0113-KDIPT1-2.4012.202.2019.2.MC - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 maja 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.202.2019.2.MC Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2019 r. (data wpływu 15 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2019 r. (data wpływu 27 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 maja 2019 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Miasto... jest miastem na prawach powiatu, definiowanym zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511), jako gmina wykonująca zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie. Stosownie do przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506), Miasto jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2).

Wnioskodawca posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W konsekwencji zawierania takich umów Miasto wykonuje czynności w ramach działalności gospodarczej definiowanej na gruncie i dla celów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy (dalej: "ustawa"). Należy zauważyć, że zdecydowana większość zadań realizowanych przez Miasto jest wykonywana w reżimie publicznoprawnym jako realizacja zadań własnych, o których mowa w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym i art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym, jednym z zadań własnych gminy i powiatu są sprawy ochrony środowiska i przyrody. W celu realizacji ww. zadań własnych Miasto będzie udzielało z budżetu Miasta dotacje celowe na podstawie Uchwały Nr.. Rady Miasta... z dnia 2 września 2011 r. w sprawie zasad i trybu postępowania przy udzielaniu dotacji celowej z budżetu Miasta na realizację zadania polegającego na usuwaniu i unieszkodliwianiu wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta.

Celem udzielenia dotacji jest usunięcie i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest pochodzących z budynków mieszkalnych, gospodarczych i innych nieruchomości zlokalizowanych na terenie Miasta. Dotacje celowe mogą być udzielane następującym beneficjentom: podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych, w szczególności osobom fizycznym, osobom prawnym, wspólnotom mieszkaniowym, przedsiębiorcom, a także jednostkom sektora finansów publicznych, będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi. Dotacje celowe będą udzielane w wysokości 50% brutto poniesionych kosztów związanych z przygotowaniem odpadów zawierających azbest do transportu, ich transportem oraz unieszkodliwieniem na właściwym składowisku, jednak nie więcej niż 1 000 zł.

W przypadku pozyskania przez Miasto dodatkowych środków zewnętrznych wysokość dotacji może wynosić do 100% ww. kosztów kwalifikowanych brutto. W związku z zapewnieniem podmiotom ubiegającym się o udzielenie dotacji celowej 100% finansowania wartości zadania, Miasto pozyska środki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: WFOŚiGW) w... na realizację zadania pn. "...". WFOŚiGW pokrywa 99% kosztów kwalifikowanych zadania. Miasto otrzyma środki z WFOŚiGW w formie dotacji przyznanej ze środków własnych WFOŚiGW. W budżecie Miasta dotacja pozyskana z WFOŚiGW planowana jest w dochodach w paragrafie klasyfikacji budżetowej dochodów 6280 - Środki otrzymane od pozostałych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych.

Rola Miasta polegać będzie na przeprowadzeniu następujących działań:

* podpisaniu z właścicielami odpadów azbestowych umów o udzielenie dotacji celowych z budżetu Miasta na realizację zadania polegającego na usuwaniu i unieszkodliwianiu wyrobów zawierających azbest;

* koordynowaniu technicznej strony realizacji zadania, obejmującego m.in. wybór podmiotu, z zachowaniem zasad konkurencji, który będzie odbierać wyroby zawierające azbest od właścicieli - beneficjentów dotacji celowych. Miasto podpisze z tym podmiotem porozumienie, na mocy którego zostanie on zobowiązany do odbioru od beneficjentów wyrobów zawierających azbest po określonej cenie;

* rozliczeniu udzielonych beneficjentom dotacji na podstawie złożonych przez nich oryginałów faktur i protokołów odbioru odpadów. Faktury dokumentujące poniesione w ramach zadania wydatki, będą wystawione na beneficjentów dotacji (właścicieli odpadów zawierających azbest). Płatność za faktury będzie dokonywana przez beneficjentów dotacji na rzecz podmiotu będącego wykonawcą usługi;

* pozyskaniu dotacji z WFOŚiGW w... w celu udzielenia beneficjentom dotacji celowej w wysokości 100% wartości zadania.

Zadanie polegające na usuwaniu i unieszkodliwianiu wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta będzie realizowane w ramach zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym. Wydatki poniesione przez Miasto w związku z realizacją przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (dalej: "podatek").

Ponadto w piśmie z dnia 27 maja 2019 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzowano:

Ad 1.

Miasto w związku z realizacją zadania "..." wystąpi do WFOŚiGW o dotację we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Ad 2.

Miasto w związku z realizacją ww. zadania wyłoni wykonawcę i zawrze z nim umowę w imieniu i na rzecz właścicieli odpadów zawierających azbest.

Ad 3.

Właściciele odpadów azbestowych biorący udział w realizacji zadania upoważnią Miasto do zawarcia w ich imieniu umowy z wykonawcą.

Ad 4.

Poszczególni właściciele odpadów azbestowych biorący udział w zadaniu, nie zawrą umowy bezpośrednio z podmiotem, który będzie odbierał wyroby zawierające azbest.

Ad 5.

Umowy o udzielenie dotacji celowych z budżetu Miasta, jakie Miasto zawrze z właścicielami odpadów zawierających azbest, biorących udział w zadaniu, będą zawierały następujące zapisy:

a.

prawa i obowiązki Miasta: przeprowadzenie oględzin na posesji, z której odebrano odpady azbestowe, w zakresie sprawdzenia prawidłowości oczyszczenia miejsca tymczasowego magazynowania odpadów; spisanie protokołu z oględzin zawierającego co najmniej następujące informacje: imię i nazwisko, adres osoby, od której odebrano odpady z opisem miejsca, na którym tymczasowo były magazynowane odpady azbestowe; weryfikacja dokumentów przedstawionych przez właścicieli odpadów azbestowych (faktura/rachunek dokumentujące wykonanie usługi wraz z potwierdzeniem zapłaty, karta odbioru odpadów); przekazanie dotacji celowej na wskazane przez właścicieli odpadów azbestowych konto bankowe lub poprzez odbiór osobisty gotówki w kasie Urzędu Miasta,

b.

prawa i obowiązki właścicieli odpadów azbestowych: przygotowanie na terenie posesji (stanowiącej własność/współwłasność właściciela odpadów azbestowych) odpadów azbestowych do odbioru poprzez złożenie odpadów azbestowych na palecie i zapakowanie polegające na owinięciu odpadów azbestowych folią; uzgodnienie z podmiotem wykonującym usługę terminu usunięcia odpadów azbestowych; zapłata za przedmiotową usługę na podstawie faktury wystawionej na rzecz właściciela odpadów azbestowych przez podmiot wykonujący usługę; przedstawienie w Urzędzie Miasta oryginałów faktury/rachunku dokumentujących wykonanie przedmiotowej usługi (wraz z potwierdzeniem zapłaty za fakturę/rachunek) oraz karty przekazania odpadów w ciągu 14 dni od dnia otrzymania tych dokumentów,

c.

właściciele odpadów zawierających azbest nie wnoszą żadnych opłat na rzecz Miasta. Właściciele odpadów azbestowych dokonują zapłaty dla podmiotu wykonującego przedmiotową usługę na podstawie faktury/rachunku wystawionego na ich rzecz przez podmiot wykonujący usługę.

Ad 6.

Miasto oprócz umowy o udzielenie dotacji celowych z budżetu Miasta nie zawrze w właścicielami odpadów azbestowych żadnej innej umowy w ramach przedmiotowego zadania.

Ad 7.

Miasto wybierze właścicieli odpadów azbestowych zgodnie z zapisami Uchwały Nr.. Rady Miasta... z dnia 2 września 2011 r. w sprawie zasad i trybu postępowania przy udzielaniu dotacji celowej z budżetu Miasta na realizację zadania polegającego na usuwaniu i unieszkodliwianiu wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta. Właściciel odpadów azbestowych zainteresowany uzyskaniem dotacji celowej z budżetu Miasta składa wniosek do Prezydenta Miasta w terminie określonym przez Prezydenta Miasta, ogłoszonym w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta. Prezydent Miasta na podstawie złożonych dokumentów rozpatruje wnioski o udzielenie dotacji celowej, według kolejności ich wpływu, aż do wyczerpania środków przewidzianych na ten cel w danym roku budżetowym. Wnioskodawca jest pisemnie informowany o pozytywnym lub negatywnym rozpatrzeniu wniosku.

Wniosek o dotację celową winien zawierać:

1.

w przypadku osoby fizycznej: imię, nazwisko, adres zameldowania, PESEL, numer identyfikacji podatkowej (NIP);

2.

w przypadku osoby prawnej, wspólnoty mieszkaniowej lub przedsiębiorcy: nazwę, dane rejestrowe i siedzibę;

3.

oznaczenie nieruchomości, na której realizowane będzie przedsięwzięcie objęte dotacją;

4.

ilość wyrobów zawierających azbest, które będą poddane usunięciu i unieszkodliwieniu (w m2);

5.

określenie formy wypłaty dotacji (przelewem na wskazany rachunek bankowy lub gotówką w kasie Urzędu Miasta).

Załącznikami do wniosku są:

1.

kopia dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości, z której będą usuwane i unieszkodliwiane odpady zawierające azbest (oryginał do wglądu);

2.

uchwała zarządu wspólnoty/spółdzielni - należy dołączyć w przypadku wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych;

3.

kopia dowodu osobistego (oryginał do wglądu) - należy dołączyć w przypadku osoby fizycznej;

4.

zgoda współwłaścicieli na wykonanie prac związanych z usuwaniem odpadów azbestowych należy dołączyć w przypadku nieruchomości, do której tytuł prawny posiada kilka osób;

5.

zgoda właściciela nieruchomości na wykonanie prac związanych z usuwaniem odpadów azbestowych należy dołączyć w przypadku umowy najmu lub dzierżawy;

6.

odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (dokument powinien być wydany w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku) lub wypis z ewidencji działalności gospodarczej albo oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej zarejestrowanej w ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta;

7.

informacja o wyrobach zawierających azbest, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz. U. z 2011 r. Nr 8, poz. 31); dokument potwierdzający zgłoszenie robót budowlanych związanych z demontażem wyrobów azbestowych lub kopia decyzji o pozwoleniu na budowę od właściwego organu.

Ad 8.

Pozyskaną z WFOŚiGW dotację (w budżecie Miasta dotacja planowana jest w dochodach w paragrafie klasyfikacji budżetowej dochodów 6280 - Środki otrzymane od pozostałych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych.) Miasto przeznaczy na wypłatę właścicielom odpadów azbestowych dotacji celowych w ramach realizacji zadania "..." (paragraf klasyfikacji budżetowej wydatków 6230 - Dotacje celowe z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych).

Ad 9.

Realizacja zadania "..." nie jest uzależniona od otrzymania dofinansowania ze środków WFOŚiGW w.... W budżecie Miasta na rok 2019 zaplanowano na realizację tego zadania własne środki w wysokości 10 000 zł, przeznaczone na wypłatę dotacji celowych w wysokości 50% brutto poniesionych kosztów, jednak nie więcej niż 1 000 zł. W przypadku pozyskania przez Miasto dodatkowych środków zewnętrznych wysokość dotacji może wynosić do 100% kosztów kwalifikowanych brutto. Zatem otrzymanie dofinansowania ze środków WFOŚiGW w... wpłynie na wysokość wypłaconych właścicielom dotacji celowych, ale realizacja zadania nie jest uzależniona od otrzymania tego dofinansowania.

Ad 10.

Wysokość otrzymanej dotacji ze środków WFOŚiGW wynosi 90% kosztów poniesionych przez właścicieli odpadów azbestowych i jest uzależniona od ilości właścicieli odpadów azbestowych biorących udział w zadaniu.

Ad 11.

W trakcie realizacji zadania Miasto nie ma obowiązku rozliczania się z otrzymanych z WFOŚiGW środków finansowych. Po zakończeniu zadania rzeczowym i finansowym (rozumianym jako wypłata dotacji celowych z budżetu Miasta dla właścicieli odpadów azbestowych) Miasto złoży do WFOŚiGW wniosek o dokonanie płatności ze środków WFOŚiGW w... wraz z innymi dokumentami:

* kartą planowanego efektu rzeczowego zadania,

* sprawozdaniem z osiągniętych efektów rzeczowych i ekologicznych,

* protokołem odbioru końcowego wykonanych prac z zakresu usuwania wyrobów zawierających azbest (odpadów niebezpiecznych).

Ad 12.

Dotychczas Miasto otrzymywało dotację z WFOŚiGW po rzeczowym i finansowym zakończeniu zadania - tj. po usunięciu azbestu i wypłacie dotacji celowych na rzecz właścicieli odpadów azbestowych. W sytuacji, gdyby zmienił się system rozliczeń z WFOŚiGW i Miasto otrzymałoby dofinansowanie z WFOŚiGW przed realizacją zadania, zobowiązane byłoby do jego zwrotu w przypadku niezrealizowania przedmiotowego zadania.

Ad 13.

Otrzymana z WFOŚiGW dotacja nie może być przeznaczona na inny cel niż realizacja zadania "...".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Miasto ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "..."?

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania "...". Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione zostaną określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary oraz usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie z tą zasadą Miastu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania "...", gdyż faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach przedmiotowego zadania będą wystawione na beneficjentów dotacji - właścicieli odpadów zawierających azbest, a więc nabywcą usługi będzie inny podmiot niż Miasto. Reasumując, Miasto nie będzie nabywcą usług związanych z przedmiotowym zadaniem, w związku z czym nie będzie dysponować fakturami z tytułu nabycia tych usług, zatem nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy organy te podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511) - powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. ochrony środowiska i przyrody (pkt 13 ww. artykułu).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do przepisu art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Jednocześnie obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował, bowiem nabycie towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego zadania nie będzie miało związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach przedmiotowego zadania będą wystawione na beneficjentów dotacji - właścicieli odpadów zawierających azbest, którzy na rzecz Miasta nie wnoszą żadnych opłat.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "...", ponieważ nabywane towary i usługi w związku z realizacją zadania nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Zainteresowany w trakcie realizacji przedmiotowego zadania nie będzie dysponować fakturami nabycia wystawionymi na Miasto. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach ww. zadania będą wystawione na beneficjentów dotacji - właścicieli odpadów zawierających azbest.

Tym samym stanowisko Zainteresowanego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., ul....,..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl