0113-KDIPT1-2.4012.118.2020.1.MO - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.118.2020.1.MO Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2020 r. (data wpływu 26 lutego 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 marca 2020 r. (data wpływu 24 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 marca 2020 r. o doprecyzowanie własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina... jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną oraz czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina prowadzi działalność z zakresu rozprowadzania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy, wynajmu lokali użytkowych i mieszkalnych, dzierżawy gruntów, dostarczania energii cieplnej do budynków mieszkalnych. W związku z uzyskanymi dochodami oraz ponoszonymi kosztami z tytułu działalności określonej jak wyżej, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdarzenie przyszłe

Realizacja projektu pn. "..." w ramach konkursu poprzez dofinansowanie w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w... pn. "Edukacja ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok 200/2021".

Gmina... złoży wniosek o udzielenie dotacji w ramach ww. konkursu, którego celem jest podniesienie poziomu świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży w Szkole Podstawowej im.... we....

Planowane do zakupu elementy wyposażenia pracowni:

* zestaw przenośny do badania powietrza atmosferycznego;

* multimedialny program komputerowy "...";

* hydrocar - jeżdżący model z napędem wodorowym;

* kije do Nordic Walking;

* energia odnawialna wody, wiatru, słońca;

* kask rowerowy;

* hulajnoga;

* puzzle o tematyce przyrodniczej "...", "...", "...", "...";

* energia odnawialna turbina wiatrowa zestaw;

* energia termalna zestaw;

* powietrze i jego zanieczyszczenia pakiet fotogramów;

* miernik jakości powietrza;

* porosty 3 okazy;

* biologia - zestaw multimedialny;

* Lekcjoteka. Przyroda dla klasy 4-6. Multimedialne materiały na tablice interaktywną i projektor;

* Walizka eko-badacza.....

Zostaną kupione również materiały biurowe, papiernicze i eksploatacyjne, papier do ksero biały, papier do dyplomów, papier szary, brystol kolorowy, blok rysunkowy, papier do ksero kolorowy, taśma klejąca, klej szkolny, kredki ołówkowe, kredki świecowe..., gumka do ścierania, ołówek z gumką, tusz do drukarki, farby plakatowe, pisaki kolorowe, marker suchościeralny, toner do kserokopiarki.

W ramach realizacji projektu odbędą się wycieczki/wyjazdy:

* do lasu w..., gmina...;

* do Multikina w...;

* do PSSE w...;

* do Centrum Nauki Eksperymentarium w...;

* do... wizyta w...;

* do Arboretum i Alpinarium w....

W ramach realizacji projektu odbędą się warsztaty/zajęcia stacjonarne:

* "..." eksperymenty;

* "..." Spotkanie z pracownikiem PSSE w...;

* "..." zajęcia warsztatowe Spotkanie z pracownikami Urzędu Gminy... zajmującymi się sprawami ochrony środowiska;

* Rola lasów w procesie oczyszczania powietrza spotkanie z leśniczym Nadleśnictwa w...;

* "..." akcja sadzenia drzew na terenie szkolnym;

* "..." poznanie przyczyn i skutków efektu cieplarnianego Spotkanie z funkcjonariuszem Ochotniczej Straży Pożarnej w...;

* "..." prelekcja i spotkanie z higienistką szkolną;

* "..." spotkanie z higienistką szkolną;

* "..." zajęcia warsztatowe;

* "..." prezentacja multimedialna;

* "..." zajęcia warsztatowe;

* "..." debata naukowa;

* Ośrodek Działań Ekologicznych w. Warsztaty ekologiczne: Świat za 50 lat;

* Warsztaty Ekologiczne; Klimatyczni co każdy z nas może zrobić dla ochrony klimatu;

* "..." prezentacja działań, galeria prac konkursowych i podsumowanie projektu.

Odbędą się konkursy ekologiczne:

* "...";

* "...";

* "...";

* "...";

* "...";

* ...;

* "...";

* "...";

* "...";

* "...";

gadżety rowerowe 5 pierwszych miejsc - 5 sztuk.

Inne działania zaplanowane w projekcie:

* "..." zabawy i podchody ekologiczne da uczniów kl. I-III i IV-VIII;

* "..." Warsztaty ekologiczne dla członków Koła ekologiczno-przyrodniczego;

* "..." - zajęcia lekcyjne z zakresu edukacji przyrodniczej - kl. I-III;

* "..." - Ścieżka dydaktyczna dla kl. I-III;

* "..." - sympozjum naukowe dla uczniów i rodziców kl. I-VIII;

* "..." - zajęcia lekcyjne przyroda kl. IV;

* "..." - sonda i happening uliczny dla społeczności lokalnej;

* "..." - zajęcia lekcyjne geografia kl. VII;

* ... zajęcia lekcyjne chemia kl. VII;

* "..." zajęcia lekcyjne chemia kl. VIII;

* "..." Debata międzyszkolna dla młodzieży kl. VII-VIII;

* ... zajęcia lekcyjne geografia kl. VII;

* "..." warsztaty ekologiczne oraz prezentacja multimedialna dla członków Koła ekologiczno-przyrodniczego;

* "..." zajęcia lekcyjne chemia kl. VII;

* "..." zajęcia z zakresu edukacji przyrodniczej kl. I-III;

* ... zajęcia lekcyjne z zakresu edukacji przyrodniczej kl. I-III;

* ... zajęcia lekcyjne geografia kl. VII;

* ... zajęcia lekcyjne geografia kl. VII;

* ... zajęcia warsztatowe dla członków Koła ekologiczno-przyrodniczego;

* ... zajęcia lekcyjne biologia kl. VII;

* ... - zajęcia lekcyjne biologia kl. VII;

* ... - zajęcia lekcyjne - biologia kl. VII;

* ... - zajęcia lekcyjne - biologia kl. VI;

* ... zajęcia lekcyjne biologia kl. VIII;

* ... - zajęcia lekcyjne biologia kl. V;

* ... wykonanie gazetek tematycznych w kl. I- VIII;

* "...".... występ artystyczny uczniów dla rodziców i społeczności lokalnej;

* Zajęcia lekcyjne biologia kl. V -... eksperymenty i doświadczenia ekologiczne poświęcone powietrzu.

Opis realizowanego projektu

Projekt edukacyjno-ekologiczny pn. "..." umożliwia realizację treści programowych z zakrętu edukacji przyrodniczo ekologicznej. Dzięki użyciu nowoczesnych pomocy dydaktycznych pozwala na prowadzenie ciekawszych zajęć. Umożliwia również poszerzenie i uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej o interesujące spotkania, debaty, warsztaty konkursy, wyjazdy przyrodnicze.

Projekt zakłada szereg aktywność, które zostaną przeprowadzone w czasie jego trwania:

1. Zapoznanie uczestników z zadaniami projektu i harmonogramem działań: kl. I-VIII grupa 1, kl. I-III grupa 2, październik 2020 r.;

2.

"..." eksperymenty kl. I-VIII grupa 1, kl. IV-VIII grupa 2, październik 2020 r.;

3.

"..." spotkanie z pracownikiem PSSE w..., kl. I-III, październik 2020 r.,

4. Wyjazd do lasu w... ścieżka dydaktyczna "...", kl. I-III, październik 2020 r.;

5.

"..." szkolny konkurs zagadek o tematyce przyrodniczej i ekologicznej dla uczniów kl. I-III, październik 2020 r.;

6.

"..." warsztaty ekologiczne dla członków Koła ekologiczno-przyrodniczego, październik 2020 r.;

7.

"..." konkurs dla uczniów kl. I-VIII na zbiórkę surowców wtórnych, październik 2020 r.;

8.

"..." konkurs plastyczny dla uczniów kl. I-III, październik 2020 r.;

9.

"..." konkurs plastyczny dla uczniów kl. IV-VIII, październik 2020 r.;

10.

"..." zabawy i podchody ekologiczne dla uczniów kl. I-III i kl. IV-VIII, październik 2020 r.;

11.... - zajęcia lekcyjne z zakresu edukacji przyrodniczej - kl. I-III, październik 2020 r.;

12.

"..." sympozjum naukowe dla uczniów i rodziców kl. I-VIII, październik 2020 r.;

13.

"..." - ścieżka dydaktyczna dla kl. I-III, październik 2020 r.;

14. Właściwości powietrza zajęcia lekcyjne przyroda kl. IV, październik 2020 r.;

15. Wyjazd do Multikina w... film edukacyjny obrazujący życie zgodne z prawami natury "..." kl. I-VIII, październik 2020 r.;

16.

"..." zajęcia warsztatowe spotkanie z pracownikiem Wydziału Ochrony Środowiska w..., kl. IV-VIII, listopad 2020 r.;

17.

"..." - sonda i happening uliczny dla społeczności lokalnej, listopad 2020 r.;

18.

"..." sympozjum naukowe dla uczniów i rodziców kl. I-VIII, listopad 2020 r.;

19.... zajęcia lekcyjne geografia kl. VII, listopad 2020 r.;

20.... zajęcia lekcyjne chemia kl. VII, listopad 2020 r.;

21.... zajęcia lekcyjne chemia kl. VIII, listopad 2020 r.;

22. Z wizytą w PSSE w... spotkanie z pracownikiem i warsztaty na temat "..." oraz wizyta w Elektrociepłowni w... "..." kl. IV-VIII, listopad 2020 r.;

23.

"..." debata międzyszkolna dla młodzieży kl. VII-VIII, listopad 2020 r.;

24.

"..." spotkanie z leśniczym Nadleśnictwa w... kl. I-VIII, listopad 2020 r.;

25.

"..." akcja sadzenia drzew na terenie szkolnym kl. I-VIII, listopad 2020 r.;

26....... warsztaty artystyczne i konkurs na projekt maski antysmogowej dla uczniów, kl. IV-VIII, listopad 2020 r.;

27.... zajęcia lekcyjne geografia kl. VII, grudzień 2020 r.;

28.... warsztaty ekologiczne oraz prezentacje multimedialna dla członków Koła ekologiczno-przyrodniczego, grudzień 2020 r.;

29.... zajęcia lekcyjne chemia kl. VII, grudzień 2020 r.;

30.... zajęcia z zakresu edukacji przyrodniczej kl. I-III grudzień 2020 r.;

31.... zajęcia lekcyjne z zakresu edukacji przyrodniczej, kl. I-III, grudzień 2020 r.;

32. Wyjazd do Centrum.... Eksperymentarium w... eksperymenty z powietrzem, tlenem i CO2, kl. IV-VIII, grudzień 2020 r.;

33.

"..." poznanie przyczyn i skutków efektu cieplarnianego spotkanie z funkcjonariuszem Ochotniczej Straży Pożarnej w..., kl. I-VIII, styczeń 2021 r.;

34.

"..." turniejada ekologiczna dla uczniów kl. IV-VIII, styczeń 2021 r.;

35.... zajęcia lekcyjne geografia kl. VII, styczeń 2021 r.;

36.... zajęcia lekcyjna geografia kl. VII, styczeń 2021 r.;

37.... zajęcia warsztatowe dla członków Koła ekologiczno-przyrodniczego, styczeń 2021 r.;

38.... zajęcia lekcyjne biologia kl. VIII, styczeń 2021 r.;

39.... zajęcia akcyjne biologia kl. V styczeń 2021 r.;

40.... zajęcia lekcyjne biologia kl. VII, luty 2021 r.;

41.... zajęcia lekcyjne biologia kl. VII, luty 2021 r.;

42. "..." spotkanie z higienistką szkolną kl. I-III, luty 2021 r.;

43.... zajęcia lekcyjne z zakresu edukacji przyrodniczej, kl. I-III, marzec 2021 r.;

44.... zajęcia lekcyjne biologia kl. VI, marzec 2021 r.;

45.... zajęcia lekcyjne biologia kl. VIII, marzec 2021 r.;

46.... zajęcia warsztatowe, kl. I-III, marzec 2021 r.;

47.

"..." prezentacje multimedialna kl. IV-VIII, marzec 2021 r.;

48.

"..." - zajęcia warsztatowe kl. IV-VIII kwiecień 2021 r.;

49.... - debata naukowa kl. VI-VIII, kwiecień 2021 r.;

50. "..." Triatlon sportowy dla uczniów kl. I-III i kl. IV-VIII, kwiecień 2021 r.;

51.... Wykonanie gazetek tematycznych w kl. I-VIII, kwiecień 2021 r.;

52.

"...".... występ artystyczny uczniów dla rodziców i społeczności lokalnej, kwiecień 2021 r.;

53.

"..." Dzień Ziemi eksperymenty i doświadczenia ekologiczne poświęcone powietrzu, kwiecień 2021 r.;

54.

"..." zawody sportowe dla uczniów i rodziców w chodzeniu drużynowym z kijami Nordic Walking, kwiecień 2021 r.;

55.

"..." rajd rowerowy dla uczniów kl. IV-VIII i rodziców piknik w plenerze, maj 2021 r.;

56. Warsztaty ekologiczne "..." kl. I-III, warsztaty ekologiczne "..." kl. IV-VIII, Ośrodek Działań Ekologicznych....; 57. "..." prezentacja działań, galeria prac konkursowych oraz podsumowanie projektu kl. I-VIII; nauczyciele, pracownicy szkoły, rodzice uczniów, Wójt Gminy...i zaproszeni pracownicy Gminy...oraz partnerskich instytucji przyrodniczo-ekologicznych w..., społeczność lokalna, media lokalne, maj 2021 r.

Aspekt społeczny planowanego do realizacji projektu:

"Nadrzędnym celem projektu "..." jest zainteresowanie uczniów naszej szkoły i ich rodzin narastającym problemem zanieczyszczeń powietrza oraz ich szkodliwego wpływu na zdrowie ludzi. Projekt zwraca także uwagę na aspekt zmian klimatycznych i ich skutków dla mieszkańców Ziemi. Poprzez zadania projektu wzrośnie świadomość ekologiczna jego adresatów, umocni się postawa odpowiedzialności za stan degradacji środowiska. Adresaci projektu będą uczestniczyć w atrakcyjnych zajęciach lekcyjnych z zakresu treści przyrodniczo-ekologicznych. Dzięki jego atrakcyjności uczniowie mniej zdolni będą mieć możliwość łatwiejszego zrozumienia i przyswojenia treści naukowych oraz rozwinięcia swoich zainteresowań przyrodniczych, artystycznych, dziennikarskich i sportowych. Dzieci z problemami koncentracji uwagi (10 uczniów - 5%) oraz ADHD (4 uczniów - 8%) poprzez aktywne zajęcia - wyjście poza teren szkoły, będą mogły także osiągać większe sukcesy naukowe. Udział w projekcie umożliwi dzieciom z rodzin uboższych (12 uczniów - 24%), a także zagrożonych wykluczeniem społecznym (4 uczniów - 8%) skorzystanie z dodatkowych zajęć pozalekcyjnych i wycieczek, którzy ze względu na niski status materialny nie wzięliby w nich udziału. Projekt umożliwi też realizację ciekawych spotkań oraz zajęć z leśniczym, strażakiem, higienistką szkolną, pracownikiem PSSE Ochrony Środowiska. Przyczynią się one do rozwijania kompetencji kluczowych, budowanie relacji, komunikacja, wykorzystanie nowoczesnych technologii i współdziałanie w zespole. Wspólny udział rodziców i dzieci w Rajdzie rowerowym, Pikniku ekologicznym, Koncercie dla Ziemi umożliwią spędzanie ze sobą czasu oraz umocni relacje rodzinne (18% rodziców spędza za mało czasu ze swoimi dziećmi i nie interesuje się odpowiednio ich postępami i zainteresowaniami). Projekt przyczyni się też do promowania naszej szkoły na naszej stronie internetowej oraz w mediach lokalnych......."

Inne istotne informacje dotyczące projektu:

"Jak wskazują dane Generalnego Inspektora Środowiska, zanieczyszczenia powietrza stają się coraz poważniejszym problem dla mieszkańców Ziemi. Największym wytwórcą substancji szkodliwych dla powietrza są indywidualne źródła ciepła, odpowiedzialne za niską emisję spalin, a także transport. Przyczyną tego jest nieefektywne spalanie paliw, a często także śmieci w indywidualnych piecach, lokalnych kotłowniach, palone w tzw. kopciuchach, stare silniki diesla. Przekłada się to na powstawanie zjawiska smogu, a w konsekwencji na kłopoty zdrowotne, także naszych uczniów oraz członków ich rodzin. Dlatego wybraliśmy moduł poświęcony ograniczeniu zanieczyszczeń powietrza i ich wpływu na zdrowie ludzi. Ważne jest, aby rozwijać wiedzę o głównych przyczynach powstawania smogu, efektu cieplarnianego, by mieć możliwość zapobiegania im. Konieczna jest świadomość naszych uczniów oraz ich rodzin, że powietrze, którym oddychają najbardziej zanieczyszczają spaliny pochodzą niejednokrotne z ich domów, gospodarstw i samochodów. Realizacja zadań projektu umożliwi więc szeroką edukację jego adresatów w tym temacie. "..." to projekt edukacyjny, który skierowany będzie do wszystkich uczniów, ich rodziców oraz pracowników Szkoły Podstawowej im.... we..., zaproszonych uczniów z sąsiednich szkół...,...i.... Działania obejmą swoim zasięgiem mieszkańców okolicznych wsi, takich jak...,...,...i.... W związku z dużym przedziałem wiekowym adresatów zaplanowano w projekcie różnorodne działania ekologiczne, aby umożliwić dotarcie i przekazanie niezbędnych informacji i udzielenie wskazówek ekologicznych każdemu uczestnikowi projektu. Działania projektu wkomponowują się idealnie w podstawowe cele strategiczne Polski i Unii Europejskiej, dotyczące ograniczenia zmian klimatycznych, a w tym konsekwencji zmian klimatycznych dla środowiska gospodarki i zdrowia człowieka. Wszyscy adresaci projektu wezmą udział w działaniach zgodnie z harmonogramem. Rodzice uczniów pomogą w przygotowaniu dokumentacji projektowej spotkań i imprez ekologicznych. Na wspólnych spotkaniach zaangażujemy chętnych mieszkańców wsi do prezentacji własnych, ekologicznych rozwiązań gospodarczych. Zaproszeni pracownicy zajmujący się sprawami ochrony środowiska w Urzędzie Gminy...zaprezentują adresatom projektu sposoby rozwiązywania problemów ekologicznych, w tym walki ze smogiem naszego rejonu, Program "...", którego celem jest poprawa efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń do atmosfery z istniejących jednorodzinnych budynków mieszkalnych. Program przewiduje dofinansowanie w formie dotacji i/lub pożyczki m.in. na wymianę starych pieców i kotłów na paliwa stałe na nowe źródła ciepła, docieplenie przegród budowlanych, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, zakup i montaż lub modernizację instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej, zakup i montaż instalacji odnawialnych źródeł energii".

Faktury dokumentujące zakup towarów i usług będą wystawione na:

Nabywcę: Gmina.

Odbiorca: Szkoła Podstawowa im....we....

Zadanie będzie realizowała Szkoła Podstawowa im....we....

Liczba dzieci jaka będzie uczestniczyła w realizacji projektu to 50 uczniów kl. I-VIII.

Nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Realizowane zadanie nie będzie miało związku ze sprzedażą opodatkowaną. Realizowany projekt należy do zadań własnych gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 506), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu wnioskodawca Gmina... wraz z jednostką budżetową Szkołą Podstawową im.... we..., będzie wykorzystywała do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Zostaną zakupione towary, czyli artykuły papiernicze oraz pomoce dydaktyczne, jak również odbędą się wycieczki edukacyjne, które będą służyły i będą wykorzystywane przez dzieci i nauczycieli tylko i wyłącznie w celach dydaktycznych i edukacyjnych.

Uzyskana opinia będzie niezbędna do przedłożenia przed podpisaniem umowy z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w....

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu kosztów poniesionych na realizację projektu w ramach konkursu pod nazwą "Edukacja ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok 2020/2021", polegającego na podniesieniu świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży nt. edukacji ekologicznej obejmującej problematykę zanieczyszczeń powietrza, którego realizatorem będzie Szkoła Podstawowa im....we..., będzie przysługiwało jednostce (szkole) prawo odliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku), nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług możliwość odliczenia podatku VAT przysługuje podatnikom w zakresie, w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Realizowane zadanie nie będzie miało związku ze sprzedażą opodatkowaną. Realizowany projekt należy do zadań własnych gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 506), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu wnioskodawca - Gmina...- wraz z jednostką budżetową - Szkołą Podstawową im....we..., będzie wykorzystywała do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Zostaną zakupione towary, czyli artykuły papiernicze oraz pomoce dydaktyczne, jak również odbędą się wycieczki edukacyjne, które będą służyły i będą wykorzystywane przez dzieci i nauczycieli tylko i wyłącznie w celach dydaktycznych i edukacyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że Szkoła Podstawowa im....we... jest jednostką organizacyjną Gminy a podatnikiem podatku od towarów i usług jest Gmina..., zatem tut. Organ dokonał rozstrzygnięcia w zakresie zadanego pytania dla Wnioskodawcy.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony, bowiem - jak wskazał Wnioskodawca - nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie będzie przysługiwać prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ - jak wynika z treści wniosku - nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs. ust. 1 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 568).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl