0113-KDIPT1-2.4012.251.2018.2.JS - Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 maja 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.251.2018.2.JS Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2018 r. (data wpływu 23 marca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 maja 2018 r. (data wpływu 22 maja 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...";

* braku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia przy zakupie zestawów komputerowych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 maja 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina M. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatkiem z tytułu umów cywilnoprawnych, umów najmu, dzierżawy, oczyszczania ścieków.

W dniu 13 października 2016 r. Gmina podpisała "Umowę o partnerstwie na rzecz realizacji projektu" z dnia 13 października 2016 r. (zawartą na podstawie art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2016 r. poz. 217, z późn. zm.), która określa zadania, prawa i obowiązki poszczególnych partnerów zaangażowanych w realizację projektu "..." współfinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014 - 2020, Działanie 2.1 Cyfrowe.... Liderem projektu jest Stowarzyszenie..., a projekt realizowany jest razem z następującymi samorządami: Miastem T. oraz Gminami J., L., M., T. i W. Całkowita wartość projektu to 2.539.490,00 PLN, w tym część przypadająca na Wnioskodawcę to 391 050,00 zł. Projekt zakłada rozbudowę systemu elektronicznej administracji w samorządach partnerskich polegającej na zakupie/modernizacji istniejącej infrastruktury informatycznej służącej zwiększeniu stopnia cyfryzacji administracji, w tym aplikacji i systemów bazodanowych zapewniających poprawę efektywności zarządzania oraz upowszechnianiu komunikacji elektronicznej w instytucjach publicznych. Najważniejszym elementem projektu jest rozwój elektronicznych usług publicznych (e-usług) obejmujących zakresem budowę, rozbudowę lub zakup systemów teleinformatycznych zapewniających dostępność, integrację oraz cyfryzację nowych usług i poprawę funkcjonalności istniejących usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną w zakresie m.in. e-administracji.

Do usług wdrażanych w ramach projektu będą należały:

* rozbudowa funkcjonalności portali informacyjnych samorządów oraz geoportalu...;

* "Portal interesanta" wraz z usługami dotyczącymi portalu;

* E-należności;

* usługa udostępniania miejscowego planu zagospodarowania i umożliwiająca generowanie wypisów z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;

* rozbudowa funkcjonalności portalu internetowego - dostosowanego do wymagań WCAG 2.0.

Rzeczowa realizacja projektu przypada na okres 06.10.2016 - 31.08.2018. Okres rzeczowej realizacji projektu obejmuje m.in. okres przygotowania wniosku aplikacyjnego. W jego trakcie jednostki samorządowe poniosły koszty w postaci wydatków na przygotowanie studiów wykonalności, audytów informatycznych i specyfikacji sprzętu i usług, które jako koszty kwalifikowalne mogły być rozliczone po podpisaniu umowy o dofinansowanie.

Zgodnie z harmonogramem rzeczowo - finansowym faktyczna rzeczowa realizacja rozpoczyna się w dniu 01.01.2018 i kończy 31.08.2018. W tym czasie zostaną wykonane wszystkie działania przewidziane w projekcie. W zakresie obejmującym niniejszy wniosek wszystkie faktury/rachunki dotyczące zakresu projektu, za który odpowiedzialna jest Gmina M. będą wystawione na Gminę M. Towary/usługi nabyte przez Gminę w trakcie realizacji projektu będą służyły do prowadzenia czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zarówno sprzęt, oprogramowanie jak i pozostałe dobra nabyte w trakcie realizacji projektu będą związane z wykonywaniem zadań, w których Gmina działa w charakterze organu władzy publicznej, zaś wykonywane czynności wynikają z zadań własnych.

Zgodnie z "Umową o partnerstwie na rzecz realizacji projektu" do obowiązków Lidera projektu należy:

* koordynacja i zarządzanie projektem, a także reprezentacja stron umowy na zewnątrz;

* sprawozdawczość, monitoring i rozliczenia finansowe;

* obsługa finansowo-księgowa w zakresie dotyczącym zadań Lidera;

* przekazywanie stronom umowy informacji dotyczącej bieżącej, rzeczowej i finansowej realizacji projektu;

* przeprowadzenie i udzielenie zamówienia publicznego w zakresie przypisanym Liderowi;

* reprezentowanie każdego z Partnerów wobec Instytucji Zarządzającej, w tym zawarcie umowy o dofinansowanie projektu i podpisywanie Aneksów do umowy;

* zapewnienie udziału Partnerów w procesie decyzyjnym, wsparcie w realizacji zadań, systemu sprawnej komunikacji, prawidłowości operacji finansowych, składanie wniosków o płatność;

* raportowanie Instytucji Zarządzającej o problemach i zagrożeniu nieosiągnięcia wskaźników projektu, upowszechnianie informacji o projekcie i jego celach.

Zgodnie z "Umową o partnerstwie na rzecz realizacji projektu" do obowiązków Partnerów projektu należy m.in.:

* aktywny udział w strukturach zarządzania projektem;

* przygotowywanie, przeprowadzanie i udzielenie zamówienia publicznego w zakresie dotyczącym zadań Partnera Projektu;

* przekazanie Liderowi Projektu dokumentów dotyczących zabezpieczenia finansowego swojego wkładu;

* utrzymywanie trwałości projektu w okresie jego realizacji oraz przez 5 lat od daty jego zakończenia w zakresie dotyczącym Partnera Projektu;

* realizacja projektu zgodnie z przyjętym Harmonogramem;

* udzielenie Liderowi Projektu informacji/dokumentów niezbędnych do przygotowania wszelkich sprawozdań dotyczących projektu, wniosków o płatność, itp.;

* współpraca z Liderem Projektu w zakresie utrzymania trwałości projektu, jego monitorowania i ewaluacji;

* przygotowanie i realizacja zakresu projektu przypisanego każdemu Partnerowi Projektu oraz współpraca przy realizacji zadań wspólnych w projekcie;

* obsługa finansowo-księgowa projektu w zakresie dotyczącym zadań Partnera;

* informowanie Lidera o planowanych zmianach w realizacji zadań, ryzyku, zagrożeniu nieosiągnięcia wskaźników;

* poddanie się kontroli w zakresie prawidłowej realizacji zadań w Projekcie realizowanej przez Lidera, Instytucję Zarządzającą oraz inne uprawnione do kontroli podmioty;

* informowanie uczestników Projektu o pochodzeniu środków przeznaczonych na realizację zadań, wykorzystywanie materiałów informacyjnych i wzorów dokumentów przekazanych przez Lidera;

* prowadzenie wyodrębnionej ewidencji finansowo-księgowej wydatków projektu, w sposób umożliwiający identyfikację poszczególnych operacji związanych z projektem;

* gromadzenie i archiwizacja dokumentacji Projektu w terminach określonych w umowie.

Każdy z Partnerów projektu będzie właścicielem sprzętu, systemów IT/usług przez nich zakupionych. Wyjątek stanowi rozbudowa funkcjonalności portali informacyjnych samorządów oraz geoportalu.... Właścicielem geoportalu jest Stowarzyszenie, natomiast koszt finansowania jego modernizacji będzie podzielony proporcjonalnie pomiędzy każdego z Partnerów. Zgodnie z Umową o partnerstwie Partnerzy będą przekazywać środki finansowe na pokrycie finansowania części wspólnej (modernizacji geoportalu Stowarzyszenia) Liderowi "na jego pisemny wniosek na wydzielone konto bankowe założone do obsługi Projektu". Lider wystawi Partnerom notę księgową (obciążeniową), która będzie księgowana przez Partnera i będzie stanowiła podstawę do przekazania środków Liderowi. Partnerzy nie otrzymają bezpośrednio od Lidera towarów/usług, ale uzyskają dostęp do funkcjonalności geoportalu i wykorzystywania ich dla potrzeb własnej jednostki.

Środki finansowe będą przelewane przez Instytucję Zarządzającą na konto Lidera, który następnie dalej przekazywał środki Partnerom.

Zgodnie z Umową o partnerstwie:

Lider przekazuje Partnerom środki na finansowanie kosztów realizacji zadań, (...), w formie refundacji poniesionych wydatków, Lider przekazuje płatności Partnerom w terminie nie dłuższym niż 10 dni roboczych od otrzymania na rachunek wyodrębniony projektu środków wynikających z zatwierdzenia przez IŻ, wniosku o płatność.

Wszystkie płatności dokonywane w związku z realizacją Projektu pomiędzy Liderem lub pomiędzy Partnerami są dokonywane za pośrednictwem wyodrębnionych dla Projektu rachunków bankowych.

Rozliczanie wydatków będzie się odbywało na zasadzie refundacji poniesionych kosztów w comiesięcznych okresach. Wszyscy Partnerzy i Lider przygotowują częściowe wnioski o płatność, z których następnie Lider tworzy wniosek o płatność i wysyła do IZ celem rozliczenia. Po akceptacji wniosku i otrzymaniu całości środków na konto Lider przekazuje w ciągu 10 dni roboczych każdemu z Partnerów transzę w wysokości określonej w częściowym wniosku o płatność.

Mienie zakupione w ramach realizacji projektu przez Gminę będzie przez nią wykorzystywanie w ramach jej własnych jednostek organizacyjnych, nie będzie wykorzystywane i nie będzie przekazane żadnym innym podmiotom.

Całkowita wartość projektu to 2 539 490,00 złotych, część zarządzana przez Wnioskodawcę to 391 050,00 złotych, w ramach wydatków Gmina zaplanowała zakup zestawów komputerowych (90 000,00 zł), rozbudowa funkcjonalności portali informacyjnych samorządu (299 050,00 zł) oraz koszty promocji (2 000,00 zł).

Projekt zakłada rozbudowę systemu elektronicznej administracji w samorządach partnerskich polegającej na zakupie/modernizacji istniejącej infrastruktury informatycznej służącej zwiększeniu stopnia cyfryzacji administracji w tym aplikacji i systemów bazodanowych zapewniających poprawę efektywności zarządzania oraz upowszechnienia komunikacji elektronicznej w instytucjach publicznych. Najważniejszym elementem projektu jest rozwój elektronicznych usług publicznych (e-usług) obejmujący zakresem budowę, rozbudowę lub zakup systemów teleinformatycznych zapewniających dostępność, integrację oraz cyfryzację nowych usług i poprawę funkcjonalności istniejących usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną w zakresie m.in. e-administracji.

Do usług wdrażanych w ramach projektu będą należały:

* elektroniczny system zarządzania dokumentacją,

* rozbudowa funkcjonalności portali informacyjnych samorządów oraz geoportalu...,

* "Portal interesanta" wraz z usługami dotyczącymi portalu,

* E-należności,

* usługa udostępniająca miejscowy plan zagospodarowania i umożliwiająca generowanie wypisów z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

1. Formą organizacyjną partnerstwa jest "Umowa o partnerstwie na rzecz realizacji projektu" z dnia 13 października 2016 r. (zawarta na podstawie art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2016 r. poz. 217, z późn. zm.), która określa zadania, prawa i obowiązki poszczególnych partnerów zaangażowanych w realizację projektu.

2. W związku z pytaniem tut. Organu o treści: "Czy dokonujący dostawy zestawów komputerowych, objętych zakresem pytania nr 2 wniosku, jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.)" Wnioskodawca odpowiedział, że nie posiada wiedzy na temat statusu podatkowego swoich potencjalnych dostawców, ponieważ na dzień udzielania wyjaśnień nie zostali wyłonieni potencjalni dostawcy.

3. Na pytanie tut. Organu o następującej treści: "Jaka jest klasyfikacja statystyczna (pełny siedmiocyfrowy symbol) "zestawów komputerowych", objętych zakresem pytania nr 2 wniosku, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. (...)?" Zainteresowany udzielił odpowiedzi, że oznaczenie towaru odpowiednim numerem PKWiU leży po stronie dokonującego dostawy, w związku z powyższym Wnioskodawca nie ma wiedzy na ten temat.

4. Zakup zestawów komputerowych widnieje w załączniku nr 11 do ustawy VAT (laptop).

5. W związku z pytaniem o treści: "Czy dostawa przedmiotowych zestawów komputerowych, objętych zakresem pytania nr 2 wniosku, nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?" Wnioskodawca podał, że jest w stanie stwierdzić że dostawa towarów - zestawów komputerowych, wykorzystywana będzie wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, natomiast nie posiada wiedzy czy dokonującemu ich dostawy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

6. Zakup zestawów komputerowych będzie zrealizowany jako jednolita gospodarczo transakcja.

7. Łączna wartość zestawów komputerowych w ramach jednolitej gospodarczo transakcji bez kwoty podatku przekracza kwotę 20 000,00 zł. Łącznie na zakup komputerów zaplanowano kwotę 29 800,00 zł brutto (w tym jeden laptop o wartości 4 000,00 zł).

8. Wnioskodawca nie zawarł jeszcze żadnej umowy na dostawę zestawów komputerowych.

9. Wnioskodawca nie posiada na dzień uzupełnienia wniosku wiedzy w jaki sposób będzie dokumentowana dostawa zestawów komputerowych.

10. Płatność za nabywane zestawy komputerowe będzie dokonywana w formie przelewu na podstawie otrzymanych faktur lub faktury.

11. Zakres pytania oznaczonego nr 2 we wniosku ORD-IN dotyczy zestawów komputerowych, których wartość bez podatku będzie przekraczać kwotę 20 000,00 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w ramach poniesionych wydatków w trakcie realizacji projektu Gmina M. ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 1)?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie może odliczyć VAT naliczonego w ramach poniesionych wydatków na podstawie faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...".

Towary i usługi nabyte w trakcie realizacji projektu "..." nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury dotyczące realizacji projektu w częściach przypadających na Partnerów projektu będą wystawiane odpowiednio na Partnerów. Działalność Gminy związana z realizacją projektu nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego podatku od towarów i usług, efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zakupione zestawy komputerowe będą służyły zapewnieniu trwałości projektu i będą własnością Gminy.

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z faktur nabycia towarów i usług. Podatek VAT będzie więc kosztem kwalifikowalnym w realizowanym projekcie. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabyte przez Gminę w trakcie realizacji projektu będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - efekty powyższego projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Natomiast wniosek w zakresie braku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia przy zakupie zestawów komputerowych, został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl