0113-KDIPT1-2.4012.20.2017.3.JS - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.20.2017.3.JS Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2017 r. (data wpływu 7 marca 2017 r.), uzupełnionym pismami z dnia 9 maja 2017 r. (data wpływu 10 maja 2017 r.) oraz z dnia 29 maja 2017 r. (data wpływu 30 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji pn. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 9 maja 2017 r. oraz 29 maja 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie zadanego pytania oraz własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku z dnia 29 maja 2017 r.).

Muzeum... w... prowadzi działalność na podstawie Ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406 z późn. zm.). Organem prowadzącym Muzeum jest Starostwo Powiatowe w.... Muzeum jest wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzanego przez Powiat... pod numerem.... Rodzaj prowadzonej przez Muzeum działalności sklasyfikowany jest w PKWiU 2008 w Dziale 91 - usługi bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałe usługi w zakresie kultury 91.02.10 Usługi świadczone przez muzea. Działalność Muzeum w 90% jest finansowana z budżetu Starostwa Powiatowego w... oraz dochodów własnych instytucji. Na dochody własne składają się wpływy z usług własnych, tj.

* bilety wstępu - 22110,00 zł,

* opłaty za przewodnika, lekcje muzealne - 3170,00 zł,

* sprzedaż pamiątek - 8200,00 zł,

* wpłaty od sponsorów i pozostałe wpływy - 24450,00 zł.

Łącznie dochody, w tym własne z prowadzonej działalności kulturalnej w 2016 r. wyniosły 56930,00 zł. W całości zostały one przeznaczone na działalność statutową Muzeum. Przychody nie są osiągane w sposób systematyczny i uzależnione są od ruchu turystycznego w danym roku kalendarzowym. Wstęp do Muzeum na imprezy i uroczystości jest bezpłatny. W Muzeum stosuje się również zwolnienie z opłaty za wstęp w postaci dnia bezpłatnego jeden raz w tygodniu na podstawie art. 10 ust. 1 Ustawy o muzeach z dnia 21 listopada 1996 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 987 z późn. zm.) oraz Zarządzenia Dyrektora Muzeum. Pozostaje to w bezpośredniej zależności z osiąganymi przez instytucję przychodami własnymi.

W lipcu 2016 r. Wnioskodawca złożył projekt do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... w ramach działania 7.1 Dziedzictwo kulturowe i naturalne - projekty lokalne, pn. "...".

Zakres projektu jest ściśle związany z działalnością statutową Muzeum, tj. gromadzenie, przechowywanie, konserwacja, opracowywanie i udostępnienie zbiorów stanowiących dziedzictwo kulturowe, związane tematycznie i historycznie z postacią Józefa Ignacego Kraszewskiego; prowadzenie działalności naukowo - badawczej i edukacyjnej, upowszechnianie podstawowych wartości historii nauki i kultury polskiej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej; ochrona i konserwacja zespołu dworsko - parkowego w skład którego wchodzą dwór, kaplica, park wpisany do rejestru zabytków woj. lubelskiego pod numerem A/49.

Zakres projektu obejmuje: malowanie elewacji z reperacją tynków; wykonanie remontu schodów, muru oporowego oraz podjazdów; izolacja ścian; remont i wymiana podłóg; remont piwnic; zakup wyposażania i sprzętu niwelującego bariery techniczne i w komunikowaniu się oraz działania promocyjne.

Przyjęty do realizacji zakres prac ma na celu zapewnienie sprawnej i efektywnej realizacji celów statutowych Muzeum. Zakup towarów i usług związanych z realizacją powyższego projektu dokumentowany będzie fakturami VAT wystawionymi przez wykonawcę robót na rzecz Muzeum. Uiszczony podatek od towarów i usług zaliczony został do kosztów kwalifikowalnych powyższego projektu. Dokonywane zakupy towarów i usług nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a jedynie do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Muzeum nie jest podatnikiem podatku i nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT, ponieważ korzysta ze zwolnienia podmiotowego wynikającego z art. 113 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710), w myśl którego zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Wnioskodawca na przestrzenni lat swojej działalności nigdy nie osiągnął dochodu w takiej wysokości lub zbliżonej do ustawowego progu. Muzeum jako jednostka organizacyjna Powiatu... posiadająca osobowość prawną, nie podlega centralizacji rozliczeń podatkowych Powiatu... i jego jednostek organizacyjnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 29 maja 2017 r.).

Czy z tytułu realizacji inwestycji Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji pn. "..."?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku z dnia 29 maja 2017 r.), Muzeum nie może odzyskać naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - dokonywane zakupy towarów i usług nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Muzeum nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji inwestycji. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji inwestycji pn. "...", ponieważ efekty realizowanej inwestycji nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl