0113-KDIPT1-2.4012.40.2020.2.AMO - Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.40.2020.2.AMO Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2020 r. (data wpływu 20 stycznia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 marca 2020 r. (data wpływu 18 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 marca 2020 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat... - Wnioskodawca w związku z otrzymaną interpretacją indywidualną i zmianą stanu faktycznego sprawy, który nie pokrywa się ze stanem przedstawionym w poprzednim wniosku Zespołu Szkół Rolniczych im.... w... przedstawia w sposób wyczerpujący opis zdarzenia przyszłego.

Zespół Szkół Rolniczych im.... w... jako jednostka organizacyjna Powiatu... realizuje projekt "..." numer projektu..., w ramach działania 2 kwietnia 01 R regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020. Projekt jest w trakcie realizacji, a jego zakończenie planowane jest na wrzesień 2021.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).W ramach wyżej wymienionego projektu planowany jest zakup maszyn rolniczych stanowiących pomoce dydaktyczne. Powyższe jest zgodne z regulaminem konkursu w ramach którego otrzymano dofinansowanie na realizację ww. projektu - regulamin konkursu nr..., gdzie wskazano, iż możliwe do zakupu są wyłącznie wyposażenia, które odpowiadają potrzebom konkretnej jednostki oświatowej i są zgodne z podstawą programową kształcenia w zawodach dla danego zawodu.

Założenia konkursu w ramach którego realizowany jest projekt przewidują zakup wyłącznie pomocy dydaktycznych. W przypadku Zespołu Szkół Rolniczych w... będą to: ciągnik rolniczy, kombajn zbożowy, pług obracany, przyczepa rolnicza, zestaw uprawowo-siewny oraz opryskiwacz polowy zawieszany.

Założenia konkursu w ramach którego projekt jest realizowany nie przewidują możliwości osiągania przychodu, tym samym przeznaczenie zakupu w ramach projektu ma służyć wyłącznie celom dydaktycznym i nie może wiązać się z osiąganiem przychodu.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. "w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach" jednym z celów kształcenia w zawodzie technik rolnik jest prowadzenie i obsługiwanie pojazdów, maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji rolniczej i zwierzęcej. Zgodnie z tym Rozporządzeniem do realizacji tego celu szkoła powinna posiadać warsztaty szkolne wyposażone m.in. w maszyny, narzędzia i urządzenia stosowane w produkcji rolniczej, pojazdy do nauki jazdy, plac manewrowy do nauki jazdy, poligon do nauki pracy maszynami rolniczymi.

Zespół Szkół Rolniczych w... prowadzi przyszkolne gospodarstwo rolne, spełniające powyższe wymagania, w którym to gospodarstwie uczniowie realizują praktyczną naukę zawodu zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. "w sprawie praktycznej nauki zawodu". Ponadto gospodarstwo szkolne wyposażone jest w budynki inwentarskie z żywymi zwierzętami tj. 12 końmi oraz 1 osłem. Zwierzęta w gospodarstwie rolnym służą wyłącznie celom dydaktycznym i dzięki nim uczniowie w procesie praktycznej nauki zawodu poznają: budowę pokroju zwierząt gospodarczych, ocenę pokroju zwierząt gospodarskich, pielęgnację zwierząt gospodarskich (korektę kopyt, czyszczenie, odrobaczywianie), budowę anatomiczną, badanie koni (usg, badanie stetoskopem, omacywanie, opukiwanie), rozróżnianie typów, ras i maści koni, ocenę mikroklimatu stajni, ocenę dobrostanu, zasady żywienia, przygotowanie i zadawanie paszy dla zwierząt.

Głównym celem działalności Zespołu Szkół Rolniczych w... jest działalność edukacyjna. Majątek szkoły w postaci nieruchomości oraz gruntów rolnych powoduje, iż szkoła prowadzi działalność opodatkowaną i nieopodatkowaną podatkiem VAT.

Działalność opodatkowana podatkiem VAT wiąże się wyłącznie z wynajmem jednej nieruchomości zabudowanej (budynku warsztatowego) oraz ze sprzedażą płodów rolnych. Sprzedaż płodów rolnych następuje tylko i wyłącznie w przypadku powstałej nadwyżki względem zapotrzebowania na wyżywienie zwierząt (ww. zwierząt gospodarskich - tj. 12 koni i 1 osła) będących w hodowli szkoły. Z powyższego wynika, że szkoła uzyskuje przychód opodatkowany podatkiem VAT (wystawia faktury sprzedażowe) tylko i wyłącznie, kiedy powstaną zapasy produktów rolnych rozumianych jako całość zbiorów płodów rolnych, pomniejszone o konsumpcję własnych zwierząt gospodarczych. Powyższa sytuacja w zakresie podatku VAT powoduje, iż podatek należny podlega odliczeniu z uwzględnieniem prewspółcznnika w wysokości zaledwie 3%.

Celem całkowitego wyodrębnienia działalności edukacyjnej od działalności opodatkowanej szkoły dyrektor Zespołu Szkół Rolniczych w... w drodze Zarządzenia nr... z dnia... roku określił warunki korzystania z zakupionych w ramach projektu pomocy dydaktycznych.

Na podstawie ww. zarządzenia z posiadanych 78 hektarów gruntów rolnych wyodrębniono w ramach gospodarstwa szkolnego areał o powierzchni 16 ha jako poligon do nauki pracy maszynami rolniczymi przeznaczony wyłącznie do realizacji celów dydaktycznych.

Do pracy w gospodarstwie rolnym Szkoła posiada następujące maszyny rolnicze:

* 1 kombajn,

* 5 ciągników,

* 1 prasę rolującą,

* 1 owijarkę balotów,

* 1 ładowacz podczepiany,

* 2 kosiarki rotacyjne,

* 2 siewniki zbożowe,

* 5 kompletów pługów ciągnikowych,

* 6 przyczep,

* 1 glebogryzarkę,

* 2 komplety bron ciągnikowych,

* 1 kultywator,

* 1 koparkę,

* 1 kopaczkę,

* 1 rozsiewacz nawozów,

* 1 rozrzutnik,

* 1 przetrząsaczo-grabiarkę,

* 1 sadzarkę,

* 1 siewnik,

* 1 spulchniacz,

* 2 przyczepy,

* 1 opryskiwacz.

W ww. zarządzeniu wyodrębniono z powyżej wykazanych środków trwałych maszyny, które służą do realizacji wyłącznie celów dydaktycznych i będą wykorzystywane wyłącznie na wydzielonym poligonie do nauki pracy maszynami rolniczymi, a są to:

* 2 ciągniki,

* 1 komplet bron ciągnikowych,

* 1 glebogryzarka,

* 1 kosiarka rotacyjna,

* 1 kultywator,

* 1 komplet pługów ciągnikowych,

* 1 prasa rolująca,

* 1 przetrząsaczo-grabiarka,

* 1 sadzarka,

* 1 siewnik,

* 1 spulchniacz,

* 2 przyczepy,

* 1 opryskiwacz.

Płody rolne pozyskane z tego poligonu nie będą podlegały sprzedaży, a tym samym nie będą powodowały odliczenia podatku VAT, ponieważ prawo do odliczenia VAT przysługuje podatnikowi w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Pozyskane, z uprawy wydzielonego areału, produkty rolne będą stanowiły tylko i wyłącznie paszę dla posiadanych przez szkołę 12 koni i 1 osła, które jak inwentarz żywy stanowią pomoce dydaktyczne dla uczniów technik weterynarii i technik rolnik o czym napisano powyżej.

Zwierzęta służą tylko i wyłącznie celom dydaktycznym i są wykorzystywane w praktycznej nauce zawodu i nie są wykorzystywane do pozyskiwania dochodów z produkcji rolnej, ani innych dochodów (np. najmu, pokazów).

Faktury za zakupy dokonane w ramach projektu będą wystawione w następujący sposób: nabywca - Powiat..., odbiorca - Zespół Szkół Rolniczych im.... w.... Zakupiony w ramach projektu sprzęt będzie własnością Zespołu Szkół Rolniczych im.... w....

Wnioskodawca projektu tj. Powiat... oświadczył, w podpisanej umowie o dofinansowanie projektu, iż z tytułu zakupu ww. środków trwałych nie przysługuje mu prawo do zwrotu całości lub części podatku VAT - tym samym uznał, iż w ramach realizacji projektu koszty podatku winny być sfinansowanie ze środków publicznych w ramach podpisanej umowy tzn. należy je uznać za koszty kwalifikowalne, gdyż nie przysługuje Wnioskodawcy projektu, w świetle przedstawionych powyżej przesłanek, ich odliczenie. Jednocześnie beneficjent projektu zobowiązany jest do posiadania interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania VAT, wydanej przez uprawniony do tego organ, czego dotyczy niniejszy wniosek.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał:

* Zakupione towary objęte projektem w Zespole Szkół Rolniczych w..., a mianowicie: ciągnik rolniczy, kombajn zbożowy, pług obracany, przyczepa rolnicza, zestaw uprawowo-siewny oraz opryskiwacz polowy zawieszany, będą służyły wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a mianowicie będą związane jedynie z działalnością edukacyjną szkoły;

* Wyżej wymienione zakupy objęte projektem będą wykorzystywane tylko i wyłącznie na wydzielonym w tym celu poligonie i jedynie w celach dydaktycznych;

* Płody rolne, które zostaną wytworzone przy wykorzystaniu wyżej wymienionych zakupów, będą służyły tylko i wyłącznie wyżywieniu inwentarza żywego (12 koni i 1 osła), które służą wyłącznie celom dydaktycznym do praktycznej nauki zawodu przez uczniów. Zwierzęta w żaden sposób nie są wykorzystywane do pozyskiwania dochodów;

* Za wydzielony, z gospodarstwa rolnego, zarządzeniem dyrektora szkoły poligon odpowiada nauczyciel praktycznej nauki zawodu i to jemu zostaną powierzone, do dyspozycji i pod opiekę, ww. maszyny rolnicze stanowiące pomoce dydaktyczne.

Nauczyciel praktycznej nauki zawodu będzie zobowiązany rozliczyć pracę ciągnika rolniczego i kombajnu zbożowego wypełniając kartę drogową z której będzie wynikało ile godzin pracował daną maszyną i na jakiej działce, również uczniowie będą wypełniali karty pracy na ww. maszynach. Do pracy w gospodarstwie rolnym, oprócz wydzielonego poligonu, szkoła zatrudnia dwóch pracowników, którzy nie będą mieli możliwości korzystania z zakupów poczynionych w ramach projektu "...".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiatowi... przysługuje prawo odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..."?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z Ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) art. 86 ust. 1 prawo do naliczenia podatku VAT będzie miało miejsce wyłącznie w przypadku, gdy: odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których został naliczony podatek, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z uwagi, iż w przypadku gdy jednostka budżetowa Powiatu... tj. Zespół Szkół Rolniczych w... ma wyodrębniony poligon do nauki pracy maszynami rolniczymi przeznaczony wyłącznie do realizacji celów dydaktycznych służący tylko i wyłącznie na potrzeby zajęć praktycznych i praktycznej nauki zawodu, prowadzi odrębną ewidencję działań gospodarczych oraz ewidencję środków trwałych związaną ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług oraz ewidencję środków trwałych wykorzystywanych wyłącznie jako środki dydaktyczne - związaną z działalnością statutową - nie opodatkowaną powyższym podatkiem. Natomiast pozyskane w procesie nauki płody rolne zostaną wykorzystane w całości tylko i wyłącznie do wykarmienia zwierząt gospodarskich, które również służą tylko i wyłącznie do celów dydaktycznych.

Uznać należy zatem, iż od zakupionych maszyn rolniczych, będących wyłącznie środkami dydaktycznymi do nauki zawodu, które nie będą wykorzystywane do działalności zarobkowej, nie będzie podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Głównym celem projektu jest lepsze dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy, ułatwienie przechodzenia z etapu kształcenia do etapu zatrudnienia oraz wzmacnianie jakości systemów kształcenia i szkolenia zawodowego, za pomocą mechanizmów prognozowania umiejętności, dostosowania programów nauczania oraz tworzenia i rozwoju systemów uczenia się poprzez praktyczną naukę zawodu realizowaną w ścisłej współpracy z pracodawcami.

Wobec powyższego uznać należy, iż nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego przy realizacji projektu z powodu braku związku nabytych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną na podstawie art. 86 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.). W myśl tego przepisu w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wynika z całokształtu okoliczności sprawy - efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID - 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 i 567) dodany przez art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568)).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl