0113-KDIPT1-2.4012.114.2018.1.JS - Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 marca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.114.2018.1.JS Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2018 r. (według daty wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie X jest stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn zm.). Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym w... posiada numer NIP... i nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik od podatku od towarów i usług. Jest stowarzyszeniem, które działa w sferze pożytku publicznego, którego głównym źródłem przychodów są składki członkowskie i uzyskane dotacje. Stowarzyszenie nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z tym nie może w żaden sposób odliczyć i odzyskać podatku VAT. Stowarzyszenie nie składa deklaracji VAT.

Wnioskodawca złożył do Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenia Y wniosek o powierzenie grantu pn. "..." w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla operacji realizowanych w ramach projektu grantowego. Na posiedzeniu Rady Stowarzyszenia Y w dniu 24 stycznia 2018 r. w wyniku oceny według lokalnych kryteriów wyboru dla grantów wniosek Wnioskodawcy pn. "..." został pozytywnie rozpatrzony i wybrany do finansowania przez LGD.

Realizacja grantu pn. "..." przewiduje organizację na terenie Gminy... spotkania aktywizującego dla seniorów w ramach warsztatów ekologicznych.

Głównym celem grantu jest budowanie zintegrowanej i aktywnej lokalnej społeczności poprzez aktywizację i włączenie w życie społeczne osób z grupy defaworyzowanej (seniorów) z uwzględnieniem zasad ochrony środowiska i przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Organizacja spotkania aktywizującego dla seniorów w ramach warsztatów ekologicznych w znacznym stopniu przyczyni się do integracji i aktywizacji lokalnej społeczności oraz włączenia w życie społeczne grupy defaworyzowanej (uczestnikami spotkania będą seniorzy z terenu Gminy). Ponadto podczas spotkania jego uczestnicy zyskają wiedzę i przykłady praktyk proekologicznych (związane z ochroną środowiska oraz przeciwdziałaniem zmianom klimatycznym), które pozwolą im podejmować nowe inicjatywy związane z dalszą aktywizacją i integracją społeczną, ograniczaniem ubóstwa oraz rozwojem gospodarczym. Realizacja grantu w sposób bezpośredni będzie służyć ograniczeniu i eliminacji wykluczenia społecznego seniorów, a także będzie budować nową platformę aktywizacji społecznej mieszkańców. Spotkanie będzie miało formułę otwartą, a o udziale będzie decydować kolejność zgłoszeń. Po dokonaniu zgłoszenia zainteresowane udziałem w spotkaniu seniorzy z terenu Gminy otrzymają zaproszenia.

W programie wydarzenia głównym punktem będzie stacjonarna prelekcja z zakresu ochrony środowiska i zmian klimatycznych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz panel dyskusyjny, którego tematem będą: bogactwo przyrodnicze Gminy oraz realizowane lokalnie działania proekologiczne. Zarówno za przeprowadzeniem prelekcji jak i moderację panelu dyskusyjnego odpowiedzialny będzie podmiot wyspecjalizowany w przeprowadzaniu akcji edukacyjno-ekologicznych, który przedstawi najkorzystniejszą ofertę cenową. Działania te pozwolą wszystkim uczestnikom zgłębić wiedzę dot. ochrony środowiska oraz zmian klimatycznych. Zakres tematyczny prelekcji: wpływ człowieka na zmiany klimatyczne, prawda czy fałsz? naturalne czynniki kształtujące klimat globalny; umiejscowienie obszaru Polski środkowej w zróżnicowanym klimacie; lokalne uwarunkowania mające wpływ na klimat; jakość lokalnego powietrza; co zrobić dla poprawy klimatu; wpływ zmian klimatycznych na życie codzienne; korzyści oraz szanse dla mieszkańców wynikających z funkcjonujących form przyrody.

W ramach grantu została przyznana pomoc na realizację następujących zadań:

a.

opracowanie i wydruk plakatów, zaproszeń, materiałów promocyjno-informacyjnych,

b.

wynajmu lokalu/sali,

c.

zapewnienia odpowiedniej oprawy muzycznej, zaplecza technicznego (nagłośnienia, projektora, ekranu, komputera/laptopa na czas prelekcji i panelu dyskusyjnego),

d.

usługę organizacji dla seniorów pokazu i warsztatów garncarstwa tradycyjnego,

e.

zakupu sadzonek drzew, które zostaną wręczone uczestnikom spotkania (seniorom) celem promocji działań związanych z ochroną środowiska (czystości powietrza) i przyrody,

f.

usługę przeprowadzenia w trakcie spotkania z seniorami stacjonarnej prelekcji w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz moderację panelu dyskusyjnego w zakresie bogactwa przyrodniczego Gminy i realizowanych lokalnie działań proekologicznych,

g.

organizację poczęstunku.

Wszystkie zadania realizowane w ramach grantu będą świadczone dla uczestników przez Stowarzyszenie nieodpłatnie - nie będą pobierane od uczestników żadne opłaty. Wnioskodawca w ramach realizacji grantu nie osiągnie żadnych dochodów. W związku z realizacją grantu nie powstanie żadna sytuacja, która zobliguje Stowarzyszenie do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury, rachunki dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Refundacja poniesionego w związku z realizacją operacji podatku VAT - wymaga załączenia do umowy o powierzenie grantu indywidualnej interpretacji w sprawie ewentualnej możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją grantu pn. "..." stanowiącego część projektu grantowego w ramach podziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla operacji realizowanych w ramach projektu grantowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją grantu pn. "..." stanowiącego część projektu grantowego w ramach podziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla operacji realizowanych w ramach projektu grantowego z uwagi na fakt, iż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej. Stowarzyszenie nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT od faktur wynikający z zakupów dokonywanych w ramach realizowanego grantu, w związku z czym uznaje go za kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz. 210), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - nabywane towary i usługi w związku z ww. realizowanym projektem nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl