0113-KDIPT1-1.4012.722.2017.1.JD - Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu przez stowarzyszenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.722.2017.1.JD Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu przez stowarzyszenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2017 r. (data wpływu 13 października 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 listopada 2017 r. (data wpływu 22 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "..." z tytułu nabycia:

* materiałów i prac nabytych do wykonania instalacji hybrydowej pompy ciepła 14 KW z instalacją fotowoltaiczną 7 KW i matami kapilarnymi,

* wyposażenia sali szkoleniowo-konferencyjnej i biura karier,

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "..." z tytułu nabycia:

* materiałów i prac nabytych do wykonania instalacji hybrydowej pompy ciepła 14 KW z instalacją fotowoltaiczną 7 KW i matami kapilarnymi,

* wyposażenia sali szkoleniowo-konferencyjnej i biura karier.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 listopada 2017 r. (data wpływu 22 listopada 2017 r.) o wskazanie pytań, w zakresie których Wnioskodawca oczekuje wydania interpretacji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

. Stowarzyszenie na Rzecz Osób Niepełnosprawnych jest organizacją pożytku publicznego, nieprowadzącą działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie jest też czynnym podatnikiem podatku VAT. Działalność statutowa Wnioskodawcy to m.in: inicjowanie i rozwijanie specjalistycznej pomocy osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom, organizowanie i prowadzenie placówek rehabilitacyjnych, edukacyjnych oraz współdziałanie z tego rodzaju placówkami w kraju. Obecnie Wnioskodawca prowadzi Warsztat Terapii Zajęciowej dla 41 niepełnosprawnych podopiecznych. Środki finansowe na działalność Stowarzyszenia pochodzą z dotacji otrzymanych od jednostek samorządu terytorialnego, darowizn zarówno od osób fizycznych i prawnych jak również składek członkowskich.

Stowarzyszenie w ramach swojej działalności statutowej realizuje projekt pn. "...". Zadanie współfinansowane jest ze środków pochodzących z inicjatywy LEADER, Poddziałanie "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", w ramach Działania: "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatyw LEADER" - PROW 2014-2020. Do potrzeb realizacji programu Wnioskodawca wynajmuje budynek od Towarzystwa Budownictwa Społecznego w.... na podstawie umowy najmu. W celu dostosowania budynku do potrzeb programu, Wnioskodawca wykonuje wewnątrz budynku instalację hybrydowej pompy ciepła 14 KW z instalacją fotowoltaiczną 7 KW i matami kapilarnymi. Jest to forma instalacji centralnego ogrzewania. Wnioskodawca dokonuje również zakupu wyposażenie sali szkoleniowo-konferencyjnej i biura karier, min: stoły, krzesła, szafki, zestaw multimedialny z tablicą interaktywną i projektorem, laptop, urządzenie wielofunkcyjne (drukarka, skaner), wzmacniacz, kolumny nagłaśniające, statyw, mikrofon, telewizor. W wyniku realizacji programu Wnioskodawca zakłada: objęcie edukacją, aktywizacją zawodową i społeczną 500 osób z grup defaworyzowanych, czyli osób niepełnosprawnych i wykluczonych społecznie. To zadanie mieści się w celach statutowych. Zgodnie z zasadami powyższego programu, pomoc finansowa przekazywana jest od kosztów kwalifikowanych, którym może być również podatek od towarów i usług, w przypadku jeśli podatnik nie ma możliwości jego odliczenia. Na etapie składania wniosku do Urzędu Marszałkowskiego Województwa podatek od towarów i usług przynależny do poszczególnych etapów zadania, jako podmiot zwolniony od rozliczeń niniejszego podatku Wnioskodawca zaliczył jako koszt kwalifikowalny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją programu: "...." od materiałów i prac nabytych do wykonania instalacji hybrydowej pompy ciepła 14 KW z instalacją fotowoltaiczną 7 KW i matami kapilarnymi?

2. Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją programu: "..." od zakupu wyposażenia sali szkoleniowo-konferencyjnej i biura karier?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w związku z zakupami przy realizacji programu: "..." od materiałów i prac nabytych do wykonania instalacji hybrydowej pompy ciepła 14 KW z instalacją fotowoltaiczną 7 KW i matami kapilarnymi, a więc VAT w rozliczeniu programu będzie wydatkiem kwalifikowalnym. Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a zadania wynikające z realizacji programu mieszczą się w działalności statutowej Wnioskodawcy. Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowanie jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podmiotowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 111, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Ad 2.

Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupami przy realizacji programu: "...." od zakupu wyposażenia sali szkoleniowo-konferencyjnej i biura karier - a więc VAT w rozliczeniu programu będzie wydatkiem kwalifikowalnym. Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej a zadania wynikające z realizacji programu mieszczą się w działalności statutowej Wnioskodawcy. Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenie kwoty lub zwrotu podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)

Artykuł 86 ust. 1 w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podmiotowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 111, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej "ustawą", podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz. 210), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego, nieprowadzącą działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Działalność statutowa Wnioskodawcy to m.in: inicjowanie i rozwijanie specjalistycznej pomocy osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom, organizowanie i prowadzenie placówek rehabilitacyjnych, edukacyjnych oraz współdziałanie z tego rodzaju placówkami w kraju. Obecnie Wnioskodawca prowadzi Warsztat Terapii Zajęciowej dla 41 niepełnosprawnych podopiecznych. Stowarzyszenie w ramach swojej działalności statutowej realizuje projekt pn. "....". Zadanie współfinansowane jest ze środków pochodzących z inicjatywy LEADER, PROW 2014-2020. Do potrzeb realizacji programu Wnioskodawca wynajmuje budynek od Towarzystwa Budownictwa Społecznego w.... na podstawie umowy najmu. W celu dostosowania budynku do potrzeb programu, Wnioskodawca wykonuje wewnątrz budynku instalację hybrydowej pompy ciepła 14 KW z instalacją fotowoltaiczną 7 KW i matami kapilarnymi. Jest to forma instalacji centralnego ogrzewania. Wnioskodawca dokonuje również zakupu wyposażenie sali szkoleniowo-konferencyjnej i biura karier, min: stoły, krzesła, szafki, zestaw multimedialny z tablicą interaktywną i projektorem, laptop, urządzenie wielofunkcyjne (drukarka, skaner), wzmacniacz, kolumny nagłaśniające, statyw, mikrofon, telewizor. W wyniku realizacji programu Wnioskodawca zakłada: objęcie edukacją, aktywizacją zawodową i społeczną 500 osób z grup defaworyzowanych, czyli osób niepełnosprawnych i wykluczonych społecznie. To zadanie mieści się w celach statutowych.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. Zrealizowanie prawa do odliczenia podatku naliczonego możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni" przez złożenie deklaracji VAT-7.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektów. Zainteresowany bowiem, nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a towary nabyte w związku z realizacją projektów nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "...." z tytułu nabycia:

* materiałów i prac nabytych do wykonania instalacji hybrydowej pompy ciepła 14 KW z instalacją fotowoltaiczną 7 KW i matami kapilarnymi,

* wyposażenia sali szkoleniowo-konferencyjnej i biura karier,

ponieważ powstałe mienie nie będzie miało związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, jak również Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Nadto należy wskazać, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy

z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl