0113-KDIPT1-2.4012.268.2020.1.JS - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.268.2020.1.JS Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2020 r. (data wpływu 17 kwietnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina... (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Od dnia 1 stycznia 2017 r. rozpoczęła wspólne rozliczanie podatku VAT z jednostkami i zakładami budżetowymi.

Stosownie do przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.; dalej ustawa o samorządzie gminnym), Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2).

Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

W 2020 r. Gmina zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie projektu pn. "..." w ramach Programu Priorytetowego ogłoszonego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w... pn. "..." (dalej: Projekt).

..., który jest przedmiotem Projektu znajduje się w ścisłym centrum..., która od... roku jest dzielnicą... i obecnie zamieszkuje w niej około 4,5 tysiąca mieszkańców.... jest osadą leśną z charakterystycznym unikalnym zabudowaniem drewnianym, posiada złoża wód mineralnych oraz złoża wód geotermalnych. Przez teren dzielnicy przepływają rzeki... oraz.... Cały obszar... należy do... oraz....... znajduje się na szlaku komunikacyjnym.... Na jej terenie znajdują się jednostki oświatowe: Zespół Szkół Ogólnokształcących... oraz Przedszkole Publiczne....

Unikalność... wnika z faktu, iż jest ona jednym z niewielu powstałych na terenie Polski... (zamiennie zwanych...).

Przedmiotem Projektu jest rewitalizacja części północno-zachodniej... poprzez zagospodarowanie istniejącej zdegradowanej przestrzeni publicznej i utworzenie w tym miejscu przestrzeni publicznej terenów zieleni wraz z bazą edukacyjną, która zostanie odpowiednio dostosowana do potrzeb społecznych i edukacyjnych oraz umożliwi społeczeństwu ponowne korzystanie z walorów przyrodniczych...,....

Utworzenie terenu zieleni na... będzie służyć również zaspokojeniu potrzeb mieszkańców w zakresie możliwości korzystania z walorów przyrodniczych i edukacji ekologicznej. Teren został świadomie tak zaprojektowany (skomponowany), by spełniał wielofunkcyjne zadania z zakresu zaspokajania potrzeb wypoczynkowo-rekreacyjnych społeczności lokalnej, ochrony przyrody oraz kształtowania środowiska i klimatu, a także przeciwdziałania jego degradacji i zmianom.

Niniejsze przedsięwzięcie ma więc na celu ożywić i przywrócić centrum... do życia w płaszczyźnie krajobrazowej, architektonicznej, społecznej i kulturowej. W wyniku jego realizacji nastąpi poprawa infrastruktury technicznej oraz małej architektury, które służyć będą do celów społecznych, edukacyjnych i przyrodniczych mieszkańcom miasta i osób je odwiedzających.

Planuje się likwidację centralnie zlokalizowanego parkingu z przegradzającym pasem zieleni, z nieatrakcyjnymi, zróżnicowanymi gatunkowo i wiekowo nasadzeniami. W miejscu zlikwidowanego parkingu powstanie deptak z wymienioną posadzką, który sąsiadować będzie z nasadzeniami ułożonymi w formie pasów zieleni, na których liniowo posadzone będą nasadzenia z trawnikiem oraz małą architekturą. Wszystkie nasadzenia będą oznaczone.

W ramach Projektu zaplanowano szereg działań ukierunkowanych na zapobieganie niedoborowi wody i poprawy bilansu wody, a także zapobieganiu suszy i niwelowaniu jej skutków.

Planowane jest zamontowanie systemu retencji wody deszczowej, w podziemnych zbiornikach, która będzie wykorzystywana do podlewania zieleni, zamontowany zostanie również tzw. zdrój wodny, inaczej nazywany... lub źródełkiem, uzupełnieniem powyższego będą wodotryski.

Lokalizacja... na terenie..., będzie stanowiła nawiązanie do historii..., w której w latach świetności funkcjonowała pijalnia wody źródlanej. Woda udostępniana w źródełku będzie powszechnie dostępna, a także będzie zawierała wartościowe substancje mineralne, m.in. wapń, magnez i potas. Umożliwi również wykorzystanie istniejących na terenie... i... zasobów wód źródlanych pochodzących z ujęć głębinowych "górnej kredy", pokładów trzecio-i czwartorzędowych. Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o.w... zapewnia wysokie bezpieczeństwo spożycia wody, gwarantowane przez codzienne kontrole jej jakości, dlatego też możliwe będzie picie jej bezpośrednio z....

Zamontowanie niniejszego urządzenia ma nie tylko na celu spowodowanie by mieszkańcy chętniej sięgali po wodę, która jest zdecydowanie zdrowsza niż kolorowe napoje gazowane oraz tańsza niż woda butelkowana, ale także przyczyni się do kształtowania świadomych postaw proekologicznych mieszkańców. Będzie doskonałym przykładem obrazującym możliwości wykorzystania urządzeń do uzdatniania wody w celu działania na rzecz poprawy klimatu i zapobiegania suszy. Planuje się, iż niniejszy element Projektu będzie również wykorzystywany do edukacji ekologicznej mieszkańców oraz uczniów i dzieci. W tym również informowania o tym skąd pochodzi woda źródlana, do czego jest wykorzystywana, jak wygląda obieg wody w przyrodzie i dlaczego jej braki mają negatywne skutki na inne ekosystemy. Zostanie pokazane jak wygląda proces odzysku wody i jak jest wykorzystywana, oraz jak wygląda proces oczyszczania wody.

Kolejnym pozytywnym efektem Projektu będzie utworzenie przestrzeni, gdzie mieszkańcy będą mogli schronić się przed upałami. Dzięki zasadzonym drzewom oraz wodotryskowi, który naturalnie będzie ochładzał powietrze i tworzył swoisty mikroklimat, a także powszechnemu dostępowi do wody pitnej.

Powyżej opisane działania w dobie zagrożenia suszą mają także na celu poprawę bilansu wodnego na terenie Gminy. Projekt zakłada proekologiczne gospodarowanie wodą opadową. Poprzez zatrzymanie wody opadowej i powtórne jej wykorzystanie, ograniczone zostanie zużycie wody oraz powstanie swoisty mikroklimat i bioróżnorodność na terenie... i w okolicach.

Ma to znaczenie dla dbałości o zdrowie, ponieważ wyższa wilgotność środowiska obniża zapylenie i zakurzenie w centrum miast. Zastosowanie zrównoważonego systemu drenażu poprawi kondycję szaty roślinnej i przyczyni się do równowagi w bilansie wodnym krajobrazu miejskiego tak silnie przekształconego w ciągu ostatniego stulecia.

Zastosowane w Projekcie rozwiązania nie wymagają zaawansowanych, drogich technologii, a oprócz dbałości o środowisko naturalne zakładają poprawienie jakości przestrzeni miasta.

Jest to działanie świadomie zmierzające do powstania kompleksowej inicjatywy prowadzącej do wzrostu świadomości mieszkańców dotyczącej konieczności oszczędzania wody oraz obrazującej skutki jej niedoboru.

W efekcie realizacji Projektu szarą i zniszczoną przestrzeń zastąpią liczne nasadzenia i elementy małej architektury, w tym opisane powyżej wodotryski, ławki oraz źródełko/....

Planuje się, iż istniejące zniszczone chodniki i trylinkowe parkingi zastąpi nowa nawierzchnia z kostki betonowej. Zostaną wytyczone miejsca do odpoczynku, w których postawione będą ławki.

Część... z istniejącym targowiskiem, który został zrewitalizowany w 2019 r. stanowić będzie obszar przeznaczony pod bazę edukacyjną, wykorzystywaną do organizowania lekcji w terenie dla uczniów i dzieci, spotkań edukacyjnych oraz informacyjnych. Targowisko zostało w 2019 r. zadaszone, wyposażone w stoły. Ta część... stanowi doskonałe zaplecze do organizowania wyżej wspomnianych wydarzeń. Obok zlokalizowana jest nowoczesna miejska toaleta.

W ramach edukacyjnych działań stworzone zostaną również edukacyjne ścieżki ekologiczne, wzdłuż których zainstalowane będą tablice informacyjne o treści ekologicznej. Planuje się utworzenie trzech ścieżek edukacyjnych o następujących grupach tematycznych:

1.

pierwsza poświęcona będzie tematyce wody i jej znaczeniu dla środowiska;

2.

druga wprowadzać będzie w tematykę drzew i ich mieszkańców oraz ich znaczenia dla środowiska;

3.

trzecia poświęcona zostanie historii... jako... (...) i stanowić będzie blok tematyczny dotyczący pozytywnego oddziaływania przyrody i obszarów zielonych na życie ludzi.

W ramach działań edukacyjnych organizowane będą również konkursy dla dzieci i młodzieży np. "poznaj swoją przyrodę". Młodzież podczas organizowanych prelekcji nabywać będzie wiedzę o gatunkach zwierząt, a szczególnie ptaków jakie można spotkać na terenie miasta.

Zaplecze edukacyjne wykorzystywane będzie również do organizacji akcji promocyjno-informacyjnych o tematyce ekologicznej np.:

* spotkań informacyjnych dotyczących programu "czyste powietrze" (możliwość wymiany źródeł ciepła na bardziej ekologiczne), a także podłączania się do kanalizacji,

* akcje rozdawania ulotek promujących właściwą postawę mieszkańców Gminy dotyczącej gospodarki niskoemisyjnej,

* prezentacje multimedialne, które będą dostępne również na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w...,

* prelekcje prowadzone przez osobę posiadającą kompetencje w danej tematyce.

Mieszkańcy... chętnie korzystaliby z utworzonego terenu zieleni w centrum miasta, gdyż obecne zagospodarowanie i stan nawierzchni stanowi duże zagrożenie, zwłaszcza dla dzieci, a miejsce w żadnym zakresie nie nadaje się do wypoczynku. Nauczyciele chętnie skorzystaliby z przeprowadzania pokazowych lekcji przyrody.

Celem realizacji Projektu jest, aby..., który pełnił dotychczas w dominującej części funkcję komunikacyjno-parkingową, stał się obszarem reprezentacyjno-wypoczynkowym..., przy wyznaczaniu którego uwzględniane zostaną potrzeby komunikacyjne terenu (komunikacja piesza, rowerowa i samochodowa).

W wyniku realizacji projektu powstanie nowoczesna zielona sfera relaksu oraz wypoczynku, sąsiadująca z wyremontowanym niedawno targowiskiem, która będzie służyć jako baza edukacyjna oraz miejsce spotkań mieszkańców. Zapewniać będzie również sprzyjające warunki do organizowania imprez plenerowych. Na stworzonym placu odbywać się będą mogły wystawy plenerowe miejscowych artystów, starych fotografii, czy też wykłady w plenerze dla młodzieży. Będzie również miejscem umożliwiającym codzienny wypoczynek i edukację ekologiczną mieszkańców.

Zaplanowana przestrzeń posiadać będzie wysoką wartość wizualną i odpowiadać będzie potrzebom mieszkańców, którzy marzą o odzyskaniu przestrzeni przyjaznej środowisku i będącej symbolem dawnej świetności i historii... oraz dającej nadzieje na odzyskanie przez nią dawnych funkcji proekologicznej przestrzeni mieszkalno-wypoczynkowej. Nowe stanowiska parkingowe zlokalizowane będą poza....

Infrastruktura powstała w ramach Projektu będzie miała charakter otwarty, ogólnodostępny oraz nieodpłatny.

Wydatki jakie Gmina poniesie w związku z realizacją Projektu zostaną udokumentowane przez dostawcóww.ykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku VAT naliczonego.

Zdaniem Gminy, towary i usługi nabywane w związku z realizacją Projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Powstała infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. "..."?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. "...".

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono podatek VAT:

* zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz

* pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższych regulacji należy uznać, iż gminy działają w charakterze podatników VAT wyłącznie w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Natomiast w sytuacji, gdy prowadzą one działania wynikające z zadań nałożonych na nie przepisami prawa, nie są one uważane za podatników w rozumieniu ustawy o VAT.

Gmina realizując projekt pn. "..." polegający na rewitalizacji części północno-zachodniej... poprzez zagospodarowanie istniejącej zdegradowanej przestrzeni publicznej i utworzenie w tym miejscu przestrzeni publicznej terenów zieleni wraz z bazą edukacyjną, która zostanie odpowiednio dostosowana do potrzeb społecznych i edukacyjnych oraz umożliwi społeczeństwu ponowne korzystanie z walorów przyrodniczych...,..., wykonuje działania wynikające z zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, tj. zadań obejmujących sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Zatem, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana, Gmina nie jest podatnikiem podatku VAT.

W konsekwencji, w ocenie Gminy, w przypadku gdy w zakresie realizacji danej czynności Gmina nie działa w charakterze podatnika VAT, nie jest możliwe opodatkowanie tej czynności.

W związku z powyższym, zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku, nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w przytoczonym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące możliwość skorzystania przez Gminę z prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu.

Reasumując, Gmina stoi na stanowisku, iż w przedmiotowej sytuacji, nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - efekty realizowanego Projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. Projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ efekty realizowanego Projektu - jak wynika z treści wniosku - nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl