0113-KDIPT1-1.4012.874.2019.2.MSU - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, w związku z wydatkami z grupy I związanymi z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 marca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.874.2019.2.MSU Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, w związku z wydatkami z grupy I związanymi z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2019 r. (data wpływu 24 grudnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 lutego 2020 r. (data wpływu 18 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, w związku z wydatkami z grupy I związanymi z realizacją projektu pn.: "..." - jest prawidłowe,

* prawa do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego, w związku z wydatkami z grupy II związanymi z realizacją projektu pn.: "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, w związku z wydatkami z grupy I związanymi z realizacją projektu pn.: "...",

* prawa do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego, w związku z wydatkami z grupy II związanymi z realizacją projektu pn.: "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 lutego 2020 r. (data wpływu 18 lutego 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Politechnika..., zwana dalej "Uczelnią" realizuje projekt... pt. "...". Projekt jest realizowany w ramach konsorcjum, w którym Uczelnia pełni rolę lidera.

Podstawowym celem projektu jest wdrożenie rozwiązań niwelujących bariery dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, m.in. poprzez:

* wprowadzenie modyfikacji procedur kształcenia na poziomie wyższym;

* dostosowanie infrastruktury Uczelni do potrzeb osób niepełnosprawnych (usprawnienia komunikacyjne i architektoniczne);

* dostosowanie administrowanych stron internetowych i narzędzi informatycznych do potrzeb studentów z niepełnosprawnościami (usprawnienia cyfrowe);

* podniesienie kompetencji kadry Uczelni w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych poprzez kursy i szkolenia.

W ramach usprawnień dla potrzeb osób niepełnosprawnych zaplanowano m.in.:

* budowę WC;

* zwiększenie stanowisk dla osób niepełnosprawnych w bibliotece;

* zapewnienie miejsc postojowych;

* modernizacja ciągów komunikacyjnych (chodników, likwidacja stopni i schodów, zapewnienie podjazdów do wejść do obiektów);

* automatyzacja drzwi wejściowych do budynków Uczelni;

* modernizacja/wymiana mebli w bibliotece, sekretariatach, dziekanatach;

* dostosowanie funkcjonalności budynków (montaż i modernizacja wind, przeróbki oświetlenia);

* poprawa oznakowania pomieszczeń i budynków;

* doposażenie pomieszczeń w niezbędny sprzęt;

* zakup oprogramowania;

* doposażenie Uczelnianej Wypożyczalni Sprzętu;

* utworzenie Biura ds. Osób Niepełnosprawnych oraz Punktu Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami;

* powołanie Komitetu ds. Dostępności Uczelni;

* budowa... mówiącego po polsku;

* dostosowanie struktur oraz procedur Uczelni pod względem dostępności dla osób niepełnosprawnych.

Projekt skierowany jest głównie do studentów i przyszłych studentów Uczelni, aczkolwiek w odniesieniu do niektórych zakupów towarów i usług pośrednim wsparciem zostanie również objęta cała społeczność akademicka: pracownicy naukowo - dydaktyczni, administracyjni oraz interesanci Uczelni (ogół społeczeństwa).

W uzupełnieniu wniosku, na następujące pytania Organu:

1. Czy Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?

2. Czy przedmiotowy projekt realizowany jest w ramach zadań statutowych wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668, z późn. zm.)?

3. Czy przedmiotowy projekt realizowany jest ze środków poakcesyjnych? Jeśli tak, to należy wskazać pełną nazwę programu oraz lata jego realizacji.

4. Na kogo są wystawiane faktury w ramach realizowanego projektu, objęte zakresem postawionego we wniosku pytania?

5. Jakie towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu obejmuje grupa I, a jakie grupa II?

6. Czy faktury dokumentują odrębnie nabycie towarów i usług, przypisanych do grupy I i grupy II?

7. Czy Wnioskodawca ma możliwość bezpośredniego przyporządkowania towarów i usług nabywanych do grupy I i oddzielnie do grupy II?

8. Do jakich czynności Wnioskodawca wykorzystuje efekty przedmiotowego projektu, tj.: do czynności:

a.

opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolnionych od tego podatku,

c.

niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

9. Czy efekty przedmiotowego projektu są przez Wnioskodawcę wykorzystywane do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

10. W sytuacji, gdy efekty przedmiotowego projektu są wykorzystywane przez Wnioskodawcę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jaki do celów innych niż działalność gospodarcza, należy wskazać czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy?

11. Czy efekty przedmiotowego projektu w ramach działalności gospodarczej są przez Wnioskodawcę wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT?

12. W sytuacji, gdy efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu są wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych, należy wskazać czy istnieje możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?

13. Czy prewspółczynnik, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy Wnioskodawca wylicza na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podmiotów (Dz. U. poz. 2193)?

Odpowiedzi na pytania Organu nr 9-13 należy udzielić odrębnie do towarów i usług przypisanych do grupy I i grupy II.

Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi:

Ad. 1

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ad. 2

Przedmiotowy projekt realizowany jest w ramach zadań statutowych wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 6, podstawowymi zadaniami uczelni są m.in. stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:

a.

procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,

b.

kształceniu,

c.

prowadzeniu działalności naukowej.

Ad. 3

Przedmiotowy projekt jest realizowany ze środków poakcesyjnych. Nazwa programu: Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś priorytetowa: III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie: 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Okres realizacji projektu: 15 stycznia 2020 r. - 15 września 2023 r.

Ad. 4

Faktury w ramach realizowanego projektu wystawiane są na Politechnikę... jako lidera.

Ad. 5

a. I grupa obejmuje następujące towary i usługi przeznaczone do użytku niepełnosprawnym studentom stacjonarnym i niestacjonarnym uczelni:

* meble oraz elementy do modernizacji mebli w dziekanatach,

* pętla indukcyjna, rzutniki, telewizory do sal wykładowych.

b. II grupa obejmuje towary i usługi przeznaczone do użytku niepełnosprawnym studentom, pracownikom oraz osobom i podmiotom współpracującym z uczelnią:

* oprogramowanie,

* sprzęt komputerowy,

* dostęp do baz danych,

* kursy e-learningowe,

* biurka,

* budowa... mówiącego po polsku,

* zakup towarów i usług związanych z dostosowaniem budynków i otoczenia uczelni do potrzeb osób niepełnosprawnych (budowa WC, oznakowanie miejsc postojowych, poprawa oznakowania pomieszczeń i budynków, modernizacja ciągów komunikacyjnych, automatyzacja drzwi wejściowych, montaż i modernizacja wind, modernizacja oświetlenia w budynkach, zwiększenie ilości stanowisk bibliotecznych przystosowanych dla osób niepełnosprawnych).

Ad. 6

Faktury dokumentują odrębnie nabycie towarów i usług, przypisanych do grupy I i grupy II.

Ad. 7

Uczelnia ma możliwość bezpośredniego przyporządkowania towarów i usług nabywanych do grupy I i oddzielnie do grupy II.

Ad. 8

Efekty przedmiotowego projektu uczelnia wykorzystuje do czynności:

a.

opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - najmy, dzierżawa, usługi reklamowe, realizacja odpłatnych prac umownych,

b.

zwolnionych od podatku VAT - odpłatne usługi kształcenia studentom uczelni,

c.

niepodlegających opodatkowaniu ww. podatkiem - nieodpłatna działalność statutowa: nieodpłatne kształcenie studentów i doktorantów, prowadzenie działalności naukowej, świadczenie nieodpłatnych usług badawczych, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych, kształcenie i promowanie kadr uczelni.

Ad. 9

Grupa I i II - efekty projektu są wykorzystywane przez uczelnię do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174).

Ad. 10

Grupa I i II - w sytuacji przedstawionej w pkt 9 nie istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez uczelnię działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Ad. 11

Grupa I - efekty przedmiotowego projektu w ramach działalności gospodarczej są przez uczelnię wykorzystywane tylko do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Grupa II - efekty przedmiotowego projektu w ramach działalności gospodarczej są przez uczelnię wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od tego podatku.

Ad. 12

Grupa I - nie dotyczy.

Grupa II - w sytuacji przedstawionej w pkt 11 nie istnieje możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności.

Ad. 13

Grupa I i II - prewspółczynnik, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy uczelnia wylicza na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej niektórych podmiotów (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

Czy w związku z realizowanym projektem Uczelnia posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od nabywanych towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. I grupę nabywanych towarów i usług służących realizacji projektu stanowią zakupy wykorzystywane do działalności zwolnionej od podatku i/lub niepodlegającej opodatkowaniu. W stosunku do ww. towarów i usług Uczelni nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

2. II grupę stanowią zakupy służące zarówno:

* czynnościom zwolnionym od podatku (odpłatne usługi kształcenia studentom);

* czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu (nieodpłatna działalność statutowa);

* czynnościom opodatkowanym (działalność opodatkowana, w którą zaangażowani są pracownicy Uczelni: m.in. najmy, dzierżawa, usługi reklamowe, realizacja odpłatnych prac umownych).

W związku z faktem, iż nabywane towary i usługi z tej grupy będą wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem celów osobistych) i nie jest możliwe przypisanie ich w całości bądź części do działalności gospodarczej, Uczelnia ma prawo obliczyć kwotę podatku naliczonego zgodnie ze "sposobem określenia proporcji" zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2a ustawy o VAT.

Przy wyborze sposobu określenia proporcji Uczelnia wykorzystuje dane wymienione w art. 86 ust. 2c pkt 3 ustawy o VAT, czyli "roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza".

Dodatkowo, zakupy z tej grupy będą służyły zarówno czynnościom zwolnionym od podatku oraz opodatkowanym podatkiem i nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego, który będzie służył czynnościom opodatkowanym. W związku z powyższym, Uczelnia ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wg. proporcji określonej zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.

Tak więc, nabywając towary i usługi z II grupy, Uczelnia posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego dwuetapowo: najpierw stosując ustalony "sposób określenia proporcji" zgodnie z art. 86 ust. 2c pkt 3 ustawy o VAT, a następnie według proporcji zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.

Reasumując, w związku z realizowanym projektem Uczelnia, w przypadku zakupów z grupy I nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego, natomiast odnośnie nabywanych towarów i usług z grupy II, posiada częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego, stosując ww. dwuetapowy sposób.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

* prawidłowe - w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, w związku z wydatkami z grupy I związanymi z realizacją projektu pn.: "...",

* nieprawidłowe - w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego, w związku z wydatkami z grupy II związanymi z realizacją projektu pn.: "...".

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Natomiast podatnikowi nie przysługuje takie prawo przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu albo zwolnioną od podatku.

Natomiast na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1.

zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2.

obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z ust. 2c analizowanego artykułu, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1.

średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2.

średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3.

roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4.

średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy (art. 86 ust. 2d ustawy).

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio (art. 86 ust. 2g ustawy).

W przypadku, gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji - art. 86 ust. 2h ustawy.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Odnośnie sposobu określenia proporcji należy wskazać, że na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podmiotów (Dz. U. poz. 2193), zwane dalej rozporządzeniem. W § 6 powyższego rozporządzenia wskazano sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez uczelnie publiczne działalności i dokonywanych przez nie nabyć (tzw. sposób określenia proporcji), jak również wskazano dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

Zgodnie z § 6 ww. rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym do dnia 21 lutego 2020 r., w przypadku uczelni publicznej, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:

X = (A x 100)/A + F

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej uczelni publicznej,

F - sumę wykorzystanych przez uczelnię publiczną środków obejmującą:

1.

dotacje oraz inne środki o podobnym charakterze przeznaczone w danym roku przez tę uczelnię na realizację zadań wskazanych w art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572 z późn. zm.), z wyłączeniem dotacji przeznaczonych na:

a.

zadania związane z bezzwrotną pomocą materialną dla studentów w zakresie określonym w art. 173 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz dla doktorantów w zakresie określonym w art. 199 ust. 1 tej ustawy, jak również na realizowane w ramach tej dotacji zadania, o których mowa w art. 94 ust. 2 tej ustawy,

b.

specjalne stypendia naukowe dla doktorantów oraz specjalne stypendia naukowe dla studentów, inne niż określone w lit. a,

2. środki na finansowanie nauki do wysokości poniesionych kosztów przez uczelnię w danym roku w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1620 oraz z 2015 r. poz. 249 i 1268) oraz inne dotacje lub środki o podobnym charakterze - przeznaczone na realizację przez tę uczelnię w danym roku badań naukowych, prac rozwojowych oraz innych zleconych zadań, których realizacja nie mieści się w działalności gospodarczej, z wyłączeniem dotacji przeznaczonych na stypendia dla uczestników studiów doktoranckich uczestniczących w realizacji badań naukowych lub prac rozwojowych - wynikające ze sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego uczelni.

Zgodnie z § 8 ww. rozporządzenia w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w § 3-7, mogą być przyjęte dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy.

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. "Towarzyszą" one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2a ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do ust. 2 tego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy mieć na uwadze, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to - na mocy art. 90 ust. 2 ustawy - podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabywanymi towarami i usługami związanymi z realizacją przedmiotowego projektu.

W rozpatrywanej sprawie, w związku z wykorzystywaniem nabywanych w ramach realizacji projektu towarów i usług do celów działalności gospodarczej (opodatkowanej i zwolnionej), oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w takim zakresie, w jakim towary i usługi będą służyły do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z opisu sprawy wynika, iż w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nabywa towary i usługi, które dzieli na grupę I i grupę II. Faktury dokumentują odrębnie nabycie towarów i usług, przypisanych do grupy I i grupy II. Uczelnia ma możliwość bezpośredniego przyporządkowania towarów i usług nabywanych do grupy I i oddzielnie do grupy II. Nadto, jak wskazał Wnioskodawca - I grupę nabywanych towarów i usług służących realizacji projektu stanowią zakupy wykorzystywane do działalności zwolnionej od podatku i/lub niepodlegającej opodatkowaniu. W odniesieniu do grupy I, efekty przedmiotowego projektu w ramach działalności gospodarczej są przez uczelnię wykorzystywane tylko do czynności zwolnionych od podatku VAT.

Tym samym, w odniesieniu do wydatków dotyczących grupy I w ramach realizowanego projektu Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ efekty projektu w tej części nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, w związku z wydatkami z grupy I, należało uznać za prawidłowe.

Natomiast efekty powstałe w ramach realizacji projektu dotyczące nabywanych towarów i usług do grupy II, jak wskazał Wnioskodawca - są wykorzystywane do działalności gospodarczej (czynności opodatkowane i zwolnione z VAT) oraz do działalności innej niż gospodarcza (czynności niepodlegające podatkowi VAT). Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca nie ma możliwości przyporządkowania wydatków dotyczących grupy II w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w zakresie wydatków dotyczących grupy II nie ma obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT. Do wyliczenia prewspółczynnika - w odniesieniu do nabywanych towarów i usług przypisanych do grupy II - Wnioskodawca stosuje § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej niektórych podmiotów.

Zatem z uwagi na okoliczność, że przypisanie wydatków dotyczących grupy II w ramach przedmiotowego projektu w całości do działalności gospodarczej Wnioskodawcy nie jest możliwe, jak również nie jest możliwe przyporządkowanie kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi, to Wnioskodawca w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w związku z realizacją projektu w odniesieniu do wydatków z grupy II, w pierwszej kolejności jest zobowiązany do obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy. Ponadto Wnioskodawca jako uczelnia publiczna określi proporcję, o której mowa w ww. przepisie art. 86 ust. 2a ustawy, na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.

W dalszym etapie - w związku z faktem, że nabywane towary i usługi z grupy II w związku z realizacją projektu, związane z działalnością gospodarczą są wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych, jak i do czynności zwolnionych od podatku - Wnioskodawca winien dokonać kolejnego podziału podatku naliczonego w oparciu o zasady wskazane w art. 90 ust. 2, 3 i następne ustawy.

Zatem należy stwierdzić, że skoro wydatki z grupy II związane z realizacją projektu są związane z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi od podatku oraz niepodlegającymi opodatkowaniu, Wnioskodawcy przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z ich realizacją, w wysokości ustalonej w pierwszej kolejności w oparciu o sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i nast. ustawy oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., a następnie na podstawie proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy. Prawo to przysługuje, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy.

Podsumowując, w odniesieniu do zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczenia w zakresie wydatków z grupy I, natomiast w zakresie wydatków z grupy II Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług związanych z realizowanym projektem przy zastosowaniu wskaźnika proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2 h ustawy określonego w § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. oraz art. 90 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego, w związku z wydatkami z grupy II uznano za nieprawidłowe, bowiem Wnioskodawca we własnym stanowisku nie uwzględnił zastosowania § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. W związku z powyższym tut. Organ nie rozstrzygał kwestii stawki podatku VAT dla towarów wymienionych w opisie sprawy.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo należy wskazać, że na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 lutego 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. , poz. 289) w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. poz. 2193) § 6 otrzymał następujące brzmienie:

W przypadku uczelni publicznej, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:

Ř5 ÜK =Ř5 Ü4 ×100/Ř5 Ü4 +Ř5 Ü9

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X -proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A -roczny obrót z działalności gospodarczej uczelni publicznej,

F -sumę wykorzystanych przez uczelnię publiczną środków obejmującą subwencje, dotacje i inne środki o podobnym charakterze przeznaczone wdanym roku przez tę uczelnię na zadania, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. -Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85), których realizacja nie mieści się w działalności gospodarczej, wynikające ze sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego tej uczelni, z wyłączeniem środków finansowych przeznaczonych na stypendia dla studentów lub doktorantów.

Ponadto zgodnie z § 2 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 lutego 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, w przypadku gdy uczelnia publiczna otrzymała środki finansowe na podstawie przepisów o szkolnictwie wyższym lub przepisów o finansowaniu nauki, obowiązujących przed dniem 1 października 2018 r. i rozlicza te środki po dniu 31 grudnia 2018 r., jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:

X=A×100/A+F

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X -proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A -roczny obrót z działalności gospodarczej uczelni publicznej,

F -sumę wykorzystanych przez uczelnię publiczną środków obejmującą:

1.

dotacje i inne środki o podobnym charakterze przeznaczone wdanym roku przez tę uczelnię na zadania, o których mowa w art. 94 ust. 1ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2183, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 października 2018 r., których realizacja nie mieści się w działalności gospodarczej, z wyłączeniem środków finansowych przeznaczonych na stypendia dla studentów lub doktorantów, przyznanych lub rozliczanych na zasadach określonych w tej ustawie w związku z przepisami ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669 oraz z 2019 r. poz. 39 i 534),

2.

środki na finansowanie nauki w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2018 r. poz. 87), w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 października 2018 r., do wysokości poniesionych kosztów przez uczelnię w danym roku, przyznane lub rozliczane na zasadach określonych w tej ustawie w związku z przepisami ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz inne dotacje lub środki o podobnym charakterze przyznane przed dniem 1 października 2018 r. i rozliczane po dniu 31 grudnia 2018 r. - przeznaczone przez tę uczelnię w danym roku na realizację badań naukowych, prac rozwojowych lub innych zleconych zadań, których realizacja nie mieści się w działalności gospodarczej, z wyłączeniem środków finansowych przeznaczonych na stypendia dla doktorantów,

3. subwencje, dotacje i inne środki o podobnym charakterze przeznaczone wdanym roku przez tę uczelnię na zadania, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85), których realizacja nie mieści się w działalności gospodarczej, z wyłączeniem środków finansowych przeznaczonych na stypendia dla studentów lub doktorantów - wynikające ze sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego uczelni

Z kolei zgodnie z § 3 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w roku 2020, uczelnia publiczna albo instytut badawczy przyjmuje dane za rok 2018, do sposobu określenia proporcji stosuje się odpowiednio § 6 albo § 7 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym.

Zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia, przepisy § 6 i § 7 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, oraz § 2 i § 3 stosuje się począwszy od rozliczenia podatku od towarów i usług za styczeń 2020 r.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r., 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl