0113-KDIPT1-1.4012.949.2018.2.MSU - Zwolnienie z VAT sprzedaży działek zabudowanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.949.2018.2.MSU Zwolnienie z VAT sprzedaży działek zabudowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2018 r. (data wpływu 18 grudnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lutego 2019 r. (data wpływu 13 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży zabudowanych działek nr 100/571, 100/572, 100/573, 100/575, 100/576, 100/577, 100/578, 100/348 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży zabudowanych działek nr 100/571, 100/572, 100/573, 100/575, 100/576, 100/577, 100/578, 100/348.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 lutego 2019 r. (data wpływu 13 lutego 2019 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy, liczby zdarzeń i uiszczenia dodatkowej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Powiat... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie wykonywania czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Na podstawie decyzji Wojewody...., Powiat.... nabył nieodpłatnie z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r. własność nieruchomości położonych we wsi.....

Rada Powiatu..... podjęła decyzję o sprzedaży nabytych w 1999 r. działek nr 100/571, 100/572, 100/573, 100/575, 100/576, 100/577, 100/578, 100/348 obr....

Przedmiot sprzedaży:

1.

działka nr 100/571 - zabudowana jest czterema budynkami: budynkiem wozowni, dozorcówki, kuźni dworskiej oraz magazynu butli, wpisana jest do rejestru zabytków. Według kartoteki budynków - budynki te zostały wybudowane w 1908 r., natomiast magazyn butli został wybudowany w 1990 r. Budynki te nie były remontowane co najmniej od 1999 r. (data utworzenia powiatu). Teren działki nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy.... działka położona jest w terenie "obiekty zabytkowe, zespół parkowo - pałacowy" (obecnie w trwałym zarządzie Zespołu Szkół w.... (nieodpłatnym)),

2.

działka nr 100/348 - zabudowana budynkiem garażu, brak daty budowy, budynek wybudowany w 1974 r. według kartoteki budynków 1990 r. (obecnie w trwałym zarządzie Zespołu Szkół w..... (nieodpłatnym)),

3.

działka nr 100/572 - zabudowana dwoma budynkami produkcyjno-usługowymi, do rejestru zabytków wpisany jest na pewno jeden budynek wybudowany według kartoteki budynków w 1908 r., drugi budynek to współczesna przybudówka wybudowana przed 1999 r. (obecnie w trwałym zarządzie Zespołu Szkół w.... (nieodpłatnym)),

4.

działka nr 100/573 - zabudowana trzema budynkami produkcyjno-usługowymi i gospodarczymi, wpisanymi do rejestru zabytków, wybudowanymi w 1850 (spichlerz) a według kartoteki budynków w 1928 r., pozostałe dwa - w 1908 r. według kartoteki budynków, a według książki obiektu w 1904 r. i 1901 r.

5.

działka nr 100/575 - zabudowana budynkiem produkcyjno-usługowym i gospodarczym dla rolnictwa, wybudowanym w 1974 r. wg zapisów książki obiektu a według kartoteki budynku w 1990 r.

6.

działka nr 100/576 - zabudowana budynkiem produkcyjno-usługowym i gospodarczym dla rolnictwa, wybudowanym w 1967 r. zgodnie z zapisami książki obiektu a według kartoteki budynków w 1990 r.

7.

działka nr 100/577 - zabudowana dwoma budynkami produkcyjno-usługowymi i gospodarczymi dla rolnictwa, wybudowanymi w 1955 r. według zapisów w książce obiektu a według kartoteki budynków w 1990 r.

8.

działka nr 100/578 - na której znajduje się silos betonowy na kiszonki, obecnie użytkowany na składowanie materiałów sypkich, wybudowany przed 1999 r.

Budynki wymienione w punkcie od 2 do 8 nie były remontowane co najmniej od 1999 r. Teren działek nr 100/571, 100/572, 100/573, 100/575, 100/576, 100/577, 100/578, 100/348. obr..... nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy....., działki nr 100/571, 100/572, 100/573, 100/575, 100/576, 100/577, 100/578, 100/348 leżą w terenach zabudowy usługowej.

Działki wymienione w punktach od 4 - 8 były przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez Powiat, gdyż były przedmiotem dzierżawy od 11 lutego 2011 r.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż Powiat.... nabył nieodpłatnie z mocy prawa na podstawie art. 60 ust. 1 i 3 w związku z art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - przepisy reformujące administrację publiczną, decyzją Wojewody..... z dniem 1 stycznia 1999 r. własność działek nr 100/288 i 100/270, które następnie podzieliły się na działki: 100/571, 100/572, 100/573, 100/575, 100/576, 100/577, 100/578, 100/348.

Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ nabycie to nie było czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nieruchomości przeznaczone były na realizację zadań własnych w zakresie oświaty.

Aktualnie Powiat..... wykorzystuje przedmiotowe budynki/budowle do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Budynki/budowie będące przedmiotem wniosku nie były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej. Są to działki o użytku Ba tereny przemysłowe.

1. Budynek dworski dawnej kuźni wybudowany w 1908 r. posadowiony na działce nr 100/571 obr..... jako cześć zabudowań podworskich, wpisany do rejestru zabytków, parterowy wykonany w technologii tradycyjnej, strop drewniany, konstrukcja dachu drewniana, pokrycie dachu dachówką cementową, pow. użytkowej 569.07 m2. Wykorzystywany był przez szkołę jako stolarnia, warsztaty szkolne, kuźnia, hala ćwiczeń. Obiekt ten jest budynkiem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Jest trwale związany z gruntem. W ewidencji gruntów i budynków Starostwa Powiatowego w....., posiada następujący symbol PKOB: 1251 budynki przemysłowe. Pierwsze zasiedlenie nastąpiło prawdopodobnie w roku, w którym budynek został wybudowany. Powiat..... nie posiada dokładnych danych odnoście pierwszego zasiedlania w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz pierwszego zajęcia, gdyż jest właścicielem tego budynku wraz z działką od dnia 1 stycznia 1999 r., tj. od dnia utworzenia powiatów jako samorządowych jednostek terytorialnych. Nieruchomość tę nabył nieodpłatnie z mocy prawa na realizację zadań własnych w zakresie szkolnictwa i oświaty na szczeblu średnim. Nieruchomość ta była i nadal jest we władaniu szkoły średniej. Dla potrzeb szkolnych budynek ten był wykorzystywany od 1953 r. Aktualnie jest pustostanem, gdyż z uwagi na zmianę kierunków kształcenia, pomieszczenia w tym budynku są zbędne szkole. Szkoła nie ma osobowości prawnej, w jej imieniu wszelkie sprawy związane z podatkiem VAT prowadzi Powiat.... Od 15 grudnia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. szkoła wynajmowała pomieszczenia w wyżej opisanym budynku na hurtownię odzieży używanej "....." a wszelkie opłaty z tytułu najmu były po stronie najemcy. Do czasu sprzedaży, Powiat...... nie poniesie wydatków na ulepszenia.

2. Budynek magazynu butli posadowiony na działce nr 100/571 w.....j, parterowy wybudowany w 1990 r., pokrycie dachu dachówką cementową. Obiekt ten jest budynkiem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, jest trwale związany z gruntem. W ewidencji gruntów i budynków Starostwa Powiatowego w..... posiada następujący symbol PKOB: 1251 budynki przemysłowe. Pierwsze zasiedlenie nastąpiło prawdopodobnie w roku, w którym budynek został wybudowany. Powiat..... nie posiada dokładnych danych odnoście pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz pierwszego zajęcia, gdyż jest właścicielem tego budynku wraz z działką od dnia 1 stycznia 1999 r., tj. od dnia utworzenia powiatów jako samorządowych jednostek terytorialnych. Nieruchomość tę nabył nieodpłatnie z mocy prawa na realizację zadań własnych w zakresie szkolnictwa i oświaty na szczeblu średnim. Nieruchomość ta była i nadal jest we władaniu szkoły średniej. Aktualnie jest pustostanem, gdyż z uwagi na zmianę kierunków kształcenia, pomieszczenia w tym budynku są zbędne szkole. Szkoła nie ma osobowości prawnej, w jej imieniu wszelkie sprawy związane z podatkiem VAT prowadzi Powiat..... Do czasu sprzedaży, Powiat..... nie poniesie wydatków na ulepszenia.

3. Budynek garażu wielostanowiskowego dla maszyn rolniczych wybudowany w 1974 r., posadowiony na działce nr 100/348 obr......, parterowy, dwusegmentowy ze stropodachem z belek i płyt żelbetowych prefabrykowanych, kryty płytami eternitowymi falistymi, w części większej posiadający dwie bramy tzw. wrota wjazdowe drewniane w ramach z kształtowników stalowych, a w części mniejszej jedną bramę, o konstrukcji ze słupów i rygli żelbetowych o ścianach z elementów żelbetowych prefabrykowanych, posadzki betonowe. Obiekt trwale związany z gruntem - jest budynkiem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Budynek ten posiada następujący symbol PKOB: 1251 budynki przemysłowe. Powiat..... jest właścicielom tego budynku z mocy prawa od dnia 01.0I.1999 r. nie posiada dokładnych informacji dotyczących tego obiektu z uwagi na to, że był wybudowany dla potrzeb szkoły i gospodarstwa pomocniczego. Jego prawdopodobne zasiedlenie oraz zajęcie do używania nastąpiło w 1974 r. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem tego budynku, a jego prawdopodobną sprzedażą, upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Aktualnie budynek ten jest w trwałym zarządzie Zespołu Szkół im..... w..... Od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. budynek ten szkoła wynajęła osobie fizycznej. Najemca był zobowiązany do uiszczenia wszelkich opłat. Od 2017 r. pomieszczenia te są pustostanem. Do czasu sprzedaży, nie przewiduje się poniesienia ulepszeń w rozumieniu podatku dochodowego powyżej 30% wartości początkowej.

4. Budynek gospodarczy posadowiony na działce nr 100/572 obr....... Budynek parterowy z dachem dwuspadowym, usytuowany pomiędzy budynkiem spichlerza a granicą działki od strony północnej, północno-zachodnia część budynku przylega do budynku gospodarczego usytuowanego na działce nr 100/573 w..... Budynek wybudowany w 1908 r., posiadający fundamenty betonowe, ściany murowane z cegły ceramicznej pełnej, strop ceramiczny gęstożebrowy, więźba dachowa drewniana, kryty dachówką cementową o posadzce betonowej. Obiekt trwale związany z gruntem, jest budynkiem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Budynek ten posiada następujący symbol PKOB: 1251 budynki przemysłowe. Powiat..... jest właścicielem tego budynku z mocy prawa od dnia 1 stycznia 1999 r., nie posiada dokładnych informacji dotyczących tego obiektu. Jego prawdopodobne pierwsze zasiedlenie w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz zajęcie do używania nastąpiło w roku, w którym został wybudowany dla potrzeb gospodarstwa dworskiego. Wpisany do rejestru zabytków. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem tego budynku, a jego prawdopodobną sprzedażą upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Aktualnie budynek ten jest w trwałym zarządzie Zespołu Szkół im..... w....... Stanowi pustostan. W okresie od dnia 15 grudnia 2014 r. do 31 grudnia 2016 r. był przedmiotem umowy najmu zawartej przez szkołę z najemcą. Najemca był zobowiązany tą umową do poniesienia wszelkich opłat i podatków. Do czasu sprzedaży, nie przewiduje się poniesienia ulepszeń w rozumieniu podatku dochodowego powyżej 30% wartości początkowej.

5. Budynek ustępów i umywalni posadowiony na działce nr 100/572 obr........ parterowy ze stropodachem jednospadowym usytuowany pomiędzy północno-wschodnią częścią budynku gospodarczego oraz budynkiem od wschodu usytuowanym na sąsiedniej działce nr 100/571. Ostatni sposób użytkowania budynku na cele higieniczno-sanitarne. W budynku znajdują się 3 kabiny ustępowe, 4 umywalki i 2 pisuary. Budynek posiada połączenie wewnętrzne poprzez drzwi z budynkiem nr 2. Ściany budynku wykonane z cegły na ławach fundamentowych betonowych, stropodach betonowy kryty papą, posadzka betonowa. Obiekt trwale związany z gruntem, jest budynkiem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Budynek ten posiada następujący symbol PKOB: 1251 budynki przemysłowe. Powiat..... jest właścicielem tego budynku z mocy prawa od dnia 1 stycznia 1999 r., tj. od dnia utworzenia powiatów jako jednostek samorządu terytorialnego, w związku z tym nie posiada dokładnych informacji dotyczących tego obiektu. Powiat..... nabył tę nieruchomość zabudowaną, gdyż do dnia 31 grudnia 1998 r. była własnością Skarbu Państwa i była wykorzystywana na cele oświatowe jako szkoła średnia. Od dnia 1 stycznia 1999 r. prowadzenie szkół średnich jest zadaniem własnym powiatów. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem tego budynku, a jego prawdopodobną sprzedażą, upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Aktualnie budynek ten jest w trwałym zarządzie Zespołu Szkół im...... w.... Do czasu sprzedaży, nie przewiduje się poniesienia ulepszeń w rozumieniu podatku dochodowego powyżej 30% wartości początkowej.

6. Budynek spichlerza posadowiony na działce nr 100/573 obr....., piętrowy z poddaszem użytkowym, dachem dwuspadowym, przeznaczony do magazynowania zbóż wybudowany w roku 1850, posiadający 3 kondygnacje nadziemne użytkowe: parter, piętro i poddasze, ściany nośne budynku murowane z cegły ceramicznej, posadowione na fundamentach betonowych. Stropy nad parterem i piętrem drewniane belkowe. Dach o konstrukcji drewnianej, kryty dachówką ceramiczną i blachą. Podłogi - drewniane na stropie lub legarach. Obiekt trwale związany z gruntem, jest budynkiem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Budynek ten posiada następujący symbol PKOB: 1251 budynki przemysłowe. Powiat..... jest właścicielem tego budynku z mocy prawa od dnia 1 stycznia 1999 r., tj. od dnia utworzenia powiatów jako jednostek samorządu terytorialnego o odrębnej osobowości prawnej, w związku z tym nie posiada dokładnych informacji dotyczących pierwszego zasiedlenia budynku ani pierwszego zajęcia budynku. Powiat..... nabył przedmiotową nieruchomość zabudowaną nieodpłatnie z mocy prawa, gdyż do dnia 31 grudnia 1998 r. była własnością Skarbu państwa i wykorzystywana była na cele oświatowe. Od dnia 1 stycznia 1999 r. prowadzenie szkół średnich jest zadaniem własnym powiatów. Budynek ten prawdopodobnie został zasiedlony w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i zajęty do używania w roku, w którym został wybudowany. Budynek ten należy do zespołu budynków dawnych podworskich, wpisany jest do rejestru zabytków wraz z działką. Przejęty przez Skarb Państwa podworski majątek, tj. ten budynek wraz z działką od 1947 r. z niewielkimi przerwami wykorzystywany był na cele oświatowe jako szkoła o charakterze rolniczym. Od dnia 15 stycznia 2003 r. budynek ten był w trwałym zarządzie Zespołu Szkół im...... w.... Decyzją.....z dnia 18 listopada 2010 r., ostateczną z dniem 11 grudnia 2010 r., od dnia 29 grudnia 2010 r., tj. od dnia przejęcia protokołem zdawczo - odbiorczym, budynek ten wraz z działką został przejęty do zasobu nieruchomości Powiatu..... Następnie umowami zawartymi na czas określony był przedmiotem dzierżawy na cele rolnicze a zatem był zwolniony z podatku VAT. Okresy dzierżawy to:

1.

od dnia 1 lutego 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.

2.

od dnia 01.01.2014 do dnia 31 grudnia 2016 r.

3.

od dnia 30 stycznia 2017 r. do dnia 30 maja 2018 r.

Aktualnie stanowi pustostan. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem tego budynku, a jego prawdopodobną sprzedażą, upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Do czasu sprzedaży, nie przewiduje się poniesienia ulepszeń w rozumieniu podatku dochodowego powyżej 30% wartości początkowej.

7. Budynek gospodarczy posadowiony na działce nr 100/573 obr....., parterowy wybudowany w 1908 r. lub 1904 r., użytkowany dotychczas na cele magazynowe i garażowe, od 1 czerwca 2018 r. pustostan. Budynek na fundamentach betonowych, więźba dachowa drewniana, dach kryty dachówką cementową, stolarka okienna i drzwiowa drewniana, posadzki betonowe, w części glinobitka. Obiekt trwale związany z gruntem, jest budynkiem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Budynek ten posiada następujący symbol PKOB: 1251 budynki przemysłowe. Powiat..... jest właścicielem tego budynku z mocy prawa od dnia 1 stycznia 1999 r. w związku z tym nie posiada dokładnych informacji dotyczących pierwszego zasiedlenia budynku ani pierwszego zajęcia budynku. Powiat..... nabył przedmiotową nieruchomość zabudowaną nieodpłatnie z mocy prawa, gdyż do dnia 31 grudnia 1998 r. była własnością Skarbu Państwa i wykorzystywana była na cele oświatowe. Od dnia 1 stycznia 1999 r. prowadzenie szkół średnich jest zadaniem własnym powiatów. Budynek ten prawdopodobnie został zasiedlony i zajęty do używania w roku, w którym został wybudowany. Budynek ten należy do zespołu budynków dawnych podworskich, wpisany jest do rejestru zabytków wraz z działką. Przejęty przez Skarb Państwa podworski majątek, tj. ten budynek wraz z działką od 1947 r. z niewielkimi przerwami wykorzystywany był na cele oświatowe jako szkoła o charakterze rolniczym. Od dnia 15 stycznia 2003 r. budynek ten był w trwałym zarządzie Zespołu Szkół im..... w..... Decyzją..... z dnia 18 listopada 2010 r., ostateczną z dniem 11 grudnia 2010 r., od dnia 29 grudnia 2010 r., tj. od dnia przejęcia protokołem zdawczo - odbiorczym budynek ten wraz z działką został przejęty do zasobu nieruchomości Powiatu.... Następnie umowami zawartymi na czas określony był przedmiotem dzierżawy na cele rolnicze, a zatem był zwolniony z podatku VAT. Okresy dzierżawy to:

1.

od dnia 1 lutego 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.

2.

od dnia 01.01.2014 do dnia 31 grudnia 2016 r.

3.

od dnia 30 stycznia 2017 r. do dnia 30 maja 2018 r.

Aktualnie stanowi pustostan. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem tego budynku, a jego prawdopodobną sprzedażą, upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Do czasu sprzedaży nie przewiduje się poniesienia ulepszeń w rozumieniu podatku dochodowego powyżej 30% wartości początkowej.

8. Budynek gospodarczy inwentarski parterowy w kształcie litery E posadowiony na działce nr 100/573 obr..... z dachem dwuspadowym, składający się z trzech segmentów o różnych funkcjach technologicznych jako:

1.

chlewnia do chowu świń,

2.

do odchowu cieląt,

3.

do chowu młodych byków.

Budynek o ścianach murowanych z cegły ceramicznej, posadowiony na fundamentach z betonu żwirowego, strop drewniany belkowy, więźba dachowa drewniana, dach kryty dachówką betonową, posadzki betonowe i z kostki drewnianej dębowej okna i drzwi drewniane i metalowe. Budynek wybudowany w 1901 r. lub 1908 r. Obiekt trwale związany z gruntem jest budynkiem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Budynek ten posiada następujący symbol PKOB: 1251 budynki przemysłowe. Budynek ten należy do zespołu budynków dawnych podworskich, wpisany jest do rejestru zabytków wraz z działką. Prawdopodobnie został zasiedlony i zajęty pod działalność po raz pierwszy w roku, w którym został wybudowany. Zabudowania podworskie od 1947 r. z niewielkimi przerwami wykorzystywane były na potrzeby szkoły rolniczej. Powiat..... stał się właścicielem tego budynku wraz z działką z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r., gdyż był wykorzystywany na cele oświatowe szczebla średniego. Do 31 grudnia 1998 r. budynek wykorzystywany był na cele oświatowe jako własność Skarbu Państwa. Od dnia 15 stycznia 2003 r. budynek ten był w trwałym zarządzie Zespołu Szkół im..... w.... Decyzją..... z dnia 18 listopada 2010 r., ostateczną z dniem 11 grudnia 2010 r., od dnia 29 grudnia 2010 r., tj. od dnia przejęcia protokołem zdawczoodbiorczym, budynek ten wraz z działką został przejęty do zasobu nieruchomości Powiatu.... Następnie umowami zawartymi na czas określony był przedmiotem dzierżawy na cele rolnicze, a zatem był zwolniony z podatku VAT. Okresy dzierżawy to:

1.

od dnia 01.02.201 1 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.

2.

od dnia 01 01.2014 do dnia 31 grudnia 2016 r.

3.

od dnia 30 stycznia 2017 r. do dnia 30 maja 2018 r.

Aktualnie stanowi pustostan. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem tego budynku, a jego prawdopodobną sprzedażą, upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Do czasu sprzedaży nie przewiduje się poniesienia ulepszeń w rozumieniu podatku dochodowego powyżej 30% wartości początkowej. Pomiędzy segmentami budynku znajduje się podziemny zbiornik na gnojówkę o pow. około 140 m2 oraz nadziemne ściany betonowe i dno silosu paszowego przejazdowego o pow. zabudowy 200 m2, który stanowi budowlę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.

9. Budynek obory posadowiony na działce nr 100/575 obr......, wybudowany w 1974 r. w systemie budownictwa rolniczego "...". Budynek o konstrukcji ze słupów żelbetonowych prefabrykowanych posadowionych na stopach fundamentowych betonowych o ścianach osłonowych z desek żelbetowych prefabrykowanych osadzonych we wrębach słupów podwójnie, pomiędzy warstwami betonowymi ścian warstwa ocieplenia z płyt steropianowych, więźba dachowa - drewniana kratownica z desek, pokrycie dachu eternitem falistym, strop drewniany belkowodeskowy, posadzki betonowe ukształtowanie ze spadkami. Budynek posiada przegrody z rurek stalowych. Obiekt trwale związany z gruntem, jest budynkiem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Budynek ten posiada następujący symbol PKOB: 1251 budynki przemysłowe. Powiat.....jest właścicielem tego budynku z mocy prawa od dnia 1 stycznia 1999 r., nie posiada dokładnych informacji dotyczących pierwszego zasiedlenia budynku ani pierwszego zajęcia budynku. Budynek ten prawdopodobnie został zasiedlony i zajęty do używania w roku, w którym został wybudowany, gdyż był wykorzystywany na cele oświatowe szczebla średniego. Do 31 grudnia 1998 r. budynek wykorzystywany był na cele oświatowe jako własność Skarbu Państwa. Od dnia 15 stycznia 2003 r. budynek ten był w trwałym zarządzie Zespołu Szkół im...... w.... Decyzją..... z dnia 18 listopada 2010 r., ostateczną z dniem 11 grudnia 2010 r., od dnia 29 grudnia 2010 r., tj. od dnia przejęcia protokołem zdawczo-odbiorczym, budynek ten wraz z działką został przejęty do zasobu nieruchomości Powiatu.... Następnie umowami zawartymi na czas określony był przedmiotem dzierżawy na cele rolnicze, a zatem był zwolniony z podatku VAT. Okresy dzierżawy to:

1.

od dnia 01 02.2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.

2.

od dnia 01.01 2014 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.

3.

od dnia 30 stycznia 2017 r. do dnia 30 maja 2018 r.

Aktualnie stanowi pustostan. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem tego budynku, a jego prawdopodobną sprzedażą, upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Do czasu sprzedaży, nie przewiduje się poniesienia ulepszeń w rozumieniu podatku dochodowego powyżej 30% wartości początkowej.

10. Budynek gospodarczy szopa na maszyny posadowiona na działce nr 100/576 obr......, wolnostojący, parterowy ze stropodachem, przeznaczony na maszyny rolnicze wybudowany w 1967 r. o ścianach murowanych z cegły ceramicznej oparty na fundamentach betonowych, stropodach dwuspadowy z prefabrykowanych żelbetowych podciągów, belek i płytek korytkowych, pokryty papą, wrota drewniane ślusarka metalowa, posadzka betonowa i glinobitka. Obiekt jest trwale związany z gruntem, jest budynkiem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Budynek ten posiada następujący symbol PKOB: 1251 budynki przemysłowe. Pierwsze zasiedlenie nastąpiło prawdopodobnie w roku, w którym budynek został wybudowany. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a sprzedażą na pewno upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Pierwsze zajęcie najprawdopodobniej nastąpiło w roku, w którym budynek wybudowano dla potrzeb szkoły. Powiat.....nie posiada dokładnych danych w tym przedmiocie, gdyż jest właścicielem tego budynku wraz z działką od dnia utworzenia Powiatu....., tj. od dnia 1 stycznia 1999 r. który to nabył z mocy prawa na zadania własne prowadzenie szkoły średniej z uwagi na to, że budynek ten wraz z działką wykorzystywany był na cele oświatowe (szkoła rolnicza). Do 31 grudnia 1998 r. budynek wykorzystywany był na cele oświatowe jako własność Skarbu Państwa. Od dnia 15 stycznia 2003 r. budynek ten był w trwałym zarządzie Zespołu Szkół im.....w.... Decyzją..... z dnia 18 listopada 2010 r., ostateczną z dniem 11 grudnia 2010 r., od dnia 29 grudnia 2010 r., tj. od dnia przejęcia protokołem zdawczo-odbiorczym, budynek ten wraz z działką został przejęty do zasobu nieruchomości Powiatu.... Następnie umowami zawartymi na czas określony był przedmiotem dzierżawy na cele rolnicze, a zatem był zwolniony z podatku VAT. Okresy dzierżawy to:

1.

od dnia 1 lutego 2011 r. do dnia 31 12.2013 r.

2.

od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.

3.

od dnia 30 stycznia 2017 r. do dnia 30 maja 2018 r.

Aktualnie stanowi pustostan. Do czasu sprzedaży nie przewiduje się poniesienia ulepszeń w rozumieniu podatku dochodowego powyżej 30% wartości początkowej.

11. Budynek gospodarczy stodoła posadowiony na działce nr 100/577 obr......, wybudowany w 1955 r. z przeznaczeniem do magazynowania siana i słomy na potrzeby gospodarstwa rolnego o ścianach murowanych z cegły ceramicznej, w części z otworami wentylacyjnymi, posadowiony na fundamentach betonowych, o dachu z konstrukcji drewnianej nad rozpiętością stodoły pomiędzy ścianami podłużnymi (około 15m), dach pokryty eternitem falistym, posadzki betonowe i z glinobitki. Obiekt jest budynkiem w rozumieniu prawa budowlanego i jest trwale związany z gruntem. W ewidencji gruntów i budynków ma następujący symbol PKOB: 1251 budynki przemysłowe. Pierwsze zasiedlenie budynku nastąpiło prawdopodobnie w roku, w którym wybudowano stodołę na potrzeby kształcenia w kierunku rolniczym. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną sprzedażą na pewno okres będzie dłuży niż dwa lata. Pierwsze zajęcie budynku nastąpiło prawdopodobnie w roku zakończenia budowy. Powiat nie posiada dokładnych danych dotyczących zasiedlenia i pierwszego zajęcia budynku, gdyż jest właścicielem przedmiotowego budynku z mocy prawa od dnia 1 stycznia 1999 r., tj. od dnia utworzenia powiatów. Powiat.... nabył przedmiotowy budynek na prowadzenie zadań własnych - szkoły średniej. Budynek ten wykorzystywany był na prowadzenie zajęć praktycznych w szkole o kierunku rolniczym. Do 31 grudnia 1998 r. budynek wykorzystywany był na cele oświatowe jako własność Skarbu Państwa. Budynek ten wraz z działką został oddany w trwały zarząd decyzją.... z dnia 27 listopada 2002 r. Budynek ten wraz z działką w trwałym zarządzie Zespołu Szkół im..... w..... był do dnia 15 stycznia 2003 r. Decyzją.... z dnia 18 listopada 2010 r., ostateczną z dniem 11 grudnia 2010 r. Trwały zarząd został wygaszony w związku z likwidacją kierunku rolniczego kształcenia i likwidacją Gospodarstwa Pomocniczego. Przejęcie przedmiotowej nieruchomości do nierozdysponowanego zasobu nieruchomości Powiatu..... nastąpiło protokołem zdawczo-odbiorczym w dniu 29 grudnia 2010 r. Następnie umowami zawartymi na czas określony nieruchomość zabudowana była przedmiotem dzierżawy na cele rolnicze, a zatem podlegała jako przedmiot dzierżawy zwolnieniu z podatku VAT. Okresy dzierżawy to:

1.

od dnia 1 lutego 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.

2.

od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.

3.

od dnia 30 stycznia 2017 r. do dnia 30 maja 2018 r.

Aktualnie stanowi pustostan. Do czasu sprzedaży, nie przewiduje się poniesienia ulepszeń w rozumieniu podatku dochodowego powyżej 30% wartości początkowej.

12. Silos betonowy na kiszonki o pow. zabudowy 430 m2, posadowiony na działce nr 100/578 obr....., wybudowany został w 1980 r., jest budowlą w rozumieniu prawa budowlanego, trwale związaną z gruntem, która w ewidencji gruntów i budynków nie ma przypisanej klasy PKOB. Zajęcie/zasiedlenie pierwsze w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nastąpiło prawdopodobnie w roku, gdy został wybudowany. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem budowli a ich planowaną dostawą, sprzedażą, upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Powiat nie posiada dokładnych danych w tym przedmiocie, gdyż jest właściciel tej budowli od dnia 1 stycznia 1999 r. z mocy prawa, tj. od dnia utworzenia powiatów, gdyż do zadań własnych powiatów należy prowadzenie szkół średnich. Do dnia 31 grudnia 1998 r. budowla wraz z działką była własnością Skarbu Państwa i wykorzystywana była na cele kształcenia rolniczego na poziomie szkoły średniej. Budowla wraz z działką została oddana w trwały zarząd decyzją..... z dnia 27 listopada 2002 r. Budowla wraz z działką w trwałym zarządzie Zespołu Szkół im..... w..... była do dnia 15 stycznia 2003 r. Decyzją.... z dnia 18 listopada 2010 r. ostateczna z dniem 11 grudnia 2010 r. Trwały zarząd został wygaszony w związku z likwidacją kierunku rolniczego kształcenia i likwidacją Gospodarstwa Pomocniczego. Przejęcie przedmiotowej nieruchomości do nierozdysponowanego zasobu nieruchomości Powiatu..... nastąpiło protokołem zdawczo-odbiorczym w dniu 29 grudnia 2010 r. Następnie umowami zawartymi na czas określony nieruchomość zabudowana była przedmiotem dzierżawy na cele rolnicze, a zatem podlegała jako przedmiot dzierżawy zwolnieniu z podatku VAT. Okresy dzierżawy to:

1.

od dnia 1 lutego 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.

2.

od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.

3.

od dnia 30 stycznia 2017 r. do dnia 30 maja 2018 r.

Aktualnie nieruchomość jest w nierozdysponowanym zasobie Powiatu.... Do czasu sprzedaży nie przewiduje się poniesienia ulepszeń w rozumieniu podatku dochodowego powyżej 30% wartości początkowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż ww. nieruchomości należy opodatkować podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on podstawy do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W związku z tym, że Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do tych nieruchomości oraz nie ponosił on wydatków na ich ulepszenie, Wnioskodawca uważa, że sprzedaż ww. nieruchomości podlega zwolnieniu z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - na mocy art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Dostawa towaru mieści się w definicji sprzedaży określonej w art. 2 pkt 22 ww. ustawy, zgodnie z którym, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, nieruchomość, zarówno gruntowa w tym również prawo użytkowa wieczystego gruntu, jak i zabudowana, spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej - na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przytoczonych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie wykonywane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany, wynajmu, dzierżawy.

Mając na uwadze powołane wyżej regulacje prawne należy stwierdzić, że planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż nieruchomości, które są zabudowane budynkami będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy), jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Należy bowiem wskazać, że przedmiotowa transakcja będzie dotyczyła towaru w rozumieniu ustawy oraz będzie dokonana przez podatnika podatku od towarów i usług (o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy), w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146aa pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku (podmiotowe lub przedmiotowe).

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone, m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych, spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie - według art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Powyższe przepisy wskazują, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisów tych wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów, chyba że budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. A zatem wykorzystywanie obiektu przez okres co najmniej 5 lat do czynności opodatkowanych pozwala podatnikowi na zastosowanie zwolnienia od podatku nawet w sytuacji, gdy ponosił on wydatki nie niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów, w związku z którymi to wydatkami miał prawo do odliczenia podatku VAT.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków - możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Odnosząc powyższe uregulowania do niniejszej sprawy należy wskazać, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, jedynie w sytuacji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "budynku". W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202, z późn. zm.).

I tak, stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W celu ustalenia czy w analizowanej sprawie dla dostawy nieruchomości zabudowanej zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy w odniesieniu do wskazanych budynków nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

Z analizy przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Powiat.... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie decyzji Wojewody....., Powiat..... nabył nieodpłatnie z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r. własność nieruchomości położonych we wsi..... Rada Powiatu..... podjęła decyzję o sprzedaży nabytych w 1999 r. działek nr 100/571, 100/572, 100/573, 100/575, 100/576, 100/577, 100/578, 100/348. Działka nr 100/571 - zabudowana jest czterema budynkami: budynkiem wozowni, dozorcówki, kuźni dworskiej oraz magazynu butli, wpisana jest do rejestru zabytków. Działka nr 100/348 - zabudowana budynkiem garażu. Działka nr 100/572 - zabudowana dwoma budynkami produkcyjno usługowym. Działka nr 100/573 - zabudowana trzema budynkami produkcyjno - usługowymi i gospodarczymi. Działka nr 100/575 - zabudowana budynkiem produkcyjno - usługowym i gospodarczym dla rolnictwa. Działka nr 100/576 - zabudowana budynkiem produkcyjno - usługowym i gospodarczym dla rolnictwa. Działka nr 100/577 - zabudowana dwoma budynkami produkcyjno-usługowymi i gospodarczymi dla rolnictwa. Działka nr 100/578 - na której znajduje się silos betonowy. Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ nabycie to nie było czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nieruchomości przeznaczone były na realizację zadań własnych w zakresie oświaty. Aktualnie Powiat..... wykorzystuje przedmiotowe budynki/budowle do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Budynki/budowie będące przedmiotem wniosku nie były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej. Są to działki o użytku "Ba" tereny przemysłowe. Nadto z okoliczności sprawy wynika, iż część budynków/budowli była przedmiotem najmu/dzierżawy.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz opisane we wniosku zdarzenie, należy stwierdzić, że dostawa budynków/budowli, które były przedmiotem najmu/dzierżawy, tj.:

* budynek dworski dawnej kuźni, posadowiony na działce nr 100/571, będący przedmiotem najmu od 15 grudnia 2014 r.,

* budynek garażu wielostanowiskowego dla maszyn rolniczych, posadowiony na działce nr 100/348, będący przedmiotem najmu od 1 stycznia 2015 r.,

* budynek gospodarczy, posadowiony na działce nr 100/572, będący przedmiotem najmu od 15 grudnia 2014 r.,

* budynek spichlerza, posadowiony na działce nr 100/573, będący przedmiotem dzierżawy od 1 lutego 2011 r.,

* budynek gospodarczy, posadowiony na działce nr 100/573, będący przedmiotem dzierżawy od 1 lutego 2011 r.,

* budynek gospodarczy inwentarski parterowy w kształcie litery E posadowiony na działce nr 100/573, będący przedmiotem dzierżawy od 1 lutego 2011 r.,

* budynek obory posadowiony na działce nr 100/575, będący przedmiotem dzierżawy od 1 lutego 2011 r.,

* budynek gospodarczy szopa na maszyny posadowiona na działce nr 100/576, będący przedmiotem dzierżawy od 1 lutego 2011 r.,

* budynek gospodarczy stodoła, posadowiony na działce nr 100/577, będący przedmiotem dzierżawy od 1 lutego 2011 r.,

* silos betonowy na kiszonki o pow. zabudowy 430 m2, posadowiony na działce nr 100/578, będący przedmiotem dzierżawy od 1 lutego 2011 r.,

w stosunku do których Wnioskodawca nie ponosił i nie zamierza ponosić inwestycji dotyczących ulepszania w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tej części budynku upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym, w odniesieniu do sprzedaży ww. budynków/budowli będących przedmiotem najmu/dzierżawy, zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku VAT.

W oparciu o art. 29a ust. 8 ustawy, dostawa gruntu, będzie opodatkowana według takiej stawki podatku, jaką opodatkowana będzie dostawa budynku/budowli na nim posadowionych.

Zatem sprzedaż gruntów, na których posadowione są ww. budynki/budowle będące przedmiotem najmu/dzierżawy, również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, w związku z art. 29a ust. 8 ustawy.

Przy czym należy wskazać, że ww. dostawa będzie podlegała zwolnieniu, o ile strony nie zrezygnują ze zwolnienia i nie wybiorą opcji opodatkowania, zgodnie z art. 43 ust. 10 z związku z art. 43 ust. 11 ustawy.

Natomiast odnosząc się do budynków/budowli, co do których Wnioskodawca nie wskazywał jakoby były przedmiotem najmu/dzierżawy, należy stwierdzić, iż z przedstawionych okoliczności sprawy nie wynika, by doszło do pierwszego zasiedlenia tych budynków/budowli w rozumieniu ww. art. 2 pkt 14 ustawy.

Zatem dostawa budynków/budowli niebędących przedmiotem najmu/dzierżawy będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy i tym samym nie będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zauważyć należy, że - jak wyżej wskazano - w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że dostawa budynków/budowli niebędących przedmiotem najmu/dzierżawy będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Powyższe wynika z faktu, iż z tytułu nabycia ww. budynków/budowli Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powiat nie ponosił wydatków na ulepszenie tych budynków/budowli, które stanowiłyby 30% wartości początkowej budynku. Nadto Zainteresowany wskazał, iż do czasu sprzedaży, nie przewiduje się poniesienia ulepszeń w rozumieniu podatku dochodowego powyżej 30% wartości początkowej.

W konsekwencji powyższego, w odniesieniu do sprzedaży budynków/budowli niebędących przedmiotem najmu/dzierżawy, spełnione zostaną przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Również dostawa gruntu przyporządkowanego do budynków/budowli niebędących przedmiotem najmu/dzierżawy, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, w związku z art. 29a ust. 8 ustawy.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że w związku z rozstrzygnięciem zawartym w orzeczeniu TSUE w sprawie C-308/16 Kozuba Premium Selection, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania obowiązujących norm prawa krajowego albo może bezpośrednio zastosować przepisy Dyrektywy z uwzględnieniem wykładni pojęcia pierwszego zasiedlenia przedstawionego w orzecznictwie sądowym, w tym w wyroku C-308/16.

Przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady (Dz.Urz.UE.L z 11.12.2006, Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE posługują się pojęciem "pierwszego zasiedlenia", jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.

W konsekwencji zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, pierwsze zasiedlenie budynku należy rozumieć szeroko jako "pierwsze zajęcie budynku, używanie". W efekcie, aby w tej sytuacji można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

Zgodnie jednak z art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności jednej z następujących transakcji:

a.

dostawa budynku lub części budynku oraz związanego z nim gruntu, przed pierwszym zasiedleniem;

b.

dostawa terenu budowlanego.

Jak stanowi art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a, do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie "gruntu związanego z budynkiem".

Nadto w wyroku z dnia 16 listopada 2017 r. w sprawie C 308/16 Kozuba Premium Selection sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie TSUE stwierdził, że "artykuł 12 ust. 1 i 2 oraz art. 135 ust. 1 lit. j dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwiają się one przepisom krajowym, takim jak będące przedmiotem postępowania głównego, które uzależniają zwolnienie z podatku od wartości dodanej w związku z dostawą budynków od spełnienia warunku, zgodnie z którym pierwsze zasiedlenie tych budynków następuje w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu. Wskazane przepisy tejże dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwiają się one, aby takie przepisy krajowe uzależniały owo zwolnienie od warunku, zgodnie z którym w wypadku "ulepszenia" istniejącego budynku poniesione wydatki nie mogą przekroczyć 30% początkowej wartości tego budynku, o ile rzeczone pojęcie "ulepszenia" jest interpretowane w taki sam sposób jak pojęcie "przebudowy" zawarte w art. 12 ust. 2 dyrektywy 2006/112, to znaczy tak, że odnośny budynek powinien być przedmiotem istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia".

TSUE wskazał, iż pojęcie "pierwszego zasiedlenia", jest zawarte w art. 12 dyrektywy VAT, ale nie jest ono w niej zdefiniowane.

Jak wynika przede wszystkim z prac przygotowawczych do szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. U. z 1977 r., L 145, s. 1), które pozostają wymierne do celów interpretacji dyrektywy VAT, w ramach zwolnień przewidzianych w jej art. 135 ust. 1 lit. j), kryterium "pierwszego zasiedlenia" budynku należy rozumieć jako odpowiadające kryterium pierwszego użytkowania budynku przez jego właściciela lub lokatora. W tychże pracach przygotowawczych stwierdzono, że kryterium to zostało uznane za określające moment, w którym kończy się proces produkcji budynku i budynek ów staje się przedmiotem konsumpcji. Z powyższej analizy historycznej nie wynika jednak, że użytkowanie budynku przez jego właściciela ma nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu.

Literalna wykładnia art. 12 i art. 135 ust. 1 lit. j dyrektywy VAT, jak również analiza kontekstu i celów założonych w tej dyrektywie świadczą zatem o tym, że wspomniana dyrektywa nie przyznaje państwom członkowskim uprawnienia do wprowadzenia warunków w odniesieniu do przewidzianych tam zwolnień czy też ograniczenia ich. Wynika stąd, że państwa członkowskie nie są w szczególności upoważnione do uzależnienia zwolnienia z VAT w zakresie dostaw budynków następujących po ich pierwszym zasiedleniu od warunku, który nie został przewidziany w dyrektywie VAT, a zgodnie z którym takie pierwsze zasiedlenie ma nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że w przypadku ww. niezgodności prawa krajowego z prawem UE, to podatnik może zastosować obowiązujące normy prawa krajowego albo bezpośrednio zastosować przepisy dyrektywy z uwzględnieniem wykładni pojęcia pierwszego zasiedlenia przedstawionego w wyroku C-308/16, zaś organy podatkowe są obowiązane respektować rozstrzygnięcie TSUE zawarte w wyroku C-308/16. Tym samym ocena planowanej dostawy pod kątem zwolnienia z VAT powinna być dokonana przy uwzględnieniu przyjętej przez podatnika definicji pierwszego zasiedlenia.

Zatem należy wskazać, że w przypadku zastosowania wykładni prounijnej w rozpatrywanej sprawie doszło do pierwszego zasiedlenia zarówno budynków/budowli będących przedmiotem najmu/dzierżawy, jak i budynków/budowli niebędących przedmiotem najmu, bowiem budynki/budowle zostały wybudowane przed kilkudziesięcioma laty, natomiast Powiat na podstawie decyzji Wojewody.... nabył nieodpłatnie z mocy prawa własność ww. nieruchomości z dniem 1 stycznia 1999 r.

Tym samym od pierwszego zasiedlenia w świetle wykładni prounijnej do planowanej sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym, w przypadku zastosowania przez Wnioskodawcę wykładni prounijnej, czynność sprzedaży ww. budynków/budowli będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Również dostawa gruntu, na którym posadowione są ww. budynki/budowle, w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy, będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Przy czym należy wskazać, że ww. dostawa będzie podlegała zwolnieniu, o ile strony nie zrezygnują ze zwolnienia i nie wybiorą opcji opodatkowania, zgodnie z art. 43 ust. 10 z związku z art. 43 ust. 11 ustawy.

Tym samym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za nieprawidłowe, ponieważ dla dostawy wszystkich budynków/budowli objętych zakresem pytania, Wnioskodawca wywiódł zwolnienia wyłącznie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w.... w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl