0113-KDIPT1-2.4012.28.2018.2.KT - Ustalenie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 marca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.28.2018.2.KT Ustalenie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2017 r. (data wpływu 9 stycznia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 lutego 2018 r. (data wpływu 6 marca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług w ramach realizacji projektu pn.: "... - etap II" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2018 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług w ramach realizacji projektu pn.: ".... - etap II". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lutego 2018 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, własnego stanowiska oraz wskazanie przedmiotu wniosku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto... (dalej: "Gmina") jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina będzie realizowała projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020, przyjętego decyzją Komisji Europejskiej z dnia 12 lutego 2015 r., znak..., Działanie 4.1. Wsparcie wykorzystania Odnawialnych źródeł energii ("OZE"). Ubiegając się o dofinansowanie, zgodnie z wytycznymi w zakresie wydatków kwalifikowalnych, Gmina przedstawiła kalkulację wydatków kwalifikowalnych w kwotach netto, tj. nie uwzględniła podatku naliczonego od kosztów przedmiotowej inwestycji, jako wydatku kwalifikowalnego w ramach niniejszego projektu. Udzielając dofinansowania na rzecz Gminy, Instytucja Zarządzająca dotacją przeznacza ją na koszty projektu.

Z umowy z instytucją finansującą wynika, że dofinansowanie udzielane jest na pokrycie 85% kosztów kwalifikowalnych projektu. 15% wartości kosztów kwalifikowalnych, a także poniesienie wydatków niekwalifikowalnych nie objętych dotacją stanowić będą wkład własny Gminy. Udzielenie dofinansowania nie jest uzależnione od sposobu pokrycia wkładu własnego. Gmina może więc uzyskać środki w dowolny sposób: z kredytu, z bieżących środków własnych, czy też z przychodów z innych źródeł. Gmina w tym przypadku wybrała trzecie rozwiązanie. W ramach projektu, Gmina zawarła z mieszkańcami umowy, które stanowią, że w zamian za odpłatność ze strony mieszkańca na rzecz Gminy, Wnioskodawca wykona montaż i podpięcie instalacji na/w budynkach mieszkańców Gminy, tj. na elewacjach i dachach, w skład których będą wchodziły: instalacje fotowoltaiczne, kolektory słoneczne lub piece na pelet lub pompy ciepła; udostępni zamontowaną instalację na rzecz mieszkańców, a także przeniesie prawa do własności na rzecz mieszkańców po upływie określonego czasu (po okresie trwałości projektu). Koszt ponoszony przez mieszkańca został ustalony zaliczkowo na kwotę w zależności od rodzaju instalacji i będzie płatny w trzech ratach.

Raty w przypadku montażu zestawu solarnego:

1.

rata na opracowanie projektu technicznego - 400 zł,

2.

rata na wkład własny do realizacji projektu - 500 zł,

3.

rata na wkład własny do realizacji projektu - 1600 zł w terminie 30 dni od daty zamieszczenia informacji na stronie internetowej Miasta... o dofinansowaniu i przystąpieniu do realizacji projektu.

Raty w przypadku montażu pompy powietrznej:

1.

rata na opracowanie projektu technicznego - 400 zł,

2.

rata na wkład własny do realizacji projektu - 500 zł,

3.

rata na wkład własny do realizacji projektu - 1000 zł w terminie 30 dni od daty zamieszczenia informacji na stronie internetowej Miasta... o dofinansowaniu i przystąpieniu do realizacji projektu.

Raty w przypadku montażu kotła na pelet:

1.

rata na opracowanie projektu technicznego - 400 zł,

2.

rata na wkład własny do realizacji projektu - 500 zł,

3.

rata na wkład własny do realizacji projektu - 1900 zł w terminie 30 dni od daty zamieszczenia informacji na stronie internetowej Miasta... o dofinansowaniu i przystąpieniu do realizacji projektu.

Raty w przypadku montażu paneli fotowoltaicznych:

1.

rata na opracowanie projektu technicznego - 400 zł,

2.

rata na wkład własny do realizacji projektu - 500 zł,

3.

rata na wkład własny do realizacji projektu - 2300 zł w terminie 30 dni od daty zamieszczenia informacji na stronie internetowej Miasta... o dofinansowaniu i przystąpieniu do realizacji projektu.

Ostateczny koszt realizacji projektu zostanie rozliczony po jego zakończeniu i będzie stanowić różnicę pomiędzy udziałem właścicieli, a wartością wpłaconych przez nich zaliczek. Różnica ta, o ile się pojawi zostanie dopłacona przez mieszkańców.

Po wykonaniu usługi, Gmina sporządzi wykaz kosztów poniesionych w związku z realizacją projektu. Poszczególnym mieszkańcom zostaną natomiast przedstawione końcowe rozliczenia wraz ze wskazaniem kwoty należnej do dopłaty. Dzięki zawartym z mieszkańcami umowom Gmina uzyska środki na pokrycie wkładu własnego niezbędnego do realizacji projektu.

Projektem zostały objęte wyłącznie budynki spełniające warunki społecznego budownictwa mieszkaniowego, tj. wykluczono jakiekolwiek instalacje na gruntach, budynkach i budowlach komercyjnych, a także w budynkach, których powierzchnia lokali mieszkalnych przekracza 300 m2. Zadaniami Gminy w ramach realizacji przedmiotowej umowy będzie zabezpieczenie rzeczowe i finansowe realizacji projektu, na które składa się wyłonienie wykonawcy instalacji oraz nadzoru inwestorskiego zgodnie z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych, ustalenie harmonogramu montażu instalacji, sprawowanie bieżącego nadzoru nad przebiegiem prac, przeprowadzenie odbiorów końcowych oraz rozliczenie finansowe Projektu.

Całość kosztów inwestycji będzie składała się z wydatków kwalifikowalnych i niekwalifikowalnych. Przedmiotem inwestycji jest dostawa i montaż instalacji w domach jednorodzinnych. Zestaw solarny instalowany przez Miasto będzie składał się z zakupu i montażu następujących elementów stanowiące koszty kwalifikowalne:

1.

kolektorów słonecznych wg opracowanego projektu,

2.

zasobnika bez wężownicy do pieca co,

3.

układu bezpieczeństwa,

4.

układu hydraulicznego,

5.

sterowania z pompką do płynu,

6.

stelaży do mocowania kolektorów,

7.

innych elementów niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania zestawu solarnego.

Na koszty niekwalifikowalne zestawu składają się zakup i montaż:

1.

wężownica w zbiorniku cwu do podgrzewania piecowego,

2.

pompka do co,

3.

układ hydrauliczny włączający do c.o.

W przypadku pompy ciepła kosztami kwalifikowanymi objęty będzie zakup i montaż następujących elementów:

1.

pompy ciepła wg opracowanego projektu,

2.

układu hydraulicznego wpięcia do zasobnika cwu,

3.

sterownia,

4.

innych elementów niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania pompy ciepła

Na koszty niekwalifikowalne zestawu składają się zakup i montaż:

1. wężownica w zbiorniku cwu do podgrzewania piecowego.

W przypadku pieca na pellet kosztami kwalifikowalnymi objęty będzie: zakup i montaż następujących elementów:

1.

demontaż starego źródła ciepła

2.

kotła c.o. ze zbiornikiem na pellet wg opracowanego projektu,

3.

innych elementów niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania kotła.

W przypadku zestawu fotowoltaicznego kosztami kwalifikowalnymi objęty będzie zakup i montaż następujących elementów:

1.

paneli fotowoltaicznych wg opracowanego projektu,

2.

stelaży do mocowania paneli,

3.

inwertera,

4.

innych elementów niezbędnych dla prawidłowego montażu i funkcjonowania zestawu fotowoltaicznego.

Źródłem finansowania projektu będzie więc dotacja ze środków europejskich i wkład własny mieszkańców - stanowiący część wartości instalacji. Wysokość dofinansowania należnego Gminie ze środków unijnych nie jest uzależniona od wpłat dokonywanych przez mieszkańców. Na pokrycie wkładu własnego w ramach umów, mieszkańcy Gminy (uczestnicy projektu) będą dokonywali wpłat na rzecz Gminy. Wpłaty będą miały charakter obowiązkowy. Umowy przewidują, że realizacja inwestycji na przedmiotowych budynkach prywatnych będzie uzależniona od wpłat dokonywanych przez poszczególnych mieszkańców. W przypadku braku wpłaty mieszkaniec zostanie wykluczony z uczestnictwa w projekcie.

Zgodnie z umowami, po zakończeniu prac instalacyjnych, sprzęt i urządzenia wchodzące w skład instalacji, tj. kolektory słoneczne lub kotły na biomasę lub pompy ciepła pozostaną własnością Gminy do końca okresu trwałości projektu, tj. przez okres 5 lat od momentu zakończenia projektu. Po okresie utrzymania trwałości projektu wszystkie instalacje zostaną przekazane protokołem na własność właścicielom nieruchomości bez odrębnej odpłatności oprócz tej, która została już przez mieszkańca poniesiona na podstawie zawartej umowy. W konsekwencji, przez cały okres trwania projektu aż do jego ostatecznego zakończenia (do momentu upływu okresu trwałości projektu), tj. przez okres 5 lat od ostatniej płatności dotacji, Gmina będzie właścicielem wszystkich urządzeń i instalacji objętych projektem.

Realizując przedmiotową usługę na rzecz mieszkańca, Gmina będzie korzystać z usług podmiotów trzecich, tj. firm które będą na jej zlecenie wykonywać oraz montować instalacje. Firmy te będą czynnymi zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT, a swoje czynności będą wykonywać bezpośrednio na zlecenie Gminy. Równocześnie, to Gmina przez okres trwałości projektu oraz zgodnie z postanowieniami umowy o wzajemnych zobowiązaniach będzie inwestorem oraz właścicielem instalacji. W tym w szczególności, to Gmina będzie zobowiązana do finansowego rozliczenia projektu oraz dbania i serwisowania instalacji przez okres trwałości projektu.

W zakresie usługi wykonywanej przez firmę wyłonioną w przetargu - zakupiona usługa wykonania instalacji będzie usługą budowlaną polegającą na instalacji urządzeń grzewczych i paneli fotowoltaicznych z materiałów wykonawcy. Usługa sklasyfikowana jest w dziale 43 roboty budowlane specjalistyczne w grupowaniu 43.22.1 - roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno¬kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych według PKWiU 2008 (wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1283 z późn. zm., zmienionego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r., Dz. U. Nr 222, poz. 1753). Zgodnie z umową zawartą z mieszkańcami Gmina wykona kompleksową usługę z tego zakresu tj. 43.22.1 - roboty związane 7 z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych według PKWiU 2008 (wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1283 z późn. zm., zmienionego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r., Dz. U. Nr 222, poz. 1753). Do sprawowania bieżącego nadzoru nad wykonaniem usługi upoważniony będzie inspektor nadzoru inwestorskiego. Ostateczny odbiór zostanie przeprowadzony przez inspektora nadzoru inwestorskiego, wykonawcy, przedstawicieli Gminy oraz przedstawicieli podwykonawców.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

Ad. 1

Dokładna nazwa projektu to: "... - etap II" realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020, II Oś Priorytetowa 4. Energia Przyjazna Środowisku Działanie 4.1 Wsparcie wykorzystania OZE.

Ad. 2

Jak wskazano we wniosku, Gmina będzie występować w projekcie Gmina wykonując usługę na rzecz mieszkańców będzie korzystać z usług podmiotów trzecich. W konsekwencji, z oczywistych względów faktury wystawiane przez wykonawców/podwykonawców wystawiane będą na Gminę. Wynika to wprost z opisu stanu faktycznego, w którym stwierdzono, że to Gmina wyłoni wszystkich wykonawców/podwykonawców projektu, który ona realizuje na rzecz swoich mieszkańców.

Ad. 3

Tak jak wskazano we wniosku nabyte towary i usługi będą wykorzystane w całości do czynności opodatkowanych, bowiem to Gmina jest realizatorem Projektu, a więc to Gmina świadczy usługę opodatkowaną na rzecz mieszkańców.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług w ramach realizacji projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy (uwzględniając pismo stanowiące uzupełnienie wniosku), zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikającego z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z wskazanych we wniosku przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje po spełnieniu dwóch warunków:

* odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,

* towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W ocenie Gminy będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego ze wszystkich wydatków związanych z realizacją Projektu ponieważ wydatki te związane są z czynnościami opodatkowanymi jakie wykona Gmina, tj. odpłatne świadczenie wykonane w ramach umowy z mieszkańcami, a związek dokonywanych zakupów z działalnością Gminy ma charakter bezpośredni.

W konsekwencji, z uwagi na spełnienie warunków określonych w ustawie, Gmina jest uprawniona do odliczenia kwot VAT naliczonego od wydatków w związku z realizacją Projektu.

Wnioskodawca w piśmie stanowiącym uzupełnieniu wniosku wskazuje, że nie zmienia swojego stanowiska w sprawie i w dalszym ciągu wnosi o potwierdzenie, że w związku z nabywanymi przez Gminę towarami i usługami w ramach realizacji Projektu będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia podatku naliczonego, w związku że te towary i usługi wykorzystane są do czynności opodatkowanych, tj. realizacji usług na rzecz mieszkańców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Natomiast, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając zatem na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane - jak wynika z okoliczności sprawy - w całości do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem co do zasady Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków z otrzymanych faktur, o ile faktury te będą dokumentowały zakup towarów lub usług opodatkowanych na zasadach ogólnych. W przypadku bowiem, gdyby przedmiotem nabycia były usługi podlegające opodatkowaniu na zasadzie odwrotnego obciążenia (art. 17 ust. 1 pkt 8 i ust. 1h ustawy), to podstawą do dokonania odliczenia nie będzie faktura wystawiona przez usługodawcę, lecz odliczenia należy dokonać na zasadach wynikających z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy.

Należy jednak zaznaczyć, że kwestia odwrotnego obciążenia nie była przedmiotem niniejszej interpretacji, gdyż nie sformułowano w tym zakresie pytania ani własnego stanowiska.

Przy czym obowiązek zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia ma wpływ na sposób skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast powyższy mechanizm rozliczeń w żaden sposób nie wpływa na sam zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji powyższego, Wnioskodawcy przysługuje prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług w ramach realizacji projekt pn.: "... - etap II". Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie zdarzenia przyszłego, w którym jednoznacznie wskazano, iż nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu będą wykorzystane w całości do czynności opodatkowanych. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl