0113-KDIPT1-1.4012.702.2017.1.MGO - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.702.2017.1.MGO Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2017 r. (data wpływu 11 października 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 października 2017 r. (data wpływu 26 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 października 2017 r. (data wpływu 26 października 2017 r.) o wskazanie i podpis drugiej osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie Rozwoju Wsi... nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.

Stowarzyszenie Rozwoju Wsi... nie jest jednostką budżetową Gminy... i nie podlega centralizacji VAT. Jest organizacją pozarządową, która uczestniczy w życiu kulturalnym społeczności Gminy... i wsi... oraz nie prowadzi działalności gospodarczej i realizuje wyłącznie zadania statutowe.

Stowarzyszenie Rozwoju Wsi... złożyło wniosek do Lokalnej Grupy Działania "..." o dofinansowanie projektu "..." w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020. Operacja dotyczy budowy świetlicy wiejskiej we wsi.... Świetlica wiejska to budynek przeznaczony do spędzania wolnego czasu, realizacji i rozwijania zainteresowań, integracji lokalnych społeczności i edukacji. Stowarzyszenie Rozwoju Wsi... przy wsparciu funduszy z PROW na lata 2014-2020 wybuduje świetlicę wiejską we wsi..., Gmina... o następujących parametrach: kubaturze - 430,75 m3, powierzchni zabudowy - 126,69 m2, powierzchni użytkowej - 103,67 m2 jako budynek parterowy, niepodpiwniczony, wyposażony w instalacje: wodno - kanalizacyjną i elektryczną.

Organem prowadzącym świetlicę wiejską w... będzie Stowarzyszenie Rozwoju Wsi..., świetlica będzie służyła mieszkańcom wsi..., Gminy..., będzie obiektem ogólnodostępnym prowadzącym zajęcia dla osób dorosłych, młodzieży oraz dzieci.

Przy świetlicy wiejskiej we wsi... będzie działał klub seniora. Będzie to miejsce spotkań osób dojrzałych, które chcą integrować się z lokalnym społeczeństwem poprzez wspólne spotkania, wieczorki tematyczne. Ponadto w czasie trwania wyborów do sejmu, senatu, prezydenckich, samorządowych oraz referendum świetlica będzie pełniła rolę lokalu wyborczego obwodowej komisji wyborczej.

Za realizację projektu odpowiadać będzie Stowarzyszenie Rozwoju Wsi..., które nie osiągnie z tytułu realizacji zadania żadnych dochodów w związku z tym będą to czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki na wykonanie zadania będą wystawione na Stowarzyszenie Rozwoju Wsi....

Budynek świetlicy wiejskiej będzie zlokalizowany na działce o numerze ewidencyjnym nr 585/4 we wsi. Gmina.... Właścicielem działki jest Gmina.... Działka nr 585/4 we wsi... z przeznaczeniem na budowę świetlicy wiejskiej została bezpłatnie przekazana w użytkowanie Stowarzyszeniu Rozwoju Wsi... przez Gminę... na podstawie umowy użyczenia z dnia 10 listopada 2016 r. na okres 10 lat.

Jednocześnie Gmina... wyraziła zgodę na realizację zadania na działce nr 585/4 przez Stowarzyszenie Rozwoju Wsi... składając stosowne oświadczenie do wniosku o dofinansowanie projektu. Realizacja ww. projektu będzie finansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Obszarów Wiejskich. Interpretacja podatkowa jest niezbędna w celu rozliczenia dofinansowania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie Rozwoju Wsi... niebędące podatnikiem podatku VAT będzie mogło odliczyć podatek VAT od nabytych towarów i usług związanych z realizacją inwestycji "..."?

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie Rozwoju Wsi... nie będąc podatnikiem podatku VAT nie będzie mogło odliczyć podatku od nabytych towarów i usług związanych z realizacją inwestycji "...". Po zrealizowaniu inwestycji Stowarzyszenie Rozwoju Wsi... nie będzie wykorzystywało przedmiotu inwestycji do sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej "ustawą", podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz. 210), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione. Jak wynika z okoliczności sprawy Stowarzyszenie Rozwoju Wsi... nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową, która uczestniczy w życiu kulturalnym społeczności Gminy... i wsi... oraz nie prowadzi działalności gospodarczej i realizuje wyłącznie zadania statutowe. Świetlica będzie służyła mieszkańcom wsi..., Gminy..., będzie obiektem ogólnodostępnym prowadzącym zajęcia dla osób dorosłych, młodzieży oraz dzieci. Za realizację projektu odpowiadać będzie Stowarzyszenie Rozwoju Wsi..., które nie osiągnie z tytułu realizacji zadania żadnych dochodów w związku z tym będą to czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowej operacji.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji "...", ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jak również Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl