0113-KDIPT1-2.4012.310.2017.1.WL - Przychód po stronie mieszkańca gminy z tytułu korzystania z instalacji wykorzystujących energię odnawialną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.310.2017.1.WL Przychód po stronie mieszkańca gminy z tytułu korzystania z instalacji wykorzystujących energię odnawialną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2017 r. (data wpływu 25 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przeniesieniem prawa własności do wytworzonej instalacji do wykorzystywania energii na rzecz mieszkańców - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2017 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Gmina... planuje przeprowadzenie inwestycji, której przedmiotem ma być wykonanie instalacji wykorzystujących energię odnawialną słońca (kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne), energię geotermalną ziemi (pompy ziemne) oraz energię powietrza (pompy powietrzne) - zwane dalej instalacją. Instalacje umiejscowione byłyby na budynkach lub w budynkach osób fizycznych. Potencjalnie niektóre części instalacji mogą być także umieszczone na gruncie obok budynku (np. panele fotowoltaiczne). Właściciele tych nieruchomości na podstawie umów zawieranych na piśmie udostępniać będą budynek lub część działki Gminie, w takiej części jaka będzie niezbędna do realizacji takiej instalacji. Inwestycja będzie mieć charakter inwestycji unijnej, tj. będzie realizowana z udziałem funduszy Unii Europejskiej w ramach Działania 3.1 objętego Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa... na lata 2014-2020. Gmina planuje, że koszt netto każdej instalacji będzie pokryty w około 55% przez Niego z funduszy pozyskanych z Unii Europejskiej, a w pozostałej części przez właściciela nieruchomości. Gmina planuje zawrzeć z właścicielami nieruchomości umowy cywilnoprawne, w których właściciel nieruchomości zobowiąże się do wniesienia wkładu własnego do przedmiotowego zadania. Szacowany wkład właściciela to 45% kosztów związanych z zakupem i montażem instalacji). Wpłata wkładu przez właściciela odbywać się będzie za pośrednictwem banku, poczty lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie wynikać jednoznacznie, jakich konkretnie czynności dotyczyła. Właściciele zostaną poinformowani o konieczności dokładnego opisywania dowodu wpłaty. Gmina planuje pokrycie z własnych środków budżetowych kosztu przygotowania wniosku o dotację wraz z załącznikami (około 30 000 zł), natomiast właściciel nieruchomości pokrywałby dodatkowo koszt wykonania uproszczonej dokumentacji instalacji w swoim budynku (około 400 zł). Właścicielem wykonanej instalacji przez okres trwałości projektu, to jest przez 5 lat od daty ostatecznego rozliczenia dotacji unijnej, będzie Gmina, ale właściciel nieruchomości będzie korzystał dla własnych potrzeb z energii wytworzonej przez daną instalację i będzie ponosił koszty obsługi tej instalacji w zakresie nieobjętym gwarancją. Gmina zakłada także, że właściciel ponosił będzie koszty ubezpieczenia instalacji (od gradobicia, uderzenia pioruna, nawalnych wiatrów oraz powodzi). Po upływie okresu trwałości projektu Gmina planuje przekazać każdą z wykonanych instalacji poszczególnym właścicielom budynków, bez konieczności dokonywania dodatkowych wpłat.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy nabycie instalacji przez właścicieli nieruchomości, po okresie trwałości projektu, będzie stanowiło świadczenie dające odbiorcy ostatecznemu przysporzenie majątkowe w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tym samym będzie powodowało po stronie Wnioskodawcy obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie instalacji po upływie trwałości projektu właścicielowi nieruchomości, nie będzie wiązało się z koniecznością zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, Wnioskodawca nie będzie zobligowany do sporządzenia informacji PIT-8C.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając w pkt 9 - inne źródła.

Zakres "innych źródeł" wskazany jest w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Sformułowanie "w szczególności" zawarte w tym przepisie dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy.

O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy więc mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze stan faktyczny sprawy, w związku z realizacją projektu po stronie właściciela nieruchomości nie powstanie przychód w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zarówno zasady korzystania z programu w okresie trwałości projektu, jak i zasady nabywania instalacji dla wszystkich mieszkańców Gminy są takie same. Zatem, nie mają one charakteru indywidualnego. Nie można w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego właściciela nieruchomości. Tylko w przypadku, gdyby konkretny, zindywidualizowany właściciel nieruchomości korzystał z instalacji lub nabył instalację na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych właścicieli nieruchomości, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał również obowiązku sporządzenia tym osobom informacji PIT-8C.

Powyższe stanowisko znajduje swoje potwierdzenie w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 kwietnia 2017 r., nr 0461-ITPB2.4511.105.2017.1.ŁS, wydanej w podobnej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późń zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przyjmuje się - co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie - że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Również zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów. W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając w pkt 9 - inne źródła.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje przeprowadzenie inwestycji, której przedmiotem ma być wykonanie instalacji wykorzystujących energię odnawialną słońca (kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne), energię geotermalną ziemi (pompy ziemne) oraz energię powietrza (pompy powietrzne) - zwane dalej instalacją. Instalacje umiejscowione byłyby na budynkach lub w budynkach osób fizycznych. Potencjalnie niektóre części instalacji mogą być także umieszczone na gruncie obok budynku (np. panele fotowoltaiczne). Właściciele tych nieruchomości na podstawie umów zawieranych na piśmie udostępniać będą budynek lub część działki Gminie, w takiej części jaka będzie niezbędna do realizacji takiej instalacji. Inwestycja będzie mieć charakter inwestycji unijnej, tj. będzie realizowana z udziałem funduszy Unii Europejskiej w ramach Działania 3.1 objętego Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020. Wnioskodawca planuje, że koszt netto każdej instalacji będzie pokryty w około 55% przez Gminę z funduszy pozyskanych z Unii Europejskiej, a w pozostałej części przez właściciela nieruchomości. Wnioskodawca planuje zawrzeć z właścicielami nieruchomości umowy cywilnoprawne, w których właściciel nieruchomości zobowiąże się do wniesienia wkładu własnego do przedmiotowego zadania. Szacowany wkład właściciela to 45% kosztów związanych z zakupem i montażem instalacji). Wpłata wkładu przez właściciela odbywać się będzie za pośrednictwem banku, poczty lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie wynikać jednoznacznie, jakich konkretnie czynności dotyczyła. Właściciele zostaną poinformowani o konieczności dokładnego opisywania dowodu wpłaty. Wnioskodawca planuje pokrycie z własnych środków budżetowych kosztu przygotowania wniosku o dotację wraz z załącznikami (około 30 000 zł), natomiast właściciel nieruchomości pokrywałby dodatkowo koszt wykonania uproszczonej dokumentacji instalacji w swoim budynku (około 400 zł). Właścicielem wykonanej instalacji przez okres trwałości projektu, to jest przez 5 lat od daty ostatecznego rozliczenia dotacji unijnej, będzie Wnioskodawca, ale właściciel nieruchomości będzie korzystał dla własnych potrzeb z energii wytworzonej przez daną instalację i będzie ponosił koszty obsługi tej instalacji w zakresie nieobjętym gwarancją. Wnioskodawca zakłada także, że właściciel ponosił będzie koszty ubezpieczenia instalacji (od gradobicia, uderzenia pioruna, nawalnych wiatrów oraz powodzi). Po upływie okresu trwałości projektu Wnioskodawca planuje przekazać każdą z wykonanych instalacji poszczególnym właścicielom budynków, bez konieczności dokonywania dodatkowych wpłat.

Z treści wniosku wynika zatem, że zasady korzystania z instalacji wykorzystujących energię odnawialną słońca (kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne), energię geotermalną ziemi (pompy ziemne) oraz energię powietrza (pompy powietrzne) w okresie trwałości projektu, jak i zasady nabywania tych instalacji po upływie tego okresu dla wszystkich mieszkańców Wnioskodawcy będą takie same. Zatem, nie mają one charakteru indywidualnego. Nie można w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z instalacji lub nabył instalację na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższy opis zdarzenia przyszłego i przedstawione przepisy prawa stwierdzić należy, że w związku z realizacją projektu po stronie mieszkańca Wnioskodawcy nie powstanie przychód w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zarówno z tytułu korzystania z instalacji wykorzystujących energię odnawialną słońca (kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne), energię geotermalną ziemi (pompy ziemne) oraz energię powietrza (pompy powietrzne) przez okres trwałości projektu, jak i z tytułu nabycia tych instalacji po upływie tego okresu. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku sporządzenia tym osobom informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C).

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl