0113-KDIPT1-1.4012.80.2017.2.MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.80.2017.2.MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2017 r. (data wpływu 24 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2017 r. (data wpływu 16 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że Wnioskodawca zawierając z. Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego umowy użyczenia nieruchomości, nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania, że Wnioskodawca zawierając z. Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego umowy użyczenia nieruchomości, nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług

* zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, dostawy nieruchomości niezabudowanych i zabudowanych oraz udziału w nieruchomości (działka nr 1850/4), w drodze zamiany na rzecz Skarbu Państwa.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 maja 2017 r. (data wpływu 16 maja 2017 r.) w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

. Ośrodek Doradztwa Rolniczego w... (zwany dalej ODR) nabył prawo użytkowania wieczystego nieruchomości, m.in. działek nr 1810/2 o pow. 1,7051 ha, 1820/23 o pow. 1,6200 ha, 1820/27 o pow. 0,7708 ha, 1840/14 o pow. 0,3546 ha, 1840/16 o pow. 0,1512 ha, 1840/26 o pow. 0,4897 ha, 1840/28 o pow. 0,1382 ha, 1840/39 o pow. 0,1504 ha, 1840/11 o pow. 0,0688 ha, 1850/2 o pow. 0,6940 ha, 1850/3 o pow. 0,0532 ha, położonych w gm...., z prawem własności usytuowanych na niej budynków, dla których Sąd Rejonowy w... V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr..., działek nr 1820/1 o pow. 33,2383 ha, 1832/1 o pow. 8,4013 ha, 1840/41 o pow. 0,2662 ha, 1840,43 o pow. 0,9222 ha, 1840/13 o pow. 8,2009 ha, położonych w gm...., dla których Sąd Rejonowy w... V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr..., działki nr 199/1 o pow. 1,9090 ha, położonej w gm...., dla której Sąd Rejonowy w... V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr..., z mocy prawa, z dniem 1 stycznia 2005 r. na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. z 2004 r. Nr 251, poz. 2507 z późn. zm., zwanej dalej u.j.d.r.), co zostało potwierdzone wydanymi przez Wojewodę. decyzjami z dnia 6 września 2005 r. Znak..., z dnia 26 października 2005 r., znak....

Z dniem 1 stycznia 2005 r., na podstawie art. 2 ust. 2 u.j.d.r., wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego, w tym ODR, uzyskał osobowość prawną, stał się państwową osobą prawną. Nabycie przez ODR w... z mocy prawa z dniem 1 stycznia 2005 r. prawa użytkowania wieczystego nieruchomości oraz prawa własności budynków na nich wzniesionych zostało ujawnione w księgach wieczystych prowadzonych przez Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych nr 94125, 91730, 92420, o obecnych numerach ksiąg prowadzonych przez Sąd Rejonowy w. Wydział Ksiąg Wieczystych KW nr...,...,....

Nieruchomości opisane wyżej były w posiadaniu ODR w... przed 1 stycznia 2005 r., po 1 stycznia 2005 r., a także po nabyciu przez Województwo... prawa własności nieruchomości z dniem 1 sierpnia 2009 r.

Na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z późn. zm. w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie (Dz. U. z 2009 r. Nr 92, poz. 753, zwana dalej ustawą z 2009 r.), zadania wykonywane przez ODR w... stały się z dniem 1 sierpnia 2009 r. zadaniami Województwa.... Także z dniem 1 sierpnia 2009 r. ODR przestał być państwową osobą prawną, a stał się wojewódzką osobą prawną.

Decyzją Wojewody... z dnia 21 lutego 2011 r. Znak..., sprostowaną postanowieniem Wojewody... z dnia 11 marca 2011 r. znak..., Wojewoda... potwierdził nabycie przez Województwo... prawa własności nieruchomości, dla których Sąd Rejonowy w... V Wydział Ksiąg wieczystych prowadzi KW Nr.., KW Nr.. odłączonych z KW Nr.. oraz udziału wynoszącego 2435/38130 w działce nr 1850/4 o pow. 0,0381 ha, położonej w gm...., dla której Sąd Rejonowy w... V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW Nr. Ponadto decyzją Wojewody... z dnia 21 lutego 2011 r. znak...... potwierdził nabycie z mocy prawa przez Województwo... z dniem 1 sierpnia 2009 r. prawa własności nieruchomości działki nr 199/1, dla której Sąd Rejonowy w... V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW nr.... Przysługujące Województwu... prawo własności nieruchomości zostało ujawnione w prowadzonych dla nich księgach wieczystych z równoczesnym wykreśleniem przysługującego ODR w... - wojewódzkiemu ośrodkowi doradztwa rolniczego przed wejściem w życie ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z późn. zm. w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości.

Zgodnie bowiem z art. 31 ustawy 2009 r. mienie Skarbu Państwa niezbędne do wykonywania zadań przekazywanych niniejszą ustawą stało się z mocy prawa mieniem właściwej jednostki samorządu terytorialnego, co zostało potwierdzone we wskazanych wyżej deklaratoryjnych decyzjach Wojewody.... Nabycie mienia następowało wyłącznie z ograniczonymi prawami rzeczowymi, które podlegały ujawnieniu w deklaratoryjnych decyzjach wydawanych na podstawie art. 32 ust. 1 powyższej ustawy. Ich ujawnienie nie naruszało praw osób trzecich.

W ww. deklaratoryjnych decyzjach Wojewody... nie zostały ujawnione prawa rzeczowe do nieruchomości. Użytkowanie wieczyste nie jest ograniczonym prawem rzeczowym, ograniczone prawa rzeczowe są taksatywnie wymienione w art. 244 § 1 k.c., użytkowanie wieczyste jest prawem uregulowanym odrębnie w art. 232-241 k.c. oraz 27 i następne ustawy o gospodarce nieruchomościami. Z woli więc ustawodawcy, zgodnie z art. 31 w 2009 r. mienie Skarbu Państwa niezbędne do wykonywania zadań przekazywanych niniejszą ustawą, stało się z mocy prawa mieniem właściwej jednostki samorządu terytorialnego, Województwo... nabyło prawo własności nieruchomości wraz z prawem własności budynków, czy też prawo użytkowania wieczystego gruntów i prawo własności budynków na nich wzniesionych. Z woli ustawodawcy został też wyłączony skutek wygaśnięcia ograniczonych praw rzeczowych z art. 241 k.c. - art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z późn. zm. w organizacji i podziale zadań administracji publicznej.

Na podstawie decyzji Wojewody... z dnia 21 lutego 2011 r. znak... oraz. Województwo... nabyło z mocy prawa, nieodpłatnie mienie Skarbu Państwa, tj. nieruchomości położone w gminie..., dla których Sąd Rejonowy w... V Wydział Ksiąg wieczystych prowadzi wskazane wyżej księgi wieczyste.

Na podstawie decyzji znak... w dniu 10 czerwca 2011 r. zostało wykreślone prawo użytkowania wieczystego. Ośrodka Doradztwa Rolniczego w... do nieruchomości położonych w gminie... z ksiąg wieczystych prowadzonych przez Sąd Rejonowy w... V Wydział Ksiąg Wieczystych Nr:..,...,....

W związku z tym, iż w księdze wieczystej numer... wpisano Skarb Państwa jako właściciela nieruchomości nr 199/1 położonej w gm...., a Województwo... jako użytkownika wieczystego przedmiotowej nieruchomości, w dniu 29 lipca 2016 r. Województwo... wystąpiło z wnioskiem do Sądu Rejonowego w... o dokonanie zmiany w ww. księdze wieczystej. W dniu 2 sierpnia 2016 r. Sąd dokonał zamieszczenia wzmianki o dokonanie w księdze wieczystej numer... zmiany właściciela przedmiotowej nieruchomości, natomiast w dniu 19 sierpnia 2016 r. nastąpiło faktyczne wpisanie Województwa... jako właściciela działki nr 199/1.

W dniu 27 czerwca 2016 r. Dyrektor. Ośrodka Doradztwa Rolniczego w... wystąpił do Zarządu Województwa... z prośbą o wyrażenie zgody na zrzeczenie się użytkowania wieczystego nieruchomości, stanowiących własność Województwa... położonych w:

a.

gm.... -..., działki nr: 1850/4 o pow. 381 m2 (udział 2435/38130), 1810/2 o pow. 17051 m2, 1820/23 o pow. 16200 m2, 1820/27 o pow. 7708 m2, 1840/14 o pow. 3546 m2, 1840/16 o pow. 1512 m2, 1840/26 o pow. 4897 m2, 1840/28 o pow. 1382 m2, 1840/39 o pow. 1504 m2, 1840/11 o pow. 648 m2, 1850/2 o pow. 6940 m2, 1850/3 o pow. 532 m2, 1820/1 o pow. 332383 m2, 1832/1 o pow. 84013 m2, 1840/41 o pow. 2662 m2, 1840/43 o pow. 9222 m2, 1840/13 o pow. 82009 m2;

b.

gm...., działka nr 199/1 o pow. 19090 m2;

c.

gm...., działki nr: 110/1 o pow. 15541 m2, 124/3 o pow. 11382 m2, 124/2 o pow. 1735 m2;

d.

gm...., działki nr 1110/3 o pow. 3800 m2, 1110/10 o pow. 133200 m2, 1110/8 o pow. 6861 m2.

W dniu 28 czerwca 2016 r. Zarząd Województwa... podjął uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zrzeczenie się przez. Ośrodek Doradztwa Rolniczego w... prawa użytkowania wieczystego do wyżej wskazanych nieruchomości.

Następnie w dniu 29 czerwca 2016 r., aktem notarialnym Rep A Nr.., Dyrektor ODR w... zrzekł się prawa użytkowania wieczystego do nieruchomości położonych w Gminie..., to jest działki nr 110/1 o pow. 15541 m2, 124/3 o pow. 11382 m2, 124/2 o pow. 1735 m2 gm...., dla których Sąd Rejonowy w... VI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi Kw nr... oraz w..., to jest działki nr 1110/3 o pow. 3800 m2, 1110/10 o pow. 133200 m2, 1110/8 o pow. 6861 m2 poł. gm...., dla których Sąd Rejonowy w... VI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi Kw Nr.

Użytkowanie wieczyste w stosunku do działek położonych w miejscowości... zostało wykreślone z ksiąg wieczystych w 2011 r., co zostało opisane wyżej.

W dniu 5 lipca 2016 r. Zarząd Województwa... podjął uchwałę Nr.. w sprawie użyczenia przedmiotowych działek na rzecz. Ośrodka Doradztwa Rolniczego w..., aby zapewnić sprawne funkcjonowanie ODR na okres do 3 miesięcy.

W dniu 6 lipca 2016 r. zostało dokonane przekazanie protokołem zdawczo-odbiorczym przez ODR w... na rzecz Województwa... nieruchomości położonych w gminach... oraz..., jednocześnie Województwo... przekazało przedmiotowe działki w zarządzanie swojej podległej jednostce Zarządowi Nieruchomości Wojewódzkich w....

Jednakże Dyrektor ODR zwrócił się pismem do Zarządu Województwa... o użyczenie ograniczonej liczby działek, tj. nieruchomości położonych w:

a.

gm....-..., działki nr: 1850/4 o pow. 381 m2 (udział 2435/38130), 1820/23 o pow. 16200 m2, 1820/27 o pow. 7708 m2, 1840/14 o pow. 3546 m2, 1840/16 o pow. 1512 m2, 1840/26 o pow. 4897 m2, 1840/28 o pow. 1382 m2, 1840/39 o pow. 1504 m2, 1840/11 o pow. 648 m2, 1850/2 o pow. 6940 m2, 1850/3 o pow. 532 m2, 1820/1 o pow. 332383 m2, 1832/1 o pow. 84013 m2, 1840/41 o pow. 2662 m2, 1840/43 o pow. 9222 m2, 1840/13 o pow. 82009 m2;

b.

gm...., działki nr: 110/1 o pow. 15541 m2, 124/3 o pow. 11382 m2;

c.

gm...., działki nr: 1110/10 o pow. 133200 m2, 1110/8 o pow. 6861 m2.

Biorąc pod uwagę fakt, iż Dyrektor ODR w... w ww. piśmie ograniczył ilość działek, które potrzebne są do sprawnego funkcjonowania jednostki, należało zmienić brzmienie § 1 uchwały nr. Zarządu Województwa... z dnia 5 lipca 2016 r., zgodnie z prośbą Dyrektora ODR w....

W związku z powyższym, w dniu 12 lipca 2016 r., Zarząd Województwa... podjął uchwałę nr... w sprawie zmiany uchwały w sprawie zawarcia przez Województwo... z. Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w... umowy użyczenia nieruchomości położonych w gminach:..,... oraz.... Umowy użyczenia na przedmiotowe nieruchomości zostały zawarte w dniu 18 sierpnia 2016 r., na czas oznaczony od dnia 18 sierpnia do dnia 18 listopada 2016 r.

W dniu 15 lipca 2016 r. do tut. Urzędu wpłynęło zawiadomienie Wojewody... o wszczęciu postępowania nadzorczego w sprawie stwierdzenia nieważności uchwał:

1. Nr.. Zarządu Województwa... z dnia 28 czerwca 2016 r. w sprawie wyrażenia zgody na zrzeczenie się przez. Ośrodek Doradztwa Rolniczego w... prawa użytkowania wieczystego nieruchomości położonych na terenach gmin...,...,...;

2. Nr.. Zarządu Województwa... z dnia 28 czerwca 2016 r. w sprawie zlecenia Zarządowi Nieruchomości Wojewódzkich w... zarządzania nieruchomościami Województwa....

W dniu 1 sierpnia 2016 r. wpłynęło do tut. Urzędu rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody...... stwierdzające nieważność ww. uchwał Zarządu Województwa....

W dniu 2 sierpnia 2016 r. Zarząd Województwa... podjął uchwałę w sprawie zaskarżenia do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody... z dnia 29 lipca 2016 r.

Wyrokiem z dnia 10 listopada 2016 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w... II Wydział wydanym w sprawie... uchylił rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody... z dnia 29 lipca 2016 r. Znak... w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwał w sprawie wyrażenia zgody na zrzeczenie się prawa użytkowania wieczystego nieruchomości. Wyrok Sądu jest nieprawomocny, skargi kasacyjne od ww. wyroku zostały wniesione do NSA za pośrednictwem WSA w... przez Prokuratora Regionalnego (skarga kasacyjna została doręczona Województwu... w dniu 20 lutego 2017 r., Województwo w dniu 6 marca 2017 r. złożyło do Sądu odpowiedź na skargę kasacyjną) oraz przez Wojewodę... (skarga kasacyjna została doręczona Województwu... w dniu 22 lutego 2017 r., Województwo w dniu 8 marca 2017 r. złożyło do Sądu odpowiedź na skargę kasacyjną). Ww. wyrok WSA w... z dnia 10 listopada 2016 r. wydany w sprawie sygn. akt II...został uzupełniony nieprawomocnym wyrokiem tegoż Sądu z dnia 21 lutego 2017 r. wydanym w sprawie sygn. akt....

W dniu 15 listopada 2016 r. Zarząd Województwa... podjął uchwałę w sprawie użyczenia przez Województwo.... Ośrodkowi Doradztwa Rolniczego w... nieruchomości położonych w gminach:..,...oraz..., na okres od 19 listopada 2016 r. do 31 grudnia 2016 r. Umowa użyczenia została zawarta w dniu 18 listopada 2016 r. na czas oznaczony do dnia 31 grudnia 2016 r.

Województwo... od dnia 18 sierpnia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. użyczało. Ośrodkowi Doradztwa Rolniczego w... nieruchomości położone w gm.... -..., działek oznaczonych nr: 1820/23 o pow. 16200 m2, 1820/27 o pow. 7708 m2, 1840/14 o pow. 3546 m2, 1840/16 o pow.1512 m2, 1840/26 o pow. 4897 m2, 1840/28 o pow. 1382 m2, 1840/39 o pow. 1504 m2, 1840/11 o pow. 648 m2, 1850/2 o pow. 6940 m2, 1850/3 o pow. 532 m2, 1820/1 o pow. 332383 m2, 1832/1 o pow. 84013 m2, 1840/41 o pow. 2662 m2, 1840/43 o pow. 9222 m2, 1840/13 o pow. 82009 m2, dla których Sąd Rejonowy w... prowadzi księgi wieczyste KW Nr.. oraz..., oraz w KW Nr.. dla działki nr 1850/4 o pow. 381 m2 (udział 2435/38130), na podstawie umów zawartych przez Województwo... z. Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w... w dniu 18 sierpnia 2016 r. oraz w dniu 18 listopada 2016 r.

W dniu 28 grudnia 2016 r. Zarząd Województwa... podjął uchwałę Nr.. w sprawie zawarcia przez Województwo... z. Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w... umowy dzierżawy nieruchomości położonych w gminach:..,... oraz....

W dniu 30 grudnia 2016 r. zostały dostarczone do ODR w... umowy dzierżawy nieruchomości położonych w.... W dniu 3 stycznia 2017 r. Dyrektor ODR poinformował Zarząd Województwa..., iż nie może zgodzić się na warunki zaproponowane w umowie dzierżawy, gdyż jednostka nie posiada zabezpieczonych środków finansowych na pokrycie kosztów przedmiotowej umowy. Do dnia dzisiejszego przedmiotowe umowy nie zostały zaakceptowane i podpisane przez ODR.

Nieruchomości położone w gminie..., stanowiące własność Województwa... w dalszym ciągu znajdują się w posiadaniu. Ośrodka Doradztwa Rolniczego i nieprzerwanie wykorzystywane są przez jednostkę na prowadzenie działalności statutowej nieodpłatnej, jak i odpłatnej na podstawie art. 4 ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego, określającą możliwe rodzaje działań prowadzonych przez jednostki doradztwa rolniczego, na części z nich prowadzona jest działalność rolnicza, o czym Dyrektor ODR poinformował tut. Urząd w piśmie z dnia 20 lutego 2017 r.

Ponadto w ww. piśmie sprostowano omyłkę w części G wniosku (z dnia 14 lutego 2014 r.), dotyczącej nakładów poniesionych przez. Ośrodek Doradztwa Rolniczego w... na rzecz modernizacji budynków. Na podstawie danych księgowych w roku 2012 dokonano nakładów w wysokości 1.822.090,14 zł na budynek szkoleniowy CIS położony w... na działce 1820/23, co przy wartości początkowej budynku wynoszącej 392.606,25 zł stanowiło 464%.

Zgodnie z ww. pismem,. Ośrodek Doradztwa Rolniczego w... w latach 2011 - 2016 r. poniósł następujące nakłady ze środków własnych, na remonty oraz modernizację nieruchomości (wraz z określeniem ich wartości inwentarzowych):

1. Działka 1820/1 - Sad doświadczalno-wdrożeniowy

* Wiata-magazyn owoców - wartość inwentarzowa 364.365,02 zł, w tym: 9.681,31 zł - instalacja CO wykonana w 2011 r.

2. Działka 1810/2 - Plac wystawowy

* Przyłącze elektryczne - wartość inwentarzowa 12.507,75 zł wykonane w 2013 r.

3. Działka 1820/23 - Teren dyrekcji

* Budynek administracyjno - biurowy - wartość inwentarzowa - 430.414,98 zł, w tym 96.499,06 zł - termomodernizacja budynku wykonana w 2011 r., 14.222,01 zł - adaptacja pomieszczeń na biuro wykonana w 2014 r

* Budynek CIS - wartość inwentarzowa - 2.214.696,39 zł, w tym 1.822.090,14 zł - modernizacja budynku CIS wykonana w 2012 r.

* Przyłącze światłowodowe do internetu - 21.185,00 zł wykonane w 2012 r.

* Przyłącze elektryczne (zewnętrzne) - 4.815,80 zł wykonane w 2013 r.

* Garaż okrągły murowany - wartość inwentarzowa - 47.577,38 zł, w tym 38.262,92 - termomodernizacja wykonana w 2012 r.

* Budynek gospodarczy okrągły - wartość inwentarzowa - 39.284,73 zł, w tym 31.220,81 zł - termomodernizacja wykonana w 2012 r.

* Drogi wewnętrzne i parkingi - wartość inwentarzowa 741.448,37 zł wykonane 2014 r.

Podsumowując nakłady na modernizację i nowe obiekty budowlane. Ośrodka Doradztwa Rolniczego w... w latach 2011-2016 wyniosły 2.791.933,17 zł. Wszystkie wyżej opisane nakłady były finansowane ze środków własnych. Ośrodka Doradztwa Rolniczego w.... ODR jako osoba prawna miał prawo do odliczenia podatku VAT od opisanych wyżej nakładów. ODR odliczył podatek VAT od nakładów poczynionych na budynek CIS, nakładów jakie poniesione zostały przez ODR w sadzie - instalacja CO oraz wykonanego na placu wystawowym przyłącza elektrycznego.

Z dniem 20 sierpnia 2016 r. ODR stał się państwową osoba prawną podległą Ministrowi do spraw Rozwoju Wsi - art. 2 ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1176).

ODR posiada osobowość prawną, jest państwową osobą prawną podległą Ministrowi do spraw Rozwoju Wsi - art. 2, art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. z 2016 r. poz. 356 z późn. zm.).

Osobowość prawną posiada też Województwo... - art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2016 r. poz. 486 z późn.zm).

Odrębną osobą prawną jest też Skarb Państwa - art. 33 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz. U. z 2017 r. poz. 459). Czynności prawnych w imieniu Skarbu Państwa w stosunku do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa wykonują właściwi starostowie - art. 11 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2016 r. poz. 2147 z późn. zm.) w związku art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 2259).

W dniu 28 lutego 2017 r. Zarząd Województwa... zaakceptował treść Porozumienia, na podstawie którego Województwo... zamierza dokonać zamiany prawa własności nieruchomości, stanowiących własność Województwa..., z przeznaczeniem na działalność statutową. Ośrodka Doradztwa Rolniczego w..., a będących obecnie w jego posiadaniu, na prawo własności nieruchomości, stanowiących własność Skarbu Państwa.

Województwo... (Wnioskodawca) posiada status podatnika VAT czynnego o numerze NIP....

W uzupełnieniu wniosku udzielono następujących wyjaśnień:

1. Które działki są objęte zakresem pytania nr 1?

Działki stanowiące własność Województwa..., położone w gm....: Udział 2435/38130 części w działce 1850/4 o pow. 0,0381 ha, nr 1820/27 o pow. 0,7708 ha, nr 1840/14 o pow. 0,3546 ha, nr 1840/16 o pow. 0,1512 ha, nr 1840/26 o pow. 0,4897 ha, nr 1840/28 o pow. 0,1382 ha, nr 1840/39 o pow. 0,1504 ha, Nr 1850/3 o pow. 0,0532 ha, nr 1840/41 o pow. 0,2662 ha, nr 199/1 o pow. 1,9090 ha, nr 1810/2 o pow. 1,7051 ha, nr 1840/11 o pow. 0,0648 ha, nr 1850/2 o pow. 0,6940 ha, nr 1820/1 o pow. 33,2383 ha, nr 1840/43 o pow. 0,9222 ha, nr 1840/13 o pow. 8,2009 ha, nr 1820/23 o pow. 1,6200 ha.

Działki położone w gm....: nr 1110/3 o pow. 0,3800 ha, nr 1110/10 o pow. 13,3200 ha, nr 1110/8 o pow. 0,6861 ha.

Działki położone w gm.... nr 110/1 o pow. 1,5541 ha, nr 124/3 o pow. 1,1382 ha, nr 124/2 o pow. 0,1735 ha

2. Czy użyczenie nieruchomości objętych pytaniem nr 1 jest nieodpłatne?

Zgodnie z art. 710 Kodeksu Cywilnego "Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy" (Dz. U. z 2017 r. poz. 459). Zgodnie z powyższym umowa użyczenia nieruchomości wymienionych w pkt 1 jest nieodpłatna, jednakże biorący w używanie zobowiązany jest do ponoszenia wszystkich kosztów związanych z eksploatacją przedmiotu użyczenia.

3. Czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości objętych zakresem pytania nr 1?

Województwu... nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczanego przy nabyciu nieruchomości wskazanych w pkt 1.

4. Czy Wnioskodawca ponosił nakłady na działki objęte zakresem pytania nr 1, z tytułu których przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT?

Województwo... nie ponosiło żadnych nakładów na działki wymienione w pkt 1, z których tytułu przysługiwałoby mu prawo do odliczenia podatku VAT.

5. Co jest przedmiotem zamiany objętej pytaniem nr 2 ze strony Wnioskodawcy (które działki - należy podać numery), a co ze strony Skarbu Państwa?

Przedmiotem zamiany jest prawo własności nieruchomości, stanowiących własność Województwa... - działki położone w: gm....: Udział 2435/38130 części w działce 1850/4 o pow. 0,0381 ha, nr 1820/27 o pow. 0,7708 ha, nr 1840/14 o pow. 0,3546 ha, nr 1840/16 o pow. 0,1512 ha, nr 1840/26 o pow. 0,4897 ha, nr 1840/28 o pow. 0,1382 ha, nr 1840/39 o pow. 0,1504 ha, nr 1850/3 o pow. 0,0532 ha, nr 1840/41 o pow. 0,2662 ha, nr 199/1 o pow. 1,9090 ha, nr 1810/2 o pow. 1,7051 ha, nr 1840/11 o pow. 0,0648 ha, nr 1850/2 o pow. 0,6940 ha, nr 1820/1 o pow. 33,2383 ha, nr 1840/43 o pow. 0,9222 ha, nr 1840/13 o pow. 8,2009 ha, nr 1820/23 o pow. 1,6200 ha, gm.... nr 1110/3 o pow. 0,3800 ha, nr 1110/10 o pow. 13,3200 ha, nr 1110/8 o pow. 0,6861 ha oraz w gm.... nr 110/1 o pow. 1,5541 ha, nr 124/3 o pow. 1,1382 ha, nr 124/2 o pow. 0,1735 ha na prawo własności nieruchomości, stanowiących własność Skarbu Państwa - działek położonych na terenie Miasta...: nr 32/4 o pow. 0,0196 ha, nr 33/1 o pow. 0,0179 ha, nr 34/4 o pow. 0,1293 ha, nr 56/4 o pow. 0,0567 ha, nr 48 o pow. 0,2659 ha, nr 53/2 o pow. 0,0543 ha, nr 53/3 o pow. 0,3538 ha, nr 50/1 o pow. 0,8471 ha.

6. Czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości objętych zakresem pytania nr 2?

Województwu nie przysługiwało ani w całości, ani w części prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego Województwo... nabyło przedmiotowe nieruchomości z dniem 1 sierpnia 2009 r. na mocy przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z późn. zm. w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie (Dz. U. z 2009 r. Nr 92, poz. 753).

7. Czy zrzeczenie się przez ODR użytkowania wieczystego nieruchomości na rzecz Województwa... podlegało opodatkowaniu?

Zrzeczenie się przez ODR w... użytkowania wieczystego nieruchomości na rzecz Województwa... nie podlegało opodatkowaniu.

8. Czy wszystkie działki objęte zakresem pytania 2 są zabudowane?

Nie wszystkie działki Wnioskodawcy objęte zakresem pytania nr 2 są zabudowane. Działki niezabudowane to (gm....) 1820/27, 1840/14, 1840/16, 1840/26, 1840/28, 1840/39, 1850/3, 1840/41, 1840/13, 199/1, (gm....) brak, (gm....) 1110/8.

9. W przypadku, gdy przedmiotem wniosku są również działki niezabudowane, należy wskazać:

a. Jakie jest ich przeznaczenie zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego?

b. W przypadku, gdy brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, czy dla ww. działek wydano decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu?

c. Czy na działkach niezabudowanych znajdują się sieci, przyłącza?

d. Kto wytworzył te sieci, przyłącza?

e. Kto jest ich właścicielem?

f. Czy przy ich budowie/wytworzeniu Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony?

Dla niezabudowanych działek Wnioskodawcy objętych pytaniem nr 2:

a.

brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,

b.

brak jest decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,

c.

na działkach niezabudowanych nie występują żadne przyłącza oraz sieci

d.

-

e.

prawo własności nieruchomości posiada Województwo..., co potwierdził Wojewoda... decyzjami z dnia 21 lutego 2009 r. znak:..,...,....,....

f. Województwu... nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, gdyż na podstawie decyzji Wojewody... z dnia 21 lutego 2009 r. (wyżej wymienione) Województwo... nabyło z mocy prawa, nieodpłatnie mienie Skarbu Państwa, tj. nieruchomości objęte pytaniem nr 2.

10. Jakie budynki/budowle znajdują się na poszczególnych działkach objętych zakresem pytania nr 2?

Na zabudowanych działkach Wnioskodawcy objętych pytaniem nr 2 znajdują się następujące budynki/budowle:

* gm....:

1850)4 - 2 garaże udział 2435/38130 części w działce 1850/4, działka zabudowana dwoma garażami;

1810)2 - budynek wystawowy, pawilon trzody chlewnej, pawilon koni, pawilon zwierząt futerkowych, pawilon drobiu, pawilon owiec i kóz, pawilon maszyn rolniczych, pawilon jałówek i krów, ogrodzenie wystawowe,

1820)1 - pracownia polowa, budynek stróżówka, wiata na maszyny, wiata magazyn owoców, ogrodzenie sadu, urządzenie wodno-melioracyjne;

1820)23 - budynek biurowy, gazownia murowana, ośrodek szkolenia CIS, budynek poligrafii, garaż murowany, komin stalowy, ogrodzenie CIS, ogrodzenie administracji, chodnik przy budynku poligrafii, parkingi i drogi wewnętrzne;

1840)11 - budynek biurowo-magazynowy,

1840)43- wiata na maszyny, budynek gospodarczo-garażowy, stodoła drewniana, garaż na ciągniki, garaż murowany, magazyn nawozów, drogi i place z trylinki;

1850)2 - pawilon pasieczny;

* gm....:

110)1 - garaż, mechaniczno - biologiczna oczyszczalnia ścieków, osadnik ściekowy,

124)3 - budynek dydaktyczny, garaże metalowe;

124)2 - budynek Centrum Edukacji Ekologiczno - Rolniczej;

* gm....:

1110)3 - biologiczna oczyszczalnia ścieków;

1110)10 - pałac, warsztaty z garażami, domek-pracownia WGD, spichlerz-magazyn, wiata - muzeum, magazyn - obora, wiata - magazyn przy pasiece, wiata - stacja kontroli opryskiwaczy, ustęp suchy nr 1, ustęp suchy nr 2, trybuny pod namiotem, pracowania pszczelarska, wiata siedmiosegmentowa

11. Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli objętych zakresem pytania nr 2? Odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego budynku/budowli znajdujących się na poszczególnych działkach.

Pierwsze zasiedlenie:

Budynki...:

Pałac - rok budowy 1820

Domek WGD - rok budowy 1989

Wiata 7-segmentowa - rok budowy 1982

Wiata na narzędzia - rok budowy 1980

Wiata na kombajny - rok budowy 1980

Magazyn środków chemicznych - rok budowy 1840

Spichlerz - rok budowy 1840

Pracownia pszczelarska - rok budowy 1980

Szopogaraż 1967

Domki Narol (...) - rok budowy 1990

Budynki PZDR BP zs....

Zgodnie z książką inwentarzową budynek biurowy i garaż przekazany z Urzędu Wojewódzkiego... w dniu 25 kwietnia 1991 r., budynek CEER oddany do użytku 30 listopada 2004 r., garaże metalowe 3 szt. - zakup 21 maja 1995 r.

.

Budynek poligrafii PZDR... - 1983 r.

Garaż murowany okrągły - 1961 r.

Gazownia murowana okrągła - magazyn -1961 r.

Budynek dyrekcji - 1961 r.

Centrum Innowacyjno-Szkoleniowe - 1969 r.

Plac wystawowy - budynek wystawy hodowlanej - 1986 r.

* pawilony wystawowe zwierząt - 6 szt. - 1993 r.

* pawilon maszyn rolniczych - 1993 r.

Sad - pracownia polowa - 1962 r.

* wiata magazyn owoców, chłodnia - 1977 r.

* budynek stróżówka - 1987 r.

* wiata na maszyny - 1996 r.

Pawilon pasieczny - 1971 r.

Pożóg II - garaż na ciągniki - 1972 r.

* magazyn nawozów - stacja opryskiwaczy - 1972 r.

* stodoła doświadczalna - 1930 r.

* wiata warsztatowa - 1974 r.

* garaż na maszyny i narzędzia rolnicze - 1992 r.

* budynek biurowy - 1930 r.

12. Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem poszczególnych budynków/budowli, a planowaną zamianą upłynie okres krótszy niż 2 lata?

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem poszczególnych budynków/budowli a planowana zamiana upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

13. Na które ww. budynki/budowle objęte zakresem pytania nr 2 były ponoszone nakłady?

. Ośrodek Doradztwa Rolniczego w... w latach 2011-2016 r. poniósł następujące nakłady ze środków własnych na remonty oraz modernizację nieruchomości (wraz z określeniem ich wartości inwentarzowych):

1. Działka 1820/1 - Sad doświadczalno-wdrożeniowy

* Wiata - magazyn owoców - wartość inwentarzowa 364.365,02 zł, w tym 9.681,31 zł - instalacja CO wykonana w 2011 r.

2. Działka 1810/2 - Plac wystawowy

* Przyłącze elektryczne - wartość inwentarzowa 12.507,75 zł wykonane w 2013 r.

3. Działka 1820/23 - Teren dyrekcji

* Budynek administracyjno-biurowy - wartość inwentarzowa - 430.414,98 zł, w tym 96.499,06 zł - termomodernizacja budynku wykonana w 2011 r., 14.222,01 zł - adaptacja pomieszczeń na biuro wykonana w 2014 r.

* Budynek CIS - wartość inwentarzowa - 2.214.696,39 zł, w tym 1.822.090,14 zł - modernizacja budynku CIS wykonana w 2012 r.

* Przyłącze światłowodowe do internetu - 21.185,00 zł wykonane w 2012 r.

* Przyłącze elektryczne (zewnętrzne) - 4.815,80 zł wykonane w 2013 r.

* Garaż okrągły murowany - wartość inwentarzowa - 47.577,38 zł w tym 38.262,92 - termomodernizacja wykonana w 2012 r.

* Budynek gospodarczy okrągły - wartość inwentarzowa - 39.284,73 zł, w tym 31.220,81 zł - termomodernizacja wykonana w 2012 r.

* Drogi wewnętrzne i parkingi - wartość inwentarzowa 741.448,37 zł - wykonana w 2014 r.

14. Czy ww. wydatki przekraczały 30% wartości początkowej budynków/budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym? Kiedy zostały poniesione?

Wydatki poniesione na modernizację i obiekty budowlane finansowane ze środków. Ośrodka Doradztwa Rolniczego w... zostały poniesione w latach 2011-2016. W następujących budynkach wymienionych w pkt 13 w niektórych przypadkach wartość poniesionych nakładów przekraczała 30% wartości początkowej:

* Budynek administracyjno - biurowy - wartość inwentarzowa - 430.414,98 zł w tym:

* 96.499,06 zł - termomodernizacja budynku wykonana w 2011 r.,

* 14 222,01 zł - adaptacja pomieszczeń na biuro wykonana w 2014 r.,

* Budynek CIS - wartość inwentarzowa - 2.214.696,39 zł w tym:

* 1.822.090,14 zł - modernizacja budynku CIS wykonana w 2012 r.,

* Garaż okrągły murowany - wartość inwentarzowa - 47.577,38 zł w tym:

* 38.262.92 zł - termomodernizacja wykonana w 2012 r.

* Budynek gospodarczy okrągły - wartość inwentarzowa - 39.284,73 zł w tym:

* 31 220,81 zł - termomodernizacja wykonana w 2012 r.

15. Kiedy - poszczególne ww. ulepszenia - zostały oddane do użytkowania? Należy wskazać dzień, miesiąc i rok.

Wszystkie ulepszenia zostały oddane do użytkowania w dniu 20 czerwca 2012 r.

16. Kto ponosił wydatki na ulepszenie budynków/budowli znajdujących się na działkach objętych wnioskiem?

Wszystkie nakłady poniesione na ulepszenia zostały sfinansowane ze środków własnych. Ośrodka Doradztwa Rolniczego w....

17. Czy Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie budynków/budowli znajdujących się na poszczególnych działkach, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Województwo... nie ponosiło żadnych nakładów na ulepszenia budynków/budowli znajdujących się na przedmiotowych działkach, wszystkie nakłady finansowane były ze środków własnych. Ośrodka Doradztwa Rolniczego w.

18. Czy po ww. ulepszeniu nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli? Jeśli tak, należy podać kiedy.

Po ulepszeniu budynków/budowli nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

19. Czy po ulepszeniu, do czasu zamiany nieruchomości, były one wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez co najmniej 5 lat i przez kogo?

Nieruchomość - Ośrodek Szkolenia CIS - była wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez. Ośrodek Doradztwa Rolniczego w....

5 lat po ulepszeniu mija 20 czerwca 2017 r.

20. Czy nakłady ponoszone przez ODR na budynki/budowle znajdujące się na poszczególnych działkach będą rozliczone przed planowaną zamianą nieruchomości? Jeśli tak, to należy wskazać w jaki sposób.

Nakłady poniesione przez. Ośrodek Doradztwa Rolniczego w... na budynki/budowle zostały już rozliczone i przyjęte do eksploatacji. Wartość nakładów poniesionych na modernizację, ulepszenie i adaptację budynków po zakończeniu i przyjęciu inwestycji, zwiększyła wartość początkową (ewidencyjną) poszczególnych obiektów.

21. Czy budynki/budowle lub ich części objęte przedmiotem wniosku były przedmiotem najmu, dzierżawy, itp. Należy wskazać okres, w jakim nieruchomości były oddane w najem czy dzierżawę.

Następujące budynki/budowle lub ich części były przedmiotem najmu/dzierżawy:

* umowa dzierżawy działki 199/1 o pow. 1,0900 ha położonej w... gm.... na okres od 16 grudnia 2008 r. do16 grudnia 2018 r.

* umowa najmu dwóch mieszkań służbowych w budynku administracyjno - biurowym położonym na działce nr 124/3 o pow. 1,1382 ha w.... Umowy najmu na lokale służbowe zawarte zostały w dniu 1 maja 2013 r. na czas nieokreślony.

22. Czy nieruchomości objęte zakresem pytania nr 2 były wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT?

Nieruchomości należące do Wnioskodawcy objęte pytaniem nr 2 nigdy nie były wykorzystywane przez Województwo..., zostały przekazane. Ośrodkowi Doradztwa Rolniczego w... na realizację zadań publicznych, ustawowych, do których ODR został powołany.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w świetle stanu faktycznego zawartego we wniosku, na podstawie art. 15 ust. 6 w zw. z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, Województwo... jest podatnikiem podatku od towarów i usług od umowy użyczenia nieruchomości zawartej z. Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w...?

Zdaniem Wnioskodawcy, umowa użyczenia jest jedną z umów nazwanych, obok najmu i dzierżawy, regulujących zasady używania rzeczy. Przez umowę użyczenia w świetle regulacji art. 710-719 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459), użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Istotną cechą tej umowy jest nieodpłatność, co oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Podkreślenia wymaga, że dostawy towarów i usług pod tytułem nieodpłatnym, a takim jest użyczenie, co do zasady, nie podlegają opodatkowaniu. Oddanie rzeczy do używania na podstawie umowy użyczenia nie może być kwalifikowane jako dostawa towarów, zrównana na podstawie art. 7 ust. 2 z odpłatną dostawą, gdyż wymienione w tym przepisie czynności przekazania towarów bez wynagrodzenia przenoszą prawo do rozporządzania towarami jak właściciel, a oddanie towaru do używania na pewien czas, nie spełnia tego kryterium.

Zdaniem Wnioskodawcy, Województwo..., zawierając umowy użyczenia nieruchomości nie działa w charakterze podatnika. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. Powołany wyżej przepis art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347, poz. 1 z późn. zm.), dalej Dyrektywa 2006/112/WE, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki i płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. W kwestii wyłączenia organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników konieczne jest spełnienie równocześnie dwóch przesłanek: działalność musi być wykonywana przez podmiot prawa publicznego i musi być wykonywana w celu sprawowania władzy publicznej (np. wyrok ETS z dnia 12 września 2000 r. w sprawie C-408/97). Jest to wyłączenie o charakterze podmiotowo-przedmiotowym. Wyłączenie następuje, gdy spełniona jest przesłanka podmiotowa - czynności dokonuje organ władzy publicznej i przedmiotowa - czynność mieści się w zakresie władztwa publicznego. Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, Województwo... jako jednostka samorządu terytorialnego (osoba prawna) spełnia przesłankę podmiotową, o której mowa powyżej.

Wskazać należy, że skoro ustawa nie definiuje pojęcia "organ władzy publicznej" pojęciem tym należy objąć wszelkie organy państwowe, jak również organy samorządu terytorialnego. Należy także przyjąć, jak słusznie zauważa J. Zubrzycki (J. Zubrzycki, Leksykon VAT 2009, Wrocław 2009), że pojęciem tym objęte są wszelkie organy władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej (por. Tomasz Michalik, VAT, Komentarz, Wydanie 9, Warszawa 2013 r., s. 230-234). Nie ulega wątpliwości, że województwo, jako jednostka samorządu terytorialnego, mieści się w pojęciu organów władzy publicznej.

W orzecznictwie dominuje stanowisko, że organy samorządu terytorialnego należy kwalifikować jako organy władzy publicznej, bez względu na to czy wykonują zadania własne, czy z zakresu administracji rządowej (wyrok z dnia 25 listopada 2011 r., sygn. akt I FSK 145/11, wyrok z dnia 21 czerwca 2012 r., sygn. akt I FSK 594/11, wyrok z dnia 13 grudnia 2011 r., sygn. akt I FSK 491/11, wyrok z dnia 11 października 2011 r., sygn. akt I FSK 965/11).

Zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego w brzmieniu obowiązującym do 19 sierpnia 2016 r., ośrodki wojewódzkie podlegały właściwemu zarządowi województwa, a zatem. Ośrodek Doradztwa Rolniczego w... podlegał Zarządowi Województwa....

Artykuł 4 ust. 2 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego wskazuje, jakie zadania publiczne z zakresu doradztwa rolniczego wykonują jednostki doradztwa rolniczego. Z ust. 3 art. 4 ww. ustawy wynika zaś, że jednostki doradztwa rolniczego zadania publiczne z zakresu doradztwa rolniczego, o których mowa m.in. w ust. 2, realizują nieodpłatnie. Ustawa o jednostkach doradztwa rolniczego dopuszcza w ramach doradztwa rolniczego odpłatne świadczenie usług, o których mowa powyżej (art. 4 ust. 4).

Z istoty umowy użyczenia wynika jej nieodpłatny charakter. Podkreślenia wymaga, że z mocy samego prawa, tj. z art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 716, z późn. zm.) wynika, iż obowiązek zapłaty podatku od nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego ciąży na posiadaczu nieruchomości, a w tym stanie faktycznym ODR. Tym samym zapłata podatku przez ODR nie czyni czynności prawnej odpłatną.

Od 1 stycznia 2005 r. do 31 lipca 2009 r. ODR był państwową osobą prawną realizującą zadania publiczne, wynikające z ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego. Od 1 sierpnia 2009 r. do 19 sierpnia 2016 r., ośrodki wojewódzkie były samorządowymi wojewódzkimi osobami prawnymi. Z kolei od 20 sierpnia 2016 r., jednostki doradztwa rolniczego są państwowymi jednostkami organizacyjnymi posiadającymi osobowość prawną, realizującymi zadania publiczne wynikające z ww. ustawy. Nie ulega wątpliwości, że zmianie nie uległ natomiast charakter zadań realizowanych przez samorządową wojewódzką osobę prawną, a od 20 sierpnia 2016 r. państwową osobę prawną. W dalszym ciągu są to zadania publiczne.

Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, Województwo... nie jest podatnikiem podatku VAT od umowy użyczenia zawartej z ODR. Umowy użyczenia zawierane bowiem były w celu realizacji zadań publicznych przy pomocy osoby prawnej ODR. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim, określone ustawami, w szczególności w zakresie modernizacji terenów wiejskich (pkt 6) oraz ochrony środowiska (pkt 8). Zadania z zakresu doradztwa rolniczego, o których mowa w art. 4 ust. 2 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego, stanowiły zatem realizację zadań, o których mowa w ustawie o samorządzie województwa.

Istota umowy użyczenia ma charakter nieodpłatny. Nie generuje ona dla Województwa..., jako strony oddającej nieruchomości w użyczenie, obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, więc w ocenie Wnioskodawcy, nie dawała uprawnień wynikających art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca wysnuwa także wnioski z orzecznictwa sądów administracyjnych, które wypowiadały się, jak należy interpretować termin "wykorzystywać do czynności". W polskim prawie podatkowym wiodącą linią interpretacji jest wykładnia literalna, w związku z czym należy posiłkować się Słownikiem języka polskiego PWN, gdzie: "wykorzystać/wykorzystywać oznacza użyć czegoś dla osiągnięcia jakiegoś celu, zysku". W ww. przypadkach Wnioskodawca wykorzystuje obiekty w sposób nieodpłatny poprzez oddanie ich w użyczenie na podstawie obowiązujących przepisów innej osobie prawnej. Jest to działanie zgodne z przepisami prawa opisanymi poniżej i jest realizacją zadań ustawowych. Taki sposób wykorzystywania i do takich celów nie rodzi powstania obowiązku podatkowego w postaci wystąpienia obrotu opodatkowanego podatkiem VAT (w przeciwieństwie do innych, odpłatnych form wykorzystywania, np. najmu, dzierżawy, oddania w użytkowanie wieczyste, czy w użytkowanie w rozumieniu art. 252-270 Kodeksu cywilnego).

Wnioskodawca wskazuje, iż zawarte umowy użyczenia stanowiły realizację zadań Województwa..., o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 6 i 8 ustawy o samorządzie województwa w związku z art. 4 ust. 2 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego. Wykonywanie zadań publicznych jednoznacznie uzasadnia wyłączenie Wnioskodawcy od opodatkowania jego działań podatkiem od towarów i usług. Bowiem ww. czynności mają charakter publicznoprawny a nie cywilnoprawny, a sposób i zakres ich realizacji jest ściśle określony w przepisach prawa. W rezultacie stwierdzić należy, że realizowane przez Wnioskodawcę zadania są formą sprawowania władztwa publicznego. W konsekwencji, z uwagi na powyższe, Wnioskodawca podlega wyłączeniu spod opodatkowania na mocy art. 15 ust. 6 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnika, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT. A contrario ponoszenie wydatków inwestycyjnych, które nie są związane z działalnością podatnika opodatkowaną podatkiem VAT powoduje, że podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT od takich wydatków.

Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem ETS, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w sytuacjach, kiedy związek pomiędzy podatkiem naliczonym przy dokonywaniu zakupów i podatkiem należnym w związku z działalnością opodatkowaną podatnika, do której zakupy są wykorzystywane, jest bezsporny i bezpośredni. Istotne jest nie tylko rzeczywiste wykorzystanie nabytych towarów i usług dla celów wykonywania czynności opodatkowanych, ale także zamiar takiego ich wykorzystania w momencie ich nabycia.

Z nieruchomości będących przedmiotem zamiany korzystał inny podatnik VAT - ODR, a więc to jemu wyłącznie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT związanego z nakładami na nieruchomościach, będących przedmiotem użyczenia i zamiany.

W związku z powyższym, Województwu..., w świetle art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT ujętego w fakturach dokumentujących poniesione koszty związane z nakładami na nieruchomościach, ponieważ zakupione towary i usługi były zakupione przez ODR oraz nie były i nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych Województwa... jako podatnika VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. doz 710 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terenie kraju.

Artykuł 8 ustawy o podatku od towarów i usług mówi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast ust. 2 nakazuje za odpłatne świadczenie usług uznać również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Nieruchomości będące przedmiotem umowy użyczenia nie są związane z działalnością gospodarczą podatnika, tylko z realizacją przez Województwo... zadań publicznych.

Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi zaistnieć:

* użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych lub

* brak związku świadczonych usług z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.

Analiza stanu faktycznego w niniejszej sprawie wskazuje, że Województwu... nie przysługiwało ani w całości ani w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych, bowiem Województwo nabyło przedmiotowe nieruchomości z dniem 1 sierpnia 2009 r. na mocy przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z późn. zm. w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie (Dz. U. z 2009 r. Nr 92, poz. 753).

Zdaniem Wnioskodawcy, użyczając nieruchomości. Ośrodkowi Doradztwa Rolniczego w... (dalej ODR) Województwo... realizuje zadania publiczne i strategię rozwoju województwa w dziedzinie rolnictwa zapewniając ODR nieruchomości na realizację zadań ustawowych, do których została powołana zgodnie z u.j.d.r. Konieczność zawarcia umowy użyczenia nie wyniknęła jednakże z woli Zarządu Województwa..., lecz jest skutkiem przedstawionych w stanie faktycznym zmian prawnych oraz zmian dotyczących nieruchomości, na których ODR prowadzi swą działalność statutową - zrzeczenia się prawa użytkowania wieczystego przez dyrektora ODR, a także konieczności zapewnienia dalszego sprawnego funkcjonowania ODR. Biorąc pod uwagę okoliczności nabycia nieruchomości przez Województwo... i zawarcia umowy użyczenia oraz jej charakter w zaistniałym stanie faktycznym nie można traktować Województwa... jako podatnika podatku od towarów i usług w zakresie umowy użyczenia zawartej z ODR w....

W niniejszym stanie faktycznym nie mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem usług, o jakich mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a tylko z realizacją zadań publicznych przez Województwo... oraz przez wojewódzką, a następnie państwową osobę prawną - ODR. Wobec faktu, iż czynności mają charakter publicznoprawny i realizowanie ich przez Wnioskodawcę stanowi formę sprawowania władztwa publicznego, zdaniem Wnioskodawcy Województwo... podlega wyłączeniu spod opodatkowania na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, a czynność prawna - umowa użyczenia nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnia, że w imieniu Wnioskodawcy - Województwa... wniosek winien być podpisany przez Marszałka Województwa... wraz z członkiem zarządu lub przez dwóch członków zarządu Województwa....

Zgodnie z art. 57 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, oświadczenia woli w imieniu województwa składa marszałek województwa wraz z członkiem zarządu województwa, chyba że statut województwa stanowi inaczej.

Z kolei z § 75 ust. 1 Statutu Województwa... (Dz. Urz. Woj.... z 2013 r. poz. 4029), który jest prawem miejscowym, zgodnie z art. 18 pkt 1 lit. a cyt. ustawy o samorządzie województwa, wynika, że oświadczenia woli w imieniu województwa składa:

a.

marszałek wraz z członkiem zarządu lub

b.

dwaj członkowie zarządu, lub

c.

jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd (pełnomocnik), lub

d.

dwie osoby upoważnione przez zarząd (pełnomocnicy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L z 11.12.2016, Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady. Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

I tak, w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Wobec powyższego nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towaru, w rozumieniu art. 7 ustawy i świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2016 r. poz. 486, z późn. zm.), samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa, do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie modernizacji terenów wiejskich oraz ochrony środowiska (art. 14 ust. 1 pkt 6 i pkt 8 ustawy o samorządzie województwa).

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1.

wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy,

2.

w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia, konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

* czynności - co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT - muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

* ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, że tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. z 2016 r. poz. 356 z późn. zm.), jednostkami doradztwa rolniczego jest 16 wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego, zwanych dalej "ośrodkami wojewódzkimi". Zadania ośrodków wojewódzkich z zakresu doradztwa rolniczego zawiera art. 4 ust. 2 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego.

Jak wskazał Wnioskodawca, zadania z zakresu doradztwa rolniczego wykonywane przez ODR, stanowią realizację zadań, o których mowa w ustawie o samorządzie województwa.

W analizowanej sprawie wątpliwości dotyczą kwestii, czy Województwo, zawierając z. Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego umowę użyczenia nieruchomości, działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Umowa użyczenia jest umową uregulowaną w art. 710-719 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459 z późn. zm.).

Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy (art. 710 tej ustawy). Istotnymi cechami tej umowy są zatem dwa elementy: oddanie rzeczy do używania na pewien czas i nieodpłatność.

Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy. Oznacza to, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Powyższe przepisy odnośnie użyczenia oznaczają, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

W świetle powołanych wyżej przepisów o samorządzie województwa należy stwierdzić, że zakres aktywności podejmowanej m.in. przez województwo należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady - realizacja zadań ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców.

Zatem czynności wynikające z zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami, realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których województwo nie uzyskuje wpływów, pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Nie są one bowiem realizowane przez województwo w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a województwo, realizując te czynności nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.

W odniesieniu do sytuacji Wnioskodawcy należy zauważyć, że świadczenie polegające na nieodpłatnym użyczeniu nieruchomości. Ośrodkowi Doradztwa Rolniczego, będących własnością Wnioskodawcy, realizowane w ramach wykonywania zadań własnych Województwa w zakresie modernizacji terenów wiejskich oraz ochrony środowiska, zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 6 i pkt 8 ustawy o samorządzie województwa, stanowi sprawę publiczną, należącą do sfery działalności jednostki samorządowej w ramach władztwa publicznego.

Mając zatem na uwadze powyższe, w kontekście niniejszej sprawy należy stwierdzić, że wykonywane przez Wnioskodawcę ww. czynności, tj. nieodpłatne użyczenie nieruchomości objętych pytaniem nr 1, realizowane są poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Województwo, użyczając ww. nieruchomości, nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że z tytułu nieodpłatnego użyczenia ww. nieruchomości w związku z realizacją zadań własnych w ramach władztwa publicznego Województwo nie działa jako podatnik podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy czy własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Nadto, tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, że interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Z uwagi na powyższe niniejsza interpretacja nie wywiera skutków prawnych dla drugiej strony umowy (kontrahenta Wnioskodawcy).

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie uznania czy Województwo, zawierając z. Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego umowę użyczenia nieruchomości, działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Wniosek w pozostałym zakresie zostanie załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl