0113-KDIPT1-1.4012.726.2019.3.AK - Brak prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w trakcie lub po zakończeniu realizacji projektu przewidującego realizację 12 zadań w tym: promocję, opracowanie dokumentacji przetargowej i studium wykonalności inwestycji oraz szereg zadań, których realizacja bezpośrednio przyczyni się do uruchomienia nowych e-usług publicznych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.726.2019.3.AK Brak prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w trakcie lub po zakończeniu realizacji projektu przewidującego realizację 12 zadań w tym: promocję, opracowanie dokumentacji przetargowej i studium wykonalności inwestycji oraz szereg zadań, których realizacja bezpośrednio przyczyni się do uruchomienia nowych e-usług publicznych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2019 r. (data wpływu 15 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismami z dnia 27 listopada 2019 r. (data wpływu 28 listopada 2019 r.) oraz z dnia 22 stycznia 2020 r. (data wpływu 27 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w trakcie lub po zakończeniu realizacji projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w trakcie lub po zakończeniu realizacji projektu pn. "..".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 27 listopada 2019 r. (data wpływu 28 listopada 2019 r.) oraz z dnia 22 stycznia 2020 r. (data wpływu 27 stycznia 2020 r.) w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. W dniu 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT Gminy i jej jednostek organizacyjnych i od tego czasu rozlicza się dla potrzeb podatku VAT wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

W związku z realizacją projektu pn. "..." dofinansowanego ze środków EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020 Gmina - Lider Projektu zwraca się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT odnośnie zadań realizowanych na rzecz Gminy.

Przedmiotowy projekt Gmina realizuje we współpracy z Gminą G. i Gminą S. na mocy umowy partnerskiej w sprawie przygotowania i wspólnej realizacji projektu zawartej w dniu 26 września 2017 r. W ramach "...." przewiduje się szereg zadań, których realizacja skutkować będzie udostępnieniem nowych e-usług publicznych świadczonych przez m.in. Gminę na rzecz interesantów, mieszkańców, w tym osób niepełnosprawnych. Nowe e-usługi zwiększą dostęp do cyfrowej informacji sektora publicznego, usprawnią procesy administracyjne, ułatwią dostęp do świadczonych usług publicznych.

Projekt przewiduje realizację 12 zadań w tym: promocję, opracowanie dokumentacji przetargowej i studium wykonalności inwestycji oraz szereg zadań, których realizacja bezpośrednio przyczyni się do uruchomienia nowych e-usług publicznych tj.:

* Utworzenie portali interesanta w Gminie.

* Modernizacja portalu interesanta w Gminie.

* Modernizacja systemu dziedzinowego we wszystkich trzech gminach

* Moduł integracji systemu dziedzinowego z systemem informacji przestrzennej w Gminie.

* System e-rada we wszystkich trzech gminach

* System konsultacji społecznych w Gminie... i.

* System powiadamiania o informacjach kryzysowych we wszystkich trzech gminach

* Integracja systemu obiegu dokumentów z e-usługami we wszystkich trzech gminach

* Zakup sprzętu IT na potrzeby świadczenia e-usług oraz e-rady we wszystkich trzech gminach wraz z opracowaniem dokumentacji związanej z ochroną danych osobowych w Gminie.

Utworzenie portalu interesanta w Gminie - zadanie polega na opracowaniu systemu e-usług dla mieszkańców dzięki, którym będą mogli oni szereg spraw zrealizować zdalnie. Modernizacja systemów dziedzinowych - modernizacja systemów jest niezbędną w celu umożliwienia funkcjonowania portalu interesanta. Funkcjonalności systemów dziedzinowych powinny być pogrupowane w moduły oprogramowania, z których każdy wspomaga realizację wydzielonej grupy zadań zgodnie ze strukturą organizacyjna jst. Będą to następujące moduły: administrowanie, interesanci, finanse i księgowość, faktury, podatki od osób fizycznych. podatki od osób prawnych, podatki od środków transportu, opłaty, obsługi masowych przelewów mieszkańców, wydawanie zaświadczeń, księgowanie zobowiązań, gospodarowanie mieniem, czynsze, dodatki mieszkaniowe, dodatki energetyczne, dodatki paliwowe (zwrot podatku akcyzowego), rejestry, media.

Moduł integracji systemu dziedzinowego z systemem informacji przestrzennej - zestaw oprogramowania do on-linowego połączenia systemu dziedzinowego i portalu mapowego w celu pobierania odpowiednich danych z baz ewidencyjnych i pokazywania ich w ww. postaci warstw na mapie.

System e-rada - system zawiera część prywatną i publiczną. Pierwsza z nich jest skierowana do administratora systemu, biura obsługi rady, członków rady, część publiczna przeznaczona jest dla mieszkańców, obywateli itd., którzy będą chcieli śledzić działalność rady i komisji rady np. lista planowanych posiedzeń i komisji, lista odbytych spotkań, kilka ostatnich protokołów z posiedzeń, podjęte uchwały, listy radnych itd.

System konsultacji społecznych - system mający na celu wspieranie procesów współdecydowania w podejmowaniu ważnych decyzji związanych z rozwojem Gminy, wydatkowaniem środków publicznych, tworzenia prawa lokalnego.

System powiadamiania o informacjach kryzysowych - elektroniczne centrum dystrybucji informacji wpierające Urząd Gminy w procesie powiadamiania wszystkich zainteresowanych mieszkańców, podmiotów, organizacji itd., o ważnych dla nich wydarzeniach, zagrożeniach itp.

Integracja elektronicznego obiektu dokumentów z e-usługami - celem modernizacji systemu dziedzinowego jest automatyzacja wymiany dokumentów elektronicznych pomiędzy elementami oprogramowania aplikacyjnego w Urzędzie oraz umożliwienie wnoszenia wniosków, podań i innych dokumentów drogą elektroniczną. Integracja EOD z e-usługami ma usprawnić i przyspieszyć udzielanie odpowiedzi na pytania innych podmiotów.

Zakup sprzętu IT - w ramach zadania planowany jest zakup sprzętu i usług związanych z jego obsługą, wdrożeniem i prawidłową konfiguracją. Zakupiony sprzęt umożliwi wdrożenie rozpatrywanego projektu.

Planuje się, iż poprzez portal interesanta w Gminie uruchomione zostaną następujące e-usługi:

1. E-usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do urzędu informacji w sprawie podatku leśnego, rolnego, od nieruchomości od osób fizycznych drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, następnie uzyskanie elektronicznej decyzji podatkowej, dokonanie płatności elektronicznej.

2. E-usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu deklaracji na podatek leśny, rolny, od nieruchomości od osób prawnych drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, dokonanie płatności elektronicznej.

3. E-usługa (4 paziom) umożliwiająca złożenie do urzędu deklaracji na podatek od środków transportowych drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, dokonanie płatności elektronicznej.

4. E-usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do urzędu deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, dokonanie płatności elektronicznej.

5. E-usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, następnie uzyskanie zwrotu podatku na konto bankowe lub w kasie Urzędu

6. E-usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do urzędu wniosku o rozłożenie należności na raty, odroczenia terminu, umorzenia zaległości, umorzenia odsetek drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, następnie uzyskanie elektronicznej decyzji o rozłożeniu należności na raty, odroczeniu terminu, umorzeniu zaległości, umorzeniu odsetek, dokonanie płatności elektronicznej.

7. E-usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, uzyskanie informacji o opłacie za wydanie zezwolenia, dokonanie płatności elektronicznej za wydanie zezwolenia, uzyskanie elektronicznej decyzji o uzyskaniu koncesji.

8. E-usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do urzędu wniosku o wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, uzyskanie stosownego zaświadczenia w formie elektronicznej.

9. E-usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do urzędu wniosku o dopisanie wyborcy do spisu wyborców drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, uzyskanie informacji o dopisaniu do spisu.

10. E-usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do urzędu wniosku o dopisanie wyborcy do rejestru wyborców drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, uzyskanie elektronicznej decyzji o dopisaniu wyborcy do rejestru wyborców.

11. E-usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do urzędu wniosku o skreślenie wyborcy z rejestru wyborców drogą elektroniczną drogą, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, informacji o wykreśleniu wyborcy z rejestru wyborców.

12. E-usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie wniosku o zajęcie pasa drogowego drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, następnie uzyskanie elektronicznej decyzji, dokonanie płatności elektronicznej.

13. E-usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie wniosku o uzgodnienie lokalizacji zjazdu z drogi w formie elektronicznej, uzyskać urzędowe potwierdzenie przedłożenia, następnie uzyskać elektroniczną decyzję.

14. E-usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie wniosku o umieszczenie ciała obcego w pasie drogowym w formie elektronicznej, uzyskać urzędowe potwierdzenie przedłożenia, następnie uzyskać elektroniczną decyzję, dokonać płatności elektronicznej.

15. Udział w konsultacjach społecznych sformalizowanych otwartych.

16. Udział w konsultacjach społecznych sformalizowanych zamkniętych.

17. Udział w konsultacjach społecznych niesformalizowanych.

18. Zgłoszenie wniosku w sprawie inicjacji konsultacji społecznych.

19. Zgłoszenie obywatelskiej inicjatyw uchwałodawczej.

20. Zgłoszenie petycji.

21. Rejestracja w systemie powiadamiania o informacjach kryzysowych.

22. Informacja dotycząca najbliższych terminów posiedzeń komisji i sesji rady.

23. Informacja dotycząca przyjęcia uchwał na sesji rady.

24. Informacja dotycząca aktywności radnego na sesji rady.

25. Informacja dotycząca planowanych dyżurów radnych.

26. Rejestr mieszkańców - e-usługa w zakresie udostępnienia informacji: liczbie osób danego rocznika, płci, obywatelstwa, stanie cywilnym, wykształceniu, statusie meldunku, strukturze wiekowej dla kobiet i mężczyzn oraz razem, ludności w miejscowościach z liczbą ludności w poszczególnych miejscowościach, ludności w miejscowościach z podziałem na wiek, liczba wyborców.

27. Media - e-usługa w zakresie udostępniania informacji o licznikach wody, stany liczników, rozmieszczenia lokali komunalnych, przydziały, czynsze.

28. Koncesje alkoholowe - e-usługa w zakresie udostępnienia informacji i regulacji opłat za wydane zezwolenia, rozmieszczenie punktów sprzedaży alkoholi, kategorie sprzedaży A,B,C.

29. Opłaty różne - e-usługa w zakresie udostępnienia informacji i regulacji opłat w podziale na rodzaj opłaty (opłaty lokalne)

30. Opłaty pas drogowy - e-usługa w zakresie informacji o czasowej zajętości pasa drogowego, jakie terminy, jakie należności. Rozmieszczenie utrudnień na drogach.

31. Gospodarka nieruchomościami - e-usługa w zakresie udostępnienia informacji o wysokości opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste oraz opłat za dzierżawę i ich regulacji.

32. Gospodarka odpadami - e-usługa w zakresie udostępnienia informacji o sposobie odprowadzania odpadów oraz należności, rozmieszczenia punktów odbioru odpadów

33. Finanse i księgowość - e-usługa w zakresie udostępnienia informacji o zobowiązaniach kontrahenta w zakresie: podatek od osób fizycznych, podatek od osób prawnych. Podatek od środków transportu.

Przedmiotowy projekt jest finansowany ze środków EFRR przy udziale wkładu własnego Lidera i Partnerów Projektu. Zgodnie z zawartą umową partnerską do ponoszenia wydatków upoważnieni są partnerzy w zakresie rzeczowym w części dotyczącej każdego z partnerów oraz lider w pozostałym zakresie projektu. Faktury będą wystawiane oddzielnie dla każdego z Partnerów zgodnie z zakresem dotyczącym poszczególnych Partnerów.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 27 listopada 2019 r. Zainteresowany wskazał, że:

1. Ustawa o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 (Dz. U. 2019.0506 t.j.) precyzuje zakres działania i zadania gminy. Na mocy art. 6 ust. 1 do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów oraz na mocy art. 7 ust. 1 zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Efekty z realizacji projektu pn. "..." należy uznać za narzędzie do realizacji zadań własnych Wnioskodawcy. Ostatnie lata to rozwój e-usług w administracji publicznej. Mieszkańcy przekonali się, że rewolucja cyfrowa ułatwia życie, a wiele spraw urzędowych można załatwić, nie wychodząc z domu. Stworzenie możliwości korzystania z nowoczesnych technik informacyjnych i komunikacyjnych w usługach publicznych dotyczących administracji publicznej stanowi odpowiedź na potrzeby lokalnego społeczeństwa, które w dobie informatyzacji oczekuje tego typu rozwiązań. Rozwój elektronicznych usług publicznych wiąże się z uproszczeniem procedur administracyjnych, skróceniem czasu oczekiwania na rozpatrzenie sprawy, czy brakiem konieczności osobistego stawiennictwa w urzędzie gminy. Wdrożenie projektu usprawni działanie JST. Ponadto na mocy art. 10 ust. 1 wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego oraz ust. 2 Gminy mogą sobie wzajemnie udzielać pomocy stąd projekt jest realizowany w partnerstwie z Gminą S. i Gminą G.

Ponadto, zakres rozpatrywanego projektu służy realizacji zadań przypisanych jednostkom samorządu terytorialnego w Ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700 t.j.) oraz z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektronicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 123)

2. W odpowiedzi na pytanie nr 2 tut. Oranu "Do jakich czynności Wnioskodawca, będzie wykorzystywał nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu objętego zakresem pytania?" Zainteresowany wskazał, iż będzie wykorzystywał nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu:

1.

niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług:

* e-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu informacji w sprawie podatku leśnego, rolnego, od nieruchomości od osób fizycznych drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, następnie uzyskanie elektronicznej decyzji podatkowej, dokonanie płatności elektronicznej,

* e-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu deklaracji na podatek leśny, rolny, od nieruchomości od osób prawnych drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, dokonanie płatności elektronicznej,

* e-usługa (4 paziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu deklaracji na podatek od środków transportowych drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, dokonanie płatności elektronicznej,

* e-usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, dokonanie płatności elektronicznej,

* e-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, następnie uzyskanie zwrotu podatku na konto bankowe lub w kasie Urzędu,

* e-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu wniosku o rozłożenie należności na raty, odroczenia terminu, umorzenia zaległości, umorzenia odsetek drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, następnie uzyskanie elektronicznej decyzji o rozłożeniu należności na raty, odroczeniu terminu, umorzeniu zaległości, umorzeniu odsetek, dokonanie płatności elektronicznej,

* e-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, uzyskanie informacji o opłacie za wydanie zezwolenia, dokonanie płatności elektronicznej za wydanie zezwolenia, uzyskanie elektronicznej decyzji o uzyskaniu koncesji,

* e-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu wniosku o wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, uzyskanie stosownego zaświadczenia w formie elektronicznej,

* e-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu wniosku o dopisanie wyborcy do spisu wyborców drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, uzyskanie informacji o dopisaniu do spisu,

* e-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu wniosku o dopisanie wyborcy do rejestru wyborców drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, uzyskanie elektronicznej decyzji o dopisaniu wyborcy do rejestru wyborców,

* e-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie do Urzędu wniosku o skreślenie wyborcy z rejestru wyborców drogą elektroniczną drogą, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, informacji o wykreśleniu wyborcy z rejestru wyborców,

* e-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie wniosku o zajęcie pasa drogowego drogą elektroniczną, uzyskanie urzędowego potwierdzenia przedłożenia, następnie uzyskanie elektronicznej decyzji, dokonanie płatności elektronicznej,

* e-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie wniosku o uzgodnienie lokalizacji zjazdu z drogi w formie elektronicznej, uzyskać urzędowe potwierdzenie przedłożenia, następnie uzyskać elektroniczną decyzję,

* e-Usługa (4 poziom) umożliwiająca złożenie wniosku o umieszczenie ciała obcego w pasie drogowym w formie elektronicznej, uzyskać urzędowe potwierdzenie przedłożenia, następnie uzyskać elektroniczną decyzję, dokonać płatności elektronicznej,

* Udział w konsultacjach społecznych sformalizowanych otwartych,

* Udział w konsultacjach społecznych sformalizowanych zamkniętych,

* Udział w konsultacjach społecznych niesformalizowanych,

* Zgłoszenie wniosku w sprawie inicjacji konsultacji społecznych,

* Zgłoszenie obywatelskiej inicjatyw uchwałodawczej,

* Zgłoszenie petycji,

* Rejestracja w systemie powiadamiania o informacjach kryzysowych,

* Informacja dotycząca najbliższych terminów posiedzeń komisji i sesji rady,

* Informacja dotycząca przyjęcia uchwał na sesji rady,

* Informacja dotycząca aktywności radnego na sesji rady,

* Informacja dotycząca planowanych dyżurów radnych,

* Rejestr mieszkańców - e-usługa w zakresie udostępnienia informacji: liczbie osób danego rocznika, płci, obywatelstwa, stanie cywilnym, wykształceniu, statusie meldunku, strukturze wiekowej dla kobiet i mężczyzn oraz razem, ludności w miejscowościach z liczbą ludności w poszczególnych miejscowościach, ludności w miejscowościach z podziałem na wiek, liczba wyborców,

* Koncesje alkoholowe - e-usługa w zakresie udostępnienia informacji i regulacji opłat za wydane zezwolenia, rozmieszczenie punktów sprzedaży alkoholi, kategorie sprzedaży A,B,C,

* Opłaty różne - e-usługa w zakresie udostępnienia informacji i regulacji opłat w podziale na rodzaj opłaty (opłaty lokalne),

* Opłaty Pas drogowy - e-usługa w zakresie informacji o czasowej zajętości pasa drogowego, jakie terminy, jakie należności, rozmieszczenie utrudnień na drogach,

* Gospodarka odpadami - e-usługa w zakresie udostępnienia informacji o sposobie odprowadzania odpadów oraz należności, rozmieszczenia punktów odbioru odpadów,

* Finanse i księgowość - e-usługa w zakresie udostępnienia informacji o zobowiązaniach kontrahenta w zakresie: podatek od osób fizycznych, podatek od osób prawnych, podatek od środków transportu.

2.

zwolnionych i opodatkowanych podatkiem od towarów i usług:

* Media - e-usługa w zakresie udostępniania informacji o licznikach wody, stany liczników, rozmieszczenia lokali komunalnych, przydziały, czynsze, dokonać płatności elektronicznej.

3.

zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług:

* Gospodarka nieruchomościami - e-usługa w zakresie udostępnienia informacji o wysokości opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste oraz opłat za dzierżawę i ich regulacji.

3. Zgodnie z zawartą pomiędzy Gminą B., Gminą G. i Gminą S. Umową Partnerską z dnia 26 września 2017 r. Lider projektu jest zobowiązany, uprawniony i ponosi odpowiedzialność za:

1.

podpisanie umowy o dofinansowanie Projektu oraz jej zmian;

2.

realizację Projektu w zakresie kompetencji określonych w Umowie partnerskiej zgodnie z ustalonym harmonogramem Projektu oraz zasadami wynikającymi z RPO, w tym zasadami dotyczącymi kwalifikowania wydatków, kontroli, sprawozdawczości, przepływów finansowych oraz informacji i promocji;

3.

egzekwowanie zobowiązań od Partnerów, określonych w Umowie partnerskiej, umowie o dofinansowaniu i przepisach prawa;

4.

sporządzanie i przedstawianie raportów z postępów realizacji Projektu, w tym sprawozdań finansowych;

5.

ewidencjonowanie we własnych księgach rachunkowych, przychodów, kosztów, dochodów i wydatków związanych z realizacją Projektu w sposób zapewniający wyodrębnienie tych zapisów w ewidencji księgowej na potrzeby rozliczenia Projektu;

6.

zapewnienie odpowiedniego dostępu do dokumentów i kontroli;

7.

zarządzanie budżetem i zarządzanie finansowe Projektem, w tym występowanie z wnioskiem o płatność, otrzymywanie płatności;

8.

nadzór i kontrolę nad prawidłowością rzeczową i finansową Projektu;

9.

nadzór i kontrolę nad prawidłowością całości wydatków kwalifikowanych, które są ponoszone w ramach Projektu przed instytucją, z którą podpisał umowę o dofinansowanie;

10.

zapewnienie właściwej ścieżki audytu dla dokumentacji związanej z realizacją Projektu;

11.

nadzór i kontrolę nad zapewnieniem trwałości Projektu,

12.

zgromadzenie wszystkich informacji niezbędnych do przygotowania wniosku o dofinansowanie oraz dokumentów i oświadczeń niezbędnych do podpisania do złożenia wniosku; a także do uzupełnienia lub poprawienia wniosku w przypadku takiej konieczności;

13.

sporządzenia kompletnego wniosku z zachowaniem należytej staranności, uzupełnienia lub poprawienia wniosku w przypadku takiej konieczności;

14.

koordynację, monitorowanie i kontrolę działań związanych z realizacją zadań przyjętych do realizacji w Projekcie;

15.

zapewnienie prawidłowego, zgodnego z wymogami, przechowywania dokumentacji związanej z realizacją Projektu;

16.

bieżące zarządzanie środkami finansowymi zgromadzonymi na rachunkach bankowych Projektu utworzonych przez Lidera w celu obsługi Projektu;

17.

rozliczenie otrzymanych środków finansowych wraz ze sprawozdaniem końcowym z realizacji Projektu;

18.

współpracę z upoważnionymi instytucjami krajowymi i Unii Europejskiej w zakresie kontroli prawidłowej realizacji Projektu;

19.

promowanie Projektu zgodnie z wymogami dokumentu "Wytyczne w zakresie informacji i promocji programów operacyjnych polityki spójności na lata 2014-2020".

Partnerzy są zobowiązani, uprawnieni i ponoszą odpowiedzialność za:

1.

dostarczenie Liderowi wszystkich informacji niezbędnych do przygotowania wniosku, studium wykonalności oraz dokumentów i oświadczeń koniecznych do podpisania i złożenia wniosku o dofinansowanie, a także do uzupełnienia i poprawienia wniosku w przypadku takiej konieczności w terminie wyznaczonym przez Lidera;

2.

finansowego uczestniczenia w kosztach Projektu w zakresie rzeczowym Partnera oraz proporcjonalnie w zadaniach wspólnych;

3.

terminowe gromadzenie środków stanowiących wkład własny do projektu na kontach utworzonych do dokonywania przez Partnera płatności za wykonanie rzeczowego zakresu Projektu i płatności za zadania wspólne;

4.

terminowego przekazywania na konto Lidera środków finansowych w wysokości wkładu własnego na pokrycie kosztów działań wspólnych w Projekcie;

5.

pokrycia ze środków własnych wszelkich kosztów niekwalifikowalnych lub nieobjętych dofinansowaniem w czasie trwania realizacji Projektu;

6.

dostarczania Liderowi wszelkich informacji i dokumentów niezbędnych do terminowego składania sprawozdań i wniosków płatniczych;

7.

utrzymania trwałości Projektu przez okres zgodny z wymogami RPO;

8.

prowadzenia wyodrębnionej ewidencji dokumentów księgowych dotyczących operacji związanych z realizacją Projektu;

9.

wyznaczenia miejsca umieszczenia tablicy informacyjnej i uzyskanie wymaganych prawem pozwoleń;

10.

stosowania zasad równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości;

11.

występowanie wspólnie z Liderem jako Współfinansujący/Płatnik w umowach, dla których Lider jest zamawiającym, za wyjątkiem umowy na wykonanie studium wykonalności;

12.

dokonywania płatności za prace finansowane z konta obsługiwanego przez Partnera wyłącznie przelewem bankowym; w tytule przelewu bankowego należy wskazać numer faktury lub innego dokumentu księgowego, który stanowi podstawę dokonania wydatku oraz datę wystawienia;

13.

przedkładania Liderowi zaktualizowanego zaświadczenia od organu podatkowego o statusie podatnika VAT minimum raz w roku kalendarzowym przez okres 5 lat od zakończenia realizacji Projektu;

14.

przedkładania Liderowi wraz z pierwszą fakturą lub innym dokumentem księgowym w danym roku oraz minimum raz w roku kalendarzowym przez okres 5 lat od zakończenia realizacji Projektu oświadczenia o kwalifikowalności VAT, według wzoru opracowanego przez Instytucję Zarządzającą RPO;

15.

składania kopii faktur lub innych dokumentów księgowych oraz kopii innych dokumentów dotyczących realizacji Projektu potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez osobę upoważnioną;

16.

współpracy z upoważnionymi instytucjami krajowymi i Unii Europejskiej w zakresie kontroli prawidłowej realizacji Projektu;

17.

udostępnienia na żądanie Lidera lub Instytucji Zarządzającej informacji dotyczących realizacji Projektu na potrzeby ewaluacji;

18.

niezwłocznego informowania Lidera o wszelkich zmianach dotyczących Projektu, w tym o zmianach dotyczących danych Partnera, tj. zmiana osoby reprezentującej dany podmiot, zmiany teleadresowe, przez okres 5 lat od daty zakończenia realizacji Projektu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 22 stycznia 2020 r. Zainteresowany wskazał, że:

Nabywane przez Gminę towary i usługi w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane w niewielkim stopniu do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy zdnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm).

Nabywane przez Gminę towary i usługi w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane w znacznej większości do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Gmina będzie wykorzystywała nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu w niewielkim stopniu do celów prowadzonej działalności gospodarczej i w większości do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Niestety, nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Nie ma również obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

Prewspólczynnik, wyliczony zgodnie ze "sposobem określenia proporcji", o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług dla Gminy wynosi 7% (wartość wstępna na 2019 r. wyliczona na podstawie danych z 2018 r.).

Proporcja ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2-9a ustawy o podatku od towarów i usług dla Gminy wynosi 100% (wartość wstępna na 2019 r. wyliczona na podstawie danych z 2018 r.). Zarówno prewspółcznnik jak i proporcja przekraczają 2%:

Wydatki w zakresie zadań wspólnych, takich jak: promocja projektu, opracowanie studium wykonalności, opracowanie dokumentacji przetargowej i doradztwo na etapie zamówienia publicznego są objęte zakresem pytania przedstawionego w poz. 75 wniosku ORD-IN.

Noty księgowe będą wystawiane przez Gminę odpowiednio na każdego z partnerów tj. Gminę G. i Gminę S.

W zakresie zadań wspólnych takich jak: opracowanie studium wykonalności, opracowanie dokumentacji przetargowej i doradztwo na etapie zamówienia publicznego faktury były wystawione na Wnioskodawcę tj. Gminę. W przypadku zadań promocyjnych część faktur zostanie wystawiona bezpośrednio na Partnerów, a część zostanie wystawiona na Wnioskodawcę.

Na pytanie tut. Organu "Czy Wnioskodawca otrzymuje faktury z wykazaną kwotą podatku VAT w zakresie realizacji ww. zadań wspólnych?" Zainteresowany skazał - Tak, Wnioskodawca otrzymuje faktury z wykazaną kwotą podatku VAT w zakresie zadań wspólnych.

Faktury dotyczące nabycia towarów i usług w ramach realizacji zadań wspólnych takich jak studium wykonalności, opracowanie dokumentacji przetargowej i doradztwo na etapie zmówienia publicznego dotyczą całości poniesionych wydatków w tym zakresie.

Zadania wspólne tj. promocja projektu, opracowanie studium wykonalności, opracowanie dokumentacji przetargowej i doradztwo na etapie zamówienia publicznego dotyczą całego projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu wydatków poniesionych przez Gminę na realizację projektu ".." będzie przysługiwało wnioskodawcy prawo odliczenie podatku VAT w całości lub części w trakcie realizacji projektu lub po jego zakończeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie w związku z realizacją projektu pn. "..." nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1751), zwanej dalej "ustawą". W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

A. nabycia towarów i usług,

B. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku nauczonego.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE. L nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ będą uznane za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań oraz, gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego należy zauważyć, że jak wynika w powołanych wyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W odniesieniu do przedmiotowego projektu taki związek nie zachodzi, gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, zaś zaplanowane zadania w projekcie nie stanowią czynności opodatkowanych, dotyczą usprawnień w zakresie teleinformatycznym. Zakres przedmiotowy projektu, w tym zaplanowane zakupy nie spowodują powstania nowych obszarów świadczenia działalności odpłatnej, nie mają na nią przełożenia, należy zauważyć, że zaplanowane do wdrożenia systemy teleinformatyczne i usługi służą do nieodpłatnej działalności jednostki (realizacja zadań publicznych), niezwiązanej z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

Reasumując, Wnioskodawcy (Gminie) nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ efekty projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. 

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej "ustawą". W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przywołanych przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2 h ustawy.

Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W świetle art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1.

zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2.

obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z ust. 2c analizowanego artykułu, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1.

średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2.

średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3.

roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4.

średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy (art. 86 ust. 2d ustawy).

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

W myśl art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Stosownie do art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie delegacji zawartej w przepisie art. 86 ust. 22 ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. , poz. 2193), zwane dalej "rozporządzeniem". Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej "sposobem określenia proporcji" oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia). W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Należy zauważyć, że powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy, wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. "Towarzyszą" one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Ponadto, należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to - na mocy art. 90 ust. 2 ustawy - podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Jeżeli zatem, nabywane towary i usługi dotyczące realizowanych inwestycji będą służyły w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, jak również czynności zwolnionych od podatku, w sytuacji gdy nie będzie możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, podatnik jest obowiązany, do proporcjonalnego rozliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z uwagi na brzmienie cytowanych wyżej przepisów należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak będzie natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania oraz niepodlegających temu podatkowi.

W sytuacji gdy zakupione przez Wnioskodawcę towary i usługi wykorzystywane będą zarówno do działalności gospodarczej, jak również do celów innych niż działalność gospodarcza i Wnioskodawca nie będzie miał możliwości przypisania tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej, to Wnioskodawca winien dokonać wyliczenia kwoty podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej, zgodnie z art. 86 ust. 2a i następne ustawy.

Jednocześnie, jeżeli nabywane towary i usługi będą służyć w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, jak również do czynności zwolnionych od podatku, w sytuacji gdy nie będzie możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, Wnioskodawca dodatkowo będzie obowiązany do zastosowania przepisów art. 90 ust. 2 i następne ustawy.

Analiza treści ww. przepisów prawa na tle przedstawionego opisu sprawy prowadzi do wniosku, że w okolicznościach niniejszej sprawy skoro - jak wskazał Wnioskodawca - efekty zrealizowanej inwestycji pod nazwą "..." są wykorzystywane przez Gminę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej (czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT) i Gmina nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, to Wnioskodawca w pierwszej kolejności jest zobowiązany, na podstawie art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz przepisów ww. rozporządzenia w sprawie sposobu określenia proporcji, do obliczenia podatku naliczonego zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Ponadto, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - nabywane towary i usługi w ramach realizowanej inwestycji służą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, jak również do czynności zwolnionych od podatku, to w sytuacji gdy Wnioskodawca nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jest on obowiązany, do proporcjonalnego odliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i następne ustawy.

Jednocześnie należy wskazać, iż Wnioskodawcy - na wskazanych wyżej zasadach - będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do zadań wspólnych takich jak: opracowanie studium wykonalności, opracowanie dokumentacji przetargowej i doradztwo na etapie zamówienia publicznego, w części związanej z realizacją projektu przez Wnioskodawcę.

Podsumowując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do częściowego odliczenia wydatków poniesionych na realizację inwestycji pod nazwą "..", zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz przepisów ww. rozporządzenia, a następnie przepisów art. 90 ust. 2 i 3 ustawy. Prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gminie w związku z realizacją projektu ".." nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl