0113-KDIPT1-1.4012.82.2017.2.MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.82.2017.2.MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2017 r. (data wpływu 24 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2017 r. (data wpływu 16 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

* dostawy nieruchomości niezabudowanych oraz dostawy budynków/budowli i udziału w nieruchomości (działka nr 1850/4), w stosunku do których nie ponoszono nakładów na ulepszenie przekraczających 30% ich wartości początkowej, w drodze zamiany na rzecz Skarbu Państwa - jest nieprawidłowe,

* dostawy budynku administracyjno - biurowego, budynku CIS, garażu okrągłego murowanego, budynku gospodarczego okrągłego, w drodze zamiany na rzecz Skarbu Państwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania, że Wnioskodawca zawierając z. Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego umowy użyczenia nieruchomości, nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług

* zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, dostawy nieruchomości niezabudowanych i zabudowanych oraz udziału w nieruchomości (działka nr 1850/4), w drodze zamiany na rzecz Skarbu Państwa.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 maja 2017 r. (data wpływu 16 maja 2017 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

. Ośrodek Doradztwa Rolniczego w... (zwany dalej...) nabył prawo użytkowania wieczystego nieruchomości, m.in. działek nr 1810/2 o pow. 1,7051 ha, 1820/23 o pow. 1,6200 ha, 1820/27 o pow. 0,7708 ha, 1840/14 o pow. 0,3546 ha, 1840/16 o pow. 0,1512 ha, 1840/26 o pow. 0,4897 ha, 1840/28 o pow. 0,1382 ha, 1840/39 o pow. 0,1504 ha, 1840/11 o pow. 0,0688 ha, 1850/2 o pow. 0,6940 ha, 1850/3 o pow. 0,0532 ha, położonych w gm...., z prawem własności usytuowanych na niej budynków, dla których Sąd Rejonowy w... V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr..., działek nr 1820/1 o pow. 33,2383 ha, 1832/1 o pow. 8,4013 ha, 1840/41 o pow. 0,2662 ha, 1840,43 o pow. 0,9222 ha, 1840/13 o pow. 8,2009 ha, położonych w gm...., dla których Sąd Rejonowy w... V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr..., działki nr 199/1 o pow. 1,9090 ha, położonej w gm...., dla której Sąd Rejonowy w... V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr..., z mocy prawa, z dniem 1 stycznia 2005 r. na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. z 2004 r. Nr 251, poz. 2507 z późn. zm., zwanej dalej u.j.d.r.), co zostało potwierdzone wydanymi przez Wojewodę... decyzjami z dnia 6 września 2005 r. Znak..., z dnia 26 października 2005 r., znak....

Z dniem 1 stycznia 2005 r., na podstawie art. 2 ust. 2 u.j.d.r., wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego, w tym..., uzyskał osobowość prawną, stał się państwową osobą prawną. Nabycie przez... w... z mocy prawa z dniem 1 stycznia 2005 r. prawa użytkowania wieczystego nieruchomości oraz prawa własności budynków na nich wzniesionych zostało ujawnione w księgach wieczystych prowadzonych przez Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych nr...,...,..., o obecnych numerach ksiąg prowadzonych przez Sąd Rejonowy w Puławach Wydział Ksiąg Wieczystych KW nr...,...,....

Nieruchomości opisane wyżej były w posiadaniu... w... przed 1 stycznia 2005 r., po 1 stycznia 2005 r., a także po nabyciu przez Województwo.... prawa własności nieruchomości z dniem 1 sierpnia 2009 r.

Na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z późn. zm. w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie (Dz. U. z 2009 r. Nr 92, poz. 753, zwana dalej ustawą z 2009 r.), zadania wykonywane przez ODR w... stały się z dniem 1 sierpnia 2009 r. zadaniami Województwa.... Także z dniem 1 sierpnia 2009 r. ODR przestał być państwową osobą prawną, a stał się wojewódzką osobą prawną.

Decyzją Wojewody... z dnia 21 lutego 2011 r. Znak...., sprostowaną postanowieniem Wojewody... z dnia 11 marca 2011 r. znak..., Wojewoda... potwierdził nabycie przez Województwo... prawa własności nieruchomości, dla których Sąd Rejonowy w. V Wydział Ksiąg wieczystych prowadzi KW Nr.., KW Nr.. odłączonych z KW Nr.. oraz udziału wynoszącego 2435/38130 w działce nr 1850/4 o pow. 0,0381 ha, położonej w gm...., dla której Sąd Rejonowy w... V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW Nr. Ponadto decyzją Wojewody... z dnia 21 lutego 2011 r. znak. Wojewoda... potwierdził nabycie z mocy prawa przez Województwo... z dniem 1 sierpnia 2009 r. prawa własności nieruchomości działki nr 199/1, dla której Sąd Rejonowy w... V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr.... Przysługujące Województwu... prawo własności nieruchomości zostało ujawnione w prowadzonych dla nich księgach wieczystych z równoczesnym wykreśleniem przysługującego ODR w... - wojewódzkiemu ośrodkowi doradztwa rolniczego przed wejściem w życie ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z późn. zm. w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości.

Zgodnie bowiem z art. 31 ustawy 2009 r. mienie Skarbu Państwa niezbędne do wykonywania zadań przekazywanych niniejszą ustawą stało się z mocy prawa mieniem właściwej jednostki samorządu terytorialnego, co zostało potwierdzone we wskazanych wyżej deklaratoryjnych decyzjach Wojewody.... Nabycie mienia następowało wyłącznie z ograniczonymi prawami rzeczowymi, które podlegały ujawnieniu w deklaratoryjnych decyzjach wydawanych na podstawie art. 32 ust. 1 powyższej ustawy. Ich ujawnienie nie naruszało praw osób trzecich.

W ww. deklaratoryjnych decyzjach Wojewody... nie zostały ujawnione prawa rzeczowe do nieruchomości. Użytkowanie wieczyste nie jest ograniczonym prawem rzeczowym, ograniczone prawa rzeczowe są taksatywnie wymienione w art. 244 § 1 k.c., użytkowanie wieczyste jest prawem uregulowanym odrębnie w art. 232-241 k.c. oraz 27 i następne ustawy o gospodarce nieruchomościami. Z woli więc ustawodawcy, zgodnie z art. 31 w 2009 r. mienie Skarbu Państwa niezbędne do wykonywania zadań przekazywanych niniejszą ustawą, stało się z mocy prawa mieniem właściwej jednostki samorządu terytorialnego, Województwo... nabyło prawo własności nieruchomości wraz z prawem własności budynków, czy też prawo użytkowania wieczystego gruntów i prawo własności budynków na nich wzniesionych. Z woli ustawodawcy został też wyłączony skutek wygaśnięcia ograniczonych praw rzeczowych z art. 241 k.c. - art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z późn. zm. w organizacji i podziale zadań administracji publicznej.

Na podstawie decyzji Wojewody... z dnia 21 lutego 2011 r. znak... oraz. Województwo... nabyło z mocy prawa, nieodpłatnie mienie Skarbu Państwa, tj. nieruchomości położone w gminie..., dla których Sąd Rejonowy w... V Wydział Ksiąg wieczystych prowadzi wskazane wyżej księgi wieczyste.

Na podstawie decyzji znak... w dniu 10 czerwca 2011 r. zostało wykreślone prawo użytkowania wieczystego. Ośrodka Doradztwa Rolniczego w... do nieruchomości położonych w gminie... z ksiąg wieczystych prowadzonych przez Sąd Rejonowy w... V Wydział Ksiąg Wieczystych Nr:.....,....

W związku z tym, iż w księdze wieczystej numer.... wpisano Skarb Państwa jako właściciela nieruchomości nr 199/1 położonej w gm.... -..., a Województwo... jako użytkownika wieczystego przedmiotowej nieruchomości, w dniu 29 lipca 2016 r. Województwo... wystąpiło z wnioskiem do Sądu Rejonowego w... o dokonanie zmiany w ww. księdze wieczystej. W dniu 2 sierpnia 2016 r. Sąd dokonał zamieszczenia wzmianki o dokonanie w księdze wieczystej numer... zmiany właściciela przedmiotowej nieruchomości, natomiast w dniu 19 sierpnia 2016 r. nastąpiło faktyczne wpisanie Województwa... jako właściciela działki nr 199/1.

W dniu 27 czerwca 2016 r. Dyrektor. Ośrodka Doradztwa Rolniczego w... wystąpił do Zarządu Województwa... z prośbą o wyrażenie zgody na zrzeczenie się użytkowania wieczystego nieruchomości, stanowiących własność Województwa... położonych w:

a.

gm.... Obręb... -..., działki nr: 1850/4 o pow. 381 m2 (udział 2435/38130), 1810/2 o pow. 17051 m2, 1820/23 o pow. 16200 m2, 1820/27 o pow. 7708 m2, 1840/14 o pow. 3546 m2, 1840/16 o pow. 1512 m2, 1840/26 o pow. 4897 m2, 1840/28 o pow. 1382 m2, 1840/39 o pow. 1504 m2, 1840/11 o pow. 648 m2, 1850/2 o pow. 6940 m2, 1850/3 o pow. 532 m2, 1820/1 o pow. 332383 m2, 1832/1 o pow. 84013 m2, 1840/41 o pow. 2662 m2, 1840/43 o pow. 9222 m2, 1840/13 o pow. 82009 m2;

b.

gm...., Obręb... -..., działka nr 199/1 o pow. 19090 m2;

c.

gm...., Obręb... -..., działki nr: 110/1 o pow. 15541 m2, 124/3 o pow. 11382 m2, 124/2 o pow. 1735 m2;

d.

gm...., Obręb... -..., działki nr 1110/3 o pow. 3800 m2, 1110/10 o pow. 133200 m2, 1110/8 o pow. 6861 m2.

W dniu 28 czerwca 2016 r. Zarząd Województwa... podjął uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zrzeczenie się przez. Ośrodek Doradztwa Rolniczego w... prawa użytkowania wieczystego do wyżej wskazanych nieruchomości.

Następnie w dniu 29 czerwca 2016 r., aktem notarialnym Rep A Nr.., Dyrektor ODR w... zrzekł się prawa użytkowania wieczystego do nieruchomości położonych w Gminie..., to jest działki nr 110/1 o pow. 15541 m2, 124/3 o pow. 11382 m2, 124/2 o pow. 1735 m2 gm.... Obręb...-..., dla których Sąd Rejonowy w... VI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi Kw nr... oraz w..., to jest działki nr 1110/3 o pow. 3800 m2, 1110/10 o pow. 133200 m2, 1110/8 o pow. 6861 m2 poł. gm...., Obręb... -..., dla których Sąd Rejonowy w...VI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi Kw Nr.

Użytkowanie wieczyste w stosunku do działek położonych w miejscowości... zostało wykreślone z ksiąg wieczystych w 2011 r., co zostało opisane wyżej.

W dniu 5 lipca 2016 r. Zarząd Województwa... podjął uchwałę Nr.. w sprawie użyczenia przedmiotowych działek na rzecz. Ośrodka Doradztwa Rolniczego w..., aby zapewnić sprawne funkcjonowanie ODR na okres do 3 miesięcy.

W dniu 6 lipca 2016 r. zostało dokonane przekazanie protokołem zdawczo-odbiorczym przez ODR w... na rzecz Województwa... nieruchomości położonych w gminach... oraz..., jednocześnie Województwo... przekazało przedmiotowe działki w zarządzanie swojej podległej jednostce Zarządowi Nieruchomości Wojewódzkich w....

Jednakże Dyrektor ODR zwrócił się pismem do Zarządu Województwa... o użyczenie ograniczonej liczby działek, tj. nieruchomości położonych w:

a.

gm...., Obręb...-..., działki nr: 1850/4 o pow. 381 m2 (udział 2435/38130), 1820/23 o pow. 16200 m2, 1820/27 o pow. 7708 m2, 1840/14 o pow. 3546 m2, 1840/16 o pow. 1512 m2, 1840/26 o pow. 4897 m2, 1840/28 o pow. 1382 m2, 1840/39 o pow. 1504 m2, 1840/11 o pow. 648 m2, 1850/2 o pow. 6940 m2, 1850/3 o pow. 532 m2, 1820/1 o pow. 332383 m2, 1832/1 o pow. 84013 m2, 1840/41 o pow. 2662 m2, 1840/43 o pow. 9222 m2, 1840/13 o pow. 82009 m2;

b.

gm...., Obręb... -..., działki nr: 110/1 o pow. 15541 m2, 124/3 o pow. 11382 m2;

c.

gm...., Obręb... -..., działki nr: 1110/10 o pow. 133200 m2, 1110/8 o pow. 6861 m2.

Biorąc pod uwagę fakt, iż Dyrektor ODR w.... w ww. piśmie ograniczył ilość działek, które potrzebne są do sprawnego funkcjonowania jednostki, należało zmienić brzmienie § 1 uchwały nr. Zarządu Województwa... z dnia 5 lipca 2016 r., zgodnie z prośbą Dyrektora ODR w....

W związku z powyższym, w dniu 12 lipca 2016 r., Zarząd Województwa... podjął uchwałę nr...w sprawie zmiany uchwały w sprawie zawarcia przez Województwo.... z. Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w... umowy użyczenia nieruchomości położonych w gminach:..,... oraz.... Umowy użyczenia na przedmiotowe nieruchomości zostały zawarte w dniu 18 sierpnia 2016 r., na czas oznaczony od dnia 18 sierpnia do dnia 18 listopada 2016 r.

W dniu 15 lipca 2016 r. do tut. Urzędu wpłynęło zawiadomienie Wojewody... o wszczęciu postępowania nadzorczego w sprawie stwierdzenia nieważności uchwał:

1. Nr.. Zarządu Województwa... z dnia 28 czerwca 2016 r. w sprawie wyrażenia zgody na zrzeczenie się przez. Ośrodek Doradztwa Rolniczego w... prawa użytkowania wieczystego nieruchomości położonych na terenach gmin.....,...,...;

2. Nr. Zarządu Województwa... z dnia 28 czerwca 2016 r. w sprawie zlecenia Zarządowi Nieruchomości Wojewódzkich w... zarządzania nieruchomościami Województwa....

W dniu 1 sierpnia 2016 r. wpłynęło do tut. Urzędu rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody......stwierdzające nieważność ww. uchwał Zarządu Województwa....

W dniu 2 sierpnia 2016 r. Zarząd Województwa... podjął uchwałę w sprawie zaskarżenia do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody... z dnia 29 lipca 2016 r.

Wyrokiem z dnia 10 listopada 2016 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w... II Wydział wydanym w sprawie... uchylił rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody... z dnia 29 lipca 2016 r. Znak... w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwał w sprawie wyrażenia zgody na zrzeczenie się prawa użytkowania wieczystego nieruchomości. Wyrok Sądu jest nieprawomocny, skargi kasacyjne od ww. wyroku zostały wniesione do NSA za pośrednictwem WSA w.... przez Prokuratora Regionalnego (skarga kasacyjna została doręczona Województwu... w dniu 20 lutego 2017 r., Województwo w dniu 6 marca 2017 r. złożyło do Sądu odpowiedź na skargę kasacyjną) oraz przez Wojewodę... (skarga kasacyjna została doręczona Województwu... w dniu 22 lutego 2017 r., Województwo w dniu 8 marca 2017 r. złożyło do Sądu odpowiedź na skargę kasacyjną). Ww. wyrok WSA w... z dnia 10 listopada 2016 r. wydany w sprawie sygn. akt... został uzupełniony nieprawomocnym wyrokiem tegoż Sądu z dnia 21 lutego 2017 r. wydanym w sprawie sygn. akt....

W dniu 15 listopada 2016 r. Zarząd Województwa... podjął uchwałę w sprawie użyczenia przez Województwo......Ośrodkowi Doradztwa Rolniczego w... nieruchomości położonych w gminach:..,... oraz..., na okres od 19 listopada 2016 r. do 31 grudnia 2016 r. Umowa użyczenia została zawarta w dniu 18 listopada 2016 r. na czas oznaczony do dnia 31 grudnia 2016 r.

Województwo... od dnia 18 sierpnia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. użyczało. Ośrodkowi Doradztwa Rolniczego w... nieruchomości położone w gm....., Obręb... -..., działek oznaczonych nr: 1820/23 o pow. 16200 m2, 1820/27 o pow. 7708 m2, 1840/14 o pow. 3546 m2, 1840/16 o pow.1512 m2, 1840/26 o pow. 4897 m2, 1840/28 o pow. 1382 m2, 1840/39 o pow. 1504 m2, 1840/11 o pow. 648 m2, 1850/2 o pow. 6940 m2, 1850/3 o pow. 532 m2, 1820/1 o pow. 332383 m2, 1832/1 o pow. 84013 m2, 1840/41 o pow. 2662 m2, 1840/43 o pow. 9222 m2, 1840/13 o pow. 82009 m2, dla których Sąd Rejonowy w Puławach prowadzi księgi wieczyste KW Nr.. oraz..., oraz w KW Nr.. dla działki nr 1850/4 o pow. 381 m2 (udział 2435/38130), na podstawie umów zawartych przez Województwo... z. Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w... w dniu 18 sierpnia 2016 r. oraz w dniu 18 listopada 2016 r.

W dniu 28 grudnia 2016 r. Zarząd Województwa.... podjął uchwałę Nr.. w sprawie zawarcia przez Województwo... z. Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w... umowy dzierżawy nieruchomości położonych w gminach:..,... oraz....

W dniu 30 grudnia 2016 r. zostały dostarczone do ODR w... umowy dzierżawy nieruchomości położonych w.... W dniu 3 stycznia 2017 r. Dyrektor ODR poinformował Zarząd Województwa..., iż nie może zgodzić się na warunki zaproponowane w umowie dzierżawy, gdyż jednostka nie posiada zabezpieczonych środków finansowych na pokrycie kosztów przedmiotowej umowy. Do dnia dzisiejszego przedmiotowe umowy nie zostały zaakceptowane i podpisane przez ODR.

Nieruchomości położone w gminie..., stanowiące własność Województwa... w dalszym ciągu znajdują się w posiadaniu. Ośrodka Doradztwa Rolniczego i nieprzerwanie wykorzystywane są przez jednostkę na prowadzenie działalności statutowej nieodpłatnej, jak i odpłatnej na podstawie art. 4 ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego, określającą możliwe rodzaje działań prowadzonych przez jednostki doradztwa rolniczego, na części z nich prowadzona jest działalność rolnicza, o czym Dyrektor ODR poinformował tut. Urząd w piśmie z dnia 20 lutego 2017 r.

Ponadto w ww. piśmie sprostowano omyłkę w części G wniosku (z dnia 14 lutego 2014 r.), dotyczącej nakładów poniesionych przez. Ośrodek Doradztwa Rolniczego w...na rzecz modernizacji budynków. Na podstawie danych księgowych w roku 2012 dokonano nakładów w wysokości 1.822.090,14 zł na budynek szkoleniowy CIS położony w... na działce 1820/23, co przy wartości początkowej budynku wynoszącej 392.606,25 zł stanowiło 464%.

Zgodnie z ww. pismem,. Ośrodek Doradztwa Rolniczego w... w latach 2011 - 2016 r. poniósł następujące nakłady ze środków własnych, na remonty oraz modernizację nieruchomości (wraz z określeniem ich wartości inwentarzowych):

1. Działka 1820/1 - Sad doświadczalno-wdrożeniowy

* Wiata-magazyn owoców - wartość inwentarzowa 364.365,02 zł, w tym: 9.681,31 zł - instalacja CO wykonana w 2011 r.

2. Działka 1810/2 - Plac wystawowy

* Przyłącze elektryczne - wartość inwentarzowa 12.507,75 zł wykonane w 2013 r.

3. Działka 1820/23 - Teren dyrekcji

* Budynek administracyjno - biurowy - wartość inwentarzowa - 430.414,98 zł, w tym 96.499,06 zł - termomodernizacja budynku wykonana w 2011 r., 14.222,01 zł - adaptacja pomieszczeń na biuro wykonana w 2014 r

* Budynek CIS - wartość inwentarzowa - 2.214.696,39 zł, w tym 1.822.090,14 zł - modernizacja budynku CIS wykonana w 2012 r.

* Przyłącze światłowodowe do internetu - 21.185,00 zł wykonane w 2012 r.

* Przyłącze elektryczne (zewnętrzne) - 4.815,80 zł wykonane w 2013 r.

* Garaż okrągły murowany - wartość inwentarzowa - 47.577,38 zł, w tym 38.262,92 - termomodernizacja wykonana w 2012 r.

* Budynek gospodarczy okrągły - wartość inwentarzowa - 39.284,73 zł, w tym 31.220,81 zł - termomodernizacja wykonana w 2012 r.

* Drogi wewnętrzne i parkingi - wartość inwentarzowa 741.448,37 zł wykonane 2014 r.

Podsumowując nakłady na modernizację i nowe obiekty budowlane. Ośrodka Doradztwa Rolniczego w...w latach 2011-2016 wyniosły 2.791.933,17 zł. Wszystkie wyżej opisane nakłady były finansowane ze środków własnych. Ośrodka Doradztwa Rolniczego w.... ODR jako osoba prawna miał prawo do odliczenia podatku VAT od opisanych wyżej nakładów. ODR odliczył podatek VAT od nakładów poczynionych na budynek CIS, nakładów jakie poniesione zostały przez ODR w sadzie - instalacja CO oraz wykonanego na placu wystawowym przyłącza elektrycznego.

Z dniem 20 sierpnia 2016 r. ODR stał się państwową osoba prawną podległą Ministrowi do spraw Rozwoju Wsi - art. 2 ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1176).

ODR posiada osobowość prawną, jest państwową osobą prawną podległą Ministrowi do spraw Rozwoju Wsi - art. 2, art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. z 2016 r. poz. 356 z późn. zm.).

Osobowość prawną posiada też Województwo... - art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2016 r. poz. 486 z późn.zm).

Odrębną osobą prawną jest też Skarb Państwa - art. 33 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz. U. z 2017 r. poz. 459). Czynności prawnych w imieniu Skarbu Państwa w stosunku do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa wykonują właściwi starostowie - art. 11 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2016 r. poz. 2147 z późn. zm.) w związku art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 2259).

W dniu 28 lutego 2017 r. Zarząd Województwa... zaakceptował treść Porozumienia, na podstawie którego Województwo... zamierza dokonać zamiany prawa własności nieruchomości, stanowiących własność Województwa...., z przeznaczeniem na działalność statutową. Ośrodka Doradztwa Rolniczego w..., a będących obecnie w jego posiadaniu, na prawo własności nieruchomości, stanowiących własność Skarbu Państwa.

Województwo... (Wnioskodawca) posiada status podatnika VAT czynnego o numerze NIP....

W uzupełnieniu wniosku udzielono następujących wyjaśnień:

1. Które działki są objęte zakresem pytania nr 1?

Działki stanowiące własność Województwa..., położone w gm....: Udział 2435/38130 części w działce 1850/4 o pow. 0,0381 ha, nr 1820/27 o pow. 0,7708 ha, nr 1840/14 o pow. 0,3546 ha, nr 1840/16 o pow. 0,1512 ha, nr 1840/26 o pow. 0,4897 ha, nr 1840/28 o pow. 0,1382 ha, nr 1840/39 o pow. 0,1504 ha, Nr 1850/3 o pow. 0,0532 ha, nr 1840/41 o pow. 0,2662 ha, nr 199/1 o pow. 1,9090 ha, nr 1810/2 o pow. 1,7051 ha, nr 1840/11 o pow. 0,0648 ha, nr 1850/2 o pow. 0,6940 ha, nr 1820/1 o pow. 33,2383 ha, nr 1840/43 o pow. 0,9222 ha, nr 1840/13 o pow. 8,2009 ha, nr 1820/23 o pow. 1,6200 ha.

Działki położone w gm....: nr 1110/3 o pow. 0,3800 ha, nr 1110/10 o pow. 13,3200 ha, nr 1110/8 o pow. 0,6861 ha.

Działki położone w gm.... nr 110/1 o pow. 1,5541 ha, nr 124/3 o pow. 1,1382 ha, nr 124/2 o pow. 0,1735 ha

2. Czy użyczenie nieruchomości objętych pytaniem nr 1 jest nieodpłatne?

Zgodnie z art. 710 Kodeksu Cywilnego "Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy" (Dz. U. z 2017 r. poz. 459). Zgodnie z powyższym umowa użyczenia nieruchomości wymienionych w pkt 1 jest nieodpłatna, jednakże biorący w używanie zobowiązany jest do ponoszenia wszystkich kosztów związanych z eksploatacją przedmiotu użyczenia.

3. Czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości objętych zakresem pytania nr 1?

Województwu... nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczanego przy nabyciu nieruchomości wskazanych w pkt 1

4. Czy Wnioskodawca ponosił nakłady na działki objęte zakresem pytania nr 1, z tytułu których przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT?

Województwo... nie ponosiło żadnych nakładów na działki wymienione w pkt 1, z których tytułu przysługiwałoby mu prawo do odliczenia podatku VAT.

5. Co jest przedmiotem zamiany objętej pytaniem nr 2 ze strony Wnioskodawcy (które działki - należy podać numery), a co ze strony Skarbu Państwa?

Przedmiotem zamiany jest prawo własności nieruchomości, stanowiących własność Województwa... - działki położone w: gm....: Udział 2435/38130 części w działce 1850/4 o pow. 0,0381 ha, nr 1820/27 o pow. 0,7708 ha, nr 1840/14 o pow. 0,3546 ha, nr 1840/16 o pow. 0,1512 ha, nr 1840/26 o pow. 0,4897 ha, nr 1840/28 o pow. 0,1382 ha, nr 1840/39 o pow. 0,1504 ha, nr 1850/3 o pow. 0,0532 ha, nr 1840/41 o pow. 0,2662 ha, nr 199/1 o pow. 1,9090 ha, nr 1810/2 o pow. 1,7051 ha, nr 1840/11 o pow. 0,0648 ha, nr 1850/2 o pow. 0,6940 ha, nr 1820/1 o pow. 33,2383 ha, nr 1840/43 o pow. 0,9222 ha, nr 1840/13 o pow. 8,2009 ha, nr 1820/23 o pow. 1,6200 ha, gm.... nr 1110/3 o pow. 0,3800 ha, nr 1110/10 o pow. 13,3200 ha, nr 1110/8 o pow. 0,6861 ha oraz w gm.... nr 110/1 o pow. 1,5541 ha, nr 124/3 o pow. 1,1382 ha, nr 124/2 o pow. 0,1735 ha na prawo własności nieruchomości, stanowiących własność Skarbu Państwa - działek położonych na terenie Miasta...: nr 32/4 o pow. 0,0196 ha, nr 33/1 o pow. 0,0179 ha, nr 34/4 o pow. 0,1293 ha, nr 56/4 o pow. 0,0567 ha, nr 48 o pow. 0,2659 ha, nr 53/2 o pow. 0,0543 ha, nr 53/3 o pow. 0,3538 ha, nr 50/1 o pow. 0,8471 ha.

6. Czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości objętych zakresem pytania nr 2?

Województwu nie przysługiwało ani w całości, ani w części prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego Województwo... nabyło przedmiotowe nieruchomości z dniem 1 sierpnia 2009 r. na mocy przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z późn. zm. w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie (Dz. U. z 2009 r. Nr 92, poz. 753).

7. Czy zrzeczenie się przez ODR użytkowania wieczystego nieruchomości na rzecz Województwa... podlegało opodatkowaniu?

Zrzeczenie się przez ODR w... użytkowania wieczystego nieruchomości na rzecz Województwa... nie podlegało opodatkowaniu.

8. Czy wszystkie działki objęte zakresem pytania 2 są zabudowane?

Nie wszystkie działki Wnioskodawcy objęte zakresem pytania nr 2 są zabudowane. Działki niezabudowane to (gm....) 1820/27, 1840/14, 1840/16, 1840/26, 1840/28, 1840/39, 1850/3, 1840/41, 1840/13, 199/1, (gm....) brak, (gm....) 1110/8.

9. W przypadku, gdy przedmiotem wniosku są również działki niezabudowane, należy wskazać:

a. Jakie jest ich przeznaczenie zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego?

b. W przypadku, gdy brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, czy dla ww. działek wydano decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu?

c. Czy na działkach niezabudowanych znajdują się sieci, przyłącza?

d. Kto wytworzył te sieci, przyłącza?

e. Kto jest ich właścicielem?

Czy przy ich budowie/wytworzeniu Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony?

Dla niezabudowanych działek Wnioskodawcy objętych pytaniem nr 2:

f.

brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,

g.

brak jest decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,

h.

na działkach niezabudowanych nie występują żadne przyłącza oraz sieci

i.

-

j.

prawo własności nieruchomości posiada Województwo..., co potwierdził Wojewoda... decyzjami z dnia 21 lutego 2009 r. znak:..,...,........

k. Województwu... nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, gdyż na podstawie decyzji Wojewody... z dnia 21 lutego 2009 r. (wyżej wymienione) Województwo... nabyło z mocy prawa, nieodpłatnie mienie Skarbu Państwa, tj. nieruchomości objęte pytaniem nr 2.

10. Jakie budynki/budowle znajdują się na poszczególnych działkach objętych zakresem pytania nr 2?

Na zabudowanych działkach Wnioskodawcy objętych pytaniem nr 2 znajdują się następujące budynki/budowle:

* gm....:

1850)4 - 2 garaże udział 2435/38130 części w działce 1850/4, działka zabudowana dwoma garażami;

1810)2 - budynek wystawowy, pawilon trzody chlewnej, pawilon koni, pawilon zwierząt futerkowych, pawilon drobiu, pawilon owiec i kóz, pawilon maszyn rolniczych, pawilon jałówek i krów, ogrodzenie wystawowe,

1820)1 - pracownia polowa, budynek stróżówka, wiata na maszyny, wiata magazyn owoców, ogrodzenie sadu, urządzenie wodno-melioracyjne;

1820)23 - budynek biurowy, gazownia murowana, ośrodek szkolenia CIS, budynek poligrafii, garaż murowany, komin stalowy, ogrodzenie CIS, ogrodzenie administracji, chodnik przy budynku poligrafii, parkingi i drogi wewnętrzne;

1840)11 - budynek biurowo-magazynowy,

1840)43- wiata na maszyny, budynek gospodarczo-garażowy, stodoła drewniana, garaż na ciągniki, garaż murowany, magazyn nawozów, drogi i place z trylinki;

1850)2 - pawilon pasieczny;

* gm....:

110)1 - garaż, mechaniczno - biologiczna oczyszczalnia ścieków, osadnik ściekowy,

124)3 - budynek dydaktyczny, garaże metalowe;

124)2 - budynek Centrum Edukacji Ekologiczno - Rolniczej;

* gm....:

1110)3 - biologiczna oczyszczalnia ścieków;

1110)10 - pałac, warsztaty z garażami, domek-pracownia WGD, spichlerz-magazyn, wiata - muzeum, magazyn - obora, wiata - magazyn przy pasiece, wiata-stacja kontroli opryskiwaczy, ustęp suchy nr 1, ustęp suchy nr 2, trybuny pod namiotem, pracowania pszczelarska, wiata siedmiosegmentowa

11. Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli objętych zakresem pytania nr 2? Odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego budynku/budowli znajdujących się na poszczególnych działkach.

Pierwsze zasiedlenie:

Budynki...:

Pałac - rok budowy 1820

Domek WGD - rok budowy 1989

Wiata 7-segmentowa - rok budowy 1982

Wiata na narzędzia - rok budowy 1980

Wiata na kombajny - rok budowy 1980

Magazyn środków chemicznych - rok budowy 1840

Spichlerz - rok budowy 1840

Pracownia pszczelarska - rok budowy 1980

Szopogaraż 1967

Domki Narol (...) - rok budowy 1990

Budynki PZDR BP zs....

Zgodnie z książką inwentarzową budynek biurowy i garaż przekazany z Urzędu Wojewódzkiego... w dniu 25 kwietnia 1991 r., budynek CEER oddany do użytku 30 listopada 2004 r., garaże metalowe 3 szt. - zakup 21 maja 1995 r.

.

Budynek poligrafii PZDR... - 1983 r.

Garaż murowany okrągły - 1961 r.

Gazownia murowana okrągła - magazyn -1961 r.

Budynek dyrekcji - 1961 r.

Centrum Innowacyjno-Szkoleniowe - 1969 r.

Plac wystawowy - budynek wystawy hodowlanej - 1986 r.

* pawilony wystawowe zwierząt - 6 szt. - 1993 r.

* pawilon maszyn rolniczych - 1993 r.

Sad - pracownia polowa - 1962 r.

* wiata magazyn owoców, chłodnia - 1977 r.

* budynek stróżówka - 1987 r.

* wiata na maszyny - 1996 r.

Pawilon pasieczny - 1971 r.

Pożóg II - garaż na ciągniki - 1972 r.

* magazyn nawozów - stacja opryskiwaczy - 1972 r.

* stodoła doświadczalna - 1930 r.

* wiata warsztatowa - 1974 r.

* garaż na maszyny i narzędzia rolnicze - 1992 r.

* budynek biurowy - 1930 r.

12. Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem poszczególnych budynków/budowli, a planowaną zamianą upłynie okres krótszy niż 2 lata?

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem poszczególnych budynków/budowli a planowana zamiana upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

13. Na które ww. budynki/budowle objęte zakresem pytania nr 2 były ponoszone nakłady?

. Ośrodek Doradztwa Rolniczego w... w latach 2011-2016 r. poniósł następujące nakłady ze środków własnych na remonty oraz modernizację nieruchomości (wraz z określeniem ich wartości inwentarzowych):

1. Działka 1820/1 - Sad doświadczalno-wdrożeniowy

* Wiata - magazyn owoców - wartość inwentarzowa 364.365,02 zł, w tym 9.681,31 zł - instalacja CO wykonana w 2011 r.

2. Działka 1810/2 - Plac wystawowy

* Przyłącze elektryczne - wartość inwentarzowa 12.507,75 zł wykonane w 2013 r.

3. Działka 1820/23 - Teren dyrekcji

* Budynek administracyjno-biurowy - wartość inwentarzowa - 430.414,98 zł, w tym 96.499,06 zł - termomodernizacja budynku wykonana w 2011 r., 14.222,01 zł - adaptacja pomieszczeń na biuro wykonana w 2014 r.

* Budynek CIS - wartość inwentarzowa - 2.214.696,39 zł, w tym 1.822.090,14 zł - modernizacja budynku CIS wykonana w 2012 r.

* Przyłącze światłowodowe do internetu - 21.185,00 zł wykonane w 2012 r.

* Przyłącze elektryczne (zewnętrzne) - 4.815,80 zł wykonane w 2013 r.

* Garaż okrągły murowany - wartość inwentarzowa - 47.577,38 zł w tym 38.262,92 zł - termomodernizacja wykonana w 2012 r.

* Budynek gospodarczy okrągły - wartość inwentarzowa - 39.284,73 zł, w tym 31.220,81 zł - termomodernizacja wykonana w 2012 r.

* Drogi wewnętrzne i parkingi - wartość inwentarzowa 741.448,37 zł - wykonana w 2014 r.

14. Czy ww. wydatki przekraczały 30% wartości początkowej budynków/budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym? Kiedy zostały poniesione?

Wydatki poniesione na modernizację i obiekty budowlane finansowane ze środków. Ośrodka Doradztwa Rolniczego w... zostały poniesione w latach 2011-2016. W następujących budynkach wymienionych w pkt 13 w niektórych przypadkach wartość poniesionych nakładów przekraczała 30% wartości początkowej:

* Budynek administracyjno - biurowy - wartość inwentarzowa - 430.414,98 zł w tym:

* 96.499,06 zł - termomodernizacja budynku wykonana w 2011 r.,

* 14 222,01 zł - adaptacja pomieszczeń na biuro wykonana w 2014 r.,

* Budynek CIS - wartość inwentarzowa - 2.214.696,39 zł w tym:

* 1.822.090,14 zł - modernizacja budynku CIS wykonana w 2012 r.,

* Garaż okrągły murowany - wartość inwentarzowa - 47.577,38 zł w tym:

* 38.262.92- termomodernizacja wykonana w 2012 r.

* Budynek gospodarczy okrągły - wartość inwentarzowa - 39.284,73 zł w tym:

* 31 220,81 zł - termomodernizacja wykonana w 2012 r.

15. Kiedy - poszczególne ww. ulepszenia - zostały oddane do użytkowania? Należy wskazać dzień, miesiąc i rok.

Wszystkie ulepszenia zostały oddane do użytkowania w dniu 20 czerwca 2012 r.

16. Kto ponosił wydatki na ulepszenie budynków/budowli znajdujących się na działkach objętych wnioskiem?

Wszystkie nakłady poniesione na ulepszenia zostały sfinansowane ze środków własnych. Ośrodka Doradztwa Rolniczego w....

17. Czy Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie budynków/budowli znajdujących się na poszczególnych działkach, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Województwo... nie ponosiło żadnych nakładów na ulepszenia budynków/budowli znajdujących się na przedmiotowych działkach, wszystkie nakłady finansowane były ze środków własnych. Ośrodka Doradztwa Rolniczego w.

18. Czy po ww. ulepszeniu nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli? Jeśli tak, należy podać kiedy.

Po ulepszeniu budynków/budowli nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

19. Czy po ulepszeniu, do czasu zamiany nieruchomości, były one wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez co najmniej 5 lat i przez kogo?

Nieruchomość - Ośrodek Szkolenia CIS - była wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez. Ośrodek Doradztwa Rolniczego w....

5 lat po ulepszeniu mija 20 czerwca 2017 r.

20. Czy nakłady ponoszone przez ODR na budynki/budowle znajdujące się na poszczególnych działkach będą rozliczone przed planowaną zamianą nieruchomości? Jeśli tak, to należy wskazać w jaki sposób.

Nakłady poniesione przez. Ośrodek Doradztwa Rolniczego w... na budynki/budowle zostały już rozliczone i przyjęte do eksploatacji. Wartość nakładów poniesionych na modernizację, ulepszenie i adaptację budynków po zakończeniu i przyjęciu inwestycji, zwiększyła wartość początkową (ewidencyjną) poszczególnych obiektów.

21. Czy budynki/budowle lub ich części objęte przedmiotem wniosku były przedmiotem najmu, dzierżawy, itp. Należy wskazać okres, w jakim nieruchomości były oddane w najem czy dzierżawę.

Następujące budynki/budowle lub ich części były przedmiotem najmu/dzierżawy:

* umowa dzierżawy działki 199/1 o pow. 1,0900 ha położonej w...gm....na okres od 16 grudnia 2008 r. do16 grudnia 2018 r.

* umowa najmu dwóch mieszkań służbowych w budynku administracyjno - biurowym położonym na działce nr 124/3 o pow. 1,1382 ha w.... Umowy najmu na lokale służbowe zawarte zostały w dniu 1 maja 2013 na czas nieokreślony.

22. Czy nieruchomości objęte zakresem pytania nr 2 były wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT?

Nieruchomości należące do Wnioskodawcy objęte pytaniem nr 2 nigdy nie były wykorzystywane przez Województwo..., zostały przekazane. Ośrodkowi Doradztwa Rolniczego w...na realizację zadań publicznych, ustawowych, do których ODR został powołany.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w niniejszym stanie faktycznym przeniesienie własności nieruchomości Województwa... w drodze czynności prawnej zamiany nieruchomości na nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa będzie zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, Województwo... zamierza dokonać zamiany prawa własności nieruchomości, stanowiących własność Województwa..., z przeznaczeniem na działalność statutową. Ośrodka Doradztwa Rolniczego w... (dalej ODR), a będących obecnie w jego posiadaniu, na prawo własności nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa.

ODR posiada osobowość prawną, obecnie jest państwową osobą prawną podległą Ministrowi do Spraw Rozwoju Wsi - art. 2 art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. z 2016 r. poz. 356, z późn. zm.).

Osobowość prawną posiada też Województwo...- art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2016 r. poz. 486. z późn. zm.).

Odrębną osobą prawną jest także Skarb Państwa - tak art. 33 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz. U. z 2017 r. poz. 459, z późn. zm.). Czynności prawnych w imieniu Skarbu Państwa w stosunku do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa wykonują właściwi starostowie - art. 11 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2016 r. poz. 2147, z późn. zm.) w związku z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 2259).

Artykuł 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 tejże ustawy, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnika, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT. A contrario ponoszenie wydatków inwestycyjnych, które nie są związane z działalnością podatnika opodatkowaną podatkiem VAT powoduje, że podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT od takich wydatków. Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem ETS, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w sytuacjach, kiedy związek pomiędzy podatkiem naliczonym przy dokonywaniu zakupów i podatkiem należnym w związku z działalnością opodatkowaną podatnika, do której zakupy są wykorzystywane, jest bezsporny i bezpośredni. Istotne jest nie tylko rzeczywiste wykorzystanie nabytych towarów i usług dla celów wykonywania czynności opodatkowanych, ale także zamiar takiego ich wykorzystania w momencie ich nabycia.

Z nieruchomości będących przedmiotem zamiany korzystał inny podatnik VAT - ODR, a więc to jemu wyłącznie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT związanego z nakładami na nieruchomościach, będących przedmiotem zamiany.

W związku z powyższym, Województwu..., w świetle art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT ujętego w fakturach dokumentujących poniesione koszty związane z nakładami na nieruchomościach, ponieważ zakupione towary i usługi były zakupione przez ODR oraz nie były i nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych Województwa... jako podatnika VAT.

Brak prawa odliczenia VAT przez Wnioskodawcę potwierdzają stanowiska prezentowane przez organy skarbowe w interpretacjach indywidualnych Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 14 kwietnia 2014 r. sygn. akt ITPP3/443-113/14/AT, Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 8 kwietnia 2014 r. sygn. akt IPTPP4/443-74/14-2/MK i Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 8 kwietnia 2014 r. sygn. akt IPTPP4/443-74/14-3/OS, Ministra Finansów z dnia 17 czerwca 2015 r. IPTPP2/4512-205/15-5/IR.

Województwo... stoi na stanowisku, że będzie mogło skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 10a ustawy o podatku od towarów i usług, przy dokonaniu zamiany prawa własności nieruchomości stanowiących własność Województwa... będących w posiadaniu i wykorzystywanych na działalność statutową. Ośrodka Doradztwa Rolniczego w... na prawo własności nieruchomości, stanowiących własność Skarbu Państwa. Województwo... nabyło prawo własności ww. nieruchomości nieodpłatnie od Skarbu Państwa z mocy samego prawa. Nieruchomości były związane z działalnością innej osoby prawnej - ODR, który realizował zadanie publiczne określone w ustawie o jednostkach doradztwa rolniczego. Także od dnia nabycia przez Województwo... prawa własności, przedmiotowe nieruchomości były wykorzystywane na działalność ODR. Nieruchomości były w posiadaniu ODR jeszcze przed 1 stycznia 2005 r. - przed nabyciem osobowości prawnej przez ODR. Województwu... nie przysługiwało więc prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części. Województwo... nie dokonywało także nakładów na przedmiotowe nieruchomości. Nakłady na modernizację i nowe obiekty budowlane. Ośrodka Doradztwa Rolniczego w... były finansowane ze środków własnych. Ośrodka Doradztwa Rolniczego w.... ODR jako osoba prawna miał prawo do odliczenia podatku VAT od opisanych wyżej nakładów. ODR dokonał odliczenia podatku VAT od nakładów poczynionych na budynek CIS, nakładów jakie poniesione zostały przez ODR w sadzie - instalacja CO oraz wykonanego na placu wystawowym przyłącza elektrycznego. Z odrębności osobowości prawnych Województwa... i ODR wynika, że skoro w stosunku do nieruchomości Województwu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz wszelkich wydatków na ulepszenie nieruchomości dokonywał wyłącznie ODR ze środków własnych, a nie Województwo..., to dokonując transakcji zamiany Województwo... będzie mogło skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Województwo... jest czynnym podatnikiem VAT i uzyskało prawo własności nieruchomości z mocy prawa z dniem 1 sierpnia 2009 r., co potwierdziły deklaratoryjne decyzje Wojewody.... Planowana zamiana zostanie dokonana na podstawie porozumienia, w oparciu o przepisy Kodeksu cywilnego. Każda ze stron zobowiąże się przenieść na drugą stronę własność nieruchomości w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. W wyniku zamiany, każda ze stron wchodzi we władanie nabytego towaru jak właściciel. Przeniesienie własności nieruchomości w drodze zamiany stanowić będzie czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, jako odpłatna dostawa towarów. Wnioskodawca uważa, że czynność zamiany prawa własności nieruchomości podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług,

W stosunku do nieruchomości, będących podstawą zamiany, nie przysługiwało dokonującym dostawy (tj. odpowiednio Województwu... oraz Skarbowi Państwa) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dokonujący dostawy nieruchomości nie ponosił wydatków na ulepszenie nieruchomości - w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym - stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej. Nakłady na nieruchomości na modernizację i nowe obiekty budowlane, będące przedmiotem zamiany, ponosił wyłącznie. Ośrodek Doradztwa Rolniczego w..., który jest odrębną od Skarbu Państwa oraz Województwa... osobą prawną.

Zdaniem Wnioskodawcy, znajdzie zatem zastosowanie zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż Województwo... nie ponosiło wydatków na ulepszenie nieruchomości oraz nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem nieruchomości.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnia, że w imieniu Wnioskodawcy - Województwa... wniosek winien być podpisany przez Marszałka Województwa... wraz z członkiem zarządu lub przez dwóch członków zarządu Województwa....

Zgodnie z art. 57 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, oświadczenia woli w imieniu województwa składa marszałek województwa wraz z członkiem zarządu województwa, chyba że statut województwa stanowi inaczej.

Z kolei z § 75 ust. 1 Statutu Województwa... (Dz. Urz. Woj....z 2013 r. poz. 4029), który jest prawem miejscowym, zgodnie z art. 18 pkt 1 lit. a cyt. ustawy o samorządzie województwa, wynika, że oświadczenia woli w imieniu województwa składa:

a.

marszałek wraz z członkiem zarządu lub

b.

dwaj członkowie zarządu, lub

c.

jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd (pełnomocnik), lub

d.

dwie osoby upoważnione przez zarząd (pełnomocnicy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego:

* jest nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, dostawy nieruchomości niezabudowanych oraz dostawy budynków/budowli i udziału w nieruchomości (działka nr 1850/4), w stosunku do których nie ponoszono nakładów na ulepszenie przekraczających 30% ich wartości początkowej, w drodze zamiany na rzecz Skarbu Państwa,

* jest prawidłowe - w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy dostawy budynku administracyjno - biurowego, budynku CIS, garażu okrągłego murowanego, budynku gospodarczego okrągłego, w drodze zamiany na rzecz Skarbu Państwa.

Na wstępie należy wskazać, iż zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 2147, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o nieruchomości gruntowej - należy przez to rozumieć grunt wraz z częściami składowymi, z wyłączeniem budynków i lokali, jeżeli stanowią odrębny przedmiot własności.

W myśl art. 4 pkt 3 ww. ustawy, ilekroć mowa jest w niej o działce gruntu - należy przez to rozumieć niepodzieloną, ciągłą część powierzchni ziemskiej stanowiącą część lub całość nieruchomości gruntowej.

Ponadto, zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2016 r. poz. 1034, z późn. zm.), działkę ewidencyjną stanowi ciągły obszar gruntu, położony w granicach jednego obrębu, jednorodny pod względem prawnym, wydzielony z otoczenia za pomocą linii granicznych. Według § 9 ust. 2 tego rozporządzenia, sąsiadujące ze sobą działki ewidencyjne, będące przedmiotem tych samych praw oraz władania tych samych osób lub jednostek organizacyjnych, wykazuje się w ewidencji jako odrębne działki ewidencyjne, jeżeli:

1.

wyodrębnione zostały w wyniku podziału nieruchomości, a materiały powstałe w wyniku prac geodezyjnych i kartograficznych związanych z tym podziałem przyjęte zostały do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,

2.

są wyszczególnione w istniejących dokumentach określających stan prawny nieruchomości, a w szczególności w księgach wieczystych, zbiorach dokumentów, aktach notarialnych, prawomocnych orzeczeniach sądowych i ostatecznych decyzjach administracyjnych, a jednocześnie są działkami gruntu lub działkami budowlanymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,

3.

obejmują grunty zajęte pod drogi publiczne, linie kolejowe, wody śródlądowe, rowy, a ich wyróżnienie w postaci odrębnych działek jest celowe ze względu na odrębne oznaczenia tych gruntów w innych ewidencjach i rejestrach publicznych bądź ze względu na ich różne nazwy urzędowe.

Powyższe oznacza, że szerokie pojęcie "nieruchomość" nie jest tożsame z pojęciem "działki", która jest najmniejszą wyodrębnioną jednostką gruntu. Zatem dokonując oceny dotyczącej opodatkowania takiej nieruchomości należy odnieść się do sytuacji każdej działki będącej przedmiotem opisywanej przez Wnioskodawcę czynności.

Tak więc dostawa każdej geodezyjnie wyodrębnionej działki stanowi dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług odrębny stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) wymagający oceny pod względem jej opodatkowania.

W związku z powyższym sprawę opisaną we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług należy rozpatrywać jako dostawę geodezyjnie odrębnych działek niezabudowanych oraz zabudowanych a nie jako sprzedaż nieruchomości w całości.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, grunt zarówno zabudowany jak i niezabudowany spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

W świetle art. 195 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459 z późn. zm.), zwanej dalej k.c., prawo dopuszcza, aby własność tej samej rzeczy przysługiwała niepodzielne kilku osobom. Na tym polega współwłasność. Współwłasność nie jest instytucją samodzielną, lecz stanowi odmianę własności i charakteryzuje się tym, że własność rzeczy (ruchomej lub nieruchomej) przysługuje kilku podmiotom. Do współwłasności stosuje się - jeśli co innego nie wynika z przepisów poświęconych specjalnie tej instytucji - przepisy odnoszące się do własności.

Należy zatem uznać, że udział każdego ze współwłaścicieli jest ze swej istoty szczególną postacią prawną własności.

Z kolei zgodnie z art. 196 k.c., współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną. W przypadku współwłasności w częściach ułamkowych każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w rzeczy. Udział wyraża zakres uprawnień współwłaściciela względem rzeczy wspólnej. Współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela. Ze względu na charakter udziału, jako wyłącznego prawa współwłaściciela, zasadą jest, że każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli (art. 198 k.c.). Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział. Współwłaściciele są zatem odrębnymi podmiotami prawa.

Zatem, w zakresie pojęcia towarów, jako rzeczy oraz ich części, mieści się również współwłasność jako prawo do rzeczy wspólnej. Wobec powyższego, towarem jest udział w prawie własności nieruchomości.

Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie udziału w prawie własności nieruchomości gruntowych (działek), dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy - opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy - czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Według art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Zatem, aby wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2016 r. poz. 486 z późn. zm.), organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, dysponuje mieniem wojewódzkim, prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

Z przytoczonych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że - co do zasady - opodatkowaniu podlegają czynności odpłatne, przy czym nie wynika z nich, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową - zapłata w innym towarze lub usłudze albo mieszaną - zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

W myśl art. 603 ustawy k.c., przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując zarówno w charakterze dostawcy, jak i w charakterze nabywcy.

Przepis art. 604 k.c. daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży.

Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce ceny świadczenia pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna. Zamiana nieruchomości skutkuje przeniesieniem prawa do rozporządzania zamienianymi nieruchomościami jak właściciel.

Biorąc powyższe pod uwagę, zamianę nieruchomości w świetle ustawy o podatku od towarów i usług traktuje się jako odpłatną dostawę towarów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast, zgodnie z art. 158 Kodeksu cywilnego - umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione. Zatem umowa przeniesienia własności nieruchomości (również w drodze zamiany) jest czynnością cywilnoprawną.

W konsekwencji, w odniesieniu do opisanej we wniosku czynności cywilnoprawnej polegającej na zamianie nieruchomości, Województwo nie będzie korzystać z wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT określonego w art. 15 ust. 6 ustawy, a w efekcie - wystąpi dla tej czynności w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Tym samym, opisana we wniosku czynność objęta pytaniem nr 2, będzie stanowiła dla Wnioskodawcy odpłatną dostawę towarów, która na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych towarów i czynności stawkami preferencyjnymi oraz zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku VAT dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy - zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W myśl art. 2 pkt 33 ustawy - przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z cytowanych przepisów wynika, że nie jest terenem budowlanym grunt, dla którego miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje inne przeznaczenie niż pod zabudowę. Analogicznie, w przypadku braku takiego planu, powyższą zasadę należy stosować do decyzji o warunkach zabudowy. W zależności od rodzaju inwestycji będzie to albo decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego albo decyzja o warunkach zabudowy.

Z powyższej analizy wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości. Bez znaczenia zatem pozostaje klasyfikacja według ewidencji gruntów i budynków lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Powyższe oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, w sytuacji gdy stanowią tereny budowlane. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., niebędących terenami budowlanymi - są zwolnione od podatku VAT.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w przepisach warunki.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

1.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

2.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - według art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

1.

wybudowaniu lub

2.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z kolei przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą, posługują się pojęciem "pierwszego zasiedlenia", jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE Rady, państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a, do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie "gruntu związanego z budynkiem".

Tym samym państwa członkowskie mają możliwość określenia szczegółowych zasad stosowania kryterium pierwszego zasiedlenia jedynie w odniesieniu do sprecyzowanej kategorii czynności, tj. przebudowy budynków.

W konsekwencji zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie budynku należy rozumieć szeroko jako "pierwsze zajęcie budynku, używanie". W efekcie, aby w tej sytuacji można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2015 r., o sygn. akt I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że: "Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako »pierwsze zajęcie budynku, używanie«. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT".

Jak wynika z powyższego "pierwsze zasiedlenie" budynku (budowli lub ich części) - po jego wybudowaniu - należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku (budowli lub ich części), używanie, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej. Powyższa kwestia przedstawia się inaczej w sytuacji, gdy budynek/budowla został/została ulepszony/ulepszona, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu. Wówczas bowiem, aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku/budowli - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy w zw. z art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE Rady - musi dojść do oddania obiektu po ulepszeniu do użytkowania w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu (np. w najem).

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z kolei, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Ponadto należy wskazać, iż na mocy art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

* są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

* złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy - po spełnieniu określonych warunków - możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Powyższe prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

Jak wynika z opisu sprawy działki nr 1820/27, 1840/14, 1840/16, 1840/26, 1840/28, 1840/39, 1850/3, 1840/41, 1840/13, 199/1, 1110/8, objęte zakresem pytania nr 2, stanowią działki niezabudowane. Dla niezabudowanych działek brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, brak jest decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Wobec powyższych okoliczności dostawa ww. działek niezabudowanych, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Natomiast pozostałe działki objęte zakresem pytania nr 2, tj. działki nr 1810/2, 1820/1, 1820/23, 1840/11, 1840/43, 1850/2, 110/1, 124/3, 124/2, 1110/3, 1110/10 oraz udział w działce nr 1850/4, są zabudowane.

Przy czym, jak wskazano we wniosku w niektórych budynkach zostały poczynione nakłady w wysokości przekraczającej 30% ich wartości początkowej. Są to: budynek administracyjno - biurowy, budynek CIS, garaż okrągły murowany, budynek gospodarczy okrągły - znajdujące się na działce nr 1820/23. Jak wskazano w opisie sprawy, po ulepszeniu ww. budynków/budowli, nie nastąpiło ich pierwsze zasiedlenie.

Mając na uwadze wyżej przytoczone przepisy prawa, należy stwierdzić, że dostawa budynku administracyjno - biurowego, budynku CIS, garażu okrągłego murowanego, budynku gospodarczego okrągłego, w których dokonano ulepszeń w rozumieniu podatku dochodowego powyżej 30% ich wartości początkowej i nie nastąpiło ich pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tym samym należy dokonać oceny możliwości zastosowania do ich dostawy zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Zgodnie z wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak również dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. Przy czym ww. przesłanki muszą być spełnione łącznie.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawcy przy nabyciu ww. budynków nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Również z okoliczności sprawy nie wynika, że Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków na ulepszenie ww. budynków.

Zatem dostawa budynku administracyjno - biurowego, budynku CIS, garażu okrągłego murowanego, budynku gospodarczego okrągłego z uwagi na spełnienie przez Wnioskodawcę przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie tego przepisu.

Odnosząc się do dostawy pozostałych budynków i budowli oraz udziału w nieruchomości objętych wnioskiem, należy wskazać, że z okoliczności sprawy wynika, że te budynki i budowle zostały zasiedlone i od pierwszego zasiedlenia upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

Tym samym dostawa budynków i budowli oraz udziału w nieruchomości już zajętych/ używanych, w stosunku do których nie nastąpiło ulepszenie w rozumieniu podatku dochodowego w wysokości przekraczającej 30% ich wartości początkowej, będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem skoro dostawa budynków/budowli posadowionych na poszczególnych zabudowanych działkach (objętych pytaniem nr 2) będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, to również dostawa gruntów oraz udziału w nieruchomości (działka nr 1850/4), na których posadowione są te obiekty, będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy dostawy budynku administracyjno - biurowego, budynku CIS, garażu okrągłego murowanego, budynku gospodarczego okrągłego wraz z gruntem, w drodze zamiany na rzecz Skarbu Państwa uznano za prawidłowe. Natomiast w zakresie zwolnienia z opodatkowania dostawy pozostałych budynków/budowli wraz z gruntem oraz działek niezabudowanych, pomimo że Wnioskodawca wywiódł prawidłowy skutek prawny, to jednak wskazał na inną podstawę prawną tego zwolnienia i dlatego też stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy czy własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Niniejszą interpretację Organ wydał w oparciu o przedstawiony opis sprawy, w którym wskazano, iż przedmiotem dostawy są działki zabudowane i niezabudowane oraz przyjęto jako element stanu sprawy okoliczność dokonania rozliczeń nakładów przez strony umowy, a więc w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w tym również okoliczności sposobu rozliczeń nakładów między stronami, interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Nadto, tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, że interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Z uwagi na powyższe niniejsza interpretacja nie wywiera skutków prawnych dla drugiej strony umowy (kontrahenta Wnioskodawcy).

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, dostawy nieruchomości niezabudowanych i zabudowanych oraz udziału w nieruchomości (działka nr 1850/4), w drodze zamiany na rzecz Skarbu Państwa. Wniosek w pozostałym zakresie zostanie załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl