Nowość 0113-KDIPT1-2.4012.301.2024.1.MC - Ustalenie kwoty nabycia przy stosowaniu procedury VAT marża

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 czerwca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.301.2024.1.MC Ustalenie kwoty nabycia przy stosowaniu procedury VAT marża

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA -

stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 23 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia kwoty nabycia przy stosowaniu procedury VAT marża.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży samochodów używanych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, jest również zarejestrowanym podatnikiem VAT-UE. Towary sprzedawane są zarówno w stacjonarnym punkcie sprzedaży, jak również za pomocą portali internetowych. Wnioskodawca m.in. nabywa używane pojazdy za pośrednictwem portali internetowych również od podmiotów zagranicznych.

Przebieg transakcji, co do której Wnioskodawca ma wątpliwości wyglądał następująco. Wnioskodawca uczestniczył w licytacji określonego pojazdu na portalu internetowym. Po wygraniu licytacji sprzedawca przesyłał fakturę proformę stanowiącą potwierdzenie zamówienia (opis dokumentu: Proforma invoice / Order confirmation), określającą cenę zakupu pojazdu, na którą składają się: cena pojazdu, usługa obsługi dokumentów, usługa obsługi samochodu, opłata aukcyjna, usługa obsługi dodatkowego kompletu opon. Opłaty te są obligatoryjne, kupujący nie może zrezygnować z żadnej z tych usług. Jedyną opcjonalną usługą była możliwość zamówienia transportu samochodu do siedziby Wnioskodawcy. Cena usługi transportu jest płatna oddzielnie na rachunek bankowy tożsamy z płatnościami za fakturę proformę. Należność ta nie była objęta fakturą proformą. Faktura proforma wystawiona była przez podmiot z siedzibą w.. Wnioskodawca po otrzymaniu faktury proformy dokonał zapłaty całej tam określonej kwoty na jeden rachunek bankowy wskazany przez wystawcę dokumentu.

Po dokonaniu zapłaty należności wskazanej na fakturze proforma i zamówieniu transportu od dostawcy Wnioskodawca otrzymał następujące faktury VAT:

1. Fakturę VAT na kwotę stanowiącą cenę pojazdu, stawka VAT oznaczona "M"

(VAT marża) - wystawioną przez podmiot, który wystawił proformę tj.... z siedzibą w..., na fakturze oznaczono nr zamówienia jak w fakturze proformie,

2. Fakturę VAT na kwoty usługi obsługi dokumentów, obsługi samochodu, opłaty aukcyjnej, obsługi dodatkowego kompletu opon, stawka VAT oznaczona I - usługa wewnątrzwspólnotowa (w opisie 0%) wystawiona przez... z siedzibą w B..., posługujący się logo i szatą graficzną faktury tożsamą z fakturą wystawioną na cenę samochodu, na fakturze oznaczono nr zamówienia jak w fakturze proformie,

3. Fakturę VAT na cenę transportu, stawka VAT oznaczona I - usługa wewnątrzwspólnotowa (w opisie 0%) wystawiona przez... z siedzibą w B..., posługujący się logo i szatą graficzną faktury tożsamą z fakturą wystawioną na cenę samochodu. Na fakturze umieszczono dopisek - "Ta faktura jest wystawiana w imieniu Twojego partnera logistycznego", na fakturze jest inny nr zamówienia.

Podmioty wskazane na fakturach jako wystawcy tworzą grupę spółek... z siedzibą w B.

Reasumując: Faktura proforma, obejmująca całość wylicytowanej ceny zakupu pojazdu wraz z obligatoryjnymi usługami dodatkowymi oraz późniejsza faktura za nabycie pojazdu bez usług dodatkowych wystawione są przez jeden podmiot z siedzibą w.. Faktury za opłatę aukcyjną oraz za przygotowanie dokumentacji i obsługę drugiego kompletu opon i faktura VAT za transport pojazdu wystawione są przez podmiot powiązany z siedzibą w B.. Wnioskodawca posiada dokumenty potwierdzające nabycie samochodu na zasadach, o których mowa w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazuje na to oznaczenie na fakturze literką "M" pozycji, które są rozliczane według tego artykułu. Podmioty wskazane na rachunkach/fakturach to podmioty powiązane. Każda z wymienionych firm posiada jednak inny nr VAT UE. Zapłata wszystkich należności związanych z zakupem pojazdu na licytacji nastąpiła na jeden rachunek bankowy.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, za kwotę nabycia można uznać oprócz rachunku wystawionego na poczet nabycia samochodu na portalu aukcyjnym..., również opłaty aukcyjne, opłaty związane z przygotowaniem dokumentacji, usługi obsługi drugiego kompletu opon i transportu samochodu z miejsca postoju u kontrahenta do miejsca siedziby firmy Wnioskodawcy?

Pana stanowisko w sprawie

Do tej pory w opisanym stanie faktycznym, do kwoty nabycia podatnik wliczał jedynie cenę pojazdu z uwagi na analizę stanowiska organów podatkowych w podobnych sprawach.

Wnioskodawca ma jednak wątpliwości co do faktu czy jednak nie przysługuje mu prawo zaliczenia do ceny nabycia również poniesionych przez niego wydatków w związku z nabyciem pojazdu usług dodatkowych. Zdaniem Wnioskodawcy, koszty nabycia brane pod uwagę do ustalania marży powinny uwzględniać wszystkie koszty poniesione w związku z zakupem samochodów. Wnioskodawca stoi na takim stanowisku, ponieważ zakup samochodu dokonywany jest na jednym portalu, a po zakończeniu aukcji otrzymuje on potwierdzenie sprzedaży od jednego podmiotu, gdzie wyszczególnione są wszystkie opłaty poza kosztami transportu.

Zaznaczyć należy, iż samochody kupowane na portalu aukcyjnym... w odróżnieniu od realiów znanych z rodzimych portali aukcyjnych, stanowią wyłączną własność rzeczonych portali aukcyjnych, a wszelkie prawa od pierwotnych właścicieli zostały przeniesione na

ww. serwisy aukcyjne przed wystawieniem przez nie ofert sprzedaży samochodów w formie aukcji. Potwierdzeniem powyższej tezy jest również przekazywanie przez kupującego opłaty za zakupiony samochód poprzez przelanie kwoty należnej z tytułu nabycia samochodu wraz ze wszelkimi opłatami dodatkowymi na jedno i to samo konto bankowe sprzedającego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zakup przez niego używanego samochodu na portalu... za cenę wylicytowaną, określoną w fakturze proformie stanowi jedną transakcję, zaś późniejsze rozdzielenie poszczególnych pozycji ceny na poszczególne podmioty... stanowi czynność "sztucznego rozbicia transakcji" przez portal..., na które Wnioskodawca nie ma wpływu. Zatem nie powinno się pozbawiać podatnika możliwości zaliczenia wydatku za usługi dodatkowe na poczet kwoty nabycia. Stanowisko to znajduje oparcie w następujących przepisach. Przedstawiona transakcja spełnia przesłanki podmiotowe określone w art. 120 ust. 10 ustawy VAT.

Zgodnie z art. 120 ustawy VAT, w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, stosuje się szczególne procedury opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W myśl art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, na potrzeby stosowania szczególnych procedur opodatkowania, przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne.

Stosownie do art. 120 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy: - przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7: - przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.

Na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Do kwoty nabycia, o której mowa wyżej, nie mogą zostać zaliczone koszty, które nie zostały zapłacone dostawcy towaru. Wnioskodawca, ustalając kwotę nabycia przedmiotowego samochodu winien zatem uwzględnić wszystkie koszty związane z transakcją nabycia samochodu, które zapłacił dostawcy, tj. podmiotowi, od którego nabył samochód. Zapłata wylicytowanej ceny - koszt samochodu, usługi dodatkowe (opłata aukcyjna, obsługa dokumentów oraz dodatkowego kompletu opon i usługa transportowa) opłacane są na rzecz jednego podmiotu tj. dostawcy pojazdu (wystawcy faktury proforma). Późniejsze rozliczenia pomiędzy członkami... nie powinny wpływać na prawo nabywcy do ustalenia kosztu nabycia pojazdu, bowiem prowadzi to do nieuprawnionego różnicowania sytuacji podatników, pomimo że nie mają żadnego wpływu na rozliczenia wewnątrz Grupy.

Dla Wnioskodawcy dostawcą pojazdu i opisanych usług dodatkowych obligatoryjnych i fakultatywnych (transport) jest wystawca faktury proforma - odbiorca płatności ceny. Dokładnie w takiej samej sytuacji, gdyby członkowie... nie decydowali się na udokumentowanie transakcji przez różne podmioty grupy, prawo Wnioskodawcy do uwzględnienia do kosztów nabycia wszystkich składników ceny wylicytowanej byłoby niekwestionowane. Jedynie na marginesie Wnioskodawca wskazuję, że zdaniem Wnioskodawcy cena transportu usługi nie podlega zaliczeniu do kosztu nabycia pojazdu w sytuacji, gdy zdecydowałby się nie skorzystać z usługi oferowanej przez zbywcę. Jednak biorąc pod uwagę fakt, iż w opisywanym stanie faktycznym zakup usługi transportu, choć jest opcją fakultatywną, stanowi również składnik kwoty nabycia, gdyż zapłata za tę usługę następuje na rzecz dostawcy pojazdu (zapłata następuje na ten sam rachunek bankowy co zapłata za fakturę proforma).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej "ustawą":

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1)

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)

eksport towarów;

3)

import towarów na terytorium kraju;

4)

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według ust. 2 powołanego artykułu:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT marża zawiera art. 120 ustawy.

W myśl art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112).

Stosownie do art. 120 ust. 4 ustawy:

W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy:

Przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.

Na mocy art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy:

Przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.

Należy zaznaczyć, że opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych oraz istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.

I tak, stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1)

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2)

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3)

podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4)

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5)

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Powyższe regulacje wskazują, że dla potrzeb zastosowania procedury marży, przez kwotę nabycia należy rozumieć wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które pierwotny sprzedawca towaru używanego otrzymał od podatnika (nabywcy).

Tak rozumiana kwota nabycia obejmuje wszystkie koszty związane z transakcją, jeżeli nabywca towaru (kupujący) ponosi ciężar tych opłat płacąc za nie dostawcy. Zatem do kwoty nabycia, o której mowa wyżej, nie mogą zostać zaliczone koszty, które nie zostały zapłacone i nie są należne dostawcy towaru.

Z okoliczności sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży samochodów używanych. Jest Pan czynnym podatnikiem VAT i zarejestrowanym podatnikiem VAT-UE. Nabywa Pan używane pojazdy m.in. za pośrednictwem portali internetowych również od podmiotów zagranicznych. Uczestniczył Pan w licytacji pojazdu na portalu internetowym. Po wygraniu licytacji sprzedawca przesyłał Panu fakturę proformę stanowiącą potwierdzenie zamówienia (opis dokumentu: Proforma invoice / Order confirmation), określającą cenę zakupu pojazdu, na którą składają się: cena pojazdu, usługa obsługi dokumentów, usługa obsługi samochodu, opłata aukcyjna, usługa obsługi dodatkowego kompletu opon. Opłaty te są obligatoryjne, kupujący nie może zrezygnować z żadnej z tych usług. Jedyną opcjonalną usługą była możliwość zamówienia transportu samochodu do Pana siedziby. Cena usługi transportu jest płatna oddzielnie na rachunek bankowy tożsamy z płatnościami za fakturę proformę. Należność ta nie była objęta fakturą proformą. Faktura proforma wystawiona była przez podmiot z siedzibą w. Po otrzymaniu faktury proformy dokonał Pan zapłaty całej tam określonej kwoty na jeden rachunek bankowy wskazany przez wystawcę dokumentu.

Po dokonaniu zapłaty należności wskazanej na fakturze proforma i zamówieniu transportu od dostawcy otrzymał Pan następujące faktury VAT:

1. Fakturę VAT na kwotę stanowiącą cenę pojazdu, stawka VAT oznaczona "M"

(VAT marża) - wystawioną przez podmiot, który wystawił proformę tj.... z siedzibą w..., na fakturze oznaczono nr zamówienia jak w fakturze proformie,

2. Fakturę VAT na kwoty usługi obsługi dokumentów, obsługi samochodu, opłaty aukcyjnej, obsługi dodatkowego kompletu opon, stawka VAT oznaczona I - usługa wewnątrzwspólnotowa (w opisie 0%) wystawiona przez... z siedzibą w B..., posługujący się logo i szatą graficzną faktury tożsamą z fakturą wystawioną na cenę samochodu, na fakturze oznaczono nr zamówienia jak w fakturze proformie,

3. Fakturę VAT na cenę transportu, stawka VAT oznaczona I - usługa wewnątrzwspólnotowa (w opisie 0%) wystawiona przez... z siedzibą w B..., posługujący się logo i szatą graficzną faktury tożsamą z fakturą wystawioną na cenę samochodu. Na fakturze umieszczono dopisek - "Ta faktura jest wystawiana w imieniu Twojego partnera logistycznego", na fakturze jest inny nr zamówienia.

Podmioty wskazane na fakturach jako wystawcy tworzą grupę spółek... z siedzibą w..

Faktura proforma, obejmująca całość wylicytowanej ceny zakupu pojazdu wraz z obligatoryjnymi usługami dodatkowymi oraz późniejsza faktura za nabycie pojazdu bez usług dodatkowych wystawione są przez jeden podmiot z siedzibą w Amsterdamie. Faktury za opłatę aukcyjną oraz za przygotowanie dokumentacji i obsługę drugiego kompletu opon i faktura VAT za transport pojazdu wystawione są przez podmiot powiązany z siedzibą w B.. Jak podano w opisie sprawy - posiada Pan dokumenty potwierdzające nabycie samochodu na zasadach, o których mowa w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o VAT. Wskazuje na to oznaczenie na fakturze literką "M" pozycji, które są rozliczane według tego artykułu. Podmioty wskazane na rachunkach/fakturach to podmioty powiązane. Każda z wymienionych firm posiada jednak inny numer VAT UE. Zapłata wszystkich należności związanych z zakupem pojazdu na licytacji nastąpiła na jeden rachunek bankowy.

W przedmiotowej sprawie w pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że należności za usługi dodatkowe, tj. opłata za obsługę dokumentów, opłata za obsługę samochodu, opłata aukcyjna, opłata za usługę obsługi dodatkowego kompletu opon oraz opłata za usługę transportu samochodu nie stanowią składników wynagrodzenia, które sprzedawca samochodu otrzymał od Pana - jako nabywcy samochodu. Jak wynika z opisu sprawy - faktura za usługi obsługi dokumentów, obsługi samochodu, opłaty aukcyjnej, obsługi dodatkowego kompletu opon i faktura za transport zostały wystawione przez podmiot... z siedzibą w B.. Natomiast faktura za samochód została wystawiona przez podmiot... z siedzibą w Amsterdamie. Każda z wymienionych firm posiada inny nr VAT UE. Zatem ww. faktury są wystawione przez różne podmioty o różnych numerach VAT UE co oznacza, że kwoty wskazane na fakturach za ww. usługi są należne innemu podmiotowi niż sprzedawca samochodu.

Bez wpływu na powyższe rozstrzygnięcie pozostaje fakt, że wszystkie otrzymane przez Pana faktury związane są z jedną transakcją, jak i to, że uiścił Pan należność za ww. faktury na to samo konto bankowe. Powyższe okoliczności nie powodują bowiem zmiany podmiotów, wobec których jest Pan zobowiązany zapłacić należności wynikające z faktur wystawionych przez te podmioty. Należności z tytułu obsługi dokumentów, obsługi samochodu, opłaty aukcyjnej, obsługi dodatkowego kompletu opon i za transport samochodu, przysługują innemu podmiotowi, a nie sprzedawcy samochodu, co potwierdzają faktury wystawione przez różne podmioty. W związku z powyższym ww. opłaty dotyczące transakcji kupna samochodów, nie mogą zwiększać kwoty nabycia samochodu, o której mowa w art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że przy określeniu kwoty nabycia samochodu powinien Pan uwzględnić wynagrodzenie zapłacone i należne sprzedawcy samochodu, tj. kwotę nabycia samochodu. Natomiast należności za usługi dodatkowe, tj. opłata za obsługę dokumentów, opłata za obsługę samochodu, opłata aukcyjna, opłata za usługę obsługi dodatkowego kompletu opon oraz opłata za usługę transportu samochodu, które są należne innemu podmiotowi, a nie sprzedawcy samochodu, nie stanowią elementów kwoty nabycia samochodu, o której mowa w art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy.

Podsumowując należy stwierdzić, że podstawą opodatkowania przy sprzedaży przez Pana towaru używanego (samochodu) jest różnica między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca tego towaru, a kwotą nabycia (kwotą należną sprzedawcy samochodu zapłaconą przez Pana), pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług. Przy czym przy określaniu kwoty nabycia powinien Pan uwzględnić kwotę wynikającą z faktury za zakup samochodu, bez uwzględnienia kwot wynikających z faktur za usługi obsługi dokumentów, obsługi samochodu, opłaty aukcyjnej, obsługi dodatkowego kompletu opon oraz za usługę transportu samochodu, które są należne innemu podmiotowi, a nie sprzedawcy samochodu.

Tym samym określając kwotę nabycia samochodu, o której mowa w 120 ust. 1 pkt 6 ustawy, w celu zastosowania procedury VAT marża przy jego sprzedaży, nie może Pan uwzględnić opłat za ww. usługi dodatkowe.

Zatem Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w.. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl