0113-KDIPT1-1.4012.369.2020.2.MG - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.369.2020.2.MG Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2020 r. (data wpływu 19 maja 2020 r.) uzupełnionym pismami z dnia 22 maja 2020 r. (data wpływu), 25 czerwca 2020 r. (data wpływu 3 lipca 2020 r.) oraz 15 lipca 2020 r. (data wpływu 22 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. ".." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "....

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 22 maja 2020 r. (data wpływu), 25 czerwca 2020 r. (data wpływu 3 lipca 2020 r.) oraz 15 lipca 2020 r. (data wpływu 22 lipca 2020 r.) o przesłanie dowodu uiszczenia opłaty oraz doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto (dalej: Miasto) jest zarejestrowane na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT), jako podatnik VAT czynny. Do zakresu działania Miasta należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Miasto realizuje zadania własne, określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713) w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty. Między innymi zadania własne obejmują sprawy związane z gminnym budownictwem mieszkaniowym, gospodarką nieruchomościami. Miasto realizując zadania własne w zakresie gospodarki mieszkaniowej działa m.in. w oparciu o:

* ustawę o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 21 czerwca 2001 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1610, z późn. zm.),

* uchwałę Nr.. Rady Miasta z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Miasta zmienioną uchwałą Rady Miasta nr... z dnia 10 marca 2017 r.,

* Zarządzenie Prezydenta Miasta nr... z 17 lipca 2013 w sprawie ustalenia bazowej stawki czynszu za najem lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miasta.

Miasto składa wniosek o dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej....., w ramach Programu Priorytetowego p.n. ".." na realizację zadania p.n. "...". Celem Programu jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery poprzez realizację inwestycji polegających na kompleksowej modernizacji budynków, znajdujących się na terenie województwa..., prowadzącej do racjonalizacji zużycia energii lub wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Przedmiotem planowanej inwestycji realizowanej przez Miasto jest wykonanie prac termomodernizacyjnych w budynku przy ul.w.... Zakres prac obejmuje przede wszystkim likwidację istniejących pieców węglowych i wykonanie nowej instalacji centralnego ogrzewania, ciepłej wody użytkowej oraz zimnej wody. Obecnie ogrzewanie pomieszczeń oraz przygotowanie ciepłej wody jest realizowane indywidualnie w sposób zróżnicowany w poszczególnych lokalach mieszkalnych. Budynek zostanie podłączony do Miejskich Sieci Cieplnych. Do prac objętych termomodernizacją należą:

* ocieplenie ścian zewnętrznych metodą bez spoinową (styropian),

* wymiana drzwi wejściowych i okien na klatce,

* wymiana okien z montażem nawiewników w lokalach mieszkalnych,

* modernizacja systemu grzewczego - wykonanie nowej instalacji c.o. opartej na węźle ciepłowniczym i indywidualnych logo termach,

* modernizacja systemu przygotowania ciepłej wody przez wprowadzenie dla podgrzania c.w.u. logo term,

* ocieplenie stropu pod nieogrzewanym strychem przy użyciu wełny mineralnej,

* zaadoptowanie pomieszczenia piwnicznego na potrzeby lokalizacji węzła cieplnego.

W budynku wykonana zostanie również adaptacja nieczynnych kominów spalinowych na wentylacyjne przy użyciu wkładów kominowych typu..... W niektórych łazienkach, ze względu na zbyt duże oddalenie ich od kanałów wentylacyjnych, zastosowane zostaną elektryczne wentylatory załączane razem z oświetleniem. Poza pracami termomodernizacyjnymi wykonane zostaną prace polegające na likwidacji niektórych indywidualnych toalet i budowie nowych łazienek. Budynek składa się z 14 lokali mieszkalnych i jednego lokalu usługowego, mieszczącego się w tzw. przybudówce. Zakres prac inwestycyjnych obejmuje również rozbiórkę przybudówki, na co uzyskane zostało pozwolenie w Starostwie Powiatowym. W związku z powyższym po zakończeniu inwestycji budynek będzie się składać tylko z lokali mieszkalnych. Faktury dokumentujące wydatki w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Miasto.

W dniu 1 października 2015 r. Miasto umową dzierżawy przekazało do używania i pobierania pożytków z przedmiotowej nieruchomości..... "..." spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w....., zwanemu dalej..... Umowa została zawarta na czas oznaczony na okres 10 lat, tj. od 1 września 2015 r. do 31 sierpnia 2025 r. Umowa ta jest kontynuacją wcześniejszej umowy dzierżawy zawartej w dniu 27 stycznia 2001 r. na lata 2001-2015. Na dzień dzisiejszy, nie można przewidzieć sposobu kontynuowania przedmiotowej umowy. Dzierżawca opłaca czynsz dzierżawny według stawki w wysokości 0,03 zł/m2 (netto) powierzchni oczynszowanej lokali wchodzących w skład przedmiotu dzierżawy. Czynność ta jest comiesięcznie dokumentowana przez Miasto fakturą VAT z zastosowaniem stawki zwolnionej w przypadku lokali mieszkalnych (art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług) oraz stawką VAT 23% w przypadku lokali użytkowych..... jako dzierżawca może zawierać umowy najmu lokali użytkowych, mieszkalnych, zamiennych, socjalnych i pomieszczeń tymczasowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i prawem miejscowym, a w przypadku lokali użytkowych i innych pomieszczeń o tym charakterze z zachowaniem formy przetargu ustnego lub pisemnego. Zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Miasta określa uchwała nr. Rady Miasta z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Miasta, zmieniona uchwałami Rady Miasta nr... z dnia 10 marca 2017 r. oraz nr... z dnia 27 czerwca 2019 r. (Dz. Urz. Woj.... z 2012 r. poz. 4310, z 2017 r. poz. 1653, z 2019 r. poz. 4128). Przy wykonywaniu umowy dzierżawy..... jest zobowiązany współpracować z właściwymi przedmiotowo komórkami organizacyjnymi Urzędu Miasta. Wpływy z czynszu dzierżawnego stanowią przychody Miasta z tytułu posiadania przedmiotowej nieruchomości. Natomiast wpływy z czynszu z tytułu najmu lokali od wynajmujących osób fizycznych (lokale mieszkalne) i podmiotów gospodarczych (lokale użytkowe) nie stanowią przychodu Miasta, lecz przychody.... Po realizacji zadania inwestycyjnego w budynku przy ul... w Z. czynsz dzierżawny nie ulegnie zmianie.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 15 lipca 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że efekty przedmiotowej inwestycji Miasto wykorzysta do czynności zwolnionych z VAT oraz niepodlegających VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Miastu w związku z dokonywaniem wydatków w ramach realizacji zadania p.n. "..." przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w fakturach, dokumentujących wydatki poniesione przy realizacji przedmiotowej inwestycji ?

Zdaniem Wnioskodawcy, Miastu w związku z dokonywaniem wydatków w ramach realizacji zadania p.n. "..." nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w fakturach, dokumentujących wydatki poniesione przy realizacji przedmiotowej inwestycji.

UZASADNIENIE

Miasto jest czynnymi zarejestrowanym podatnikiem VAT. Dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w.., w ramach Programu Priorytetowego p.n. "..", jest udzielane na podstawie art. 400a ust. 1 pkt 21 Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1396 z późn. zm.). Prace wykonywane podczas realizacji zadania p.n. "..." wpisują się w katalog działań związanych z ochroną środowiska. Funkcjonowanie Gminy opiera się na założeniach Ustawy o samorządzie gminnym. Jest to podmiot, który wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego, niezastrzeżone dla innych jednostek, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 713). Do zadań Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, sprawy związane z gminnym budownictwem mieszkaniowym, gospodarką nieruchomościami.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, czy też jak to określa przepis ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest podstawowym, fundamentalnym prawem podatnika wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Aby Miasto daną czynność mogło zakwalifikować do tych z rodzaju objętych VAT musi być to jedna z dwóch czynności wykonana przez Miasto: dostawa towarów, lub świadczenie usług. W tym przypadku świadczenie usług następować będzie pod tytułem odpłatnym ponieważ pomiędzy świadczącym usługę i jego beneficjentami istniał będzie stosunek prawny, czyli umowa w ramach której spełniane są świadczenia wzajemne. Ponoszenie ekonomicznego ciężaru VAT przez zbywcę podlega na przerzucalności VAT na nabywcę. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z zasadą powszechności VAT podstawową stawkę VAT - 23% należy stosować zawsze jeżeli dany towar lub usługa nie została zwolniona bądź objęta preferencyjną stawką VAT.

W nawiązaniu do tej zasady w cenę dzierżawy opłacanej przez..... na rzecz Miasta, wkalkulowany jest VAT w stawce podstawowej 23% w zakresie lokalu użytkowego oraz zastosowano zwolnienie z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług w części wynajmu lokali mieszkalnych. Przychody z dzierżawy lokali dokumentowane są fakturami VAT wystawionymi zgodnie z art. 106b ustawy o VAT przez podatnika - Miasto i zasilają one budżet Miasta. W przypadku podatku naliczonego od wydatków, które są ponoszone bezpośrednio i wyłącznie w związku z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT, Miasto korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Jak wcześniej wspomniano w budynku przy ul.... znajdują się pomieszczenia mieszkalne i jeden lokal użytkowy. Lokal usługowy, mieści się w tzw. przybudówce. Z dzierżawy tego lokalu Miasto osiąga przychody miesięczne opodatkowane stawką 23% w wysokości 0,14 zł. Zakres prac inwestycyjnych wykazanych podczas realizacji zadania termomodernizacji w budynku przy ul... obejmuje również rozbiórkę przybudówki, na co uzyskane zostało pozwolenie w Starostwie Powiatowym. Rozbiórka lokalu usługowego jest częścią prac inwestycyjnych objętych kosztorysem i planem prac wykonywanych podczas realizacji zadania p.n. "...". Po dokonaniu rozbiórki tzw. "przybudówki" w budynku przy ul...... będą tylko lokale mieszkalne, których dzierżawa korzysta ze zwolnienia w VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług. Wynika z tego, że efekty przedmiotowej inwestycji będą wykorzystane przez Miasto do działalności zwolnionej z VAT. W zakresie zakupów towarów i usług ściśle związanych z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje.

Podobne stanowisko zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej nr 0113-KDIPT1-3.4012.737.2019.2.ALN wskazując, że: "w opisanym przypadku Gminie (podatnikowi VAT czynnemu) - wynajmującej lokale na cele mieszkaniowe w ogóle nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z pozostałymi robotami związanymi z termomodernizacją jak i robotami związanymi z wykonaniem instalacji centralnego ogrzewania, gdyż usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT. W kontekście powyższego, Gminie nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu pozostałych robót związanych z termomodernizacją jak i robót związanych z wykonaniem instalacji centralnego ogrzewania, gdyż wykorzystywanie lokali mieszkalnych jest/będzie związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi".

Reasumując, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie będą spełnione warunki konieczne do skorzystania z prawa do odliczenia VAT stosownie do zapisów art. 86 ustawy o VAT Miasto będzie inwestorem inwestycji, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu będą związane z wykonywanymi przez Miasto czynnościami zwolnionymi z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przepis art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, a także gminnego budownictwa mieszkaniowego (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 7 cyt. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, bowiem - jak wynika z opisu sprawy - efekty przedmiotowej inwestycji nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "...", ponieważ efekty przedmiotowej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Oceniając stanowisko Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca wywiódł prawidłowy skutek prawny, pomimo częściowo odmiennej argumentacji, uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Odnośnie powołanej przez Zainteresowanego interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl