0113-KDIPT1-1.4012.875.2019.2.MH - Brak prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 marca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.875.2019.2.MH Brak prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2019 r. (data wpływu 24 grudnia 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 lutego 2020 r. (data wpływu 17 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 lutego 2020 r. (data wpływu 17 lutego 2020 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Głównym celem projektu "..." jest zmniejszenie nierówności w zakresie stanu zdrowia oraz przejścia z usług instytucjonalnych do usług na poziomie lokalnym poprzez podniesienie jakości i skuteczności usług zdrowotnych.

Szczegółowym celem projektu jest podniesienie jakości specjalistycznych usług kardiologicznych i wzrostu liczby korzystających z usług specjalistycznej opieki zdrowotnej wysokiej jakości i zwiększenia ilości przeprowadzonych badań diagnostycznych.

Planowany do zakupu sprzęt to: ultrasonograf z wyposażeniem sondy i oprogramowaniem AFI wraz z printerem cyfrowym - 1 szt., aparat EKG - 1 szt., holter EKG - 1 szt., Holter ciśnienia - 1 szt., próba wysiłkowa - 1 szt., który pozwoli na ułatwienie dostępu do specjalistycznych, kompleksowych usług medycznych w regionie..., (wywiad, badanie diagnostyka, porada, profilaktyka, konsultacje z innymi specjalistami).

Przedmiotowy projekt pn. ".." realizowany jest w wojew......., powiat....., miasto........ Wnioskodawcą jest........

Projekt zakłada wyposażenie gabinetu kardiologicznego w sprzęt stosujący najnowsze dostępne na rynku osiągnięcia technologiczne w celu umożliwienia najwyższej jakości badan. Projekt wprowadza rozwiązania przyczyniające się do zmniejszenia dysproporcji terytorialnych w dostępie do specjalistycznych świadczeń opieki zdrowotnej. Projekt wspiera poprawę jakości i dostępności do specjalistycznych usług z zakresu kardiologii wraz z zastosowaniem TIK - oprogramowania. Dzięki inwestycji powstanie nowoczesny, w pełni wyposażony gabinet kardiologiczny, co poprawi dostęp do usług medycznych dla mieszkańców i okolicznych miejscowości.

Projekt jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach osi priorytetowej 9 - Dostęp do wysokiej jakości usług publicznych, działanie - 9.1.- infrastruktura ochrony zdrowia, poddziałanie 9.1.1 - Rozwój specjalistycznych usług medycznych. Projekt ma być zrealizowany w roku 2019.

Wartość projektu 307 997,00.

Dofinansowanie - 254 700,00 (84,9%).

Wkład własny - 45 300,00 (15,1%).

Faktury za wyposażenie są wystawione na Wnioskodawczynię. Wnioskodawczyni nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Usługi medyczne będą świadczone w ramach zawartego kontraktu świadczeń w zakresie kardiologii na terenie powiatu....

W ramach realizacji projektu powstaną wskaźniki:

* liczba wspartych podmiotów leczniczych - 1 szt.,

* liczba zakupionego nowoczesnego sprzętu i aparatury medycznej - 5 szt.,

* ludność objęta ulepszonymi usługami zdrowotnymi - 1320 osoby,

* nakłady inwestycyjne na zakup aparatury medycznej 307.997,00 zł,

* liczba udzielonych świadczeń medycznych na infrastrukturze powstałej - 1320 szt.

Wnioskodawczyni nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, przystąpiła do realizacji projektu, a efekty tej inwestycji będą wykorzystane na świadczenia specjalistyczne usług medycznych w dziedzinie kardiologii niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Usługi będą świadczone w ramach kontraktu z NFOZ.

Odliczenie podatku VAT przysługuje jedynie po wypełnieniu określonych przez ustawodawcę zasad Wnioskodawczyni niebędąca czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, które wykorzystuje zakupione towary czy też usługi na cele, czy też czynności nieopodatkowane, nie spełnia żadnego z koniecznych kryteriów, dlatego nie może obniżyć podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Z przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

* odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,

* towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W projekcie występują jedynie wydatki z VAT kwalifikowanym w rozumieniu Rozporządzenia Komisji (WE) 448/2004, ponieważ Beneficjent nie jest płatnikiem podatku VAT i nie jest w stanie podatku od towarów i usług odliczyć. Wkład własny wnioskodawca pokryje ze środków własnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Wnioskodawczyni ma możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub częściowo, przy zakupie wyposażenia medycznego w trakcie realizacji projektu lub po jego zakończeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), Wnioskodawczyni nie ma możliwość odzyskania podatku VAT ani w trakcie realizacji projektu ani po jego zakończeniu, ponieważ nie jest płatnikiem podatku VAT.

Usługom świadczonym w zakresie opieki medycznej, które mają na celu profilaktykę, ratowanie, przywracanie i poprawę zdrowia przysługuje zwolnienie przedmiotowe z VAT. Zwolnienie przedmiotowe z VAT przy świadczeniu usług medycznych

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z podatku VAT zwolnione są usługi w zakresie opieki medycznej przez: -lekarza i lekarza dentysty, -pielęgniarki i położnej, -psychologa, -osoby wykonujące zawód medyczny.

Wnioskodawczyni nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Efekty inwestycji w ramach projektu będą wykorzystane na świadczenie specjalistycznych usług medycznych w dziedzinie kardiologii niepodlegających opodatkowaniu w ramach kontraktu zawartego z NFOZ. Odliczenie podatku VAT przysługuje jedynie po wypełnieniu zasad określonych przez ustawodawcę nie spełnia żadnego z koniecznych kryteriów, dlatego nie może obniżyć podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Z przepisów jasno wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuj wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

* odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,

* towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W projekcie występują jedynie wydatki z VAT kwalifikowanym w rozumieniu Rozporządzenia Komisji (WE) 448/2004, ponieważ wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT i nie jest w stanie podatku od towarów i usług odliczyć.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - efekty tej inwestycji będą wykorzystane na świadczenia specjalistyczne usług medycznych w dziedzinie kardiologii niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714. z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ efekty realizacji projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl