0113-KDIPT1-2.4012.132.2019.1.IR - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez parafię.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 maja 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.132.2019.1.IR Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez parafię.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2019 r. (data wpływu 12 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "....".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Parafia.... pw....... zamierza realizować projekt pn. "...." współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa....... na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: V. Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów dla działania: 5.3. Dziedzictwo kulturowe dla poddziałania: 5.3.2. Dziedzictwo kulturowe - OSI. Typ projektu: Prace konserwatorskie, restauratorskie, roboty budowlane dla obiektów wpisanych do rejestru zabytków prowadzonego przez........ Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Celem projektu jest zwiększenie atrakcyjności obiektu kulturowego regionu jakim jest niewątpliwe zabytkowy kościół filialny pw...... oraz zachowania dziedzictwa dla przyszłych pokoleń.

Zakres projektu obejmuje m.in.:

1. Wykonanie izolacji ścian fundamentowych polegać będzie na przeprowadzeniu następujących robót:

* wykopy o ścianach pionowych przy odkrywaniu odcinkami istniejących fundamentów w gruncie;

* wywiezienie samochodami gruzu i ziemi;

* odbicie tynków zewnętrznych z powierzchni ścian elewacji w partiach odkopanych fundamentów;

* oczyszczenie mechanicznie powierzchni ścian odsłoniętych do wątku kamienno-ceglanego przy użyciu stalowych szczotek;

* usunięcie wypełnionych spoin na co najmniej 2 cm;

* oczyszczenie podłoża myjką wysokociśnieniową;

* jednokrotne spryskanie ścian fundamentu odpowiednim preparatem;

* wykonanie mineralnego, odpornego na siarczany krzemionkowania gruntującego. Spryskanie preparatem w klasie..... i naniesienie warstwy szlamu uszczelniającego.......... f-my...........;

* uzupełnienie warstwy zczepnej pod tynki zewnętrzne na podłożu kamienno-ceglanym tynkiem podkładowym;

* wykonanie pasów tynku uszczelniającego na styku ściany elewacji z podstawą fundamentu zaprawą w klasie........;

* dwukrotne uszczelnienie masą hydroizolacyjną, grubopowłokową, bitumiczno-polimerową w klasie...... (grubość 4kg/m3) do poziomu cokołu;

* wykonanie izolacji cieplnej i przeciw dźwiękowej z płyt styropianowych z ekstrudowanego polistyrenu o grubości 5cm używając jako kleju masy..... f-my...;

* wykonanie izolacji pionowej ścian fundamentowych z folii kubełkowej,

* wykonanie drenażu - podsypka filtracyjna z mieszanki 65% żwiru płukanego, 35% piasku w gotowym suchym wykopie z gotowego kruszywa;

* ułożenie drenażu z rur z tworzywa sztucznego w zwojach o średnicy nom. 80 mm;

* wykonanie nawierzchni żwirowej - górna warstwa jezdni rozcierana ręcznie o grubości 8 cm po zagęszczeniu (opaska żwirowa).

2. Konserwacja kamiennego portalu kościoła polegać będzie na:

* wykonaniu dokumentacji fotograficznej i opisowej stanu zachowania elewacji przed przystąpieniem do prac;

* usunięciu pozostałości nawarstwień farb i zapraw tynkarskich;

* wzmocnieniu strukturalne kamienia odpowiednim preparatem;

* uzupełnieniu i rekonstrukcji brakujących detali portalu;

* wymianie spoin dobranych kolorystycznie do oryginału;

* scaleniu kolorystycznym rekonstrukcji i kitów;

* hydrofobizacji powierzchni kamienia.

3. Malowanie elewacji wymagać będzie wykonania:

* dokumentacji fotograficznej i opisowej stanu zachowania elewacji przed przystąpieniem do prac;

* ustawienia rusztowań;

* usunięcia uszkodzonych partii tynku na elewacji,

* uzupełnienia ubytków tynkiem;

* sprawdzenia wszystkich krat i elementów metalowych i w razie konieczności zabezpieczenia ich przed korozją za pomocą kontaktowego inhibitora samopasywującego mikro ogniwa korozji i farbą antykorozyjną w kolorze grafitowym;

* pomalowania elewacji wg. projektu kolorystyki z 2011 r. (kontynuacja dotychczasowej kolorystyki).

4. Malowanie wnętrza kościoła polegać będzie na wykonaniu - dokumentacji fotograficznej i opisowej stanu zachowania elewacji przed przystąpieniem do prac:

* ustawienia rusztowań;

* zabezpieczenia foliami wyposażenia wnętrza kościółka oraz kamiennej posadzki;

* umyciu ścian z pominięciem partii polichromowanych;

* pomalowaniu ścian na biało w odcieniu wapiennym z pominięciem powierzchni polichromowanych;

* demontażu rusztowań;

* uporządkowaniu wnętrza po pracach malarskich.

5. Zakres zagospodarowania terenu wokół kościoła obejmuje:

* remont istniejącej nawierzchni;

* utwardzenie powierzchni gruntu,

* wykonanie drenażu - wykonania instalacji kanalizacji deszczowej;

* wykonanie podświetlenia obiektu;

* zagospodarowanie zielenią;

* ustawienie elementów mebli miejskich.

Ze względu na zabytkowy charakter infrastruktury konieczne jest zlecenie prac konserwatorskich firmom z doświadczeniem w dziedzinie renowacji zabytków. Konieczne jest też zapewnienie nadzoru konserwatorskiego i budowlanego oraz zlecenie koordynacji projektu. W ramach projektu opracowano niezbędną dokumentację projektową oraz analizy finansowe. Infrastruktura objęta projektem będzie bezpłatna i ogólnodostępna. Prowadzona przez Parafię niegospodarcza działalność statutowa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Kwoty kwalifikowane dotyczą kwot brutto, a więc łącznie z podatkiem od towarów i usług.

Parafia prowadzi tylko niegospodarczą działalność statutową i w tym zakresie nie ma obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej. Dochody Parafii z niegospodarczej działalności statutowej korzystają, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ze zwolnienia od opodatkowania tym podatkiem. W ramach działań objętych dofinansowaniem Parafia nie będzie generowała przychodów, nie będzie świadczyła żadnych usług komercyjnych. Towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę (Parafię) w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji ww. projektu jako nabywca będzie wskazany Wnioskodawca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Parafii będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawców, w związku z realizacją zakresu rzeczowego projektu pn. "...."?

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji projektu. Wnioskodawca nie prowadzi działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Parafia nie jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca realizując projekt nie jest i nie może być uznawany za podatnika VAT, ponieważ towary i usługi nabyte na potrzeby jego realizacji nie będą miały w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie ww. warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "....", ponieważ towary i usługi w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl