0113-KDIPT1-1.4012.84.2020.2.AK - Zwolnienie z VAT dostawy terenu niezabudowanego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.84.2020.2.AK Zwolnienie z VAT dostawy terenu niezabudowanego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2020 r. (data wpływu 5 lutego 2020 r.), uzupełniony pismem z dnia 24 marca 2020 r. (data wpływu 31 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 23% stawki podatku VAT dla sprzedaży działki nr., oraz udziału w prawie własności działki nr - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 23% stawki podatku VAT dla sprzedaży działki nr...,... oraz udziału w prawie własności działki nr....

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 marca 2020 r. (data wpływu 31 marca 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz dodatkową opłatę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) w dniu 21 października 2019 r. zawarła w formie aktu notarialnego umowę sprzedaży nieruchomości ze spółką....Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej Kupujący). Przedmiotem sprzedaży była własność zabudowanych działek gruntu nr... i... wraz z udziałem w prawie własności działki nr... (droga). Cena sprzedaży wyniosła 213.187 zł netto, do której Spółka doliczyła VAT według stawki 23%.

Na sprzedanych działkach nr. oraz nr. znajdowały się w chwili sprzedaży następujące budynki

* na działkach nr. i nr. budynek niemieszkalny o powierzchni 197 m2,

* na działce nr. budynek gospodarstw rolnych o powierzchni 34 m2,

* na działce nr. dwa budynki niemieszkalne o powierzchni 7 i 11 m2.

Zgodnie z aktem notarialnym z dnia 21 października 2019 r. wydanie przedmiotu transakcji nastąpiło do dnia 31 października 2019 r.

Kupujący w dniu 24 września 2019 r. wygrał przetarg ustny na sprzedaż zbywanych nieruchomości gruntowych. Przed przystąpieniem do licytacji zgodnie z ogłoszeniem Kupujący przedłożył wymagane dokumenty i złożył pisemne oświadczenie, że akceptuje warunki przetargu, zapoznał się z sytuacją prawną i stanem faktycznym przedmiotu przetargu i przyjmuje go bez zastrzeżeń, potwierdzone własnoręcznym podpisem. Kupujący w szczególności został poinformowany, iż obiekty budowlane znajdujące się na działkach... oraz nr... przeznaczone są do rozbiórki. Kupujący został także poinformowany o ustaleniu ceny sprzedaży łącznie z 23% podatkiem VAT.

Działki... oraz... powstały na skutek podziału działki.... W stosunku do działki nr... została wydana decyzja Starosty nr... z dnia 19 lutego 2018 r. nr... zatwierdzająca projekt budowlany z udzieleniem pozwolenia na rozbiórkę obiektów budowlanych znajdujących się na terenie działki....

W stosunku do budynków i budowli zlokalizowanych po podziale działki... na powyższych działkach Spółka podjęła następujące czynności zmierzające do rozbiórki:

a.

usunięto wyposażenia biur,

b.

odcięto dopływy wody,

c.

odcięto zasilanie CO.

Spółka wymontowała:

1.

linię produkcyjną nasienia buhajów,

2.

poskrom dla buhajów,

3.

2 fantomy do pobierania nasienia,

4.

frezer,

5.

maszynę do napełniania słomek,

6.

cieplarka dwustronna,

7.

lada chłodnicza,

8.

suszarka,

9.

urządzenie do filtrowania wody,

10.

urządzenie do pomiaru koncentracji,

11.

kontener do mrożenia nasienia.

Demontaż linii technologicznej wiązał się z pracami destrukcyjnymi, gdyż część urządzeń - cieplarka dwustronna, wanna do pochew itp. były na stałe osadzone (wmurowane) w posadzkę lub w ścianę (dostęp z dwóch pomieszczeń) obiektów.

Budynki zlokalizowane na działkach w tym... i... zostały zabezpieczone taśmą z uwagi na fakt, iż wykonane prace dotyczyły wnętrza budynków. Ponadto rozmieszone zostały tablice informacyjne o prowadzonych robotach rozbiórkowych (zakaz wstępu).

Powyższe prace zostały potwierdzone wpisami do dzienników budowy datowanymi na 21 oraz 22 października 2019 r. Należy także wskazać, iż zbyte działki stanowiły element większego kompleksu, na którym w dalszym ciągu dokonywane są prace rozbiórkowe.

Dla zbywanych działek obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (dalej: MPZP) - uchwała Rady Miasta nr... z 26 lutego 2018 r. ogłoszony w Dz. U. Województwa z dnia 27 marca 2018 r. nr 57 poz. 1373. W.... działki zostały oznaczone jako tereny 1MN/U o przeznaczeniu: zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna lub usługowa.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż podział działki... został zatwierdzony decyzją z 15 maja 2018 r. nr... W konsekwencji, decyzja Starosty nr. z dnia 19.02.2018 nr... zatwierdzająca projekt budowlany z udzieleniem pozwolenia na rozbiórkę obiektów budowlanych była wydana przed podziałem działki....

Wydanie przedmiotu transakcji działek... i... oraz udziału w działce nr... nastąpiło zgodnie z aktem notarialnym z dnia 21 października 2019 r., tj. w dniu 30 października 2019 r., co zostało potwierdzone protokołem zdawczo - odbiorczym.

Wszystkie prace rozbiórkowe związane z usunięciem wyposażenia biur, odcięcia dopływów wody, odcięcie zasilania CO, wymontowanie: linii produkcyjnej nasienia buhajów, poskromu dla buhajów, itp. zostały dokonane przed datą sprzedaży działek.

Na pytanie tut. Organu nr 4 "Czy droga znajdująca się na działce nr... jest budowlą w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane?" Wnioskodawca wskazał - Na działce nr... nie ma drogi w sensie fizycznym, została ona wyznaczona jedynie na planie. Zatem jest to działka niezabudowana. Zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "..." w... przyjętego przez Radę Miasta uchwałą Nr.. Rady Miasta z dnia 26 lutego 2018 r. (Dz. Urz. Województwa poz. 1373J działka ewidencyjna nr:. stanowi teren II.KDW - teren drogi wewnętrznej.

Natomiast na następujące pytania Organu:

1. Czy droga jest trwale związana z gruntem?

2. Czy droga została nabyta, czy wybudowana przez Wnioskodawcę? Należy wskazać datę nabycia lub wybudowania.

3. Czy z tytułu nabycia drogi Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony?

4. Czy z tytułu wytworzenia/wybudowania drogi Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.

5. Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie drogi w rozumieniu art. 2 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.)? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną datę.

6. Kiedy nastąpiło zajęcie do używania drogi? Należy wskazać dokładną datę.

7. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 9 należy wskazać w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie drogi?

8. Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem drogi, a jej dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

9. Czy od momentu rozpoczęcia użytkowania drogi położonej na działce nr... do daty sprzedaży (udziału w drodze) upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

10. Czy droga była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do celów działalności gospodarczej?

11. Czy Wnioskodawca ponosił nakłady na ulepszenie drogi w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

12. Jeżeli tak, to w jakim okresie Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie drogi?

Wnioskodawca wskazał, iż w świetle odpowiedzi na pytanie nr 4 odpowiedź na pytania nr 5-16 jest bezprzedmiotowa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest zastosowanie przez Wnioskodawcę stawki podstawowej VAT 23% do transakcji sprzedaży działek gruntów nr... i... zabudowanych budynkami oraz udziału w prawie własności działki nr... (droga)?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowych dziatek gruntu nr... i... wraz ze znajdującymi się na nich budynkami oraz udziału w prawie własności działki nr... (droga), podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 23%.

Wnioskodawca pragnie wskazać, iż w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (wyrok z dnia 19 listopada 2009 r., Don Bosco Onroerend Goed C-461/08 oraz wyrok z dnia 17 stycznia 2013 r. Woningstichting Maasdnel C-543/11) wskazano, iż sprzedaż nieruchomości składającej się z terenu i budynku, w przypadku którego planowana jest rozbiórka, jest uważana za jedną transakcję, której przedmiotem jest dostawa terenu niezabudowanego, a nie budynku i związanego z nim gruntu, jedynie wówczas, gdy są spełnione pewne obiektywne okoliczności w wyroku C 461/08 oraz w wyroku C-543/11 wskazano, iż te pewne okoliczności powinny być interpretowane następująco.

"Jeżeli chodzi o sytuację jak ta będąca przedmiotem postępowania przed sądem krajowym należy stwierdzić, że dla celów podatku VAT czynności, jakich dokonał sprzedawca, są ściśle powiązane. Prace rozbiórkowe i dostawa działki jako takie wręcz pokrywały się. Celem gospodarczym tych czynności była dostawa działki gotowej pod budowę. Z tego względu nie można bez popadania w sztuczność uznać, że Don Bosco nabyła od tej samej osoby najpierw grunt ze stojącymi na nim starymi budynkami, bezużyteczny w tym stanie dla jej działalności gospodarczej, a następnie jedynie świadczenia obejmujące rozbiórkę budynków, które jako jedyne były odpowiednie by nadać działce użyteczność (zob. analogicznie ww. wyrok w sprawie Aktiebolaget NN, pkt 25). W konsekwencji dostawę działki, na której wciąż stoi stary budynek, który ma zostać rozebrany celem wzniesienia na jego miejscu nowej konstrukcji i którego rozbiórkę rozpoczęto przed tą dostawą oraz rozbiórkę tego budynku, uważać należy, w świetle podatku VAT, za stanowiące transakcję jednolitą mającą na celu jako całość dostawę nie tyle istniejącego budynku, co niezabudowanej działki".

W praktyce przyjęto, iż jeśli prace rozbiórkowe rozpoczną się przed dokonaniem dostawie, należy uznać ze przedmiotem transakcji są grunty niezabudowane (interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 czerwca 2017 r., sygn. 0115-KDIT1-1 4012.179.2017.2 DM). Podobny pogląd wyrażono w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 lutego 2018 r. sygn. 0114-KDIP4.4012.44.2018.2.AS gdzie wskazano "Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca planuje dokonać zbycia działki po rozpoczęciu prac rozbiórkowych, jednakże nie wyklucza przeprowadzenia transakcji przed zakończeniem tych prac. Zatem, dostawa działki, na której budynki będą w trakcie rozbiórki, jak i wówczas, gdy te budynki ulegną już rozbiórce - stanowić będzie dostawę terenów niezabudowanych. Działka nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Natomiast, zgodnie z przepisami o planowaniu i gospodarowaniu przestrzennym, została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Tym samym, w świetle definicji zawartej w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, wskazana działka na dzień planowanej transakcji stanowić będzie teren budowlany".

Warto także wskazać na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 marca 2019 r. (sygn. akt II FSK 820/17), w którym NSA stwierdził, że posiadanie przez sprzedawcę pozwolenia na rozbiórkę posadowionych na gruncie budynków nie może zmieniać statusu gruntu na niezabudowany. Za grunt niezabudowany można uznać dopiero działkę, na której w dniu sprzedaży trwają prace rozbiórkowe znajdujących się na niej obiektów. W konsekwencji przedmiotowa transakcja nie może zostać uznana za zwolnioną z opodatkowania VAT.

Z powyższych wyroków wynika teza, iż rozpoczęcie prac rozbiórkowych na działce oznacza, iż transakcja sprzedaży takiej działki powinna zostać uznana za sprzedaż działki niezabudowanej.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego prace rozbiórkowe na moment sprzedaży trwały na działkach... i..., a zatem dla celów podatku VAT sprzedaż takich działek powinna uznać za dostawę gruntów niezabudowanych. W konsekwencji, sprzedaż działek uznanych jako niezabudowane (nr...,...), dla których obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest opodatkowana podatkiem VAT w wysokości 23%.

Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT opodatkowaniu podlegają tylko te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, których przedmiotem są tereny budowlane. Natomiast dostawa gruntów niezabudowanych, niebędących terenami budowlanymi jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy VAT przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W przedmiocie klasyfikacji udziału w prawie własności działki nr... (droga) to należy podkreślić, iż sprzedaż udziału stanowi dostawę towarów bowiem w jej wyniku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. W konsekwencji, z uwagi na usytuowanie drogi na działce oraz na fakt, iż działka z drogą jest terenem budowlanym transakcja taka powinna podlegać opodatkowaniu VAT.

Mając na uwadze powyższy fakt należy przyjąć, iż opodatkowanie zbywanych działek oraz udziału w działce (droga) podatkiem VAT przez Wnioskodawcę było prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Towarem jest także udział w prawie własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej "Dyrektywą 2006/112/WE", państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:

a.

określone udziały w nieruchomości,

b.

prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,

c.

udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.

Problematyka współwłasności została uregulowana w art. 195-221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145, z późn. zm.). Ze współwłasnością mamy do czynienia wtedy, gdy własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom (art. 195 Kodeksu cywilnego). W przypadku współwłasności nieruchomości określonej w częściach ułamkowych, każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w nieruchomości.

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności (art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego).

Podkreślić należy, że współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela. Ze względu na charakter udziału, każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli (art. 198 ustawy - Kodeks cywilny). Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział.

Zatem zgodnie z powołanymi przepisami, grunt, jak i budynki oraz budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, stosowanie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku (podmiotowe lub przedmiotowe).

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane - na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jako akt prawa miejscowego wiąże zarówno organy administracji, osoby fizyczne, osoby prawne, jak i inne jednostki organizacyjne. Zatem w sytuacji, gdy na danym terenie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego to właśnie zapisom miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego należy nadać decydujące znaczenie dla oceny przeznaczenia danego terenu, w tym również dla potrzeb art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy wskazać, że w kwestii opodatkowania dostawy gruntów zabudowanych budynkami/budowlami do rozbiórki wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 Don Bosco Onroerend Goed BV przeciwko Staatssecretaris van Financiën. W wyroku tym TSUE orzekł, że: "Artykuł 13 część B lit. g szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku w związku z art. 4 ust. 3 lit. a tej dyrektywy powinien być interpretowany w ten sposób, że przewidzianym w pierwszym z tych przepisów zwolnieniem z podatku VAT nie jest objęta dostawa działki, na której wciąż stoi stary budynek, który ma zostać rozebrany w celu wzniesienia na jego miejscu nowej konstrukcji i którego rozbiórka, do jakiej zobowiązał się sprzedający, rozpoczęła się przed tą dostawą. Takie transakcje dostawy i rozbiórki stanowią w świetle podatku VAT transakcję jednolitą mającą na celu jako całość dostawę nie tyle istniejącego budynku i gruntu, na którym stoi, co niezabudowanej działki, niezależnie od stanu zaawansowania robót rozbiórkowych starego budynku w momencie rzeczywistej dostawy działki".

Kwestią do rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie jest zastosowanie 23% stawki podatku VAT dla sprzedaży działki nr...,... oraz udziału w prawie własności działki nr....

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż dla zbywanych działek nr... i... obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. W.... działki zostały oznaczone jako tereny 1MN/U o przeznaczeniu: zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna lub usługowa. Na działce nr... nie ma drogi w sensie fizycznym, została ona wyznaczona jedynie na planie. Zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działka ewidencyjna nr:. stanowi teren II.KDW - teren drogi wewnętrznej. Wszystkie prace rozbiórkowe związane z usunięciem wyposażenia biur, odcięcia dopływów wody, odcięcie zasilania CO, wymontowanie: linii produkcyjnej nasienia buhajów, poskromu dla buhajów, itp. zostały dokonane przed datą sprzedaży działek.

Zatem w dacie sprzedaży przedmiotowe działki nr... i... oraz udział w prawie własności działki nr..., spełniały definicję terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe, w przedmiotowej sprawie, do dostawy działek nr... i... oraz udziału w prawie własności działki nr..., nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Przedmiotem dostawy był bowiem grunt przeznaczony pod zabudowę.

Z uwagi na fakt, że w przedmiotowej sprawie nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy rozpatrzyć warunki do zastosowania zwolnienia dla dostawy działek nr... i... oraz udziału w prawie własności działki nr..., wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W konsekwencji, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

* towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej,

* przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak wskazano w opisie sprawy przedmiotem sprzedaży była własność działek gruntu nr... i... wraz z udziałem w prawie własności działki nr.... Nadto wszystkie prace rozbiórkowe związane z usunięciem wyposażenia biur, odcięcia dopływów wody, odcięcie zasilania CO, wymontowanie: linii produkcyjnej nasienia buhajów, poskromu dla buhajów, itp. zostały dokonane przed datą sprzedaży działek. Z przedstawionych okoliczności sprawy nie wynika, aby ww. działki były przez Wnioskodawcę wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, w omawianej sytuacji, dostawa działek gruntu nr... i... wraz z udziałem w prawie własności działki nr..., nie korzystała także ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, z uwagi na fakt, iż nie został spełniony co najmniej jeden z warunków przedstawionych w tym przepisie.

Podsumowując, sprzedaż przedmiotowych działek gruntu nr... i... wraz z udziałem w prawie własności działki nr..., nie korzystała ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy ani art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zatem była czynnością opodatkowaną podstawową stawką VAT w wysokości 23% - zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID - 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 i 567) dodany przez art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568)).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl