne o powierzchnia 6 m2 z oknem bez rolet zaciemniających i starym oświetleniem górnym. Znajdują się w nim zamykane szafki do przechowywania odczynników, szkła i sprzętu laboratoryjnego.

W nowej pracowni uczniowie będą mieli zajęcia z chemii, fizyki, przyrody, biologii a także koła ekologiczno-przyrodniczego oraz zajęć z wychowawcą. Hasło przewodnie pracowni to "Przyroda blisko nas". Nowa pracownia będzie pomalowana, zakupione zostaną meble i stoliki uczniowskie. Na środku pomieszczenia postawione będzie biurko nauczyciela a także stół laboratoryjny, gdzie cała klasa będzie mogła obserwować doświadczenia wykonywane przez nauczyciela, a część z nich wykonywać samodzielnie. Zdecydowanie poprawią się warunki pracy, gdzie podstawą badań przyrodniczych są obserwacje, eksperymenty i pomiary.

W zapleczu chemicznym ustawione zostaną wieszaki na fartuchy a także zamontowana suszarka na szkło laboratoryjne. Ekran rozwijany zajmie centralną część ściany na miejscu starej tablicy kredowej. Obok powieszona zostanie tablica magnetyczna, a także umieszczone wieszaki z planszami dydaktycznymi mającymi za zadanie przypominać uczniom o metodach postępowania z odpadami i sposobie ich sortowania. Z ekranem będzie współpracował laptop znajdujący się na biurku nauczyciela. W odpowiednich miejscach zamontowane będą dodatkowe gniazda elektryczne do podłączenia sprzętów. Na oknach będą zamontowane rolety odpowiednio zaciemniające pracownie zależnie od potrzeb, np. podczas oglądania filmów edukacyjnych, prezentacji prac multimedialnych uczniów. Na końcu klasy wydzielony zostanie kącik z pufami, w rogu powieszony poczet wielkich chemików i fizyków oraz postawione sztalugi studyjne, na których będą ustawione prace projektowe uczniów, zdjęcia ciekawych zjawisk fizycznych, a także prace konkursowe. W miejscu tym będzie odbywał się dyskusyjny klub młodego chemika i fizyka a także uczniowie będą mogli skorzystać z pomocy dydaktycznych np. gier, domina czy obejrzeć film edukacyjny. Miejsce to będzie sprzyjało miłej atmosferze, a także sposobie wyciszenia się.

Ściana naprzeciw tablicy zostanie zabudowana meblościanką do przechowywania pomocy dydaktycznych, gier, przewodników oraz prac wykonanych przez uczniów. Na szafkach (element meblościanki) będą stały prace wykonane przez uczniów, dotyczące zagadnień z przedmiotów przyrodniczych. Na końcu pracowni będzie stał pojemnik, do którego uczniowie będą mogli wrzucać zużyte baterie. Dla wszystkich uczniów szkoły zostanie przeprowadzony konkurs "Która klasa zbierze najwięcej zużytych baterii". W ciągu roku szkolnego uczniowie klas 8 przeprowadzą w klasie lekcje otwarte dla uczniów klas młodszych na temat "Jak segregować odpady". Tygodniowo z pracowni będzie korzystać ponad 130 uczniów, uwzględniając lekcje chemii, fizyki, przyrody, biologii oraz zajęcia z zakresu edukacji ekologicznej prowadzonej przez nauczycieli na lekcjach wychowawczych i zajęciach koła ekologicznego. Pracownia będzie także udostępniona dla nauczycieli uczniów klas 1-3 realizujących tematy z zakresu ekologii. Planowane zajęcia dydaktyczne oparte o tę klasę to zajęcia, na których uczniowie z chęcią będą zdobywać wiedzę z zakresu przedmiotów przyrodniczych.

Realizacja projektu będzie się przyczyniać, oprócz przekazania treści merytorycznych, do integracji społeczności szkolnej, współpracy szkoły z rodzicami i instytucjami ze społeczności lokalnej. Projekt jest przeznaczony dla uczniów wszystkich klas, a szczególnie klas 4, 7, 8. Uczeń będzie wnioskował, prognozował i poszukiwał możliwości rozwiązań konkretnych problemów dotyczących ochrony środowiska, szczególnie we własnym mieście. Poprzez konkursy, dni otwarte szkoły, a także zajęcia koła nastąpi integracja społeczności lokalnej w podejmowaniu działań na rzecz środowiska naturalnego. Uświadomi ucznia i mieszkańców...., że ochrona i kształtowanie środowiska, w którym żyjemy jest obowiązkiem każdego człowieka oraz zwróci uwagę na związek zachowań ludzi ze stanem środowiska przyrodniczego. Nowoczesne wyposażenie pracowni umożliwi ciekawe, pasjonujące, interesujące i zgodne z nową podstawą programową prowadzenie zajęć (doświadczenia chemiczne, prezentacje multimedialne, gry i zabawy z wykorzystaniem domina i gier edukacyjnych), a edukacja ekologiczna jest jednym z głównych zadań umieszczonych w programie wychowawczym szkoły.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania pn. "..." w ramach konkursu pn. "Nasze ekologiczne pracownie", będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniem VAT.

Realizacja projektu należy do zadań własnych Miasta.... w zakresie edukacji publicznej, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713). Szczegółowe warunki realizacji zadania własnego w zakresie edukacji publicznej określa ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 z późn. zm.). Zgodnie z zapisami ustawy system oświaty obejmuje m.in. przedszkola. Do zadań oświatowych gmin należy zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej w szkołach i przedszkolach. W celu realizacji tego obowiązku Gmina - Miasto.... utworzyła Szkołę Podstawową nr... w.......

W ramach uchwalonej przez Sejm ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego placówki oświatowe Szkoła Podstawowa nr... w....... nie jest odrębnym od Wnioskodawcy podatnikiem podatku od towarow i usług, a co za tym idzie nie dokonuje samodzielnych, odrębnych od Miasta.....- Wnioskodawcy rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 3 pkt 3 Zarządzenia Prezydenta Miasta.... w sprawie zasad rozliczeń podatku od towarow i usług w Mieście..... i jego jednostkach budżetowych, faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawione będą na nabywcę: Miasto..... NIP..... (odbiorca Szkoła Podstawowa nr..... w............)

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Miasto... ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji zadania pn. "...." w ramach konkursu pn. "Nasze ekologiczne pracownie"?

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto.... nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji zadania pn. "....." w ramach konkursu pn. "Nasze ekologiczne pracownie", dlatego też nie ma prawnej możliwości do jego odzyskania.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

W ocenie Miasta......, działalność placówek oświatowych w zakresie wskazanym w opisanym zdarzeniu przyszłym może być uznana za działalność wykonywaną przez organ publiczny, związaną z realizacją zadania własnego gminy - edukacja publiczna. Realizacja przedmiotowego wniosku jest zadaniem własnym Gminy - Miasta....., o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.) wykonywanym zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. 2020 poz. 910) oraz Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.

Zadanie to spełnia przesłanki z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), stanowiącego, iż: "nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnioprawnych".

Przepis ten uzależnia podmiotowość organu w podatku od towarów i usług od charakteru stosunku prawnego, w ramach którego świadczenie jest dokonywane. Organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy będą występowały w charakterze podatnika, który wykonuje działalność gospodarczą w zakresie, w którym faktycznie występuje konsumpcja oraz tam, gdzie podmioty te mogą konkurować z podmiotami prawa prywatnego. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W przypadku konkursu pn. "Nasze ekologiczne pracownie", nie ma działań prowadzących do zakłóceń konkurencji. Projekt może być realizowany przez przedszkola, szkoły i ich zespoły, uczelnie wyższe, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze.

W przypadku jednostek oświatowych ich działalność można podzielić na dwie sfery: działalność w charakterze organu publicznego oraz działalność komercyjną najczęściej związaną z powierzonym takim jednostkom mieniem. W jednostkach oświatowych wykonywane są usługi w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży zgodnie z ustawą o systemie oświaty.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np.: dalszej odsprzedaży, towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy, bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. Planowane zakupy towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu w żadnym stopniu nie generują powstania obrotu, co powoduje brak związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku: usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Przepis ten jest wzorowany na art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, na podstawie którego państwa członkowskie zwalniają od VAT kształcenie dzieci lub młodzieży, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Zwolnienie określone w tym przepisie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy co oznacza, że korzystać z niego mogą jedynie określone w ramach tej normy podmioty w ściśle określonym zakresie - kształcenia i wychowywania, jak również dostaw towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami edukacyjnymi związanych.

W ramach projektu utworzenie szkolnej pracowni na potrzeby nauk przyrodniczych w znaczny sposób wpłynie na polepszenie warunków kształcenia dzieci i młodzieży w Szkole Podstawowej nr.... w....... Nowocześnie wyposażona pracownia posłuży przede wszystkim realizacji podstawy programowej zgodnie z wytycznymi MEN w zakresie wykorzystania najnowszych technologii informacyjnych oraz pomocy dydaktycznych, służących empirycznemu przekazywaniu wiedzy.

Nowoczesne pomoce dydaktyczne, jakie znajdą się na wyposażeniu pracowni pozwolą na przeprowadzanie licznych doświadczeń i eksperymentów. Przyczynią się one do rozwoju zainteresowań zagadnieniami ekologicznymi oraz przyrodniczymi, a tym samym do osiągania sukcesów w konkursach.

Zgodnie z zasadą neutralności podatku od towarów i usług, podatnik nie może ponosić ciężaru tego podatku. Podatek od towarów i usług nie powinien obciążać podatników nabywających towary i usługi, którzy nie są ich ostatecznymi odbiorcami. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zatem prawo do odliczenia VAT naliczonego:

a.

przysługuje w całości - jeżeli zakup związany jest z czynnościami opodatkowanymi,

b.

przysługuje częściowo - jeśli zakup związany jest zarówno z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi,

c.

nie przysługuje w ogóle - jeśli zakup związany jest z czynnościami innymi niż opodatkowane (głównie zwolnione od podatku).

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania pn. "...." w ramach konkursu pn. "Nasze ekologiczne pracownie" będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniem VAT. Planowana pracownia będzie wykorzystywana na wielozmysłowe (polisensoryczne) poznawanie świata nas otaczającego. Pracownia wyposażona w nowoczesne pomoce dydaktyczne i sprzęt multimedialny umożliwi prowadzenie zajęć w sposób ciekawy dla uczniów, rozbudzi w ich zaciekawienie i chęć podejmowania działań badawczych, do aktywnego poznawania, badania i rozwijania swoich zainteresowań światem przyrody. Nie będzie wynajmowana na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz nie będzie w niej prowadzona działalność mająca cechy działalności komercyjnej, generującej czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W przedstawionym potencjalnym stanie faktycznym zakupy towarów i usług są ściśle związane z czynnościami innymi niż czynności opodatkowane. Zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje. Opinia ta znajduje potwierdzenie m.in. w indywidualnej interpretacji podatkowej Dyrektora Krajowej Informacj Skarbowej nr 0113-KDIPTI-3.4012.396.2019.2.MC z dnia 5 września 2019 r.

W ramach uchwalonej przez Sejm ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego placówki oświatowe Szkoła Podstawowa nr.... nie jest odrębnym od Wnioskodawcy podatnikiem podatku od towarow i usług, a co za tym idzie nie dokonuje samodzielnych, odrębnych od Miasta.... - Wnioskodawcy rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 3 pkt 3 Zarządzenia Prezydenta Miasta.... w sprawie zasad rozliczeń podatku od towarow i usług w Mieście.... i jego jednostkach budżetowych, faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawione będą na nabywcę: Miasto.... NIP..... (odbiorca Szkoła Podstawowa nr.... w.....).

Reasumując, Miasto..... nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji zadania pn. "...." w ramach konkursu pn. "Nasze ekologiczne pracownie".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. ".....", ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabywane w ramach ww. zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej-rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl