0113-KDIPT1-1.4012.737.2019.2.AK - Prawo do odliczenia VAT w związku z przebudową targowiska miejskiego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.737.2019.2.AK Prawo do odliczenia VAT w związku z przebudową targowiska miejskiego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2019 r. (data wpływu 18 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 stycznia 2020 r. (data wpływu 22 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych na potrzeby realizacji drugiego etapu przebudowy targowiska miejskiego w... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych na potrzeby realizacji pierwszego etapu przebudowy targowiska miejskiego w.

* braku prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych na potrzeby realizacji drugiego etapu przebudowy targowiska miejskiego w.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 stycznia 2020 r. (data wpływu 22 stycznia 2020 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz o własne stanowisko w zakresie pytania nr 1.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506). Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego miesięczne deklaracje VAT-7. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.

W 2018 r. Gmina rozpoczęła realizację ze środków własnych zadania inwestycyjnego polegającego na przebudowie targowiska miejskiego w... przy ul.... w zakresie budowy pawilonów handlowych, zadaszenia ciągów komunikacyjnych i wiaty oraz budowie i przebudowie niezbędnej infrastruktury technicznej (zwane w dalszej części przebudową targowiska). Targowisko jest własnością Gminy, administrowaną przez spółkę komunalną Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w sp. z o.o. na podstawie Porozumienia w sprawie powierzenia Spółce Gminnej zadania własnego w zakresie realizacji usługi "..." w roku 2019.

Realizacja zadania organizacji i prowadzenia targowiska wynika z art. 7 ust. 1 pkt 11 ustawy o samorządzie gminnym i stanowi zadanie własne gminy służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Przebudowa targowiska obejmuje: utwardzenie terenu, budowę kanalizacji deszczowej i sanitarnej, instalacji elektrycznej, budowę pawilonów handlowych i zadaszeń (w tym zadaszeń ciągów pieszych i miejsc handlowych, zagospodarowanie terenu i dodatkowe elementy prac budowlanych niezbędne dla realizacji zadania.

Inwestycja realizowana jest na podstawie jednego pozwolenia na budowę, jednak ze względu na jej duży zakres rzeczowy została podzielona na kilka etapów wykonawczych. Każdy z etapów wykonawczych zadania zostanie zakończony uzyskaniem odrębnego dla danego etapu pozwolenia na użytkowanie wybudowanych lub/i przebudowanych w ramach etapu nieruchomości. W efekcie realizacji każdego z etapów zostaną wytworzone środki trwałe, będące własnością gminy, o wartości powyżej 10 000,00 zł.

W pierwszym etapie inwestycji przebudowy targowiska, rozpoczętym w 2018 r. i zakończonym w październiku 2019 (płatności częściowe w 2018 i 2019 r., nabywcą towarów i usług i płatnikiem jest Gmina), Gmina zrealizowała przebudowę części targowiska, na której zlokalizowane są indywidualne pawilony handlowe. Gmina przebudowała bądź wybudowała w ramach pierwszego etapu infrastrukturę wspólną dla całego terenu objętego etapem oraz kanalizację deszczową i linie energetyczne umożliwiające przyłączenie infrastruktury, która będzie wybudowana w następnych etapach przebudowy targowiska. Na części targowiska przebudowanej w ramach pierwszego etapu Gmina prowadzi działalność polegającą na dzierżawieniu gruntu pod pawilony handlowe, będące własnością każdego z dzierżawców. Podstawą dzierżawy gruntu są umowy cywilne, zawierane przez Gminę na czas nieoznaczony. Opłaty z tego tytułu ponoszone są przez dzierżawców na podstawie wystawianych comiesięcznie faktur VAT. Ponadto dzierżawcy ponoszą koszty dostawy energii elektrycznej, zużytej wody i ścieków na podstawie faktur VAT, których wystawcą jest administrator targowiska. Budowa pawilonu handlowego na dzierżawionym od Gminy gruncie jest zadaniem dzierżawcy, robi on to na własny koszt i własną odpowiedzialność, na podstawie projektu budowlanego udostępnionego przez Gminę. Etap ten zakończy się uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie przebudowanej części targowiska.

W związku z powyższym Wnioskodawca będzie pobierał opłatę tylko za dzierżawę gruntu w ramach pierwszego etapu przebudowy targowiska.

Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał efektów realizacji pierwszego etapu przebudowy targowiska do celów innych niż działalność gospodarcza (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług) a jedynie efekty przebudowy targowiska w ramach pierwszego etapu, będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, z tytułu dzierżawy gruntu, na podstawie zawartych umów cywilnych. Z tytułu poniesionych wydatków na realizację pierwszego etapu przebudowy targowiska, Wnioskodawca dokonał odliczenia podatku naliczonego.

W drugim etapie przebudowy targowiska Gmina planuje zrealizować budowę wiaty handlowej wraz z robotami towarzyszącymi:

* roboty przygotowawcze - rozbiórki,

* fundamenty roboty ziemne, wykopy, przekopy, przygotowanie i montaż zbrojenia,

* konstrukcja stalowa wiaty - budowa nowej wiaty handlowej na artykuły rolno-spożywcze,

* roboty instalacyjne: kanalizacja deszczowa na obszarze objętym drugim etapem, przyłącza do kanalizacji deszczowej wybudowanej w ramach pierwszego etapu, kanalizacja sanitarna,

* roboty elektryczne - instalacja oświetleniowa wiaty handlowej z przyłączeniem do instalacji elektrycznej wybudowanej w ramach pierwszego etapu,

* utwardzenie nawierzchni terenu pod wiatą handlową.

W wyniku realizacji tego etapu powstanie na terenie targowiska plac z zadaszeniem, pod którym znajdzie się 20 stoisk handlowych przeznaczonych dla przedsiębiorców/rolników pod sprzedaż produktów rolno-spożywczych. Etap ten zakończy się uzyskaniem odrębnego pozwolenia na użytkowanie tej części targowiska. W ramach drugiego etapu modernizacji targowiska powstanie odrębny środek trwały o wartości pow. 10 000 zł (wiata handlowa). Jednocześnie zostaną wykonane przyłącza do powstałej w ramach pierwszego etapu infrastruktury kanalizacji deszczowej i elektrycznej, zwiększając wartość tych środków trwałych.

Na części targowiska zrealizowanej w ramach drugiego etapu będzie pobierana od użytkowników wyłącznie opłata targowa. Pobór opłaty targowej, będącej daniną publiczną, prowadzony jest na podstawie Uchwały nr. Rady Miejskiej w... z dnia 29 sierpnia 2016 r., na podstawie której inkasentem opłaty targowej jest Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o.w. Za pobór opłaty targowej inkasentowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości 13% pobranych i terminowo odprowadzonych kwot.

W związku z powyższym infrastruktura wytworzona w ramach drugiego etapu inwestycji będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

Wiata handlowa będzie wykorzystywana przez gminę wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na udostępnianiu miejsc handlowych w zamian za opłatę targową.

Za korzystanie ze stoisk handlowych, które powstaną w wyniku realizacji drugiego etapu inwestycji, tj. znajdujących się pod wiatą handlową będzie pobierana wyłącznie opłata targowa.

Pobór opłaty targowej stanowi dla Wnioskodawcy - Gminy czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Gmina wystąpiła do Urzędu Marszałkowskiego Województwa. z wnioskiem o udzielenie dofinansowania do drugiego etapu inwestycji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020, operacja typu "Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji w tworzenie, ulepszanie i rozwijanie podstawowych usług lokalnych dla ludności wiejskiej, w tym rekreacji, kultury i powiązanej infrastruktury". Etap ten we wniosku o dofinansowanie został nazwany: "...".

Wnioskodawca ma możliwość odrębnego przyporządkowania wydatków (zakupów) dotyczących realizacji pierwszego i drugiego etapu przebudowy targowiska.

Termin realizacji trzeciego etapu przebudowy targowiska nie został określony. Na obszarze targowiska, zaliczonym do trzeciego etapu inwestycji, zostaną przeprowadzone roboty budowlane, analogicznie jak w etapie pierwszym. Na obszarze objętym trzecim etapem przebudowy, Gmina będzie udostępniać miejsca do prowadzenia handlu na podstawie: umów dzierżawy gruntu pod pawilony handlowe, poboru opłaty targowej oraz opłaty rezerwacyjnej, którą pobiera (w ramach zawartego porozumienia) administrator targowiska - spółka komunalna Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o.w. Opłata rezerwacyjna pobierana jest na podstawie wystawianych podmiotom handlującym faktur VAT, których wystawcą jest administrator targowiska.

Wszystkie faktury za należności wynikające z przebudowy targowiska wystawiane będą na Gminę, jako nabywcę towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Przedmiotem zapytania jest realizacja pierwszego i drugiego etapu przebudowy targowiska miejskiego w. - operacji będącej przedmiotem wniosku o dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 pn. "".

(we wniosku wskazane jako nr 2) Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym i prawnym Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych na potrzeby realizacji drugiego etapu przebudowy targowiska miejskiego w..?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku pytania drugiego Gmina stoi na stanowisku, że nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT, który zostanie poniesiony w związku z realizacją drugiego etapu przedsięwzięcia polegającego na budowie wiaty handlowej wraz z infrastrukturą w części przeznaczonej w całości do wynajmowania w zamian za opłatę targową czyli części na której Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przed podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, a prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - np. czynności sprzedaży, zamiany, wynajmu, dzierżawy itp.

Przebudowana w ramach pierwszego etapu część targowiska miejskiego będzie służyła Gminie do sprzedaży opodatkowanej na podstawie zawartych umów dzierżawy.

Przebudowana w ramach drugiego etapu część targowiska miejskiego nie będzie służyła Gminie sprzedaży opodatkowanej. Opłaty pobierane przez użytkowników tej części targowiska będą wyłącznie opłatą targową, która stanowi należność publicznoprawną i nie podlega opodatkowaniu.

Mimo, iż poszczególne etapy przebudowy targowiska stanowią elementy szerszej inwestycji, która służy Wnioskodawcy do prowadzenia działalności opodatkowanej i nieopodatkowanej, analizując kwestie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z przebudową targowiska, stanowiących środki trwałe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Gmina stoi na stanowisku, iż:

* wyodrębnienie zamkniętego etapu inwestycji, w ramach którego Gmina ponosi, jako nabywca, czytelnie wyodrębnione koszty,

* przeznaczenie całości infrastruktury, wytworzonej w ramach zamkniętego etapu inwestycji, do działalności opodatkowanej lub nieopodatkowanej, pozwala odstąpić od analizy zasadności zastosowania art. 86 ust. 7b ustawy o podatku od towarów i usług czyli badania procentowego udziału w jakim dana nieruchomość jest wykorzystywana do celów działalności gospodarczej w odniesieniu do całości inwestycji polegającej na przebudowie targowiska miejskiego w.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.) gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy wynika, że do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy targowisk i hal targowych (art. 7 ust. 1 pkt 11 ustawy o samorządzie gminnym).

Targowisko ma charakter miejsca ogólnodostępnego dla mieszkańców Gminy, którzy zamierzają na nim dokonywać zakupów. Z okoliczności sprawy nie wynika bowiem, że z targowiska mogą korzystać tylko ci mieszkańcy, którzy uiszczą opłaty za wstęp.

Jednocześnie należy zauważyć, że stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1170, z późn. zm.), rada gminy może wprowadzić opłatę targową. Opłatę targową pobiera się od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, dokonujących sprzedaży na targowiskach, z zastrzeżeniem ust. 2b.

Przepis art. 15 ust. 2b ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowi, że opłacie targowej nie podlega sprzedaż dokonywana w budynkach lub w ich częściach.

W myśl art. 15 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, opłatę targową pobiera się niezależnie od należności przewidzianych w odrębnych przepisach za korzystanie z urządzeń targowych oraz za inne usługi świadczone przez prowadzącego targowisko.

Opłata targowa jest więc szczególną formą daniny publicznej, pobieraną od podmiotów dokonujących sprzedaży na targowiskach lub innych wydzielonych miejscach. Wysokość opłaty ustala właściwa miejscowo rada gminy (rada miasta) w trybie określonym ustawowo. Wnioskodawca pobierając opłatę targową nie działa jako podatnik podatku od towarów i usług, lecz jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Jednakże w ocenie tut. organu, to nie sam fakt pobierania opłaty targowej, niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, decyduje o związku poniesionych wydatków z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, lecz okoliczność działalności Gminy jako organu władzy publicznej w zakresie udostępniania targowiska dla ogółu mieszkańców Gminy w celu dokonywania zakupów na ww. targowisku.

Zatem, jak wyżej wskazano, opłata targowa jest szczególną formą daniny publicznej, pobieraną od podmiotów dokonujących sprzedaży na targowiskach lub innych wydzielonych miejscach.

Gmina pobierając takie opłaty będzie działała jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, w konsekwencji czego opłaty te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że w 2018 r. Gmina rozpoczęła realizację ze środków własnych zadania inwestycyjnego polegającego na przebudowie targowiska miejskiego w przy ul.... w zakresie budowy pawilonów handlowych, zadaszenia ciągów komunikacyjnych i wiaty oraz budowie i przebudowie niezbędnej infrastruktury technicznej (zwane w dalszej części przebudową targowiska). Realizacja zadania organizacji i prowadzenia targowiska wynika z art. 7 ust. 1 pkt 11 ustawy o samorządzie gminnym i stanowi zadanie własne gminy służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. W wyniku realizacji drugiego etapu przebudowy targowiska powstanie na terenie targowiska plac z zadaszeniem, pod którym znajdzie się 20 stoisk handlowych przeznaczonych dla przedsiębiorców/rolników pod sprzedaż produktów rolno-spożywczych. Etap ten zakończy się uzyskaniem odrębnego pozwolenia na użytkowanie tej części targowiska. W ramach drugiego etapu modernizacji targowiska powstanie odrębny środek trwały o wartości pow. 10 000 zł (wiata handlowa). Jednocześnie zostaną wykonane przyłącza do powstałej w ramach pierwszego etapu infrastruktury kanalizacji deszczowej i elektrycznej, zwiększając wartość tych środków trwałych. Na części targowiska zrealizowanej w ramach drugiego etapu będzie pobierana od użytkowników wyłącznie opłata targowa. W związku z powyższym infrastruktura wytworzona w ramach drugiego etapu inwestycji będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług. Wiata handlowa będzie wykorzystywana przez gminę wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na udostępnianiu miejsc handlowych w zamian za opłatę targową. Za korzystanie ze stoisk handlowych, które powstaną w wyniku realizacji drugiego etapu inwestycji, tj. znajdujących się pod wiatą handlową będzie pobierana wyłącznie opłata targowa. Pobór opłaty targowej stanowi dla Wnioskodawcy - Gminy czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca ma możliwość odrębnego przyporządkowania wydatków (zakupów) dotyczących realizacji pierwszego i drugiego etapu przebudowy targowiska. Wszystkie faktury za należności wynikające z przebudowy targowiska wystawiane będą na Gminę, jako nabywcę towarów i usług.

Przebudowa targowiska odbywała się w ramach władztwa publicznego i Gmina wykonując to zadanie działa jako organ administracji publicznej i korzysta ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gminy bez wątpienia nie można uznać za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Gmina wykonuje przedmiotową inwestycję w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym. Za korzystanie ze stoisk handlowych, które powstaną w wyniku realizacji drugiego etapu inwestycji, tj. znajdujących się pod wiatą handlową będzie pobierana wyłącznie opłata targowa, mająca charakter należności publicznoprawnej i stanowiąca dochód publiczny - pobierana na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Zatem, w tym zakresie Gmina działa w ramach reżimu publicznoprawnego. W analizowanym przypadku Gmina nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - infrastruktura wytworzona w ramach drugiego etapu przebudowy targowiska nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji drugiego etapu przebudowy targowiska miejskiego. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych na potrzeby realizacji drugiego etapu przebudowy targowiska miejskiego w.., ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - infrastruktura wytworzona w ramach drugiego etapu przebudowy targowiska nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie braku prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych na potrzeby realizacji drugiego etapu przebudowy targowiska miejskiego w. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie, tj. w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych na potrzeby realizacji pierwszego etapu przebudowy targowiska miejskiego w..., został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl