0113-KDIPT1-1.4012.544.2017.1.MSU - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu modernizacji infrastruktury szkolnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.544.2017.1.MSU Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu modernizacji infrastruktury szkolnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2017 r. (data wpływu 23 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą VAT oraz działalność opodatkowaną i zwolnioną.

Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454 z póżn.zm.) w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Powiatu... i jego jednostek budżetowych.

W strukturze Powiatu... funkcjonuje 17 jednostek budżetowych, w tym Zespół Szkół w..., Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w..., Zespół Szkół Ekonomicznych w....

Powiat... w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa..., złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn.: "..." w ramach osi Priorytetowej 13 Infrastruktura Społeczna. Działanie 13.6 Infrastruktura kształcenia zawodowego i ustawicznego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... w latach 2014 - 2020.

Celem projektu jest poprawa warunków kształcenia zawodowego i ustawicznego prowadzonego w obiektach Zespołu Szkół im.... w..., Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im.... oraz Zespołu Szkół Ekonomicznych im..... Zakres projektu obejmuje prace modernizacyjne istniejącej infrastruktury przeznaczonej do kształcenia praktycznego głównie: roboty rozbiórkowe instalacyjne, wymiana oświetlenia na energooszczędne typu LED oraz zakup wyposażenia zgodnego z rekomendacjami Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej ("KOWEZiU").

W wyniku realizacji powstaną warunki zbliżone do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej pod kątem wyposażenia, doposażenia warsztatów i pracowni. W dniu 30 czerwca 2017 r. została podpisana z Urzędem Marszałkowskim w... umowa na dofinansowanie.

Projekt realizowany będzie w latach 2017-2018. Beneficjentem będzie Powiat.... Całkowita wartość projektu to 3.528.411,72 zł w tym wydatki kwalifikowane wynoszą 3.489.699,96 zł, a wydatki niekwalifikowane 38.711,76 zł. Dofinansowanie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego równa się 85% wydatków kwalifikowanych i wynosi 2.966.244,96 zł, w tym 2.823.179,76 zł - wydatki nie objęte regułami pomocy publicznej i 143 065,20 zł - wydatki stanowiące pomoc de minimis. Projekt będzie finansowany przez Powiat... również ze środków własnych.

Szczegółowy zakres projektu, obejmujący poszczególne jednostki jest następujący:

W Zespole Szkół im.... prace dotyczyć będą remontu części warsztatowej, tj. roboty rozbiórkowe, konstrukcja i pokrycie dachu, stolarka okienna i drzwiowa, podłoża i posadzki, roboty wewnętrzne budynku, elewacje i roboty zewnętrzne, instalacja co i instalacje wodnokanalizacyjne, instalacja elektryczna i wymiana oświetlenia (w tym na oświetlenie typu LED). Wszystkie prace pozwolą na dostosowanie warsztatów do potrzeb uczniów i prowadzenie kształcenia z wykorzystaniem wyposażenia zakupionego w ramach projektu.

W Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im.... planowane przedsięwzięcie polegać będzie na wykonaniu prac modernizacyjnych w budynku warsztatów, budynku magazynowym i garażach (wszystkie powierzchnie są związane z prowadzoną działalnością dydaktyczną - w magazynie przechowywane będzie wyposażenie zakupione w ramach projektu oraz materiały zużywalne do prowadzenia zajęć, w garażach znajdują się pojazdy wykorzystywane do praktycznej nauki zawodu), roboty rozbiórkowe, wymiana drzwi wewnętrznych, przebudowa ścianek działowych sanitariatów, wykonanie posadzki w sali ślusarskiej, wykonanie pokrycia dachowego z blachy stalowej trapezowej, wykonanie obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych, wymiana stolarki okiennej, wykonanie nowego tynku zewnętrznego ścian, malowanie ścian zewnętrznych, wymiana opraw oświetleniowych świetlówkowych na oprawy energooszczędne LED. Wszystkie prace pozwolą na dostosowanie warsztatów do potrzeb uczniów i prowadzenie kształcenia z wykorzystaniem wyposażenia zakupionego w ramach projektu.

W Zespole Szkół Ekonomicznych im.... planowane przedsięwzięcie obejmie: wymianę instalacji elektrycznej, remont schodów wewnętrznych, wykonanie dachu, wykonanie instalacji fotowoltaicznej. Wszystkie prace pozwolą na dostosowanie budynku do potrzeb uczniów i prowadzenie kształcenia z wykorzystaniem wyposażenia zakupionego w ramach projektu.

Instalacja fotowoltaiczna to wydatek o szacowanej wartości 207.023,76 zł brutto, gdzie kwalifikowany koszt netto wynosi 168.312,00 zł, a dofinansowanie w wysokości 85% to kwota 143.065,20 zł pochodzi z pomocy de minimis, a podatek VAT w kwocie 38.711,76 zł jest kosztem niekwalifikowanym projektu.

Powiat... jako Beneficjent dofinansowania unijnego będzie odpowiedzialny m.in. za prowadzenie sprawozdawczości i monitorowanie projektu, prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej, wyłonienie w ramach przetargu nieograniczonego wykonawców robót oraz dostawy wyposażenia, zawierania umów z wykonawcami, sprawowanie nadzoru inwestycyjnego oraz odbiór końcowy.

Budynki szkolne, w tym budynki warsztatów ww. szkół zostały przekazane szkołom w trwały zarząd. W imieniu Powiatu... za utrzymanie celów trwałości projektów odpowiedzialni będą dyrektorzy ww. szkół. Powiat... zakupione w ramach projektu wyposażenie przekaże w zarząd dyrektorom ww. szkół. Momentem przekazania mienia będzie podpisanie protokołu zdawczo - odbiorczego przez Zarząd Powiatu i Dyrektora Szkoły. Powyższe przekazanie będzie czynnością nieodpłatną.

Zakupy, jak i roboty będą dokonywane fakturami VAT, w których Powiat... będzie figurował jako nabywca i płatnik. Natomiast poszczególne szkoły będą wskazane jako odbiorcy (miejsce dostarczenia towarów i robót). Projekt realizowany będzie przez Powiat w celu wykonywania nałożonych przez Powiat obowiązków, zadań publicznych własnych określonych ustawą o samorządzie powiatowym.

Nabywane towary (wyposażenie), usługi (roboty budowlane) związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do realizacji usług edukacyjnych w szkole publicznej. Zgodnie z artykułem 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221) usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów wykorzystaniu oświaty w zakresie kształcenia i wychowania są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Towary i usługi nabywane podczas realizacji projektu będą wykorzystywane do prac modernizacyjnych istniejącej infrastruktury przeznaczonej do kształcenia praktycznego (część warsztatów, magazynów, garaży), a więc ich zakup jest ściśle związany z realizacją usług edukacyjnych, które są zwolnione z podatku VAT.

W związku z powyższym infrastruktura szkolna, która zostanie zmodernizowana objęta zdarzeniem przyszłym nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Projekt nie zakłada generowania dochodów w ramach realizacji projektu w wyniku zmodernizowanej substancji lokalowej i wyposażenia.

Zatem w przedstawionej sprawie nie znajduje zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221). Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu.

Powiat... zobligowany jest dostarczyć interpretację indywidualną do pierwszego wniosku o płatność. Interpretacja ta musi być wydana przez właściwy organ podatkowy przedstawiając możliwość odliczeń podatku VAT dotyczącego realizowanego projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do planowanej inwestycji Powiat... będzie miał możliwość odzyskania podatku naliczonego w całości lub części zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pt.: "...", który będzie realizowany ze środków budżetu Unii Europejskiej w ramach osi Priorytetowej 13 Infrastruktura Społeczna, działanie 13.6 Infrastruktura kształcenia zawodowego i ustawicznego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... w latach 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat w związku z ww. inwestycją nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego w całości lub części zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu. Planowana inwestycja mieści się w zakresie zadań własnych powiatu, a nabywane towary (wyposażenie) i usługi (roboty budowlane) związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do realizacji usług edukacyjnych w szkole publicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej (pkt 1 ww. artykułu).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. Jak wskazał Wnioskodawca, projekt realizowany będzie przez Powiat w celu wykonywania nałożonych na Powiat zadań publicznych własnych określonych ustawą o samorządzie powiatowym. Nabywane towary (wyposażenie), usługi (roboty budowlane) związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do realizacji usług edukacyjnych w szkole publicznej. Towary i usługi nabywane podczas realizacji projektu będą wykorzystywane do prac modernizacyjnych istniejącej infrastruktury przeznaczonej do kształcenia praktycznego (część warsztatów, magazynów, garaży), a więc ich zakup jest ściśle związany z realizacją usług edukacyjnych, które są zwolnione z podatku VAT. Infrastruktura szkolna, która zostanie zmodernizowana objęta zdarzeniem przyszłym nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku naliczonego w całości lub części zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pt.: "...", ponieważ nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl