0113-KDIPT1-1.4012.620.2018.1.AK - Brak możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.620.2018.1.AK Brak możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2018 r. (data wpływu 6 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Akademia... im.... w. składa wniosek o dofinansowanie projektu pn. "..." do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.... W ramach projektu będą realizowane następujące zadania:

1. Kampania promocyjno-informacyjna. Na początek czerwca planowany jest początek kampanii promocyjno-informacyjnej skierowanej do potencjalnych uczestników wydarzenia, a zwłaszcza osób, które mógłby zainteresować udział w Konkursie "...". Zaproszenia zostaną skierowane przede wszystkim do uczelni artystycznych oraz szkół o profilu plastycznym. W tym samym momencie ruszy kampania promująca wydarzenie w mediach z branży modowej, designu oraz ekologii.

2....... Po sukcesie czterech edycji Akademia postanowiła powtórzyć formułę festiwalu. W ramach projektu Akademia kontynuuje cykliczny festiwal, którego tematem przewodnim jest ekologia zarówno na poziomie designu jak i mody. Z uwagi na olbrzymie zainteresowanie wnioskodawca zakłada, iż tegoroczna piąta edycja będzie trwać tak jak w roku ubiegłym trzy dni. Ekologia i dbanie o środowisko naturalne to nie tylko modne i nośne aktualnie zagadnienia, ale przede wszystkim niezwykle ważny temat, o którym należy głośno mówić. W ostatnim czasie rozwiązania eko nasiliły się i bardzo często pojawiają się w większości dziedzin naszego życia. Firmy produkcyjne działają w zgodzie z wysokimi wewnętrznymi standardami proekologicznymi, zgodnymi z najsurowszymi normami i przepisami. Takimi samymi zasadami może, a wręcz powinien, kierować się projektant. Konieczność ponownego wykorzystania wielu surowców winna determinować działania artystów. Efekty ich aktywności, gotowe produkty, które użytkownik wykorzystuje na co dzień, warto kreować z myślą o środowisku. Manekiny wykonane z kartonu czy bransolety zrobione z kompresowanej masy papierowej to tylko przykłady tego, jak wykorzystując filozofię upcyclingu, zrewolucjonizować podejście do designu i mody. Tego typu praktyki ekologiczne stają się niezwykle ważną strategią, ponieważ są nie tylko przyjazne środowisku i człowiekowi, ale też otwarte na coraz to nowe technologie i nowy sposób patrzenia na materiały. Zwiększająca się ekologiczna świadomość społeczeństwa idzie w parze z jego zainteresowaniem ekologicznym stylem życia..... to święto ekologicznej mody i designu. To projekt, który stwarza platformę do rozmowy, wymiany myśli i doświadczeń. Wydarzenie będzie jednocześnie formą kampanii informacyjno-promocyjnej, której celem jest kształtowanie postaw ekologicznych wśród mieszkańców województwa łódzkiego. Do tej pory.... nie było tak dużej imprezy łączącej modę i design w ujęciu ekologicznym. Sukces czterech poprzednich edycji potwierdził tylko potrzebę organizacji Festiwalu w zaproponowanej formule.

3. Konkurs "...". Konkurs ma na celu wyłonienie najciekawszych realizacji projektowych spośród prac zrealizowanych w oparciu o filozofię upcyklingu czyli przetwarzania wtórnego odpadów z zamiarem stworzenia produktów o wartości wyższej niż przetwarzane produkty.

4. Seminaria/wykłady/warsztaty inspirowane tematyką ekologii.

a.... - prezentacja technik przenoszenia obrazu na mokry papier (pulp printing).

b.....! - warsztaty z wykorzystaniem bawełny, papieru i innych "odpadów".

c.... - myślisz o założeniu własnej firmy? Super! Niech to będzie eco biznes.

d.....? - Wnętrze w stylu eko - dlaczego mu po drodze z minimalizmem?

e.... - warsztat z ekologicznego gotowania poprowadzony w jednej z ł. kawiarni.

f.....! - lepiej naprawiać, niż wyrzucać i kupować nowe! To tańsze, bardziej ekologiczne i modne.

g..... - warsztaty pokazujące w jaki sposób ograniczyć produkcję odpadów w gospodarstwach domowych.

5. Warsztaty plastyczne z udziałem dzieci i młodzieży. Głównym celem tegorocznych warsztatów będzie zwiększanie świadomości ekologicznej poprzez kreatywne podejście do materiałów wtórnych. Zajęcia realizowane będą w oparciu o zasadę 3R (reduce, reuse, recycle). Rezultatem zajęć będzie kształtowanie pozytywnych nawyków/zachowań przyszłych odpowiedzialnych konsumentów. Poprzez zajęcia warsztatowe chcemy pokazać i udowodnić, że ekologia może być częścią naszego codziennego życia. Hasłem przewodnim warsztatów jest drugie życie rzeczy, czyli niekonwencjonalne rozwiązania dla pozornie jednorazowych produktów. Podczas zajęć dzieci zmienią się nie tylko w malarzy, grafików czy rzeźbiarzy, ale również rozwiną się plastycznie, a przy okazji same zaprojektują rzeczy, którymi się na co dzień otaczają i których używają. Zajęcia realizowane będą w nowo powstałym budynku Akademii - Centrum....

6. Wernisaż wystawy prac wyłonionych do drugiego etapu konkursu: kategoria Fashion/Ubiór - Kategoria Design.

7. Pokaz mody i wystawa oraz przedstawienie teatralne.

8. Opracowanie i druk katalogu z wydarzenia.

9. Konferencja międzynarodowa. Wydarzenie którego tematem głównym będzie ekologia, zostanie zaproszony gość specjalny, wydarzenie będzie miało charakter międzynarodowy, podmiotami z którymi będzie współpraca to np. inne uczelnie wyższe, instytucje zajmujące się ekologią itd. Będzie to wydarzenie o dużym znaczeniu edukacyjnym i promocyjnym w zakresie edukacji.

Elementy projektu tj. warsztaty, seminaria, wykłady, przedstawieni/pokaz, spektakl, konkurs, ścieżki edukacyjne, wystawy, katalog, monografia, książka abstraktów, konferencja spowoduje, że odbiorcy uzyskają pozytywny efekt ekologiczny, powiększą wiedzę na temat ekologii i możliwości dbania o środowisko, uzyskają wiedzę na temat możliwości wykorzystywania materiałów eko w wielu dziedzinach życia, możliwości recyclingu różnych materiałów, uświadomienie że wykorzystanie materiałów ekologicznych jest estetyczne, funkcjonalne, a także w wielu przypadkach może mieć wymiar artystyczny.

Akademia...... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatkiem od towaru i usług.

Efektem projektu będzie zwiększona wiedza ludności woj..... dot. ekologii.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu będą wystawiane na Akademię.... w.... Akademia... w.... nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat w ramach realizowanego projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w stosunku do składanego wniosku do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej...., uczelnia ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z faktem otrzymania dotacji? Jeżeli tak to w jakiej części?

2. Czy w stosunku do składanego wniosku do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej....., a później przy realizacji projektu w przypadku uzyskania dofinansowania, uczelnia ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z zakupami zrealizowanymi w ramach projektu? Jeżeli tak to w jakiej części?

Zdaniem Wnioskodawcy, Akademia.... stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odzyskać podatku VAT, nie ma zagrożenia podwójnego dofinansowania oraz może rozliczać się z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej..... w kwotach brutto.

Uczelnia jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Oferuje szeroko rozumiane usługi dydaktyczno-badawcze.

Usługi dydaktyczne świadczone przez Uczelnię w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawy towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanych, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26b ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. 54 poz. 535, z późn. zm.), są zwolnione z opodatkowania. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatkowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. W cytowanym wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT wskazano również, że podatek naliczony podlega odliczeniu w zakresie, w jakim towary i usługi, z których nabyciem naliczono ten podatek, są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Wskazana zasada wyłącza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z zasady tej wynika również częściowe odliczenie podatku naliczonego VAT, tzn. w takiej części, w jakiej towary i usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych z pominięciem tej części podatku od towarów i usług, które są wykorzystywane do wykonania czynności zwolnionych od podatku. Związek podatku naliczonego w stosunku do czynności opodatkowanych powinien być bezpośredni, a tym samym bezsporny. Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Składa wniosek do WFOŚIGW.... Celem projektu jest zwiększenie edukacji i świadomości społeczeństwa w zakresie ekologii. Wszystkie usługi świadczone w wyniku realizacji projektu będą bezpłatne, co wynika ze specyfiki ich założeń. Z celów projektu wynika, że nie przewiduje się komercyjnej sprzedaży działań zaplanowanych w Projekcie. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, projekt będzie związany z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - zakupione w związku z realizacją projektu towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak wskazał Wnioskodawca, efektem projektu będzie zwiększona wiedza ludności dotycząca ekologii. Akademia nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat w ramach realizowanego projektu. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. "....", w tym także od wydatków związanych z otrzymanym dofinansowaniem, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy zakupione w związku z realizacją projektu towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl