0113-KDIPT1-1.4012.407.2017.1.MSU - Opodatkowanie podatkiem VAT pobierania opłaty za mleko.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.407.2017.1.MSU Opodatkowanie podatkiem VAT pobierania opłaty za mleko.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2017 r. (data wpływu 7 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku wykazywania w deklaracji VAT obrotu lub podatku należnego wynikającego z pobierania opłaty za mleko - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku wykazywania w deklaracji VAT obrotu lub podatku należnego wynikającego z pobierania opłaty za mleko.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (w niniejszym wniosku jako: "VAT"). Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na terenie Gminy działają jednostki budżetowe, m.in. przedszkola i szkoły, które zajmują się działalnością oświatową (dalej jako: "placówki oświatowe"). Placówki oświatowe nie są odrębnymi od Gminy podatnikami VAT, gdyż Gmina dokonała centralizacji swoich rozliczeń oraz rozliczeń jednostek budżetowych w zakresie VAT od dnia 1 stycznia 2017 r.

Placówki oświatowe realizują zadania własne Gminy w zakresie edukacji publicznej w myśl art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446).

Niektóre placówki oświatowe Gminy biorą udział w programie dostarczania uczniom mleka zwykłego oraz mleka smakowego. Osoba prowadząca działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży mleka dostarcza je na teren danej placówki oświatowej. W zależności od zapotrzebowania jest to mleko białe lub mleko białe i smakowe. Mleko białe dzieci otrzymują nieodpłatnie, gdyż jest finansowane przez Agencję Rynku Rolnego. Natomiast w przypadku mleka smakowego, dzieci są zobowiązane dopłacić około 20 groszy za jeden kartonik. Pieniądze z tego tytułu są zbierane przez wyznaczonego w tym celu pracownika placówki oświatowej, który następnie przekazuje je sprzedawcy mleka. W ten sposób Gmina nie dokonuje zakupu mleka od sprzedawcy, a jedynie pośredniczy w przekazywaniu należności za mleko. Gmina nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia z tego tytułu. Równocześnie, Gmina nie może sprzedać mleka po ustalonej przez siebie cenie, gdyż zgodnie z programem, docelowym odbiorcą mleka są jedynie uczniowie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Gmina jest obowiązana do wykazywania w deklaracji VAT obrotu lub podatku należnego wynikającego z pobierania opłaty za mleko?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest ona zobowiązana do wykazywania w deklaracji VAT obrotu lub podatku należnego za pobieranie opłat za mleko, gdyż w tym wypadku Gmina nie występuje jako podatnik VAT.

UZASADNIENIE

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. 2016.710) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Wskazany przepis oznacza, że Gmina i jej jednostki budżetowe stanowią jednego podatnika podatku VAT, a w efekcie rozliczenia podatku powinny następować w sposób skonsolidowany. Powyższe wynika z interpretacji art. 15 ust. 1 ustawy o VAT wynikającej z uchwały składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 czerwca 2013 r. (sygnatura akt: I FPS 1/13) oraz wyroku Trybunału Sprawiedliwości z dnia 29 września 2015 r. (sygnatura akt: C-276/14).

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Artykuł 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi natomiast, iż przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Natomiast, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z powyższymi przepisami, stwierdzić należy, iż ustawie o VAT podlegają dostawa towarów lub świadczenie usług dokonywane w ramach wykonywanej działalności gospodarczej, obejmującej w szczególności czynności wykonywane w sposób ciągły dla celów zarobkowych przez podmioty, które taką działalność prowadzą.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, dostawą towarów w rozumieniu ustawy o VAT jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Podatnikiem VAT z tytułu czynności dostawy towarów jest podmiot jej dokonujący.

Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny, zauważyć należy, iż placówki oświatowe nie dokonują sprzedaży towarów ani świadczenia usług na rzecz dzieci, a jedynie pośredniczą w przekazaniu pieniędzy pomiędzy dziećmi a sprzedawcą, który dokonuje dostawy. Placówki oświatowe nie mają możliwości rozporządzania mlekiem jak właściciel, nie wykonują na rzecz dzieci żadnych czynności opodatkowanych VAT.

Podsumowując, zgodnie z przedstawionym powyżej stanem faktycznym, placówki oświatowe nie występują jako strona transakcji, a więc Gmina nie może zostać uznana za podatnika VAT z tego tytułu, a zatem nie jest zobowiązana do naliczania VAT należnego do sprzedaży mleka na rzecz uczniów ani nie jest zobowiązana do wykazywania obrotu w deklaracji VAT z tego tytułu. Identyczne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji indywidualnej z dnia 10 maja 2017 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 2461-IBPP3.4512.86.2017.2.ASZ).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Przez sprzedaż, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie nie będące dostawą towarów. Z powyższego jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Niektóre placówki oświatowe Gminy biorą udział w programie dostarczania uczniom mleka zwykłego oraz mleka smakowego. Osoba prowadząca działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży mleka dostarcza je na teren danej placówki oświatowej. W zależności od zapotrzebowania jest to mleko białe lub mleko białe i smakowe. Mleko białe dzieci otrzymują nieodpłatnie, gdyż jest finansowane przez Agencję Rynku Rolnego. Natomiast w przypadku mleka smakowego, dzieci są zobowiązane dopłacić około 20 groszy za jeden kartonik. Pieniądze z tego tytułu są zbierane przez wyznaczonego w tym celu pracownika placówki oświatowej, który następnie przekazuje je sprzedawcy mleka. W ten sposób Gmina nie dokonuje zakupu mleka od sprzedawcy, a jedynie pośredniczy w przekazywaniu należności za mleko. Gmina nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia z tego tytułu. Równocześnie, Gmina nie może sprzedać mleka po ustalonej przez siebie cenie, gdyż zgodnie z programem, docelowym odbiorcą mleka są jedynie uczniowie.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia czy Gmina jest obowiązana do wykazywania w deklaracji VAT obrotu lub podatku należnego wynikającego z pobierania opłaty za mleko.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

W art. 99 ust. 14 ustawy zapisano, że minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

Aktualny wzór deklaracji VAT-7 określa - obowiązujące od dnia 1 stycznia 2017 r. - rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27 grudnia 2016 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. , poz. 2273) w załączniku nr 1. Zgodnie z zawartymi w tym rozporządzeniu "Objaśnieniami do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7 i VAT-7K)" - załącznik nr 3 do rozporządzenia, w części C deklaracji wykazuje się wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu, dla których obowiązek podatkowy powstał w okresie rozliczeniowym, za który składana jest deklaracja, po uwzględnieniu korekt wynikających z przepisów o podatku od towarów i usług, jeżeli mają wpływ na rozliczenie w okresie, za który składana jest deklaracja. W tej części wykazuje się też czynności wykonywane poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego lub zwrotu podatku naliczonego.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy, należy najpierw ustalić, czy w związku z okolicznościami przedstawionymi w opisie sprawy, Gmina wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z wniosku wynika, że Gmina nie dokonuje zakupu mleka od sprzedawcy, a jedynie pośredniczy w przekazywaniu należności za mleko. Gmina nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia z tego tytułu. Równocześnie, Gmina nie może sprzedać mleka po ustalonej przez siebie cenie, gdyż zgodnie z programem, docelowym odbiorcą mleka są jedynie uczniowie.

Okoliczności przedstawione we wniosku jednoznacznie wskazują, że nie zostają spełnione przesłanki wynikające z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ wykonywane przez Gminę czynności nie stanowią dostawy towarów, ani też świadczenia usług podlegających opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wykazywania w deklaracji VAT obrotu ani też kwot podatku należnego wynikającego z pobierania opłaty za mleko.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi -Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl