0113-KDIPT1-1.4012.796.2017.1.ŻR - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z inwestycją planowaną przez muzeum.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.796.2017.1.ŻR Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z inwestycją planowaną przez muzeum.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2017 r. (data wpływu 7 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z planowaną inwestycją pn. "....." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z planowaną inwestycją pn. ".....".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Muzeum im...... jest samorządową instytucją kultury, działającą w szczególności na podstawie:

1. Ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 972 z późn. zm.),

2. Ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i planowaniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 862).

Zgodnie z art. 1 ustawy z 21 listopada 1996 r. o muzeach "Muzeum jest jednostką organizacyjną nienastawioną na osiąganie zysku, której celem jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów".

Muzeum prowadzi działalność w dwóch zabytkowych kamienicach, gdzie znajduje się stała ekspozycja oraz biblioteka i archiwum zakładowe. Do dyspozycji jednostki jest także pawilon wystawowy (budynek wolnostojący), w którym organizuje się wystawy czasowe. Mieszczą się tam również pomieszczenia biurowe i toalety dla turystów. Na terenie Muzeum znajduje się także ogród z altaną i z lapidarium zegarów słonecznych.

Muzeum jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność opodatkowaną (sprzedaż biletów wstępu i pamiątek, wynajem pomieszczeń) oraz działalność niepodlegającą opodatkowaniu (działalność muzealnicza, naukowa, organizacja koncertów i uroczystości promujących nowe wystawy, na które wstęp jest bezpłatny).

Muzeum planuje przeprowadzić w 2018 r. inwestycję pn. ".....", w których mieści się wystawa gastronomicznych i aptecznych naczyń.

Planowana inwestycja obejmuje następujące działania:

* izolację zewnętrzną piwnic,

* roboty remontowo-konserwatorskie w piwnicach,

* aranżację nowej wystawy,

* nadzór inwestorski.

Muzeum planuje pozyskać na ten cel pomoc finansową ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego "Rybactwo i Morze", w zakresie przedsięwzięcia "Tworzenie, rozwój i wyposażenie ogólnodostępnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej", składając wniosek o dofinansowanie do..... Rybackiej Lokalnej Grupy Działania. Załącznikiem do tego wniosku będzie interpretacja indywidualna dotycząca podatku VAT. Ponieważ Muzeum chce zaliczyć koszty podatku VAT planowanej inwestycji do kosztów kwalifikowalnych projektu i tym samym otrzymać dofinansowanie, musi wykazać, że podatek VAT nie będzie mógł być przez Wnioskodawcę odzyskany w całości lub w części, zarówno podczas realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu.

Celem realizacji powyższej operacji będzie modernizacja wystawy stałej o tematyce gastronomicznej i zapewnienie właściwego przechowywania zgromadzonych muzealiów, a przede wszystkim poprawa stanu użytkowego piwnic - zlikwidowanie zawilgocenia, niezgodności z przepisami przeciwpożarowymi (brak obecnie drzwi przeciwpożarowych odcinających piwnice od reszty budynku), zabezpieczenie obiektu i ekspozycji poprzez wprowadzenie instalacji monitoringu.

Muzeum oświadcza, że realizacja projektu nie będzie generowała żadnego zysku, powstała ekspozycja będzie ogólnodostępna i udostępniona bezpłatnie. Towary i usługi nabyte przez Muzeum w celu realizacji inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez okres trwałości operacji, tj. przez okres 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej ze środków europejskich.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy w związku z planowaną inwestycją ".....", Muzeum będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od poniesionych wydatków na przedmiotową inwestycję?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z planowaną inwestycją ".....", nie będzie możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług, stanowiących koszty inwestycji.

Wskazana inwestycja wykonywana będzie przez Muzeum w ramach działalności statutowej (§ 4 statut Muzeum im....., punkty 3 i 8), tj.: przechowywanie zgromadzonych muzealiów w warunkach zapewniających im pełne bezpieczeństwo i zapewnienie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbirów (...).

Z uwagi na to, że planowana inwestycja nie będzie generowała dochodów opodatkowanych VAT (niebiletowana wystawa), a warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, to w opisanej sytuacji Muzeum nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT w całości ani w części, jak również Muzeum nie będzie miało możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - realizacja projektu nie będzie generowała żadnego zysku, powstała ekspozycja będzie ogólnodostępna i udostępniona bezpłatnie. Towary i usługi nabyte przez Muzeum w celu realizacji inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez okres trwałości operacji, tj. przez okres 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej ze środków europejskich.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z planowaną inwestycją pn. ".....", ponieważ efekty projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, że "Towary i usługi nabyte przez Muzeum w celu realizacji inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez okres trwałości operacji, tj. przez okres 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej ze środków europejskich". Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego...., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl