0113-KDIPT1-1.4012.804.2017.1.JD - Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.804.2017.1.JD Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2017 r. (data wpływu 8 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "....." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "....".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat.... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Po podjęciu przez Zarząd Powiatu..... Uchwały z dnia 17 października 2016 r. od dnia 1 stycznia 2017 r. nastąpiła centralizacja w podatku od towarów i usług w Powiecie..... i jego jednostkach organizacyjnych. W związku z powyższym od dnia 1 stycznia 2017 r. Powiat..... prowadzi wspólne rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług obejmujące czynności wykonywane zarówno przez Powiat jak i jego jednostki organizacyjne.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W ramach tego realizuje projekt pn. ".....", na który uzyskał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.... na lata 2014-2020, Oś 13 Infrastruktura społeczna, Działanie 13.6 Infrastruktura kształcenia zawodowego i ustawicznego. Podpisana została umowa o dofinansowanie nr.... w dniu 30 czerwca 2017. Całkowita wartość projektu to 3.552.818,57 zł, w tym dofinansowanie projektu: 3.000.000,00 zł i wkład własny: 552.818,57 zł.

Rozpoczęcie realizacji projektu 11 marca 2016 r., a planowane zakończenie finansowe realizowania projektu to 31 grudnia 2018 r.

Celem głównym projektu jest dostosowanie oferty szkolnictwa zawodowego do potrzeb rynku pracy w Powiecie.... i wynika bezpośrednio ze zdiagnozowanych problemów szkolnictwa zawodowego na obszarze Powiatu.... spowodowanych brakiem odpowiedniego wyposażenia i niedostosowaną infrastrukturą pracowni i warsztatów szkolnych.

Uzupełnieniem celu głównego jest cel pomocniczy, czyli poprawa jakości i efektywności kształcenia zawodowego w Powiecie...., ponieważ dostosowanie oferty szkolnictwa wpłynie na poprawę jakości kształcenia. Realizacja celów projektu przyczyni się do większej zdawalności egzaminów zawodowych i wzrostu liczby wykwalifikowanych specjalistów w branżach pożądanych na lokalnym rynku pracy, a co za tym idzie, większej popularyzacji szkolnictwa zawodowego.

Wsparciem objętych będzie 8 obiektów, wyposażonych w 299 sztuk sprzętu. Bezpośrednią grupą docelową będą uczniowie uczęszczający do jednostek objętych ww. projektem.

W skład projektu wchodzą następujące zadania:

1. Studium wykonalności.

2. Dokumentacja techniczna (projekty, specyfikacje techniczne i kosztorysy) - Modernizacja i dostosowanie istniejącej infrastruktury pracowni technologii gastronomicznej w SOSW.....

3. Dokumentacja techniczna (projekty, specyfikacje techniczne i kosztorysy) - Modernizacja pracowni, laboratorium diagnostycznego i pracowni anatomiczno-zootechnicznej w Zespole Szkół nr 3....

4. Dokumentacja przetargowa - opracowanie SIWZ.

5. Modernizacja i dostosowanie istniejącej infrastruktury pracowni technologii gastronomicznej w SOSW....

6. Modernizacja i dostosowanie pracowni laboratorium diagnostycznego i pracowni anatomiczno-zootechnicznej w Zespole Szkół Nr 3....

7. Modernizacja pracowni fryzjerskiej w Zespole Szkół Nr 1.....

8. Wyposażenie pracowni/warsztatów dla Zespołu Szkół Nr 1.....

9. Wyposażenie pracowni/warsztatów w urządzenia komputerowe Zespołu Szkół Nr 1....

10. Wyposażenie pracowni/warsztatów dla Zespołu Szkół nr 2....

11. Wyposażenie pracowni/warsztatów w urządzenia komputerowe w Zespole Szkół nr 2.....

12. Wyposażenie pracowni/warsztatów dla Zespołu Szkół nr 3.....

13. Wyposażenie pracowni/warsztatów w urządzenia komputerowe w Zespole Szkół nr 3.....

14. Wyposażenie pracowni/warsztatów dla Zespołu Szkół Technicznych.....

15. Wyposażenie pracowni/warsztatów dla CKZ.....

16. Wyposażenie pracowni/warsztatów dla MOW.....

17. Wyposażenie pracowni/warsztatów w urządzenia komputerowe MOW.....

18. Wyposażenie pracowni/warsztatów dla MOS....

19. Wyposażenie pracowni/warsztatów dla SOSW....

20. Wyposażenie pracowni/warsztatów w urządzenia komputerowe placówki SOSW.....

21. Tablica informacyjna i pamiątkowa, naklejki na wyposażenie, spotkanie informacyjne podsumowujące realizację projektu, materiały promocyjne, nadzór inwestorski, nadzór techniczny, zarządzanie wewnętrzne.

Całe wyposażenie zakupione jako środki trwałe we wszystkich placówkach po zakończeniu realizacji projektu, tj. w okresie trwałości projektu będą wykorzystywane zgodnie z celami projektu. Przez okres pięciu lat od zakończenia realizacji, produkty powstałe w ramach projektu będą stanowić własność Powiatu...., jednak wykorzystanie sprzętu leży po stronie jednostek. Po okresie trwałości sprzęt zostanie przekazany jednostkom, co nie wpłynie na zmianę jego przeznaczenia. Zarówno w okresie trwałości jak i po nim sprzęt nie będzie wykorzystywany do celów działalności gospodarczej. Będzie służył wyłącznie poprawie jakości kształcenia zawodowego w Powiecie.... i dostosowaniu szkolnictwa do potrzeb rynku pracy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Powiat.... występuje z pytaniem czy realizując zadania w jednostkach objętych projektem "....." będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od nakładów poniesionych w projekcie?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Mając powyższe na uwadze, Powiat.... stoi na stanowisku, że realizując zadania w ramach projektu "....." nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od nakładów poniesionych w projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868) - powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony. W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, iż całe wyposażenie zakupione jako środki trwałe we wszystkich placówkach po zakończeniu realizacji projektu, tj. w okresie trwałości projektu będą wykorzystywane zgodnie z celami projektu. Celem głównym projektu jest dostosowanie oferty szkolnictwa zawodowego do potrzeb rynku pracy w Powiecie.... i wynika bezpośrednio ze zdiagnozowanych problemów szkolnictwa zawodowego na obszarze Powiatu..... spowodowanych brakiem odpowiedniego wyposażenia i niedostosowaną infrastrukturą pracowni i warsztatów szkolnych. Uzupełnieniem celu głównego jest cel pomocniczy, czyli poprawa jakości i efektywności kształcenia zawodowego w Powiecie....., ponieważ dostosowanie oferty szkolnictwa wpłynie na poprawę jakości kształcenia. Realizacja celów projektu przyczyni się do większej zdawalności egzaminów zawodowych i wzrostu liczby wykwalifikowanych specjalistów w branżach pożądanych na lokalnym rynku pracy, a co za tym idzie, większej popularyzacji szkolnictwa zawodowego. Przez okres pięciu lat od zakończenia realizacji, produkty powstałe w ramach projektu będą stanowić własność Powiatu...., jednak wykorzystanie sprzętu leży po stronie jednostek. Po okresie trwałości sprzęt zostanie przekazany jednostkom, co nie wpłynie na zmianę jego przeznaczenia. Zarówno w okresie trwałości jak i po nim sprzęt nie będzie wykorzystywany do celów działalności gospodarczej. Będzie służył wyłącznie poprawie jakości kształcenia zawodowego w Powiecie..... i dostosowaniu szkolnictwa do potrzeb rynku pracy.

Mając na uwadze ww. okoliczności sprawy oraz powyższe przepisy należy wskazać, iż skoro nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej to Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ".....", ponieważ nabywane towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..... w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl