0113-KDIPT1-1.4012.380.2020.3.ŻR - Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na remoncie domu studenta.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.380.2020.3.ŻR Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na remoncie domu studenta.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2020 r. (data wpływu 21 maja 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 lipca 2020 r. (data wpływu 10 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na remoncie. Domu Studenta - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na remoncie. Domu Studenta.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 lipca 2020 r. (data wpływu 10 lipca 2020 r.) o pełnomocnictwo.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Uniwersytet...jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym pod numerem NIP....

Obiekt... DS Uniwersytetu... jest 6-kondygnacyjnym, częściowo podpiwniczonym budynkiem przeznaczonym do zamieszkania zbiorowego (Dom Studencki) z pomieszczeniami do nauki (dydaktycznymi) na każdym piętrze i pomieszczeniami użytkowymi na parterze.

Budynek jest użytkowany od końca lat 60-tych. W latach 1999 budynek przeszedł remont kapitalny. Budynek został wykonany w uprzemysłowionej metodzie z cegły żerańskiej.

Niniejszym projektem objęte są prace wewnątrz obiektu oraz modernizacja elewacji - ocieplenie i wymiana stolarki z uwzględnieniem obecnych norm technicznych.

Na zewnątrz budynku przewiduje się wymianę zadaszenia nad częścią wejściową do obiektu, wymianę wiaty na pojemniki ze śmieciami oraz modernizację pochylni dla niepełnosprawnych na chodnik o nachyleniu do 5%.

Otoczenie będzie ujęte remontem - jedynie w zakresie renowacji po zniszczeniach związanych z remontem elewacji, wymiany nawierzchni i renowacji zieleni.

Zmiany przewiduje się w związku z:

* przebudową na wszystkich kondygnacjach pokoi 3-osobowych z węzłami sanitarnymi wspólnymi dla wszystkich użytkowników każdego piętra na 2-osobowe z łazienkami, 1-osobowe dla niepełnosprawnych z łazienkami i aneksami kuchennymi na parterze,

* zmianami, których wymagać będzie przystosowanie budynku do obecnie obowiązujących przepisów,

* zmianą lokalizacji drzwi w korytarzach z racji wyposażenia pokoi mieszkalnych w indywidualne łazienki i przedpokoje wyposażone w zlewozmywaki, czajnik elektryczny, lodówkę oraz szafki kuchenne stojące i wiszące na wyposażenie w zastawę stołową, łóżka oraz szafy i biurka,

* wykonaniem nowej klatki ewakuacyjnej w konstrukcji żelbetowej,

* wykonaniem windy w hallu, obok centralnej kl. schodowej,

* modernizacją portierni i wyposażenie jej w indywidualny węzeł sanitarny,

* przebudową pomieszczenia socjalnego personelu sprzątającego i wyposażenia go w indywidualny węzeł sanitarny,

* przeniesieniem obecnej świetlicy z piwnicy na parter i dostosowanie jej do ok 40 os.,

* utworzeniem siłowni z miejscem do aerobiku czy tańca,

* wprowadzeniem oddymiania klatek schodowych - instalacja i klapy dymowe,

* zmianą sposobu ewakuacji z polepszeniem warunków ewakuacji poprzez instalację SSP i DSO oraz wprowadzeniem dodatkowej klatki ewakuacyjnej.

Budynek pełnić będzie funkcje Domu Studenckiego udostępnionego studentom uczelni. Z tytułu udostępnienia obiektu studentom uczelnia pobiera opłaty. Pobierane opłaty z tytułu noclegu studentów uczelni są zwolnione z podatku VAT. Uczelnia otrzymuje subwencję z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Otrzymana subwencja służy pokryciu kosztów funkcjonowania Domu Studenckiego, nie ma wpływu na cenę świadczonych usług, w związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W obiekcie nie będzie prowadzonej innej działalności, nie będzie wykonywanej sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem VAT.

Wystawione faktury z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją remontu będą wystawione wyłącznie na Wnioskodawcę czyli Uniwersytet.... Zakresem pytania objęte są wydatki poniesione w ramach realizacji remontu, udokumentowane fakturami wystawionymi wyłącznie na Wnioskodawcę, czyli Uniwersytet.

Po przeprowadzeniu remontu w obiekcie... będą realizowane:

* czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT - tj. opłaty za noclegi studentów uczelni,

* czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT - tj. uczelnia otrzymuje subwencję z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Otrzymana subwencja służy pokryciu kosztów funkcjonowania Domu Studenckiego i nie ma wpływu na cenę świadczonych usług.

Efekty realizowanego remontu będą wykorzystywane przez... nie tylko do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT. Efekty realizowanego remontu będą wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej w aspekcie ich wykorzystywania przez... do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT - noclegi studentów uczelni. Efekty realizowanego remontu będą wykorzystywane do celów innej niż działalność gospodarcza w aspekcie ich wykorzystywania przez... do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT - subwencja na pokrycie kosztów utrzymania Domu Studenckiego.

Efekty realizowanego remontu będą wykorzystywane przez... zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Brak możliwości przyporządkowania wydatków do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, bądź celów innych niż działalność gospodarcza. Brak możliwości przyporządkowania podatku naliczonego do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy VAT.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

... nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją remontu, ponieważ w obiekcie nie będzie wykonywanej sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem VAT.

Po przeprowadzeniu remontu w obiekcie... będą realizowane:

* czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT - tj. opłaty za noclegi studentów uczelni,

* czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT - tj. uczelnia otrzymuje subwencję z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Otrzymana subwencja służy pokryciu kosztów funkcjonowania Domu Studenckiego i nie ma wpływu na cenę świadczonych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - efekty zrealizowanego projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na remoncie. Domu Studenta, ponieważ efekty ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl