0113-KDIPT1-1.4012.66.2018.2.JD - Brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 marca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.66.2018.2.JD Brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2018 r. (data wpływu 29 stycznia 2018 r.), uzupełnionym pismem w dniu 5 marca 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "....." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 5 marca 2018 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Gmina... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Gmina.... złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 typu "Gospodarka wodno-ściekowa", w ramach Poddziałania 7.2 "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii", w ramach Działania "Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich". Z tego tytułu Gmina już na etapie składania wniosku o dofinansowanie, zobowiązana była do oświadczenia czy ma lub nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług zapłaconego w związku z przyszłą inwestycją. We wniosku o dofinansowanie założono, że Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji, a koszty poniesionego podatku VAT będą zrefundowane w ramach ww. projektu.

Przedmiotem niniejszego projektu jest budowa sieci wodociągowej z przyłączami w ww. miejscowościach. Głównym celem projektu jest poprawa infrastruktury technicznej oraz warunków życia mieszkańców miejscowości objętych projektem.

Zakres projektu obejmuje:

* budowę sieci wodociągowej z przyłączami w miejscowościach....,

* przebudowę przyłącza napowietrznego do zasilania pompowni wody w miejscowości....,

* budowa sieci wodociągowej z przyłączami w miejscowości....,

* inspektor nadzoru.

Opisana inwestycja wynika i realizowana będzie w ramach zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 t.j. z późn. zm.), który to stanowi, że zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty poprzez m.in. budowę sieci wodociągowej, które należą do zadań własnych Gminy. Wydatki w ramach inwestycji będą dokumentowane przez wyłonionego wykonawcę, wystawionymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczony. Po zakończeniu rzeczowym inwestycji, wybudowana sieć przekazana zostanie w nieodpłatne użytkowanie utworzonemu na podstawie Uchwały Rady Gminy z dnia 30 czerwca 2010 r., Gminnemu Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o., zwanemu w dalszej części "Spółką", w którym 100% udziału posiada Gmina. "Spółkę" powołano w celu wypełniania zadań Gminy w zakresie zaopatrywania mieszkańców w wodę i odbiór ścieków. "Spółka" nie jest objęta centralizacją VAT, ponieważ nie jest jednostką budżetową Gminy.

Na pytanie Organu: "Do jakich czynności będzie wykorzystywał Wnioskodawca nieodpłatnie przekazaną do Gminnego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. sieć wodociągową:

* opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

* zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

* niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?"

Wnioskodawca odpowiedział: Gmina nie będzie wykorzystywała wybudowanej sieci wodociągowej do żadnej z powyższych kategorii, ponieważ to Gminne Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. będzie wykorzystywało powstałą sieć do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Po zakończeniu inwestycji Gmina nie będzie administrowała siecią wodociągową, nie będzie też pobierać opłat (wystawiać faktur VAT) zawierających podatek od towarów i usług za dostarczaną wodę.

Z kolei na pytanie: "Czy efekty powstałe w wyniku realizacji projektu wykorzystywane będą przez Wnioskodawcę do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.)?" Wnioskodawca odpowiedział: Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej przez Gminne Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o.

Na pytanie Organu: "Czy efekty powstałe w wyniku realizacji projektu wykorzystywane będą przez Wnioskodawcę do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu ww. art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?" Wnioskodawca odpowiedział: Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Gminne Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. do celów innych niż prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na pytanie Organu: "W sytuacji, gdy efekty powstałe w wyniku ww. projektu wykorzystywane będą przez Wnioskodawcę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje możliwość bezpośredniego przyporządkowania bez stosowania proporcji wydatków będących przedmiotem wniosku w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?" Wnioskodawca udzielił odpowiedzi: Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

Natomiast na pytanie Organu: W sytuacji, gdy efekty realizacji ww. projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę - w ramach działalności gospodarczej - do czynności opodatkowanych i zwolnionych, czy będzie istniała możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności? Wnioskodawca odpowiedział: Efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej, tj. do czynności opodatkowanych i zwolnionych.

Wykonanie sieci i podłączenia budynków do zbiorowego systemu wodociągowego, będących przedmiotem wniosku, będzie realizowane w ramach zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 t.j. z późn. zm.).

Przyłącza, o których mowa we wniosku, są przyłączami, których realizacja nie należy do osoby ubiegającej się o przyłączenie do sieci.

Obowiązek realizacji przyłączy nie leży w gestii poszczególnych właścicieli nieruchomości. Wnioskodawca - Gmina - jako Inwestor, zgodnie z dokumentacją projektową oraz uzyskanymi pozwoleniami na budowę, jest zobowiązany wybudować sieć z przyłączami. Wnioskodawca - Gmina - nie będzie pobierała od mieszkańców opłaty za budowę przyłączy. Właścicielem przyłączy wybudowanych w ramach inwestycji będzie Inwestor - Gmina.

Zarówno sieć, jak i przyłącza, o których mowa we wniosku, będą zarządzane przez Gminne Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. Gmina przekaże powstałe efekty w nieodpłatne użytkowanie wskazanemu ww. podmiotowi, który będzie świadczyć odpłatne usługi dostarczania wody. "Spółka" nie jest objęta centralizacją VAT, ponieważ nie jest jednostką budżetową Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z planowaną realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), nie istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących prac i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu z uwagi na to, iż to nie Gmina, lecz Gminne Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o., będzie zawierać umowy na dostawę wody, wystawiać odbiorcom faktury oraz odprowadzać z tego tytułu podatek należny, czyli dokonywać sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W przedstawionych okolicznościach sprawy nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej, która będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT przez inny podmiot, tj. Gminne Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT ustawodawca zawarł w art. 5 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 typu "Gospodarka wodno-ściekowa". Wydatki w ramach inwestycji będą dokumentowane wystawionymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku VAT. Po zakończeniu inwestycji wybudowana sieć przekazana zostanie w nieodpłatne użytkowanie Gminnemu Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o., w którym 100% udziału posiada Gmina. "Spółkę" powołano w celu wypełniania zadań Gminy w zakresie zaopatrywania mieszkańców w wodę i odbiór ścieków. Po zakończeniu inwestycji Gmina nie będzie administrowała siecią wodociągową, nie będzie też pobierać opłat (wystawiać faktur VAT) zawierających podatek od towarów i usług za dostarczaną wodę. Wykonanie sieci i podłączenia budynków do zbiorowego systemu wodociągowego będących przedmiotem wniosku będzie realizowane w ramach zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym. Przyłącza, o których mowa we wniosku są przyłączami, których realizacja nie należy do osoby ubiegającej się o przyłączenie do sieci. Obowiązek realizacji przyłączy nie leży w gestii poszczególnych właścicieli nieruchomości. Wnioskodawca, jako Inwestor zgodnie z dokumentacją projektową oraz uzyskanymi pozwoleniami na budowę, jest zobowiązany wybudować sieć z przyłączami. Wnioskodawca nie będzie pobierał od mieszkańców opłat za budowę przyłączy. Właścicielem przyłączy wybudowanych w ramach inwestycji będzie Gmina. Zarówno sieć, jak i przyłącza, o których mowa we wniosku będą zarządzane przez Gminne Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. Gmina przekaże powstałe efekty w nieodpłatne użytkowanie wskazanemu ww. podmiotowi, który będzie świadczyć odpłatne usługi dostarczania wody. Efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Analizując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług w celu realizacji planowanej inwestycji, która zostanie przekazana w nieodpłatne użytkowanie utworzonemu Gminnemu Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o., należy wskazać, że Gmina nie będzie wykorzystywać powstałej infrastruktury do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Wybudowanie sieci wodociągowej, a następnie nieodpłatnie przekazanie efektu tej inwestycji w bezpłatne użytkowanie innemu podmiotowi (Spółce), nie będzie prowadzone w celu osiągania zysku, a wynika jedynie z realizacji zadania gminnego o charakterze publicznym określonego ustawami, w zakresie "wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych (...)". Mając na uwadze okoliczność, że przekazując w nieodpłatne użytkowanie przedmiotową sieć wodociągową, Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika, czynności takie nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, co w konsekwencji powoduje brak możliwości odliczenia podatku VAT.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "....".

Powyższe wynika z faktu, że w rozpatrywanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją przedmiotowej inwestycji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego...., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl