0113-KDIPT1-1.4012.851.2017.3.RG - 0% stawka VAT dla dostawy sprzętu komputerowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 lutego 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.851.2017.3.RG 0% stawka VAT dla dostawy sprzętu komputerowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2017 r. (data wpływu 29 listopada 2017 r.), uzupełnionym pismami w dniu 25 stycznia 2018 r. i 15 lutego 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawienia faktury korygującej dokumentującej dostawę sprzętu komputerowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawienia faktury korygującej dokumentującej dostawę sprzętu komputerowego.

Wniosek został uzupełniony pismem w dniu 25 stycznia 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania i przedstawienie własnego stanowiska oraz w dniu 15 lutego 2018 r. o brakujący podpis i datę w uzupełnieniu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Dnia 24 lipca 2017 r. Wnioskodawca podpisał z Gminą... umowę na sprzedaż, dostawę, zainstalowanie i uruchomienie sprzętu stanowiącego wyposażenie pracowni dydaktycznych w ramach projektu pn. "....".

Gmina... jest organem prowadzącym dla Szkoły Podstawowej w..., a Szkoła Podstawowa w... jest placówką oświatową w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku i usług.

Przedmiotem zamówienia była m.in. dostawa sprzętu komputerowego - dwóch komputerów, monitorów, klawiatury i myszki stanowiący towar, o którym mowa w załączniku nr 8 do ustawy o podatku towaru i usług - art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy - pozycja nr 1, o PKWiU sklasyfikowanym pod numerem 26 - "Komputery, wyroby elektroniczne i optyczne".

Sformułowania w umowie są następujące: "Cena całkowita przedmiotu umowy zawiera wartość towaru wraz z podatkiem VAT, koszty transportu do Szkoły Podstawowej, koszty instalacji oraz inne koszty Wykonawcy. Łączna wartość umowy wraz z podatkiem VAT wynosi..............zł."

W umowie tej Zamawiający nie informował, że będzie korzystać z zapisów art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług oraz że w związku z powyższym zobowiązuje firmę... do wystawienia faktury ze stawką 0% na dostawę m.in. sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych. Z powodu braku dokumentów wymaganych do zastosowania stawki VAT 0%, w dniu 9 sierpnia 2017 r. została wystawiona faktura na ww. sprzęt ze stawką 23%.

W dniu 10 października 2017 r. Wnioskodawca otrzymał z Gminy... pismo z prośbą o dokonanie korekty faktury wystawionej w dniu 9 sierpnia 2017 r. Pismo zawiera informację, że Szkoła Podstawowa w... jest placówką oświatową prowadzoną przez Gminę..., a dostarczony sprzęt jest wykorzystywany do działalności dydaktycznej realizowanej przez tą placówkę. Jednocześnie Gmina... zobowiązuje się do dostarczenia dokumentów niezbędnych dla spełnienia warunków umożliwiających zastosowanie stawki VAT 0%, tj.: zaświadczenie organu prowadzącego.

Zamówienie w postaci umowy stanowiącej dokument, na podstawie którego została zrealizowana dostawa i dokument potwierdzający wybór oferty Wnioskodawcy są w posiadaniu Wnioskodawcy. Kopie tych dokumentów zostaną dostarczone do Urzędu Skarbowego w....

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Czy w związku z tym firma Wnioskodawcy może wystawić korektę do faktury z dnia 9 sierpnia 2017 r. i zastosować stawkę 0% VAT dla edukacji na towar zgodny z zamówieniem po otrzymaniu zaświadczenia organu prowadzącego - Gminy... - i czy posiadając zamówienie, ale w postaci umowy wraz z dokumentem potwierdzającym wybór oferty Wnioskodawcy, może taką korektę wykonać?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), po otrzymaniu uzupełniających dokumentów: zaświadczenie organu prowadzącego i przekazaniu go do Urzędu Skarbowego wraz z zamówieniem w postaci umowy i dokumentem potwierdzającym wybór oferty Wnioskodawcy,... może wystawić korektę do faktury polegającej na wyzerowaniu stawki VAT na komputer i monitor zgodnie z ustawą o podatku od towaru i usług - art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy - pozycja nr 1, ponieważ zgodnie z ustawą, zostaną spełnione warunki określone w tej ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a powołanej ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stawka podatku - zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych - przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 86 ust. 13 powołanego artykułu, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, tj.:

1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,

2. Drukarki,

3. Skanery,

4. Urządzenia komputerowe do pism Braille'a (dla osób niewidomych i niedowidzących),

5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

1.

posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;

2.

posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit.b.

Ponadto, zgodnie z ust. 15 tegoż artykułu, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Biorąc pod uwagę wskazane powyżej regulacje ustawy należy stwierdzić, że podstawą do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku od towarów i usług przy dostawach sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych, będzie m.in. spełnienie warunku wymienionego w art. 83 ust. 14 pkt 1, tj. potwierdzenie organu nadzorującego, że sprzęt komputerowy wymieniony w zamówieniu jest związany z realizowaną przez nabywcę działalnością dydaktyczną lub edukacyjną, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Z wniosku wynika, że w dnia 24 lipca 2017 r. Wnioskodawca podpisał z Gminą... umowę na sprzedaż, dostawę, zainstalowanie i uruchomienie sprzętu stanowiącego wyposażenie pracowni dydaktycznych w ramach projektu pn. "...". Gmina... jest organem prowadzącym dla Szkoły Podstawowej w..., a Szkoła Podstawowa w... jest placówką oświatową w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku i usług. Przedmiotem zamówienia była, m.in. dostawa sprzętu komputerowego - dwóch komputerów, monitorów, klawiatury i myszki stanowiący towar, o którym mowa w załączniku nr 8 do ustawy o podatku towaru i usług - art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy - pozycja nr 1, o PKWiU sklasyfikowanym pod numerem 26 - "Komputery, wyroby elektroniczne i optyczne". W dniu 10 października 2017 r. Wnioskodawca otrzymał z Gminy... pismo z prośbą o dokonanie korekty faktury wystawionej w dniu 9 sierpnia 2017 r. Pismo zawiera informację, że Szkoła Podstawowa w... jest placówką oświatową prowadzoną przez Gminę..., a dostarczony sprzęt jest wykorzystywany do działalności dydaktycznej realizowanej przez tą placówkę. Jednocześnie Gmina... zobowiązuje się do dostarczenia dokumentów niezbędnych dla spełnienia warunków umożliwiających zastosowanie stawki VAT 0%, tj. - zaświadczenie organu prowadzącego. Kopie dokumentów: zamówienie w postaci umowy stanowiącej dokument, na podstawie którego została zrealizowana dostawa i dokument potwierdzający wybór oferty Wnioskodawcy, zostaną dostarczone do Urzędu Skarbowego.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Na podstawie art. 29a ust. 10 ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

1.

kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2.

wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;

3.

zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4.

wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Jak wynika z art. 29a ust. 13 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29a ust. 14 ustawy).

Na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.

sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.

sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

3.

wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4.

otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Na mocy art. 106j ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury:

1.

udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,

2.

udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,

3.

dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4.

dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5.

podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Należy wskazać, że faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest bowiem doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy, należy stwierdzić, że jeśli Wnioskodawca, w związku z dokonaną dostawą, wystawił faktury VAT, a następnie zmieniła się stawka podatku (na skutek spełnienia warunków określonych w art. 86 ust. 14 ustawy) obowiązany jest wystawić fakturę korygującą.

W odniesieniu do całokształtu okoliczności sprawy należy wskazać, że w przypadku zmiany stawki podatku VAT na dokonaną przez Wnioskodawcę dostawę towaru (sprzętu specjalistycznego, komputerowego oraz oprogramowania), ma on prawo wystawić fakturę korygującą do faktury z dnia 31 października 2014 z zastosowaniem stawki 0%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl