0113-KDIPT1-2.4012.307.2018.2.IR - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w ramach projektu - modernizacji budynku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 czerwca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.307.2018.2.IR Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w ramach projektu - modernizacji budynku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2018 r. (data wpływu 3 kwietnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 maja 2018 r. (data wpływu 7 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji w ramach projektu pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji w ramach projektu pn. "....".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 maja 2018 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1875; "ustawa o samorządzie") zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. Jednym z obszarów działalności gminy jest wykonywanie zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie, obejmujących m.in. sprawy utrzymywania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, zieleni gminnej i zadrzewień, ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Gmina może również wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień zawartych z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

Dnia 22 grudnia 2017 r. została zawarta z Samorządem Województwa umowa o przyznaniu pomocy Nr..... dla Projektu "....." dotycząca realizacji operacji w ramach Osi priorytetowej 13 Infrastruktura Społeczna, w ramach Działania 13.8 Rewitalizacja..... Obszaru Funkcjonalnego w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Zgodnie z postanowieniami umowy Gmina zobowiązana jest do realizacji następujących operacji wpisanych na listę przedsięwzięć podstawowych w programie rewitalizacji gminy......: Modernizacja budynku tzw........ wraz z zagospodarowaniem najbliższego otoczenia z przeznaczeniem na cele socjalne; Adaptacja przestrzeni zlokalizowanej w ścisłym centrum gminy...... na cele organizacji miejsca integracji społecznej i zawodowej ("Inwestycja").

Na podstawie wskazanej umowy Gminie zostaną przyznane środki finansowe, w wysokości stanowiącej określony procent poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji. Inwestycja zostanie sfinansowana w kwocie brutto (podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny).

W ramach realizacji Inwestycji Gmina przystępuje do ogłoszenia przetargów, następnie zostaną podpisane umowy z wykonawcami poszczególnych zadań. Faktury związane z realizacją Inwestycji będą wystawiane na Gminę.

Celem Inwestycji jest: 1. Przekształcenie polegające na rozbudowie i nadbudowie istniejącego budynku na Gminne Centrum Szkoleniowe dla osób związanych z produkcją rolniczą i ogrodniczą wraz z przyłączami zewnętrznymi, instalacjami wewnętrznymi oraz remontem parkingu. 2. Przebudowa istniejącego budynku z lokalami socjalnymi w zakresie wymiany stropu, schodów i więźby dachowej oraz zmiana sposobu użytkowania poddasza na świetlicę wiejską.

Nadto Wnioskodawca wskazał, że projekt pn. "...." jest realizowany w ramach zidentyfikowanego projektu pozakonkursowego realizowanego w formule Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych i umieszczonego w Wykazie Zidentyfikowanych Projektów Pozakonkursowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa...... na lata 2014-2020.

Nabyte przez Gminę towary i usługi, związane z realizacją inwestycji pn. ".....", w części dotyczącej rozbudowy i nadbudowy istniejącego budynku w m....., wykorzystywane będą jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu - innymi słowy, efekty zrealizowanego przedsięwzięcia, polegającego na rozbudowie i nadbudowie istniejącego budynku na Gminne Centrum Szkoleniowe dla osób związanych z produkcją rolniczą, ogrodniczą, osób niepełnosprawnych, wykluczonych społecznie, służyć będą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast nabyte przez Gminę towary i usługi, związane z realizacją inwestycji pn. "......", w części dotyczącej przebudowy istniejącego budynku w m......, w którym umiejscowione są lokale socjalne, wykorzystywane będą:

* do czynności niepodlegających opodatkowaniu - w części budynku, która zostanie zaadoptowana na świetlicę wiejską oraz miejsce pamięci historycznej, oraz

* do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług - w części budynku, która przeznaczona jest na lokale socjalne (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy).

Innymi słowy, efekty zrealizowanego przedsięwzięcia, polegającego na modernizacji istniejącego budynku wraz z zagospodarowaniem najbliższego otoczenia będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT oraz czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług.

Gmina, realizując ww. inwestycje, nie występuje więc w charakterze podatnika VAT, a poniesione w związku z tą budową wydatki nie są związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych, gdyż rozbudowa i nadbudowa budynków odbywa się w ramach władztwa publicznego i Gmina wykonując zadanie działa jako administracja publiczna i korzysta ze środków prawnych o charakterze władczym - jest to sfera działań publicznoprawnych, która nie ma cech działalności gospodarczej. Tym samym nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych w ramach realizacji inwestycji towarów i usług. Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 19 listopada 2014 r., sygn. akt I FSK 1669/13.

Realizowana w ramach ww. projektu inwestycja należy do zadań własnych gminy, o których mowa w ustawie o samorządzie gminnym, mianowicie:

1. Rozbudowa i nadbudowa istniejącego budynku w m......, z przeznaczeniem na cele społeczno-kulturowe, bibliotekę gminną wraz z zagospodarowaniem terenu wokół obiektu (budowa parkingu, urządzenie zieleni). Powstały budynek będzie odpowiedzią na potrzeby społeczne i kulturalne mieszkańców Gminy..... jak i całego LOF. Budynek będzie składał się z parteru, na którym zlokalizowana będzie sala szkoleniowo-wystawiennicza wraz z niezbędnym zapleczem sanitarnym, ciągiem komunikacyjnym i windą dostosowaną do osób starszych i niepełnosprawnych. Zaprojektowana sala pozwoli na organizację szkoleń i prelekcji dla około 90 osób, co jest niezwykle istotne w odniesieniu do ogólnej liczby mieszkańców 18 tys. gminy borykającej się ze starzeniem społeczeństwa, wzrostem stopy bezrobocia oraz coraz większym obszarem wymagającym rewitalizacji. Sala pozwoli także na organizację warsztatów terapii zajęciowej dla osób niepełnosprawnych, podczas których odstęp od stolików i konieczność zapewnienia podjazdu dla wózków inwalidzkich wymaga większych przestrzeni. Omawiana sala stanie się także miejscem organizacji spotkań i prelekcji m.in. na tematy zdrowotne i aktywizujące osoby starsze i niepełnosprawne, co dotychczas było niemożliwe na terenie Gminy..... i stawało się często powodem do rezygnacji z tego rodzaju akcji mających na celu aktywizację społeczną.Budynek będzie składał się także z piętra użytkowego, na którym powstanie biblioteka z czytelnią dostosowana do osób starszych i niepełnosprawnych. Będą tu także organizowane mniejsze lub indywidulane spotkania aktywizująco-terapeutyczne. W ten sposób uda się w sposób efektywny wykorzystać przestrzeń całego budynku położonego na obszarze zdegradowanym Gminy..... Budynek stanie się także miejscem spotkań mieszkańców Gminy....... w tym osób z obszarów objętych rewitalizacją z przedsiębiorcami. Organizowane będą szkolenia na temat ekologicznej produkcji produktów rolnych czy innowacyjnych technologii wykorzystywanych w rolnictwie, ogrodnictwie, a także w innych branżach przedsiębiorstw. Niniejsze spotkania i szkolenia wpłyną na podniesienie poziomu atrakcyjności inwestycyjnej Gminy.... przejawiającej się przede wszystkim powstawaniem nowych miejsc pracy, co z kolei przekładać będzie się na rewitalizację obszarów zdegradowanych - są to zadania realizowane na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2, pkt 8, pkt 9, pkt 12 ustawy o samorządzie gminnym (sprawy gminnych dróg, ulic, placów; sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury; sprawy zieleni gminnej i zadrzewień, sprawy edukacji publicznej, sprawy promocji gminy, oraz wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.

2. Przebudowa istniejącego budynku w m....., z przeznaczeniem na lokale socjalne, oraz z przeznaczeniem na świetlicę wiejską oraz miejsce pamięci historycznej wraz z zagospodarowaniem terenu wokół budynku. Inwestycja realizowana będzie ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych i zagrożonych przemocą domową. Zintegrowany charakter inwestycji polega na rewitalizacji obszarów leżących na trasie Szlaku...... stanowiącego wizytówkę....... Ponadto przewiduje się otwarty charakter inwestycji tzn. z wyremontowanego obiektu będą mogły korzystać także miejscowości najbliżej położone Gminy.... tworzące LOF. W obiekcie zostanie zorganizowana salka poświęcona historii budynku i miejscowości, dla osób uczęszczających szlakiem rowerowym będzie stanowić atrakcję turystyczną, ponadto planuje się organizacje okresowych lub stałych wystaw np. z zakresu historii regionu, przyrody regionu celem zapełnienia wolnego czasu osobom wykluczonym społecznie. Organizacja różnego rodzaju warsztatów, zajęć dla seniorów, dzieci i młodzieży oraz kursów zawodowych dla bezrobotnych. Dla seniorów planowane jest tworzenie różnego rodzaju kółek zainteresowań, tym samym stwarzając tym grupom osób poczucie "bycia potrzebnym", poprzez przekazywanie wiedzy z zakresu kółek tematycznych dzieciom i młodzieży. W przypadku osób niepełnosprawnych będą zakupione odpowiednie pomoce tematyczne oraz przeprowadzone kursy pozwalające na wykorzystanie posiadanych przez te osoby umiejętności - są to zadania realizowane na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2, pkt 7, pkt 8, pkt 9, pkt 10, pkt 12, pkt 17, pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym (sprawy gminnych dróg, ulic, placów; sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury; sprawy zieleni gminnej i zadrzewień, zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych, sprawy edukacji publicznej, sprawy promocji gminy, oraz wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją Inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z związku z realizacją Inwestycji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i usług i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 15 ust. 1 cytowanej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle zaś art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Odnosząc powyższe na grunt analizowanej kwestii wskazać należy, iż z powyżej cytowanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj.:

* podmiotem, który zamierza dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest podatnik podatku od towarów i usług; oraz

* gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym przesłanki warunkujące skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w analizowanej sytuacji nie zostaną spełnione.

Z powołanej wyżej regulacji art. 15 ust. 6 ustawy o VAT wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny (tj. realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych). W kontekście realizowanej inwestycji Gmina wykonywać będzie zadania publiczne związane z przebudową bądź modernizacją budynków stanowiących własność Gminy.

W ramach projektu budynek w m.... zostanie wyremontowany i zmodernizowany oraz zostanie zagospodarowany teren w jego otoczeniu (urządzenie zieleni i małej architektury). Budynek w m...... zostanie wyburzony i wybudowany nowy, ponadto zostanie zagospodarowany teren wokół budynku (urządzenie zieleni i małej architektury), zostanie zakupione niezbędne wyposażenie i sprzęt. Gmina w odniesieniu do tych czynności występować będzie jako organ władzy publicznej, realizując nałożone na nią mocą ustawy o samorządzie zadania w ramach reżimu publicznoprawnego. Czynności te, nie będą więc realizowane przez Gminę w ramach sfery aktywności cywilnoprawnej, tzn. nie będą wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W konsekwencji Gmina, z uwagi na treść powołanego powyżej art. 15 ust. 6 nie może być uznana w odniesieniu do przedmiotowych czynności za podatnika podatku od towarów i usług. Tym samym, pierwsza z ww. przesłanek nie zostanie spełniona.

Drugim podstawowym warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zdaniem Gminy, warunek ten także nie będzie spełniony, bowiem celem inwestycji jest budowa i modernizacja budynków, które będą nieodpłatnie udostępniane dla nieograniczonej liczy użytkowników. W konsekwencji, efekty realizacji inwestycji nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Artykuł 86 ust. 1 wyłącza możliwość dokonywania odliczeń kwot podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jak wskazano powyżej, korzystanie z infrastruktury nie będzie odpłatne, a infrastruktura będzie ogólnodostępna. W budynkach poddanych rewitalizacji Gmina przewiduje realizację programów aktywności lokalnej, budynki będą miejscem integracji międzypokoleniowej, miejscem na prowadzenie szkoleń m.in. dla osób wykluczonych społecznie. Na piętrze budynku w m...... będzie znajdowała się biblioteka z czytelnią, będą prowadzone warsztaty łączące pokolenia. Część zmodernizowanego budynku w m.... pozostanie lokalami socjalnymi, gdzie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT Gmina korzysta ze zwolnienia (nie występuje sprzedaż opodatkowana). W budynkach nie będzie prowadzona działalność gospodarcza, nie będą one również wynajmowane na prowadzenie działalności gospodarczej. Nabywane w związku z Inwestycją towary i usługi nie będą więc przedmiotem dalszego obrotu i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Tym samym nie zostaje spełniona podstawowa przesłanka wskazana w art. 86 ust. 1, która warunkuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Należy też zwrócić uwagę, że poprzez brak sprzedaży, a w konsekwencji brak czynności opodatkowanych związanych z Inwestycją, po stronie Gminy nie wystąpi również podatek należny.

Podsumowując, z uwagi na fakt, iż Inwestycja nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi VAT, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z nabywanymi w ramach Inwestycji towarami i usługami, ani nie będzie miała możliwości odzyskania kwot naliczonego podatku VAT związanego z realizacją Inwestycji.

Reasumując, Gmina wskazuje, że w odniesieniu do realizowanej Inwestycji nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia VAT naliczonego, gdyż w odniesieniu do Inwestycji Gmina nie występuje w charakterze podatnika VAT i Inwestycja nie jest związana z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych.

W tych okolicznościach Gmina wnosi o potwierdzenia prawidłowości przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ z okoliczności sprawy wynika, że poniesione wydatki w ramach realizacji projektu, nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. W związku z powyższym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji w ramach projektu pn. "....", ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - poniesione wydatki w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl