0113-KDIPT1-1.4012.746.2023.2.MSU - Wieloletnia korekta VAT przez gminę

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 stycznia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.746.2023.2.MSU Wieloletnia korekta VAT przez gminę

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 listopada 2023 r. wpłynął wniosek Państwa Gminy z 14 listopada 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy korekty kwoty podatku VAT naliczonego.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 11 stycznia 2024 r. (data wpływu 12 stycznia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto i Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. MiG jest właścicielem nieruchomości:

1) Centrum Obsługi Turystycznej w, ul.;

2) Budynek przystani... w, ul.;

3) Oczyszczalnia ścieków w, ul.;

4) Ujęcie wody (Hydrofornia) w, ul.;

5) Ujęcie wody (Hydrofornia) w, ul.;

6) Ujęcie wody (Hydrofornia) w, ul.;

7) Ujęcie wody (Hydrofornia) w;

8) Budynek administracyjny ZWiK w, ul.;

9) Budynek UMiG w ul.;

na których zamierza zainstalować instalacje fotowoltaiczne.

Instalacje te będą wykorzystywane:

- do celów prowadzenia zarobkowej działalności gospodarczej, która nie podlega zwolnieniu z art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług (Centrum Obsługi Turystycznej i budynek Przystani... w);

- do celów zarówno działalności gospodarczej, jak i na użytek własny (działalność mieszana) bez prawa do zwolnienia (oczyszczalnia ścieków w, hydrofornia w, hydrofornia w, hydrofornia w, hydrofornia w, budynek administracyjny ZWiK w);

- do wykonywania czynności opodatkowanych i zwolnionych w ramach działalności gospodarczej, jak i do celów czynności niepodlegających VAT (budynek UMiG w).

Instalacje będą kosztowały powyżej 15.000,00 zł licząc za każdą osobno.

Efektem końcowym zadania będzie pokrycie dachów ww. budynków panelami ogniw słonecznych. Wykonane w ramach niniejszego zadania instalacje fotowoltaiczne zostaną podłączone na stałe do sieci elektroenergetycznej ww. budynków.

Powstałe instalacje fotowoltaiczne zostaną oddane do użytkowania i zaliczone do środków trwałych podlegających amortyzacji, których wartość początkowa każdego z osobna przekracza 15.000,00 zł. W roku 2023 MiG skorzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z przedmiotowych zakupów:

- do budynków wymienionych w punktach 1-2 w całości,

- do budynków wymienionych w punktach 3-8 z uwzględnieniem prewspółczynnika z art. 86,

- do budynku wymienionego w punkcie 9 z uwzględnieniem prewspółczynnika z art. 86 i współczynnika z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, iż nieruchomości wymienione we wniosku, na których zamierzają Państwo zainstalować instalacje fotowoltaiczne stanowią środki trwałe podlegające amortyzacji. Wartość instalacji fotowoltaicznych nie zwiększy wartości poszczególnych nieruchomości. Instalacje fotowoltaiczne stanowią odrębne środki trwałe, a nie są ulepszeniem już istniejących.

Pytanie

W ciągu ilu kolejnych lat, licząc od roku, w którym instalacje zostaną oddane do użytkowania, podatnik musi dokonywać korekty podatku naliczonego dotyczącego zakupów, do których użył prewspółczynnika z art. 86?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina stoi na stanowisku, że do faktur zakupowych na instalacje fotowoltaiczne, do których zastosowała odliczenie bazując na proporcji z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, powinien dokonać korekty 5-letniej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła we wniosku Państwa Gmina jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą":

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Doprecyzowaniem powołanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy jest przepis art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego zostały określone w art. 90c i art. 91 ustawy.

Przepis art. 90c ust. 1 ustawy stanowi, że:

W przypadku nabytych towarów i usług, w odniesieniu do których kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie z art. 86 ust. 2a, po zakończeniu roku podatkowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku odliczonego przy ich nabyciu, uwzględniając dane dla zakończonego roku podatkowego. Przepisy art. 91 ust. 2-9 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 90c ust. 2 i 3 ustawy:

W przypadku gdy korekty podatku odliczonego dokonuje podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie art. 86 ust. 22, może on uwzględnić dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy, jeżeli takie dane przyjęto w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w art. 86 ust. 2a.

Dokonując korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik może przyjąć inny sposób określania proporcji, niż został przyjęty dla danego roku podatkowego, jeżeli byłby on bardziej reprezentatywny dla zakończonego roku.

Zatem z art. 90c ust. 1 ustawy wynika obowiązek korekty rocznej podatku naliczonego z jednoczesnym wskazaniem, że w zakresie tej korekty zastosowanie znajdą przepisy art. 91 ust. 2-9 ustawy.

Natomiast jak wynika z art. 91 ust. 1 ustawy:

Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Stosownie do art. 91 ust. 2 ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

W myśl art. 91 ust. 3 ustawy:

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

W tym miejscu wskazania wymaga, że powołany wyżej przepis art. 91 ust. 2 ustawy, wprowadza szczególny tryb korekty do wybranych składników majątku. Z uwagi na zazwyczaj wieloletni okres wykorzystania składników majątku zaliczanych do środków trwałych oraz nieruchomości ustawa przyjmuje zasadę dokonywania cząstkowej i równomiernej korekty w dłuższym czasie (dla nieruchomości przez 10 lat, a dla pozostałych składników majątku, których wartość początkowa przekracza 15.000 zł, przez 5 lat). Regulacje te mają na celu urealnienie odliczenia podatku naliczonego. Ustawa zakłada bowiem, że środki trwałe (jako dobra o charakterze trwałym) zużywają się w określonym czasie, a nie jednorazowo. W tym też czasie stopniowo konsumowane jest prawo do odliczenia i należy je oceniać w dłuższej perspektywie czasu, a nie jednorazowo.

Jak wynika z opisu sprawy są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zamierzają Państwo zainstalować instalacje fotowoltaiczne na wskazanych nieruchomościach. Instalacje będą kosztowały powyżej 15.000,00 zł licząc za każdą osobno. Efektem końcowym zadania będzie pokrycie dachów ww. budynków panelami ogniw słonecznych. Powstałe instalacje fotowoltaiczne zostaną oddane do użytkowania i zaliczone do środków trwałych podlegających amortyzacji, których wartość początkowa każdego z osobna przekracza 15.000,00 zł. Nieruchomości wymienione we wniosku, na których zamierzają Państwo zainstalować instalacje fotowoltaiczne stanowią środki trwałe podlegające amortyzacji. Wartość instalacji fotowoltaicznych nie zwiększy wartości poszczególnych nieruchomości. Instalacje fotowoltaiczne stanowią odrębne środki trwałe, a nie są ulepszeniem już istniejących.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że skoro - jak Państwo wskazali - instalacje fotowoltaiczne stanowią odrębne środki trwałe i nie są ulepszeniem poszczególnych nieruchomości - nie zwiększą wartości poszczególnych nieruchomości, to korekta podatku naliczonego dotyczącego ww. instalacji, do odliczenia którego zastosowali Państwo prewspółczynnik na podstawie art. 86 ust. 1 i art. 86 ust. 2a ustawy, powinna być dokonana zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy, w ciągu 5-letniego okresu, licząc od roku, w którym ww. instalacje - jako odrębne środki trwałe - zostaną oddane do użytkowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które przedstawiła Państwa Gmina i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację, Organ przyjął jako element zdarzenia przyszłego wskazane przez Państwa okoliczności, że wartość instalacji fotowoltaicznych nie zwiększy wartości poszczególnych nieruchomości, instalacje fotowoltaiczne stanowią odrębne środki trwałe, a nie są ulepszeniem już istniejących. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Gminy będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Gmina zastosuje się do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm. dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl