0113-KDIPT1-1.4012.929.2018.1.JK - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - rozbudowy działu stolarskiego zakładu aktywności zawodowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.929.2018.1.JK Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - rozbudowy działu stolarskiego zakładu aktywności zawodowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2018 r. (data wpływu 12 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

. Stowarzyszenie... w... (...... w...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług....... w...jest stowarzyszeniem posiadającym osobowość prawną - nr KRS:. i status organizacji pożytku publicznego.... w... prowadzi statutową działalność pożytku publicznego w zakresie edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych i wspierania ich rodzin.

Cele statutowe są realizowane poprzez stałe formy wsparcia - prowadzenie placówek dziennych (ośrodek rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczy, warsztat terapii zajęciowej, zakład aktywności zawodowej), realizację okresowych projektów miękkich, finansowanych ze środków krajowych oraz środków UE........ w realizuje projekty inwestycyjne, których celem jest poprawienie infrastruktury potrzebnej dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenia. Statutowa działalność Stowarzyszenia jest prowadzona głównie w formie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego i finansowana z dotacji, otrzymywanych w ramach powierzania/zlecania zadań publicznych oraz z przychodów statutowych (np. składek członkowskich, darowizn).

.... w... prowadzi również odpłatną działalność pożytku publicznego, zgodnie z art. 8. ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. rok 2018, poz. 450). Zgodnie z ww. ustawą, działalność odpłatna jest związana ze sprzedażą produktów i usług wytworzonych w ramach działalności wytwórczej i usługowej prowadzonej w Zakładzie Aktywności Zawodowej zgodnie z ustawą z dnia o 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

... w... nie prowadzi działalności gospodarczej.... w... realizuje projekt "..." ze środków EFRR w ramach RPO Województwa na lata 2014-2020. Projekt jest realizowany w ramach priorytetu: Inwestycje w infrastrukturę zdrowotną i społeczną, które przyczyniają się do rozwoju krajowego, regionalnego i lokalnego, zmniejszania nierówności w zakresie stanu zdrowia oraz przejścia z usług instytucjonalnych do usług na poziomie społeczności lokalnych.

Numer i nazwa Działania: RPWM.09.02.00 Infrastruktura socjalna, Numer i nazwa Poddziałania: Infrastruktura socjalna.

Projekt jest projektem, który nie generuje dochodu. Podatek od towarów i usług w projekcie jest kosztem kwalifikowalnym.

Realizowana inwestycja polega na rozbudowie działu stolarskiego zakładu aktywności zawodowej w..., wraz z remontem przestrzeni socjalnej, poprawą warunków higieniczno-sanitarnych, poprawą warunków do prowadzenia rehabilitacji, wymianą części urządzeń i zagospodarowaniem części terenu. Inwestycja jest realizowana pod kątem dostosowania obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Projekt wpisuje się w założenia określone w SzOOP RPO W...: "Podniesienie jakości i skuteczności usług socjalnych".... w... będzie ponosić wszystkie koszty związane z realizacją inwestycji w ramach projektu. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji wystawiane będą na... w....

Beneficjentami projektu będą osoby niepełnosprawne z niepełnosprawnością umiarkowaną i znaczną, podlegające rehabilitacji społecznej i zawodowej w placówkach prowadzonych przez... w.... Dzięki przebudowie i poprawie warunków zwiększy się dostępność obiektu dla osób niepełnosprawnych, jakość oferowanych usług i w konsekwencji wzrośnie skuteczność rehabilitacji społeczno-zawodowej na terenie objętym interwencją.

Cele szczegółowe planowane do osiągnięcia poprzez realizację projektu:

* Zwiększenie kompetencji społecznych i zawodowych u 100 osób z niepełnosprawnością umiarkowaną i znaczną objętych rehabilitacją na terenie stolarni ZAZ;

* Zwiększenie możliwości uzyskania zatrudniania przez osób z niepełnosprawnościami poprzez rehabilitację zawodową w obiekcie przystosowanym do potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych intelektualnie;

* Zwiększenie kompleksowości wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Działania są skierowane do grupy osób niepełnosprawnych w wieku aktywności zawodowej, posiadających umiarkowany lub znaczny stopień niepełnosprawności, zwłaszcza osób niepełnosprawnych intelektualnie, które w sposób szczególny są zagrożone wykluczeniem z rynku pracy. Zakłada się, że z obiektu będzie korzystać rocznie 100 osób niepełnosprawnych, które otrzymają różną formę wsparcia i rehabilitacji.

Beneficjenci projektu - osoby niepełnosprawne nie będą ponosić odpłatności za korzystanie z powstałej w ramach projektu infrastruktury. Będą otrzymywały wsparcie w ramach działalności statutowej... w.... Wobec tego w... nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 86 ust. 1 z uwagi na fakt, iż wykonane zadanie nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w... w związku z realizacją projektu pn. "...." w ramach RPO Województwa na lata 2014-2020 ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dotyczących wyżej wymienionej inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy,... w... nie ma prawa odzyskania (odliczenia) podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, ponieważ towary i usługi związane z realizacją ww. inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z przepisami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. rok 2018 poz. 2174), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zapisy art. 15 ustawy mówią o tym, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie obowiązku podatkowego).

Z powyższego wynika wykluczenie możliwości dokonania obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Projekt: "..." jest realizowany w ramach działalności statutowej..... w..., której celem, zgodnie z art. 4 statutu jest działalnie na rzecz wyrównywania szans osób z niepełnosprawnością intelektualną, tworzenia warunków, przestrzegania wobec nich praw człowieka, prowadzenia ich ku aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym, działanie na rzecz ochrony ich zdrowia oraz wspieranie ich rodzin. Cel ten jest realizowany między innymi przez rehabilitację społeczną i zawodową, w tym przygotowanie osób niepełnosprawnych do pracy w warunkach zatrudnienia chronionego i wspomaganego na otwartym rynku pracy.

Nieruchomość, na której jest realizowany projekt jest własnością... w.... Po zakończeniu inwestycji z wyremontowanego obiektu będą korzystały osoby niepełnosprawne, które będą objęte rehabilitacją społeczną i zawodową. Rehabilitacja będzie prowadzona w różnych formach zorganizowanych w ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego: między innymi będzie to zatrudnienie w dziale stolarskim Zakładu Aktywności Zawodowej na podstawie przepisów ustawy z dnia o 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, prowadzenie rehabilitacji społecznej i zawodowej finansowanej ze środków własnych stowarzyszenia oraz dotacji, otrzymywanych w ramach powierzania/zlecania zadań publicznych.

Tak więc zarówno realizacja inwestycji, jak i późniejsze działanie, polegające na prowadzeniu rehabilitacji osób niepełnosprawnych nie będą prowadzone w ramach działalności gospodarczej. Beneficjenci projektu - osoby niepełnosprawne nie będą ponosić odpłatności za korzystanie z powstałej w ramach projektu infrastruktury. Będą otrzymywać wsparcie w ramach działalności statutowej... w.... Realizowana rehabilitacja osób niepełnosprawnych nie będzie przynosiła dochodu dla Stowarzyszenia, w związku z powyższym... w... nie będzie prowadziło w tym zakresie działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym wydatki inwestycyjne poniesione w ramach realizacji projektu przez.w... nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Zatem... w... nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dotyczących realizowanej inwestycji, ponieważ nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Podatek VAT z faktur zakupu towarów i usług dotyczących inwestycji jest zatem kosztem kwalifikowalnym w projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz. 210, z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z powołanych wyżej przepisów prawa wynika, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji. Tym samym, Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu, prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl