0113-KDIPT1-1.4012.33.2020.RG - VAT od sprzedaży nieruchomości przez osobę fizyczną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.33.2020.RG VAT od sprzedaży nieruchomości przez osobę fizyczną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 19 grudnia 2019 r. (data wpływu 14 stycznia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 marca 2020 r. (data wpływu 18 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania stawką 23% sprzedaży nieruchomości zabudowanej objętej małżeńską wspólnością majątkową,

* udokumentowania fakturą VAT sprzedaży nieruchomości;

* prawa do odliczenia podatku naliczonego przez nabywającego przedmiotową nieruchomość

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania stawką 23% sprzedaży nieruchomości zabudowanej objętej małżeńską wspólnością majątkową;

* udokumentowania fakturą VAT sprzedaży nieruchomości;

* prawa do odliczenia podatku naliczonego przez nabywającego przedmiotową nieruchomość.

Wniosek uzupełniono z dnia 17 marca 2020 r. (data wpływu 18 marca 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku złożonym przez:

Zainteresowanego będącego stroną postępowania:.....

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:....

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe

(doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku):

D...... i J............. w kwietniu 2015 r. na podstawie aktu notarialnego zawartego ze Skarbem Państwa - Agencją Nieruchomości Rolnych nabyli na prawach ustawowej wspólności małżeńskiej nieruchomość gruntową zabudowaną budynkami gospodarczymi. Na cenę sprzedaży nieruchomości gruntowej zabudowanej wartość gruntu stanowiła 90,115% ceny, wartość budynków, budowli 9,752%, wartość maszyn i urządzeń 0,133%. Sprzedaż nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotowa nieruchomość została nabyta w celu wykorzystywania jej w prowadzonym przez D........ Gospodarstwie D........ (wstawienie kur nieśnych do zmodernizowanych budynków). Gospodarstwo D... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Na okoliczność wykorzystywania niniejszej nieruchomości w prowadzonym gospodarstwie... D........ wraz z małżonką zaciągnęli kredyt inwestycyjny w Banku Spółdzielczym na sfinansowanie zakupu nieruchomości oraz modernizację budynków. Do chwili obecnej nieruchomość nie została oddana do użytkowania oraz nie została wprowadzona do ewidencji środków trwałych gospodarstwa.... z uwagi na trwające prace modernizacyjne i inwestycyjne. Od części wydatków modernizacyjnych i inwestycyjnych gospodarstwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wydatki te były wyższe niż 30% wartości początkowej nabytych obiektów.

J...... - małżonka nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Obecnie D.... i J....... zamierzają sprzedać przedmiotową nieruchomość wraz z poniesionymi nakładami modernizacyjnymi i inwestycyjnymi na rzecz..... sp. z o.o., która jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał:

Na pytanie nr 1 Organu: "Kiedy nastąpi sprzedaż nieruchomości zabudowanej będącej przedmiotem wniosku, tj. czy do 31 marca 2020 r. czy po 31 marca 2020 r.?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział: Sprzedaż nieruchomości, która jest przedmiotem wniosku nastąpi po 31 marca 2020 r.

Na pytanie nr 2 Organu: "Jakie są numery działek wchodzących w skład nieruchomości będącej przedmiotem wniosku?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział: Nieruchomość, której dotyczy wniosek, składa się z jednej działki o nr 1 i pow. 33,0891 ha.

Na pytanie nr 3 Organu: "Jakie budynki gospodarcze położone są na nieruchomości będącej przedmiotem wniosku? Należy je wymienić." Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział: Na działce nr 1 znajdują się:

* budynek o powierzchni 608 m2,

* budynek o powierzchni 44 m2,

* budynek o powierzchni 47 m2,

* budynek o powierzchni 155 m2,

* zbiornik przeciwpożarowy,

* ogrodzenie betonowe,

* dwa budynki w rozbudowie, zostały wylane fundamenty i jest ok 1 metra murów - są to obiekty, pod które została rozpoczęta inwestycja.

Na pytanie nr 4 Organu: "Na działkach o jakich numerach położone są poszczególne budynki gospodarcze?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział: Wszystkie budynki wskazane w pkt 3 znajdują się na działce nr....

Na pytanie nr 5 Organu: "Czy budynki będące przedmiotem wniosku z dnia 19 grudnia 2019 r. są budynkami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019., poz. 1186, z późn. zm.)?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział: Budynkami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane są:

* budynek o powierzchni 608 m2,

* budynek o powierzchni 44 m2,

* budynek o powierzchni 47 m2,

* budynek o powierzchni 155 m2.

Pozostałe budynki zostały rozebrane ponieważ groziły zawaleniu.

Na pytanie nr 6 Organu: "Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie ww. budynków, wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział: Klasyfikacja według PKOB:

budynek o powierzchni 608 m2 - klasa 1271 wg PKOB: budynki gospodarstw rolnych,

budynek o powierzchni 44 m2 - klasa 1271 wg PKOB: budynki gospodarstw rolnych,

budynek o powierzchni 47 m2 - klasa 1271 wg PKOB: budynki gospodarstw rolnych,

budynek o powierzchni 155 m2 - klasa 1271 wg PKOB: budynki gospodarstw rolnych.

Na pytanie nr 7 Organu: "Czy poszczególne budynki są trwale związane z gruntem?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział: Budynki wskazane w pkt 6 są trwale związane z gruntem.

Na pytanie nr 8 Organu: "Kiedy nastąpiło zajęcie do używania budynków będących przedmiotem wniosku? Należy wskazać dokładną datę." Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział: Budynki nie zostały przyjęte do użytkowania przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania, ponieważ inwestycja jest w trakcie rozbudowy.

Na pytanie nr 9 Organu: "W jaki sposób (do jakich czynności) były wykorzystywane budynki przez poprzedniego właściciela? Czy budynki gospodarcze były wykorzystywane do działalności gospodarczej?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział: Nieruchomość została wykupiona przez Zainteresowanego niebędącego stroną od Agencji Nieruchomości Rolnych OT..... Poprzedni właściciel prowadził prawdopodobnie hodowlę świń.

Na pytanie nr 10 Organu: "Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków lub ich części w rozumieniu art. 2 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), o których mowa we wniosku? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną datę." Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział: Do dnia dzisiejszego nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania, ponieważ nie została zakończona inwestycja.

Na pytanie nr 11 Organu: "Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części budynków, to należy wskazać w jakiej części?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział: Nie dotyczy.

Na pytanie nr 12 Organu: "W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 10 należy wskazać w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków lub ich części?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział: Nie dotyczy.

Na pytanie nr 13 Organu: "Czy nabycie przedmiotowej nieruchomości przez Pana D... i Panią J.......... nastąpiło w drodze czynności opodatkowanych podatkiem VAT?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział: Nabycie nieruchomości przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania nie zostało opodatkowane podatkiem VAT.

Na pytanie nr 14 Organu: "Czy z tytułu nabycia nieruchomości była wystawiona faktura z naliczonym podatkiem VAT?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział: Agencja Nieruchomości Rolnych OT... wystawiła dla Zainteresowanego niebędącego stroną fakturę VAT, ale korzystała ze zwolnienia podatku VAT.

Na pytanie nr 15 Organu: "Czy z tytułu nabycia nieruchomości przez Pana D.... i Panią J....... przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony? Jeżeli tak, to kto skorzystał z tego prawa?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział: Zainteresowanemu niebędącemu stroną postępowania nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia nieruchomości od Agencji Nieruchomości Rolnych OT..., ponieważ sprzedaż była objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Na pytanie nr 16 Organu: "Czy nieruchomość była wykorzystywana do działalności gospodarczej Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział: Nieruchomość nigdy nie była wykorzystana do działalności gospodarczej Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania.

Na pytanie nr 17 Organu: "Czy Zainteresowany będący stroną postępowania jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział: Zainteresowany będący stroną postępowania jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na pytanie nr 18 Organu: "Do jakich czynności Zainteresowany będący stroną postępowania będzie wykorzystywał w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przedmiotową nieruchomość zabudowaną budynkami gospodarczymi, tj. do czynności:

* opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

* zwolnionych od podatku od towarów i usług,

* niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?" Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział:

Zainteresowany będący stroną postępowania po nabyciu przedmiotowej nieruchomości dokona wyburzenia istniejących na niej budynków oraz - po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń - wybuduje na niej kurniki do prowadzenia hodowli drobiu. Przedmiotowa nieruchomość będzie zatem wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Na pytanie nr 19 Organu: "Czy Zainteresowany niebędący stroną postępowania w związku z ww. dostawą występował z wnioskiem o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług? Jeśli tak, to proszę wskazać datę złożenia wniosku oraz zakres tego wniosku." Zainteresowany będący stroną postępowania odpowiedział: Zainteresowany niebędący stroną postępowania nie występował z wnioskiem o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości przez małżonków D.... i J...... na rzecz... sp. z o.o. będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%?

2. W razie przyjęcia, że sprzedaż nieruchomości na rzecz... sp. z o.o. będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług w wys. 23%, to czy D......, wystawia fakturę VAT na całą kwotę uzgodnionej ceny sprzedaży, czy też tylko na 50% ceny z uwagi na to, że współwłaścicielem nieruchomości jest małżonka J......?

3. W sytuacji, gdy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie dokonywania przez D... i J......., a fakturę VAT dokumentującą sprzedaż, obejmującą całą kwotę uzgodnionej z małżonkami ceny i powiększoną o podatek VAT w wys. 23%, wystawi tylko D......, to czy... sp. z o.o. będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od całej ceny zapłaconej na rzecz D... i J....... i wykazanej na fakturze wystawionej przez D........?

Zdaniem Zainteresowanych:

Odpowiedź na pytanie nr 1

Dostawa niniejszej nieruchomości wraz z poniesionymi nakładami modernizacyjnymi i inwestycyjnymi będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz objęta stawką podatku 23%.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a, b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim

b.

między pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części nie upłynął okres krótszy niż dwa lata.

W opisanym stanie faktycznym nigdy nie doszło do pierwszego zasiedlenia przez Gospodarstwo D... D......., ponieważ z uwagi na trwające prace modernizacyjne i inwestycyjne przedmiotowa nieruchomość nie została oddana do użytkowania, tym samym nie została wprowadzona do ewidencji środków trwałych i nie dokonywano od niej odpisów amortyzacyjnych.

Pomimo że od zakupu nieruchomości D...... nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na skutek trwających prac modernizacyjnych i inwestycyjnych zostały poniesione wydatki na ulepszenie tej nieruchomości, w stosunku do których Pan D...... miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i były one wyższe niż 30% wartości początkowej zakupionych obiektów.

Odpowiedź na pytanie nr 2

Sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie zawarta w formie aktu notarialnego, gdzie jako sprzedający będzie wyszczególnione małżeństwo J... i D....... W związku z tym, iż D....... nabył przedmiotową nieruchomość z zamiarem wykorzystywania jej w prowadzonym gospodarstwie... i dokonywania późniejszych czynności opodatkowanych (sprzedaż jaj konsumpcyjnych) wystawi fakturę do aktu notarialnego na całą kwotę sprzedaży wynikającą z tego aktu, bez wyszczególniania udziału własności we wspólnocie majątkowej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są między innymi osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą zdefiniowaną w ust. 2 ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności a ustawa nie zawęża pojęcia podatnika i realizacji jego praw do opodatkowania dostaw towarów i usług lub praw do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną tylko do osób niepozostających w małżeńskiej wspólności ustawowej.

Odpowiedź na pytanie nr 3

Zdaniem... sp. z o.o. będzie ona uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od całej ceny zapłaconej na rzecz D... i J....... i wykazanej na fakturze wystawionej wyłącznie przez D....

... sp. z o.o. będzie wykorzystywać nabytą nieruchomość do prowadzenia działalności gospodarczej. W związku z tym na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie będzie jej przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego będzie zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy o podatku od towarów i usług stanowić kwota podatku wynikająca z faktury otrzymanej przez... sp. z o.o. od D.......

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego będzie w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego,.... sp. z o.o. zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług będzie mieć prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja rozstrzyga w zdarzeniu przyszłym w stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarem jest także udział w prawie własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej "Dyrektywą 2006/112/WE", państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:

1.

określone udziały w nieruchomości,

2.

prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,

3.

udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.

Problematyka współwłasności została uregulowana w art. 195-221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145, z późn. zm.). Ze współwłasnością mamy do czynienia wtedy, gdy własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom (art. 195 Kodeksu cywilnego). W przypadku współwłasności nieruchomości określonej w częściach ułamkowych, każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w nieruchomości.

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności (art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego).

Podkreślić należy, że współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela. Ze względu na charakter udziału, każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli (art. 198 ustawy - Kodeks cywilny). Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział.

Należy w tym miejscu zauważyć, że kwestie stosunków majątkowych pomiędzy małżonkami reguluje ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2019 r. poz. 2086, z późn. zm.).

Stosownie do art. 31 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez obojga małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Zatem, istotą wspólności majątkowej małżeńskiej, zarówno ustawowej, jak i umownej, jest to, że każdy z małżonków jest współwłaścicielem poszczególnych składników majątku wspólnego (dorobkowego) na zasadach współwłasności łącznej (bezudziałowej).

W świetle art. 35 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, w czasie trwania wspólności ustawowej żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego. Nie może również rozporządzać ani zobowiązywać się do rozporządzania udziałem, który w razie ustania wspólności przypadnie mu w majątku wspólnym lub w poszczególnych przedmiotach należących do tego majątku.

W myśl art. 36 § 1 oraz § 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, oboje małżonkowie są obowiązani współdziałać w zarządzie majątkiem wspólnym, w szczególności udzielać sobie wzajemnie informacji o stanie majątku wspólnego, o wykonywaniu zarządu majątkiem wspólnym i o zobowiązaniach obciążających majątek wspólny. Każdy z małżonków może samodzielnie zarządzać majątkiem wspólnym, chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej. Wykonywanie zarządu obejmuje czynności, które dotyczą przedmiotów majątkowych należących do majątku wspólnego, w tym czynności zmierzające do zachowania tego majątku.

Zgodnie z art. 37 § 1 pkt 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, zgoda drugiego małżonka jest potrzebna m.in. do dokonania czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego nabycia nieruchomości lub użytkowania wieczystego, jak również prowadzącej do oddania nieruchomości do używania lub pobierania z niej pożytków.

Z uwagi na powyższe regulacje prawne w akcie notarialnym dokumentującym tego rodzaju nabycie nieruchomości wymieniani są oboje małżonkowie, jeżeli istnieje między nimi ustawowa wspólność majątkowa. Wspólność wynikająca ze stosunku małżeństwa jest współwłasnością łączną uprawniającą do współposiadania rzeczy wchodzących w skład majątku wspólnego, a w czasie jej trwania żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego. Na mocy zapisu zawartego w art. 43 § 1 cyt. Kodeksu oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że D... i J....... w kwietniu 2015 r. na podstawie aktu notarialnego zawartego ze Skarbem Państwa - Agencją Nieruchomości Rolnych nabyli na prawach ustawowej wspólności małżeńskiej nieruchomość gruntową zabudowaną budynkami gospodarczymi. Przedmiotowa nieruchomość została nabyta w celu wykorzystywania jej w prowadzonym przez D.... Gospodarstwie D..... Gospodarstwo D.... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. J...... - małżonka nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że autonomiczność prawa podatkowego wyklucza możliwość interpretacji przepisów, która zakładałaby, że stosunki majątkowe między małżonkami, regulowane przepisami Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, mogą kształtować zakres praw i obowiązków podatników podatku od towarów i usług. Zatem, nie każda czynność, która wywołuje skutki na gruncie prawa cywilnego, będzie takie skutki wywoływała na gruncie prawa podatkowego.

W rozpatrywanej sprawie pomimo, że nabycie przedmiotowej nieruchomości nastąpiło w ramach istniejącej małżeńskiej wspólnoty majątkowej, to jednak nieruchomość została nabyta w celu wykorzystywania jej w prowadzonym przez Pana D....... - Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania - Gospodarstwie D...., a więc do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Skoro więc przedmiotową nieruchomość Pan D...... nabył wraz z żoną w celu wykorzystywania jej do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy, to Zainteresowany niebędący stroną postępowania jest w sensie ekonomicznym właścicielem tej nieruchomości i to On dokona w efekcie dostawy nieruchomości - przeniesienia prawa do rozporządzania nią jak właściciel.

Biorąc pod uwagę treść przytoczonych przepisów oraz zawarty we wniosku opis sprawy wskazać należy, że w przypadku sprzedaży nieruchomości stanowiących współwłasność małżeńską, za zbywcę (stronę transakcji sprzedaży) należy uznać wyłącznie Pana D...... - Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania. Pan D...... nie będzie zbywał majątku osobistego, ale majątek nabyty do prowadzonej działalności gospodarczej. Dokonując dostawy przedmiotowej nieruchomości zabudowanej, Zainteresowany niebędący stroną postępowania wypełni przesłanki określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy dla całej transakcji sprzedaży nieruchomości. W konsekwencji, dostawa tej nieruchomości w całości będzie podlegała po stronie Pana D........ opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Przedmiotowa transakcja dotyczyć będzie bowiem towaru w rozumieniu ustawy, tj. nieruchomości, stanowiących składnik majątkowy przedsiębiorstwa Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania oraz dokonana będzie przez podatnika podatku od towarów i usług w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Przechodząc do kwestii opodatkowania stawką 23% sprzedaży nieruchomości zabudowanej objętej małżeńską wspólnością majątkową, należy stwierdzić co następuje:

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym, zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 14 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

* towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

* przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że do dnia dzisiejszego nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania, ponieważ nie została zakończona inwestycja. Do chwili obecnej nieruchomość nie została oddana do użytkowania oraz nie została wprowadzona do ewidencji środków trwałych gospodarstwa.... z uwagi na trwające prace modernizacyjne i inwestycyjne. Nieruchomość nigdy nie była wykorzystana do działalności gospodarczej Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania. Budynki nie zostały przyjęte do użytkowania przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania, ponieważ inwestycja jest w trakcie rozbudowy.

Biorąc pod uwagę wskazane wyżej okoliczności sprawy stwierdzić należy, że nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie położonych na działce 27/8 budynków, gdyż nie były one wykorzystywane w żaden sposób.

W związku z powyższym, dostawa budynków położonych na działce 27/8 nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Dostawa ww. budynków nie będzie również objęta zwolnieniem stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Zainteresowany niebędący stroną postępowania jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Nieruchomość mająca być przedmiotem zbycia została przez nabyta Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania wraz z żoną w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Zainteresowanemu niebędącemu stroną postępowania nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia nieruchomości, ponieważ sprzedaż była objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług. Zainteresowany niebędący stroną postępowania w odniesieniu do przedmiotowej nieruchomości ponosił wydatki modernizacyjne i inwestycyjne. Od części wydatków modernizacyjnych i inwestycyjnych gospodarstwu przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wydatki te były wyższe niż 30% wartości początkowej nabytych obiektów.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego w kontekście przywołanych przepisów prawa wskazuje, że nie są spełnione warunki niezbędne do zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy budynków położonych na działce 27/8, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Tym samym, w związku z art. 29a ust. 8 ustawy, dostawa gruntu również nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Z uwagi na fakt, że dostawa ww. budynków nie będzie korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz pkt 10a ustawy, należy rozpatrzyć warunki do zastosowania zwolnienia dla tej wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak już wyjaśniono, dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj. towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania oraz brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów. Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Skoro zgodnie z podaną we wniosku informacją, że nieruchomość nigdy nie była wykorzystana do działalności gospodarczej Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania, to sprzedaż przedmiotowej nieruchomości zabudowanej nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, z uwagi na fakt, że nie został spełniony co najmniej jeden z warunków, o których mowa w tym przepisie.

Tym samym, z uwagi na brak możliwości objęcia dostawy przedmiotowej nieruchomości zabudowanej zwolnieniem od podatku w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a oraz pkt 2 ustawy, sprzedaż tej nieruchomości będzie opodatkowana stawką 23% podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do udokumentowania fakturą VAT sprzedaży nieruchomości, należy wskazać, że zasady dokumentowania czynności podlegających opodatkowaniu regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.

Na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.

sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.

sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

3.

wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4.

otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Jak wynika z ww. przepisów - co do zasady - podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika.

Jak już wskazywano powyżej, autonomiczność prawa podatkowego wyklucza możliwość interpretacji przepisów, która zakładałaby, że stosunki majątkowe między małżonkami, regulowane przepisami Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, mogą kształtować zakres praw i obowiązków podatników podatku od towarów i usług. Na podstawie powołanych przepisów, podatnikiem podatku od towarów i usług jest ten z małżonków, który dokonuje czynności prawnej podlegającej opodatkowaniu.

Uwzględniając powyższe w kontekście przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że skoro - jak rozstrzygnięto wcześniej - z tytułu sprzedaży przedmiotowej nieruchomości podatnikiem podatku od towarów i usług - w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy dla całej transakcji będzie Pan D......, to wyłącznie po jego stronie wystąpi obowiązek wystawienia faktury z tytułu tej sprzedaży. Wystawiona przez Pana D....... faktura powinna obejmować sprzedaż całej nieruchomości i uwzględniać całą kwotę należną obojgu małżonkom.

Podsumowując, w związku z dostawą nieruchomości - będącej przedmiotem zapytania-wyłącznie Pan D........ wystąpi w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, a planowana sprzedaż nieruchomości będzie w całości - na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy - podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Pan D....... będzie zobowiązany do wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż całej nieruchomości zabudowanej.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2, należało uznać je za prawidłowe.

Odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego przez nabywającego przedmiotową nieruchomość (pytanie 3), należy wskazać że:

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Ponadto prawo do odliczenia nie przysługuje, gdy zachodzą przesłanki negatywne o których mowa w art. 88 ustawy.

W analizowanej sprawie, jak wcześniej rozstrzygnięto, dostawa przedmiotowej nieruchomości w całości będzie podlegała po stronie Pana D...... - Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast nabywca nieruchomości - Zainteresowany będący stroną postępowania zamierza nabyć nieruchomość zabudowaną, w celu wykorzystywania jej w prowadzonej działalności gospodarczej, do czynności opodatkowanych.

Przywołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy pozwalają uznać, że skoro nabywca nieruchomości - Zainteresowany będący stroną postępowania zamierza wykorzystywać nieruchomość w prowadzonej działalności gospodarczej, do czynności opodatkowanych i planowana transakcja sprzedaży nieruchomości spełnia warunki dla uznania jej za czynność opodatkowaną podatkiem VAT, Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury z tytułu zakupu nieruchomości, w zakresie w jakim Wnioskodawca będzie wykorzystywał nieruchomość do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej-rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). a ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1751, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., zwanej dalej "ustawą nowelizującą", przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c-12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się od dnia 1 lipca 2020 r., z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 2, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załącznika nr 2, załącznika nr 3, z wyłączeniem poz. 72-75, załącznika nr 10, z wyłączeniem poz. 32-35, oraz załącznika nr 12 do ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.

Jak stanowi art. 7 ust. 3 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., do wiążących informacji stawkowych, zwanych dalej "WIS", wydawanych przed dniem 1 lipca 2020 r.:

1.

nie stosuje się przepisów art. 83 ust. 1 pkt 2 oraz załącznika nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, a także przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 41 ust. 15 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym,

2.

stosuje się przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c-12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą - z zastrzeżeniem art. 8 ust. 3 i 4.

W myśl art. 7 ust. 4 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., WIS wydana przed dniem 1 lipca 2020 r. wiąże organy podatkowe wobec podatnika, dla którego została wydana w odniesieniu do towaru będącego przedmiotem dostawy, importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia dokonanych po dniu 30 czerwca 2020 r. oraz usługi, która została wykonana po tym dniu, z zastrzeżeniem art. 8 ust. 3.

Na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik może wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. Wystąpienie z wnioskiem o wydanie WIS jest możliwe już od 1 listopada 2019 r. - przy czym WIS będzie mógł dotyczyć stanu prawnego, który zacznie obowiązywać dopiero od 1 lipca 2020 r.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że niniejsza interpretacja w zakresie opodatkowania stawką 23% sprzedaży nieruchomości zabudowanej objętej małżeńską wspólnością majątkową, wywiera skutki prawne wyłącznie dla okoliczności przedstawionych w opisie sprawy oraz w stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania interpretacji. Natomiast niniejsza interpretacja w zakresie opodatkowania stawką 23% sprzedaży nieruchomości zabudowanej objętej małżeńską wspólnością majątkową, nie wywiera skutków prawnych dla czynności wykonanych po 30 czerwca 2020 r.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego........ za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID - 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 i 567) dodany przez art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568)).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl