0113-KDIPT1-2.4012.157.2019.1.PRP - Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu - przebudowy i doposażenia szpitala.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 kwietnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.157.2019.1.PRP Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu - przebudowy i doposażenia szpitala.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2019 r. (data wpływu 8 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektów pn.:

* ""1",

* "2",

* "3",

* "4",

* "5".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Szpital jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej, świadczącym usługi w zakresie ochrony zdrowia, które są przedmiotowo zwolnione z podatku od towarów i usług. Jednocześnie wykonuje działalność gospodarczą polegającą m.in. na wynajmowaniu pomieszczeń. Ponadto Szpital refakturuje "dzierżawcom" pomieszczeń koszty mediów (energia, woda, gaz). Dodatkowo Szpital m.in. prowadzi parking oraz świadczy usługi związane z sterylizacją sprzętu dla prywatnych przedsiębiorców. Z faktur dokumentujących zakupy na potrzeby świadczonych usług medycznych zwolnionych od podatku od towarów i usług Szpital nie odlicza podatku VAT, natomiast uiszcza podatek od działalności pozostałej obniżając go o kwotę podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną.

Szpital jest zarejestrowany, jako czynny podatnik podatku VAT, składa miesięczne deklaracje VAT-7, a wskaźnik proporcji wyliczony zgodnie z art. 90 ustawy o VAT wyniósł w 2017 r. 2%.

Szpital realizuje i pozyskuje dofinansowanie do następujących projektów inwestycyjnych:..........

Czy w związku z realizacją ww. projektów występuje prawna możliwość odzyskania poniesionego kosztu VAT od zakupionego sprzętu i wykonanych usług?

Przedmiotem Projektu nr 1 jest przebudowa i doposażenie Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego dot. Oddziału Urazowo-Ortopedycznego oraz Zakładu Diagnostyki Obrazowej. Projekt zakłada wyposażenie pracowni w nowe urządzenia między innymi: aparat USG, aparat EKG, monitor parametrów życiowych pacjenta. W ramach przebudowy Oddziału Urazowo-Ortopedycznego wykonane zostaną pokoje zabiegowe oraz sale chorych. Wyposażenie oddziału stanowić będzie m.in.: stół zabiegowy, łóżka ortopedyczne, łóżko na OIT, urządzenia chłodnicze, meble medyczne.

Projekt został ujęty w Kontrakcie Terytorialnym Województwa na liście przedsięwzięć priorytetowych o istotnym znaczeniu dla rozwoju kraju oraz Województwa.

Cel

Celem projektu nr 1 jest wzrost dostępności i poprawa jakości świadczonych usług związanych z chorobami układu kostno-stawowo-mięśniowego, poprzez modernizację i doposażenie w nowoczesny sprzęt i aparaturę medyczną Oddziału Urazowo-Ortopedycznego i Zakładu Diagnostyki Obrazowej.

Skutki realizacji projektu nr 1:

* poprawa warunków leczenia,

* wzrost bezpieczeństwa pacjentów,

* spadek ryzyka wystąpienia zakażeń szpitalnych,

* spadek kolejek/czasu oczekiwania na dane świadczenie medyczne,

* wzrost wykorzystania łóżek szpitalnych, skrócenie czasu hospitalizacji, poprawa wskaźnika przelotowości,

* kompleksowość i koordynacja procesu leczenia w ujęciu wertykalnym i horyzontalnym,

* wzrost skuteczności, efektywności i ekonomiczności świadczeń,

* spadek kosztów hospitalizacji/absencji pacjentów,

* poprawa stanu zdrowia populacji regionu.

W ramach zadania planowane są działania:

1.

przygotowanie projektu i nadzór nad projektem (projekt wykonawczy na przebudowę, doposażenie Oddziału Urazowo-Ortopedycznego, dokumentacja projektowa dotycząca adaptacji budowlanej budynku, inwestycji budowlanej, nadzór autorski i inwestorski nad całością);

2.

prace budowlane i instalacyjne (prace przygotowawcze rozbiórkowe, roboty betonowe związane z przygotowaniem i montażem zbrojenia elementów budynku i budowli, roboty murowe jak tynki i okładziny ścienne, roboty z płyt kartonowo-gipsowych, stolarka drzwiowa, roboty malarskie i montaż elementów wyposażenia, instalacja centralnego ogrzewania, instalacje elektryczne i słaboprądowe);

3.

zakup aparatury medycznej i wyposażenia: aparat USG - do badań jamy brzusznej, klatki piersiowej z kompletem głowic, aparat EKG, lampa operacyjna, monitor parametrów życiowych pacjenta, ssak elektryczny jezdny, stół zabiegowy z wyposażeniem, piła do cięcia gipsu, pompa infuzyjna, łóżka szpitalne, łóżko na OIT, materace pneumatyczne przeciwodleżynowe - zmienno-ciśnieniowe, wózek do przewożenia chorych, stojaki na narzędzia oraz meble do wyposażenia gabinetów zabiegowych i pokoi badań;

4.

zakup sprzętu IT - niezbędne zestawy komputerowe wraz z drukarkami w celu sprawnej obsługi administracyjnej.

Przedmiotem Projektu nr 2 jest przebudowa, remont i doposażenie Poradni Specjalistycznych Przyszpitalnych, Podstawowej Opieki Zdrowotnej oraz pracowni diagnostycznych i zabiegowych Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego. W wyniku realizacji Projektu gabinety zabiegowe zostaną dostosowane do wymogów Ministra Zdrowia i NFZ. Celem Projektu jest stworzenie warunków lokalowo-technicznych do uruchomienia nowych, komfortowych dla pacjenta rozwiązań diagnostycznych. Zakres Projektu został zdefiniowany w oparciu o zdiagnozowane potrzeby społeczne.

Cel

Celem projektu nr 2 jest wzrost jakości i dostępności świadczeń medycznych poprzez modernizację i doposażenie przyszpitalnych poradni specjalistycznych oraz podstawowej opieki zdrowotnej, pracowni diagnostycznych/zabiegowych, w tym zastosowanie nowoczesnych rozwiązań IT. Realizacja inwestycji poprzez rozszerzenie bazy gabinetów zabiegowych oraz uzyskanie warunków lokalowo-technicznych do uruchomienia wysokiej jakości rozwiązań diagnostycznych zapewni właściwe warunki leczenia ambulatoryjnego specjalistycznego oraz przyczyni się do zwiększenie skali działań edukacyjno-profilaktycznych.

Skutki realizacji projektu nr 2:

Wdrożenie projektu umożliwi realizację zasady opieki koordynowanej (w tym przeniesienie świadczeń opieki zdrowotnej z poziomu lecznictwa na rzecz POZ/AOS) i podejścia wielospecjalistycznego, zaakcentowanie roli lekarza poz. jako kierującego oraz koordynację procesu leczenia w ujęciu wertykalnym i horyzontalnym - a tym samym poprawę efektywność całościowego procesu leczenia pacjenta. Dodatkowe efekty realizacji projektu:

* wzrost bezpieczeństwa i przeżywalności pacjentów (szybka diagnoza i wdrożenie leczenia),

* spadek kolejek/czasu oczekiwania na świadczenia medyczne,

* wzrost skuteczności, efektywności i ekonomiczności świadczeń,

* spadek kosztów hospitalizacji/absencji pacjenta.

W ramach zadania planowane są działania:

1.

przygotowanie i nadzór nad projektem - przedmiotem projektu jest przebudowa fragmentu budynku poradni wielospecjalistycznej - segment "E" wraz z dobudową w ramach zadania przebudowa, remont, doposażenie przyszpitalnych poradni specjalistycznych podstawowej opieki zdrowotnej, pracowni diagnostycznych i zabiegowych,

2.

prace budowlane i instalacyjne - inwestycja obejmuje przebudowę fragmentu budynku Przychodni wraz z dobudową nowego fragmentu poradni w obszarze planowanej zabudowy, uzbrojenie terenu, przebudowę części tras sieci kanalizacyjnej wraz ze studniami. Schody, które obecnie zlokalizowane są w miejscu zabudowy windy zostaną wyburzone, a w ich miejsce zostanie wykonane nowe wejście na teren patia z obszaru hallu głównego,

3.

dostosowanie sanitariatów w poradniach specjalistycznych,

4.

zakup aparatury i wyposażenia - wyposażenie Poradni Specjalistycznych Przyszpitalnych i Poradni i Podstawowej Opieki Zdrowotnej w nowoczesny i zaawansowany technologicznie sprzęt i aparaturę medyczną, m.in. w:

* aparat USG do badań jamy brzusznej i klatki piersiowej z kompletem głowic,

* aparat do zabiegów elektrochirurgicznych (diatermia),

* defibrylator i stymulator zewnętrzny (defibrylacja, kardiowersja, monitorowanie) z wózkiem,

* negatoskop elektroniczny cyfrowy jednomonitorowy z wyświetlaczem,

* aparat do lithotrypsji,

* kabinę audiometryczną - KTG.

5.

zakup sprzętu IT - wyposażenie gabinetów specjalistycznych i poradni w sprzęt IT, celem sprawnej obsługi pacjenta i prowadzenia bieżących spraw administracyjnych Szpitala.

Projekt nr 3 polega na przebudowie, remoncie i doposażeniu w niezbędny sprzęt i urządzenia medyczne oddziałów Pediatrii, Neonatologicznego, Ginekologiczno-Położniczego i Traktu Porodowego oraz Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii Dzieci Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego.

Realizacja Projektu przyczyni się do poprawy jakości i dostępności świadczeń ochrony zdrowia ukierunkowanych na opiekę nad matką i dzieckiem poprzez unowocześnienie zaplecza diagnostyczno - leczniczego oraz stworzenie właściwego zaplecza socjalnego dla personelu. Zakres projektu został zdefiniowany w oparciu o mapę potrzeb zdrowotnych Województwa Śląskiego oraz zdiagnozowane potrzeby społeczne.

Cel

Celem projektu nr 3 jest zwiększenie dostępności i poprawa jakości świadczeń medycznych z zakresu opieki nad matką i dzieckiem poprzez modernizację i wyposażenie w nowoczesny sprzęt i aparaturę medyczną Oddziałów: Neonatologicznego i Położniczego, Ginekologicznego (w tym trakt porodowy), Intensywnej Terapii Dziecięcej, Pediatrii.

Skutki realizacji projektu nr 3:

* poprawa warunków leczenia,

* wczesna wykrywalność chorób,

* wzrost bezpieczeństwa i przeżywalności pacjentów (szybka diagnoza i wdrożenie leczenia),

* spadek ryzyka wystąpienia zakażeń szpitalnych,

* spadek kolejek/czasu oczekiwania na dane świadczenie medyczne,

* wzrost wykorzystania łóżek szpitalnych, skrócenie czasu hospitalizacji, poprawa wskaźnika przelotowości,

* kompleksowość i koordynacja procesu leczenia w ujęciu wertykalnym i horyzontalnym,

* wzrost skuteczności, efektywności i ekonomiczności świadczeń,

* spadek kosztów hospitalizacji/absencji pacjentów.

W ramach zadania planowane są działania:

1.

przygotowanie i nadzór nad projektem - projekty budowlane i wykonawcze dotyczące przebudowy pomieszczeń, doposażenie pomieszczeń na oddziale pediatrii, oddziale neonatologicznym, ginekologiczno - położniczym, trakt porodowy, oddziale intensywnej terapii dziecięcej, projekt budowlany i wykonawczy - sanitariaty w oddziale neonatologicznym, ginekologiczno-położniczym, trakt porodowy, projekt budowlany przebudowy sal chorych, nadzór autorski i inwestorski,

2.

roboty budowlane i instalacyjne - roboty budowlano - montażowe, roboty dotyczące instalacji wodno-kanalizacyjnych, instalacji wentylacji, instalacji CO, instalacji gazów medycznych, instalacji elektrycznej, instalacji słaboprądowej na oddziałach pediatrii, neonatologii, ginekologiczno-położniczym, trakcie porodowym, oddziale intensywnej terapii dziecięcej. Prace budowlano - montażowe w zakresie dostosowania sal chorych dla osób niepełnosprawnych, przebudowa sanitariatów,

3.

zakup aparatury, urządzeń medycznych i sprzętu uzupełniającego m.in. aparatu EKG wieloodprowadzeniowego z rejestratorem, lamp 1 - projektowych diagnostycznych, monitora parametrów życiowych pacjenta, myjni - dezynfektor basenów szpitalnych i kaczek, nagatoskopu elektronicznego cyfrowego jednomonitorowy z wyświetlaczem, oprawy szpitalnej 1 - stanowiskowej nadłóżkowej, ssaka elektrycznego jezdnego, wózka reanimacyjnego wyposażonego w defiblyrator z kardiowersją i stymulatorem, pompy infuzyjnej, inkubatorów, aparatu USG, wag niemowlęcych, stołu zabiegowego, szaf z przewijakami, komór inhalacyjnych dla dzieci lamp terapeutycznych do fototerapii, łóżek szpitalnych dla dorosłych z wyposażeniem, aparatu do wspomagania oddechu Neo Puff, inkubatorów hybrydowych, systemu do transportu wewnętrznego inkubatorów, respiratorów noworodkowych, aparatów do wspomagania oddechu, pulsoksymetrów noworodkowych, zestawu do trudnej intubacji noworodka, wózków do transportu chorych pacjenta w pozycji leżącej, fotela ginekologicznego, materacy do grzania pacjenta, aparaty do znieczulania ogólnego z respiratorem, aparaty EKG, monitory parametrów życiowych pacjenta, pompy infuzyjne, stół operacyjny uniwersalny (chirurgiczny ogólny) i wiele innych.

Meble i sprzęt uzupełniający obejmują w szczególności urządzenia chłodnicze, meble medyczne, stanowiska do pielęgnacji noworodka, sprzęt ze stali kwasoodpornej itp.

Zakres Projektu nr 4 obejmuje przebudowę prawej strony budynku D (istniejąca Izba Przyjęć) Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego oraz dobudowę na poziomie parteru. Przebudowa obejmuje część piwnicy (pomieszczenia techniczne) oraz piwnicę przyległego segmentu, która obecnie jest w stanie surowym zamkniętym oraz parter budynku mieszczący obecną Izbę. Rozbudowa obejmuje nadbudowę przyległego segmentu oraz dobudowę nowego podjazdu dla karetek i powiększenie poczekalni. Planuje się wyposażenie Izby Przyjęć w urządzenia aparat EKG, aparat USG, kardiomonitor, defibrylator, stoły zabiegowe, lampy bezcieniowe, łóżko-wanna. Zasadność realizacji projektu wynika z analizy mapy potrzeb zdrowotnych w zakresie lecznictwa szpitalnego dla województwa śląskiego. Realizacja Projektu pozwoli na poprawę jakości oraz zwiększenie dostępności do świadczonych usług medycznych.

Cel

Celem projektu nr 4 jest zwiększenie dostępności i poprawa jakości świadczeń medycznych Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego poprzez przebudowę pomieszczeń wraz z rozbudową Izby Przyjęć oraz wyposażenie jej w nowoczesny sprzęt medyczny.

Skutki realizacji projektu nr 4:

* poprawa warunków leczenia,

* wzrost bezpieczeństwa i przeżywalności pacjentów (szybka diagnoza i wdrożenie leczenia),

* spadek kolejek/czasu oczekiwania na dane świadczenie medyczne,

* kompleksowość i koordynacja procesu leczenia w ujęciu wertykalnym i horyzontalnym,

* wzrost skuteczności, efektywności i ekonomiczności świadczeń,

* spadek kosztów hospitalizacji/absencji pacjentów.

W ramach zadania planowane są działania:

1.

przygotowanie i nadzór nad projektem - przebudowa i rozbudowa Izby Przyjęć wraz z budową drogi dojazdowej dla karetek dla Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego, nadzór inwestorski i autorski,

2.

usługi budowlane - przebudowa i rozbudowa Izby Przyjęć, prace budowlane przygotowanie terenu i przyłączenie do sieci, budowa drogi dojazdowej i przebudowa sieci sanitarnej zewnętrznej,

3.

instalacje wraz z maszynami i urządzeniami. Zakup usług instalacji wraz z maszynami i urządzeniami w zakresie: instalacji wodno - kanalizacyjnej, wentylacji i klimatyzacji, centralnego ogrzewania, elektrycznej, słaboprądowej, gazów medycznych,

4.

zakup aparatury i urządzeń - Izba Przyjęć będzie wyposażona w specjalistyczny sprzęt medyczny dla ratowania zdrowia i życia pacjenta m.in. aparat EKG, aparat USG, kardiomonitor, defibrylator, stoły zabiegowe, lampy bezcieniowe, łózko-wanna oraz

5.

zakup sprzętu IT - zestawy komputerowe i drukarki w celu usprawnienia procesu świadczenia usług medycznych.

Projekt nr 5 dotyczy pogłębiania rozwoju współpracy transgranicznej oraz wymiany doświadczeń pomiędzy Szpitalem Klinicznym a Wojewódzkim Szpitalem Specjalistycznym w zakresie medycyny katastrof, a ukierunkowanym na wspólne rozwiązywanie problemów dotyczących nagłych i krytycznych stanów pacjentów z urazami wielonarządowymi, neurologicznymi lub czaszkowo-mózgowymi.

Cel projektu nr 5

* pogłębienie współpracy transgranicznej oraz wymiana doświadczeń w zakresie medycyny katastrof,

* wspólne rozwiązywanie problemów dotyczących nagłych krytycznych stanów pacjentów z urazami wielonarządowymi, neurologicznymi lub czaszkowo-mózgowymi,

* konsultacje on-line, wideokonferencje - reakcja na skutki stanów urazowych, neurologicznych i neurochirurgicznych - nowe doświadczenia z przeprowadzanych zabiegów operacyjnych.

Skutki realizacji projektu nr 5:

* wymiana doświadczeń obu partnerów projektu w zakresie świadczenia ostrej opieki medycznej z punktu widzenia lekarza lub innych pracowników co wpłynie na poprawę jakości świadczonej opieki diagnostycznej i terapeutycznej u pacjentów w stanie krytycznym,

* podniesienie kwalifikacji personelu medycznego,

* poznanie systemów zabezpieczenia chorego w Republice Czeskiej i Polsce,

* zapewnienie wymiany informacji klinicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami w celu podniesienia jakości diagnostyki i opieki zdrowotnej świadczonej pacjentom w stanie krytycznym w regionie przygranicznym.

W ramach zadania planowane są działania:

1.

pogłębienie współpracy transgranicznej oraz wymiana doświadczeń w zakresie medycyny katastrof,

2.

rozwiązywanie nagłych krytycznych stanów pacjentów z urazami wielonarządowymi, neurologicznymi lub czaszkowo-mózgowymi poprzez:

* spotkania robocze polsko-czeskie,

* konferencje międzynarodowe,

* wideokonferencje,

* telekonsultacje,

* zakup sprzętu IT umożliwiającego kontakt on-line,

* budowę sali konferencyjnej,

* naukę języka czeskiego.

Towary i usługi nabyte i finansowane w ramach projektów wskazanych powyżej nie były i nie będą wykorzystywane przez Wojewódzki Szpital Specjalistyczny do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Towary i usługi nabyte i finansowane w ramach projektów wskazanych powyżej były i będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanych projektów:

"1".

"2".

"3".

"4".

"5".

Szpital ma możliwość odliczenia kwoty podatku od towarów i usług naliczonego w całości lub w części?

Zdaniem Wnioskodawcy, Szpitalowi nie przysługuje:

* prawo do odliczenia całości naliczonego podatku od towarów i usług od zakupów związanych z realizacją 5 wskazanych projektów na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

* prawo do odliczenia części naliczonego podatku od towarów i usług od zakupów związanych z realizacją 5 wskazanych projektów na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

z uwagi na fakt, iż przedmiotowe zakupy są ściśle związane wyłącznie z wykonywaniem czynności zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "3".

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą". W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów ustawy wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Wyjaśnić należy, że wyrażoną wyżej generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają między innymi regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to stosownie do treści art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych "faktur zakupu", czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną; brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (lub usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

W sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Zaznaczyć należy, że przypisy art. 90 ustawy mają zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są przez podatnika w wykonywanej działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku, w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do czynności opodatkowanych nie jest możliwe.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Szpital realizuje i pozyskuje dofinansowanie do m.in. projektu inwestycyjnego pn. "3" Towary i usługi nabyte i finansowane w ramach projektów nie były i nie będą wykorzystywane przez Wojewódzki Szpital Specjalistyczny do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi nabyte i finansowane w ramach projektów były i będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Szpital nabywane w ramach projektu towary i usługi wykorzystuje/będzie wykorzystywać wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

W konsekwencji należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia ani całości podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, ani jego części zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "3". Natomiast, w pozostałym zakresie zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, w szczególności dotyczące zasadności stosowania zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, do usług wykonywanych przez Wnioskodawcę, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Okoliczność, że Wnioskodawca nabywane w ramach projektu towary i usługi wykorzystuje/będzie wykorzystywać wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT przyjęto jako element opisu sprawy i tut. Organ nie dokonywał oceny w tym zakresie. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl