0113-KDIPT1-1.4012.425.2017.2.RG - Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu podniesienia poziomu świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.425.2017.2.RG Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu podniesienia poziomu świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2017 r. (data wpływu 13 lipca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 sierpnia 2017 r. (data wpływu 30 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 30 sierpnia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Miasto... (dalej: "Miasto") jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Jako organ prowadzący... placówki oświatowe, Miasto będzie ubiegało się o udzielenie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w... w ramach konkursu pn. "Edukacja Ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok 2017/2018" projektu pn. "..." (dalej: "Projekt").

Celem konkursu jest podniesienie poziomu świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży nt. zagrożeń związanych z emisją pyłów i szkodliwych gazów dla środowiska. Jednostką realizującą zadanie będzie Przedszkole Miejskie nr..., usytuowane przy ul..... Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu zostaną wystawione na Miasto.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) szkoły są jednostkami organizacyjnymi Miasta, działającymi w formie jednostek budżetowych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy - Miasta..., a pobrane dochody odprowadzają na rachunek tegoż budżetu. Szkoła jako jednostka budżetowa rozlicza VAT wspólnie z Miastem.

W ramach Projektu zakupione zostaną następujących pomoce dydaktyczne: filmy edukacyjne - "Czysta woda", "Smog", "Gdzie znikają śmieci"; lupa, puzzle "Poznajemy zwierzęta", siatka do wyławiania zanieczyszczeń, gra "Bystre oczko", gra "Rodzinki", mikroskop biologiczny, metalowa waga szalkowa, gra "Mały ekolog dużo wie", quiz przyrodniczy, historyjka "Szanujmy przyrodę" "Duże probówki" 6 szt. ze stojakiem, puzzle "Jestem ekologiem", gry edukacyjne z książkami: "...", "...", obieg wody w przyrodzie - symulator, globus polityczno - fizyczny podświetlany, zestaw do badania powietrza, krążek Newtona, magnesy sztabkowe, prosty zestaw do wizualizacji pola magnetycznego oraz artykuły biurowe

Zaplanowano wycieczki i warsztaty oraz zajęcia terenowe

* Park... "..." - badanie powietrza w najbliższym otoczeniu, wpływ powietrza na organizmy żywe,

* Las... "..." - poznanie walorów lasu jako środowiska przyrodniczego. Poznanie sposobów ochrony powietrza oraz zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia powietrza,

* ... "..." - poznanie różnorodności organizmów żyjących w środowisku bez zanieczyszczeń.

Planowane są również warsztaty i zajęcia stacjonarne:

* warsztaty prowadzone przez Ośrodek Działań Ekologicznych "..." - "....", zajęcia mają na celu zapoznanie dzieci z tematem powietrza i jego zanieczyszczeń oraz ochrona przed zanieczyszczeniami. Dzieci dowiedzą się czym jest smog i jak powstaje.

* warsztaty prowadzone przez Ośrodek Działań Ekologicznych "..." - "...", w czasie zajęć dzieci dowiedzą się czym jest powietrze, jak ważne jest dla życia ludzi i zwierząt.

* warsztaty o zanieczyszczeniach powietrza oraz ich szkodliwym oddziaływaniu na ludzi. Dzieci poznają rodzaje zanieczyszczeń powietrza i jego wpływ na "..." - podczas warsztatów dzieci dowiedzą się jak zanieczyszczenie powietrza wpływa na środowisko owadów.

* "..." - warsztaty, podczas których dzieci poznają rodzaje i znaczenie odnawialnych źródeł energii.

Przeprowadzone zostaną wymienione poniżej konkursy

* "..." - konkurs plastyczny dla dzieci z przedszkoli z rejonu... i... polegający na wykonaniu pracy przestrzennej lub płaskiej z wykorzystaniem odpadów plastikowych lub papierowych,

* "..." - konkurs recytatorski dla dzieci z przedszkoli z rejonu... i... polegający na prezentacji dowolnego wiersza dotyczącego zanieczyszczeń powietrza,

* "..." - konkurs plastyczny dla dzieci i ich rodziców polegający na wykonaniu plakatu promującego proekologiczne zachowania.

W ramach Projektu zaplanowano także szereg innych działań, w ramach których będą wykorzystywane zakupione pomoce dydaktyczne (zajęcia lekcyjne, koła przyrodniczo - ekologiczne, akcje, inne):

* "..." - prezentacja filmów edukacyjnych o treściach przyrodniczo-ekologicznych w poszczególnych grupach wiekowych. Dzięki temu działaniu dzieci poznają między innymi pozytywne działanie człowieka na rzecz ochrony środowiska,

* "..." - zorganizowanie w klasach przedszkolnych "...", w której znajdą się dary natury w postaci roślin, ziół, kamieni, ziemi itp., zbierane przez dzieci podczas spacerów i wycieczek. Będą one wykorzystywane podczas zajęć tematycznych. Działaniem tym chcemy pokazać bogactwo przyrody w różnych porach roku,

* Organizujemy "..." i wystawy książek przyrodniczych poświęcone życiu owadów, roślin i zwierząt. W każdej grupie 1 raz dzieci wraz z nauczycielkami tworzą kąciki przyrody i wystawy książek w klasach, dzięki temu zdobywają nowe wiadomości na temat świata roślin i zwierząt.

* "..." - zajęcia plastyczne, wykonanie przez dzieci pod kierunkiem nauczycielek zielników, albumów i obrazków z darów zebranych na łące, polu, lesie z wykorzystaniem okazów ze skrzyni skarbów Prezentacja gotowych prac na terenie przedszkola i dla szerszego grona odbiorców.

* "..."- warsztaty ekologiczno-przyrodnicze organizowane przez nauczycielki na terenie przedszkola dla wszystkich dzieci. W warsztatach stacjonarnych udział biorą dzieci 5 i 6 letnie. Podczas zajęć dzieci poznają możliwości zanieczyszczania wody przez ludzi, zakłady pracy oraz różne sposoby jej oczyszczania. Podczas działań praktycznych zbudują z darów przyrody: kamieni, piasku, żwiru, gliny, sitek, butelek typu PET oczyszczalnie wody. Na podstawie bezpośrednich obserwacji, eksperymentowania, badania wody za pomocą dotyku i smaku dzieci wyciągać będą pozytywne wnioski

* "..." - działania praktyczne w grupach wiekowych, dzieci przy pomocy nauczycielek wysiewają w mini szklarniach i w warunkach ogrodowych różnego rodzaju zioła. Poznają czynniki potrzebne do życia i wzrostu roślin, uczą się w jaki sposób o nie dbać i opiekować się nimi.

* "..." - zajęcia, zabawy badawcze na terenie ogrodu przedszkolnego organizowane przez nauczycielki dla wszystkich dzieci z wszystkich grup, w zabawach badawczych organizowanych na terenie ogródka przedszkolnego udział biorą wszystkie dzieci z poszczególnych grup wiekowych. Dzieci z wykorzystaniem lup, łopatek, wiaderek, szpadli, konewek badają i samodzielnie eksperymentują poprzez dotyk, jaka jest ziemia. Opisują wyniki swoich doświadczeń i przeżyć Opowiadają o swoich emocjach związanych z przeprowadzonymi badaniami ziemi.

* Doświadczenia z powietrzem, przeprowadzenie zabaw badawczych z powietrzem:

Czy powietrze potrzebne jest do życia?

Czy powietrze jest zanieczyszczone?

Powstawanie wiatrów i ich znaczenie.

Poznanie literatury o tematyce ekologicznej np. "...".

Czy powietrze można usłyszeć (piszczący balon, pompka do roweru lub piłki, gra na instrumentach, np. demonstracja gry na flecie?

Czy powietrze się porusza (wiatr, zabawa z wachlarzami, doświadczenie z papierowymi torebkami - obserwacja jak porusza się torebka przy wdychaniu i wydychaniu powietrza).

Czy powietrze można zatrzymać (demonstracja dmuchanych zabawek, nadmuchiwanie balonów) powietrze służy do oddychania - sprawdzamy, czy oddychamy, słuchanie oddechu kolegów (przyłożenie ucha do klatki piersiowej kolegi).

* "...", kształtowanie postaw proekologicznych w życiu codziennym-dbanie o czystość środowiska - wyrzucanie śmieci i odpadów do odpowiednich pojemników. Poznanie sposobów segregacji śmieci oraz korzyści dla środowiska jakie wynikają z ponownego wykorzystania niektórych odpadów.

* "...", poszanowanie wszelkich form życia-ochrona roślin i zwierząt (gatunki chronione, parki i rezerwaty przyrody. Przybliżenie dzieciom zagadnień związanych z ochroną gatunkową roślin i zwierząt oraz koniecznością tworzenia rezerwatów przyrody, otulin wokół parków itp.

* Zajęcia plastyczne połączone z edukacją ekologiczną, wykonanie plakatów ".

* "...", oraz prac plastycznych na temat czystego powietrza.

* Zabawy i gry dydaktyczne, konstrukcyjne, zabawy układankami i puzzlami. Utrwalanie zdobytej wiedzy ekologicznej poprzez gry i układanki: Puzzle "Poznajemy zwierzęta", "Jestem ekologiem".

* Gry planszowe: "Bystre oczko", "Rodzinki", "Mały ekolog", "Kolorowy świat odpadów", "Detektyw Łodyga-przyroda wokół na", "Detektyw Łodyga-tajemnicze zjawiska", "Mali ekolodzy", Quiz przyrodniczy.

* Założenie w sali kącika badawczego Zgromadzenie w kąciku badawczym pomocy dydaktycznych, które będą wykorzystywane podczas różnych zajęć dydaktycznych, np. zajęć "...", "...", "..."

* Sadzenie roślin w ogrodzie przedszkolnym Ozdabianie ogrodu przedszkolnego nowymi roślinami przyniesionymi i zasadzonymi przez dzieci, zaangażowanie rodziców w akcję poprzez zachęcenie ich do przynoszenia roślin do przedszkola.

* Obserwacje i zabawy badawcze podczas wycieczek i spacerów, obserwowanie najbliższego środowiska przyrodniczego, porównywanie czystości powietrza zimą (podczas sezonu grzewczego) i latem, porównywanie wyglądu roślin w parku i przy ruchliwej ulicy.

* Przeprowadzanie eksperymentów: skąd się bierze deszcz? Czy rośliny rosnące przy ulicy są czyste?

* Zbiórka makulatury, baterii, nakrętek cyklicznie. Prowadzenie akcji segregowania odpadów i zbierania makulatury, baterii, nakrętek, zaangażowanie w nią dzieci i rodziców.

* Przeprowadzenie cyklu zajęć "Czyste powietrze wokół nas-co zagraża przyrodzie?, dowiadywanie się o niebezpieczeństwach, jakie zagrażają środowisku przyrodniczemu ze strony człowieka - zatruwanie powietrza.

* Przeprowadzenie cyklu zajęć "...", zajęcia na temat różnych sposobów produkcji prądu poparte filmem edukacyjnym "..."

Doświadczanie świata powietrza jako części środowiska naturalnego.

* "...", zajęcia na temat roli roślin w produkcji tlenu i redukcji dwutlenku węgla i zanieczyszczeń powietrza, drzewa jako płuca środowiska naturalnego, kto produkuje powietrze do oddychania (rośliny, drzewa)

* "..." cyklicznie ćwiczenia oddechowe, jako wykorzystanie powietrza: zdmuchiwanie piórek, kulek z waty, liści, wprawianie w ruch papierowych śnieżynek zawieszonych na nitkach, oddychanie z papierową torebką przyłożoną do ust, itp.,

* Stworzenie kodeksu małego ekologa, wspólnie z dziećmi ustalenie zasad właściwego postępowania w celu ochrony przyrody i najbliższego środowiska

* Cykl zajęć "...". Zajęcia na temat segregacji odpadów i szkodliwości palenia śmieci, przestrzegania zakazów i nakazów mających na celu ochronę życia na Ziemi

* "...". Zajęcia na temat zanieczyszczeń powietrza i ich wpływy na wodę i rośliny poparte filmem edukacyjnym na ten temat

* Zdrowa Ziemia - zdrowi ludzie - ochrona środowiska przyrodniczego. Pobudzanie dzieci do poznawania środowiska: las, woda. powietrze, kształtowanie współodpowiedzialności za ochronę środowiska.

W ramach realizacji Projektu nie będą pobierane żadne opłaty.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż:

Ad. 1. W ocenie Wnioskodawcy realizacja zadania pn. "..." przez Przedszkole Miejskie nr..., które jest jednostką budżetową Wnioskodawcy, należy do zadań własnych Miasta, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814 z późn. zm.). tj.:

* zadań z zakresu edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy),

* zadań z zakresu ochrony środowiska i przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy),

* zadań z zakresu utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy).

Ad 2. W ocenie Wnioskodawcy towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania objętego zakresem pytania będą wykorzystywane przez Miasto... za pośrednictwem jednostki budżetowej - Przedszkola Miejskiego nr... wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Powyższe wynika z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, dalej jako: "ustawa o VAT"), który stanowi, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ad. 3. Wnioskodawca wskazał w złożonym wniosku (w części zawierającej ocenę własną przedstawionego zdarzenia przyszłego), że towary i usługi nabywane do realizacji zadania pn. "..." będzie wykorzystywał (za pośrednictwem jednostki budżetowej) wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Ad. 4. Zgodnie z odpowiedzią zawartą w pkt 3, w ocenie Wnioskodawcy towary i usługi nabywane do realizacji projektu będą wykorzystywane (za pośrednictwem jednostki budżetowej) wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza, a zatem nie istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Ad. 5. Zgodnie z odpowiedzią zawartą w pkt 3, w ocenie Wnioskodawcy towary i usługi nabywane do realizacji projektu będą wykorzystywane (za pośrednictwem jednostki budżetowej) wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza (tj. niepodlegających opodatkowaniu VAT), a zatem nie będzie możliwym przyporządkowanie całości lub części kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych i zwolnionych

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Miasto będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.; dalej: "ustawa o VAT") w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.; dalej: "ustawa o samorządzie gminnym"), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują m.in. sprawy z zakresu ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy) jak i również z zakresu utrzymania gminnych obiektów i utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Artykuł 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi natomiast, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania własne miasta na prawach powiatu obejmują te same sprawy na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1, 13 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym.

W ocenie Miasta..., w niniejszej sprawie nabyte towary i usługi nie będą w żaden sposób wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej, gdyż czynności wykonywane przez Miasto w ramach realizacji Projektu związane będą z zadaniami własnymi Miasta tj. zadaniami z zakresu ochrony środowiska i przyrody, edukacji publicznej oraz utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Nabywane towary i usługi, służące realizacji przedmiotowych zadań, w ocenie Wnioskodawcy wykorzystane zostaną zatem wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, zdaniem Miasta... nie ma tym samym możliwości przyporządkowania części lub całości kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności, gdyż poniesione wydatki będą w całości związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.

W związku z powyższym, w ocenie Miasta nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o samorządzie gminnym) jak i również z zakresu utrzymania gminnych obiektów i utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Nadto zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1, 13 i 19 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym m.in. w zakresie edukacji publicznej, ochrony środowiska i przyrody oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Gmina na prawach powiatu, której działanie określa art. 91 i art. 92 ustawy o samorządzie powiatowym jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 91 ustawy o samorządzie powiatowym prawa powiatu przysługują miastu, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.

Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie (art. 92 ust. 2 ustawy). Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym (art. 92 ust. 3 ww. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy, iż Wnioskodawcy towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania objętego zakresem pytania będą wykorzystywane przez Miasto... za pośrednictwem jednostki budżetowej - Przedszkola Miejskiego nr... wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Realizacja zadania pn. "..." przez Przedszkole Miejskie nr..., które jest jednostką budżetową Wnioskodawcy, należy do zadań własnych Miasta, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Nadto Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabywane do realizacji zadania pn. "..." będzie wykorzystywał (za pośrednictwem jednostki budżetowej) wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. pn. "...", którego jednostką realizującą będzie Przedszkole Miejskie nr..., ponieważ nabywane towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl