0113-KDIPT1-1.4012.328.2020.3.WL - Zwolnienie z VAT sprzedaży nieruchomości przez gminę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.328.2020.3.WL Zwolnienie z VAT sprzedaży nieruchomości przez gminę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2020 r. (data wpływu 29 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lipca 2020 r. (data wpływu 6 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działek nr 1, 2 i 3 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działek nr 1, 2 i 3.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 lipca 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina... jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym od 1 stycznia 2017 r. ze swoimi jednostkami budżetowymi scentralizowane rozliczenia z tytułu podatku VAT.

Gmina planuje sprzedać nieruchomości gruntowe w miejscowości..., oznaczone jako działki:

Nr działki

Powierzchnia ha

Użytek Klasa

rodzaj

pow. ha

1

...

RIVa

grunty orne

...

RIVb

grunty orne

...

PsIII

pastwiska

...

w

grunty pod rowami

...

LsIII

lasy

...

LsIV

lasy

...

2

...

RIVa

grunty orne

...

RIVb

grunty orne

...

3

...

RIVa

grunty orne

...

RIVb

grunty orne

...

LsIV

lasy

...

Razem

... ha

Nabywcą ww. nieruchomości będzie....

Celem zbycia powyższych działek jest cel publiczny, budowy obiektów oraz urządzeń niezbędnych na potrzeby....

Gmina na podstawie decyzji administracyjnej Wojewody nabyła w 2001 r. nieodpłatnie własność przedmiotowych nieruchomości.

Grunty będące przedmiotem sprzedaży dzierżawiono tylko na cele rolnicze z zastosowaniem zwolnienia z podatku VAT w następujących okresach:

Nr dz.

okres dzierżawy

powierzchnia w ha

rodzaj użytków

1

01-08-2018 do 31.07.2019

...

RIVa

02-11-2017 do 31.07.2018

...

RIVa

05-08-2016 do 31.12.2016

...

RIVa

15-07-2013 do 15.07.2016

...

RIVa

01-08-2017 do 31.07.2020

...

RIVa

16-06-2017 do 31.07.2017

...

RIVa

14-07-2008 do 15.06.2017

...

RiVa

12-05-2008 do 12.07.2008

...

RlVa

11-01-2007 do 11.01.2010

...

RIVa

10-01-2004 do 10.01.2007

...

RIVa

4 (1)

20-05-2002 do 31.12.2006

...

RIVa

2

01-08-2017 do 31.07.2020

...

RIVa 2,38 i RIVb-087

16-06-2017 do 31.07.2017

....

RIVa 2,38 i RIVb-087

14-05-2010 do 15.06.2017

....

RIVa 2,38 i RIVb-087

13-05-2007 do 13.05.2010

...

RIVa 2,38 i RIVb-088

3

01-08-2018 do 31.07.2019

...

RIVb

02-11-2017 do 31.07.2018

...

RIVb

05-08-2016 do 31.12.2016

...

RIVb

Nieruchomości są niezabudowane i właścicielem ich jest Gmina.

Przedmiotowe nieruchomości zostaną przeznaczone do sprzedaży w trybie bezprzetargowym na podstawie aktu notarialnego.

Nieruchomości objęte są ustaleniami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego uchwalonego Uchwałą. Rady Gminy... z dnia... 2005 r. (...); Uchwałą. Rady Gminy... z dnia... 2012 r. (...) - zmiany.

a) działka ew. nr 3 położona w obrębie... znajduje się na terenach oznaczonych na rysunku planu symbolami:

NO - teren oczyszczalni

Ustala się teren dla realizacji celu publicznego - oczyszczalni ścieków jako przeznaczenia podstawowego. Jako przeznaczenie dopuszczalne ustala się: realizację zaplecza administracyjno-technicznego dla jednostek eksploatacyjnych, realizację zieleni izolacyjnej, drogi dojazdowe oraz sieci i urządzenia infrastruktury technicznej i komunalnej, dopuszcza się realizację budynków o 2 kondygnacjach nadziemnych w tym jedna w dachu, lokalizację parterowych budynków gospodarczych i garaży

ZL - teren leśny

Obejmuje grunty "Ls" zgodnie z ewidencją gruntów jako teren lasów i gruntów leśnych na których utrzymuje się istniejące kompleksy leśne, obowiązuje zakaz realizacji obiektów kubaturowych oraz obiektów niezwiązanych z gospodarka leśną.

Dopuszcza się wykorzystanie istniejących dróg dojazdowych jako ciągów spacerowych, tras rekreacji konnej, ścieżek rowerowych i tras narciarstwa biegowego. Dopuszcza się realizację ujęć wody dla wodociągów zbiorczych, niewielkich zbiorników zmniejszających zagrożenie powodziowe z dopuszczeniem ich wykorzystania dla celów rekreacyjnych i energetycznych, urządzeń wytwarzających energię odnawialną związanych z rekreacją przywodną i wypoczynkiem typu: miejsca biwakowe, ścieżki rowerowe i spacerowe.

b) działka ew. nr 1 położona w obrębie... znajduje się na terenach oznaczonych na rysunku planu symbolami:

UCP/WE - teren realizacji inwestycji celu publicznego

Ustala się tereny dla realizacji celu publicznego - produkcja (hodowla) wierzby energetycznej jako przeznaczenia podstawowego.

Jako przeznaczenie dopuszczalne ustala się drogi dojazdowe i infrastrukturę techniczną

2PE - teren powierzchniowej eksploatacji złóż gliny

Ustala się lokalizację obiektów usług komercyjnych, składów, magazynów, obiektów socjalnych i administracyjnych i budownictwa mieszkaniowego w formie pojedynczych obiektów mieszkalnych lub funkcji mieszkaniowej dla właściciela terenu z zakazem wydzielania działki, wewnętrzne drogi dojazdowe oraz towarzyszącą infrastrukturę techniczną

1R - teren upraw rolnych oraz teren zmeliorowany (jw. wspomniany)

ZL - teren leśny (jw. wspomniany)

WS - teren wód otwartych i cieków wodnych z odbudową biologiczną. Obszar gdzie występują rejony stanowisk archeologicznych, teren zmeliorowany oraz teren znajdujący się w granicach złoża, obszaru górniczego i terenu górniczego

Ustala się tereny wód powierzchniowych o symbolu "WS" (rzeki, potoki, cieki wodne oraz stawy) oraz tereny zieleni nieurządzonej "RZ" (grunty rolne, przyległe do cieków wodnych oraz grunty "Lz" zgodnie z ewidencją gruntów stanowiące obudowę biologiczną, zieleń łęgową, zadrzewienia i zakrzaczenia) jako przeznaczenie podstawowe. Utrzymuje się dotychczasowe użytkowanie terenu z urządzeniami i istniejącą siecią infrastruktury technicznej i komunikacyjnej oraz istniejących dróg dojazdowych jako ciągów spacerowych, tras rekreacji konnej, ścieżek rowerowych i tras narciarstwa biegowego. Obwiązuje zakaz realizacji nowych obiektów kubaturowych niezwiązanych z gospodarką wodną, dopuszcza się lokalizację urządzeń wytwarzających energię odnawialną, realizację obiektów i urządzeń związanych z gospodarką leśną oraz w uzasadnionych przypadkach urządzeń infrastruktury technicznej, komunikacji a także urządzeń sportu, turystyki i wypoczynku jako ciągów spacerowych, ścieżek rowerowych i tras narciarstwa biegowego. Dopuszcza się realizację ujęć wody i niewielkich zbiorników zmniejszających zagrożenie powodziowe z dopuszczeniem ich wykorzystania dla celów rekreacyjnych i energetycznych, urządzeń wytwarzających energię odnawialną, ścieżek rowerowych i spacerowych itp.

c) działka ew. nr 2 położona w obrębie... znajduje się na terenach oznaczonych na rysunku planu symbolami:

20MN - teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej

Ustala się tereny jako podstawowe przeznaczenie podstawowe. Przeznaczenie dopuszczalne na usługi podstawowe, komercyjne, drobna wytwórczość i rzemiosło nieuciążliwe, drogi dojazdowe oraz sieci i urządzenia infrastruktury technicznej i komunalnej

UCP/WE - teren realizacji inwestycji celu publicznego (j/w wspomniany)

WS - teren wód otwartych i cieków wodnych z odbudową biologiczną. Obszar gdzie występują rejony stanowisk archeologicznych, teren zmeliorowany oraz teren znajdujący się w granicach złoża, obszaru górniczego i terenu górniczego (j/w wspomniany)

W piśmie z dnia 6 lipca 2020 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał:

Na pytanie Organu nr 1: "Kiedy będzie miała miejsce sprzedaż działek nr 1, 2 i 3? Proszę podać miesiąc i rok tej sprzedaży." Wnioskodawca odpowiedział: "Sprzedaż działek nr 1, 2, 3 planowana jest w roku 2020. Obecnie trwają rozmowy z Rejonowym Zarządem Infrastruktury Wojskowej w Krakowie. Nie jesteśmy w stanie sprecyzować miesiąca sprzedaży."

Na pytanie Organu nr 2:

"Dla działki nr 3 należy wskazać:

a. W jakiej relacji symbol "ZL" pozostaje do symbolu "NO" teren oczyszczalni (czy symbol "ZL" oznacza przeznaczenie uzupełniające działki, czy odrębne przeznaczenie części działki)?

b. Jeżeli symbol "ZL" oznacza odrębne przeznaczenie części działki to należy wskazać:

* Czy dla terenu oznaczonego symbolem "ZL" określone jest, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczenie podstawowe i przeznaczenie uzupełniające? Jeżeli odpowiedź jest twierdząca, należy wskazać:

* jakie jest przeznaczenie podstawowe, a jakie przeznaczenie uzupełniające dla terenu oznaczonego symbolem "ZL",

* czy na terenie działki oznaczonym symbolem "ZL", przy uwzględnieniu przeznaczenia podstawowego, istnieje możliwość zabudowy?"

c. Czy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla działki nr 3 wyznaczono linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu? Jeżeli tak, to należy jednoznacznie wskazać pomiędzy jakimi terenami wyznaczono linie rozgraniczające.

Wnioskodawca odpowiedział:

"Działka ewidencyjna 3 położona w miejscowości.

a.

symbol ZL oznacza odrębne przeznaczenie części działki ewidencyjnej

b.

dla terenu oznaczonego symbolem ZL określone jest przeznaczenie podstawowe wg. miejscowego planu zagospodarowana przestrzennego (fragment prezentujemy poniżej):

§ 25

1. Ustala się tereny leśne o symbolu ZL - obejmujące grunty "Ls" zgodnie z ewidencję gruntów jako teren lasów i gruntów leśnych na następujących warunkach:

a)

utrzymuje się istniejące kompleksy leśne na zasadach określonych w przepisach odrębnych z zaleceniem uzupełnienia i przebudowy kompleksów leśnych gatunkami rodzimymi, dostosowanymi do siedliska;

b)

obowiązuje zakaz realizacji obiektów kubaturowych oraz obiektów nie związanych z gospodarką leśną;

c)

dopuszcza się wykorzystanie istniejących dróg dojazdowych jako ciągów spacerowych, tras rekreacji konnej, ścieżek rowerowych i tras narciarstwa biegowego.

2. Tereny przyległe do cieków wodnych w pasie 10 m od skarp tych cieków dodatkowo uznaje się jako obszary biologicznej obudowy cieków, w obrębie których, oprócz ustaleń podanych w ust. 1 obowiązują następujące dodatkowe warunki:

a)

obowiązuje utrzymanie koryt w stanie naturalnym oraz zespołów łęgowych o składzie gatunkowym nawiązującym do warunków siedliskowych;

b)

obowiązuje uzupełnienie obudowy biologicznej cieków wodnych stosownie do potrzeb ochrony ich koryt i brzegów, przez zarządzającego ciekiem i właścicieli terenów;

c)

utrzymuje się dotychczasowe użytkowanie terenu w tym istniejących dróg dojazdowych jako ciągów spacerowych, ścieżek rowerowych i tras narciarstwa biegowego na zasadach określonych w przepisach odrębnych;

d)

dopuszcza się realizację - bez konieczności zmiany planu - przy uwzględnieniu zagrożenia powodziowego i na zasadach określonych w przepisach odrębnych, w tym ustaleń § 4: ujęć wody dla wodociągów zbiorczych, stopni wodnych i niewielkich zbiorników zmniejszających zagrożenie powodziowe z dopuszczeniem ich wykorzystania dla celów rekreacyjnych i energetycznych, urządzeń wytwarzających energię odnawialną, związanych z rekreacją przywodną i wypoczynkiem typu: miejsca biwakowe, ścieżki rowerowe i spacerowe.

c.

wyznaczono linie rozgraniczające pomiędzy terenami określonymi jako ZL, NO, 1R (zgodnie z załącznikiem graficznym nr 1)"

Na pytanie Organu nr 3:

"Dla działki nr 1 należy wskazać:

a. W jakiej relacji symbole "2PE", "1R", "ZL", "WS" pozostają do symbolu "UCP/WE" teren realizacji inwestycji celu publicznego (czy symbole "2PE", "1R", "ZL", "WS" oznaczają przeznaczenia uzupełniające działki, czy odrębne przeznaczenia części działki)?

b. Jeżeli ww. symbole oznaczają odrębne przeznaczenie części działki to należy wskazać:

* Czy dla terenu oznaczonego symbolami "2PE", "1R", "ZL", "WS" określone jest, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, przeznaczenie podstawowe i przeznaczenie uzupełniające? Jeżeli odpowiedź jest twierdząca, należy wskazać:

* jakie jest przeznaczenie podstawowe a jakie przeznaczenie uzupełniające terenów oznaczonych symbolami "UCP/WE", "2PE", "1R", "ZL",

* czy na terenach oznaczonych symbolami "UCP/WE", "2PE", "1R", "ZL", przy uwzględnieniu przeznaczenia podstawowego, istnieje możliwość zabudowy (należy wskazać odrębnie dla każdego terenu oznaczonego ww. symbolami)?

c. Czy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla działki nr 1 wyznaczono linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu. Jeżeli tak, to należy jednoznacznie wskazać pomiędzy jakimi terenami wyznaczono linie rozgraniczające."

Wnioskodawca odpowiedział:

"Działka ewidencyjna nr 1 położona w miejscowości.

a.

symbole 2PE, 1R, ZL, WS oznaczają odrębne przeznaczenia poszczególnych części działki ewidencyjnej

b.

wg. miejscowego planu zagospodarowana przestrzennego (fragment prezentujemy poniżej):

symbol 2PE

§ 20

1. Ustala się tereny o symbolu 1 - 2 PE dla eksploatacji powierzchniowej surowców mineralnych prowadzonej metodą odkrywkową na zasadach określonych przepisami szczególnymi jako przeznaczenie podstawowe.

2. Jako przeznaczenie dopuszczalne ustala się:

a)

obiekty usług komercyjnych, składy i magazyny;

b)

obiekty socjalne i administracyjne i budownictwa mieszkaniowego w formie pojedynczych obiektów mieszkalnych lub funkcji mieszkaniowej dla właściciela terenu z zakazem wydzielania dla tej funkcji działki;

c)

niezbędne nie wydzielone wewnętrzne drogi dojazdowe oraz towarzysząca infrastruktura techniczna.

3. Ustalenia wymienione w ust. 2 nie dotyczę obszaru górniczego.

4. Warunkiem lokalizacji obiektów, urządzeń towarzyszących i wprowadzania funkcji uzupełniającej w ramach ust. 2 jest dostosowanie ich do wymogów i charakteru użytkowania podstawowego.

5. Prowadzenie eksploatacji złoża w terenie 1PE (istniejące wyrobisko) może odbywać się na podstawie aktualnej koncesji i na warunkach zaś w odniesieniu do terenu 2PE na podstawie decyzji właściwego organu ds. geologii udzielającej koncesję oraz zatwierdzającej dokumentację geologiczną złoża oraz ustalającej granice obszaru i terenu górniczego na następujących warunkach:

a)

uzgodnienia zasad korzystania z dogi gminnej z zarządcą drogi;

b)

prowadzenie eksploatacji złoża nie może oddziaływać niekorzystnie na sąsiednie tereny przeznaczone do zainwestowania;

c)

realizacji miejsc parkingowych w obrębie wyznaczonego terenu z zastrzeżeniem ust. 3, w zależności od potrzeb;

d)

gospodarkę złożem i odpadami należy prowadzić zgodnie z zatwierdzonym projektem zagospodarowania złoża uwzględniającym niezbędne czynności dla bezkolizyjnego i bezpiecznego dla środowiska prowadzenia działalności górniczej.

6. W zakresie kształtowania architektury, przy przebudowie lub rozbudowie obiektów obowiązuje:

a)

dopuszcza się realizację budynku administracyjnego o dwóch kondygnacjach nadziemnych, w tym jedna w poddaszu;

b)

wysokość obiektu administracyjnego (liczona od poziomu najniżej położonego terenu przyległego do budynku do najwyżej położonej kalenicy lub punktu zbiegu połaci dachowych) z częścią socjalną nie może przekroczyć 9 m;

c)

wysokość obiektów produkcyjnych zakładu przeróbki urobku, suszarni, zaplecza technicznego i obiektów magazynowych należy dostosować do technologii produkcji oraz gabarytów wymagających garażowania maszyn, urządzeń i środków transportu;

d)

obowiązek realizacji dachów jako dwuspadowych lub wielospadowych o kącie nachylenia połaci pomiędzy 30° - 45° dla obiektu administracyjnego oraz 15° - 45° dla pozostałych obiektów;

e)

obowiązuje dostosowanie architektury budynku do lokalnych tradycji budowlanych oraz stosowanie miejscowych materiałów elewacyjnych i charakterystycznego dla regionu detalu jak w § 6.

f)

dopuszcza się lokalizację parterowych budynków gospodarczych i garaży o wysokości (liczonej od poziomu najniżej położonego terenu przyległego do budynku do najwyżej położonej kalenicy lub punktu zbiegu połaci dachowych) do 7 m.

7. Po zakończeniu eksploatacji wyrobiska oznaczonego symbolem 2PE teren winien być zrekultywowany zgodnie z obowiązującymi przepisami odrębnymi, a jako kierunek ustala się: zieleń, rekreację i sport lub gospodarkę rybną."

symbol 1R

" § 24

1. Ustala się tereny o symbolu 1R i 2R dla upraw rolnych jako przeznaczenie podstawowe.

2. Jako przeznaczenie dopuszczalne z zastrzeżeniem ust. 3 ustala się:

a)

zabudowa siedliskowa (mieszkalno-zagrodowa);

b)

obiekty związane z gromadzeniem płodów rolnych takich jak np. przechowalnie owoców i płodów rolnych;

c)

budownictwo mieszkaniowe, usługowe i budownictwo rekreacji indywidualnej realizowane w obrębie działki siedliskowej;

d)

drogi dojazdowe oraz sieci i urządzenia infrastruktury technicznej i komunalnej.

3. Przeznaczenie dopuszczalne określone w ust. 2 pkt a-c nie dotyczy terenów zagrożonych powodzią oznaczonych na rysunku planu oraz terenów o symbolu 2R, w obrębie których obowiązuje zakaz realizacji obiektów kubaturowych, w tym służących produkcji rolnej.

4. Istniejące obiekty utrzymuje się, z możliwością ich przebudowy, rozbudowy i odbudowy w tym dla potrzeb usług agroturystycznych oraz rekreacji indywidualnej z zastrzeżeniem, że możliwość przebudowy, rozbudowy i odbudowy dla potrzeb agroturystyki nie dotyczy obiektów położonych w terenach zagrożonych podwoziami.

5. W obrębie istniejącego siedliska położonego poza terenami zaliczonymi do potencjalnie osuwiskowych oraz zagrożonymi podwoziami dopuszcza się lokalizację drugiego domu mieszkalnego lub rekreacji indywidualnej bez prawa wydzielenia nowej działki.

6. Obowiązują zasady realizacji nowych budynków i przebudowy istniejących podane w § 6.

7. Dopuszcza się wykorzystanie istniejących dróg dojazdowych do pól jako ciągów spacerowych i ścieżek rowerowych.

8. Wzdłuż wszystkich cieków wodnych wyznacza się pasy ochronne o szerokości 5 m od linii brzegu tych cieków, w celu umożliwienia dostępu do wody w ramach powszechnego korzystania z wód, umożliwienia administratorowi cieków prowadzenia robót remontowych; pasy te uznaje się jako obszary biologicznej obudowy cieków, w obrębie których oprócz ustaleń podanych w ust. 1 obowiązują następujące dodatkowe warunki:

a)

obowiązuje utrzymanie koryt w stanie naturalnym oraz zespołów łęgowych o składzie gatunkowym nawiązującym do warunków siedliskowych;

b)

obowiązuje uzupełnienie obudowy biologicznej cieków wodnych stosownie do potrzeb ochrony ich koryt i brzegów;

c)

utrzymuje się dotychczasowe użytkowanie terenu w tym istniejących dróg dojazdowych jako ciągów spacerowych, ścieżek rowerowych i tras narciarstwa biegowego na zasadach określonych w przepisach odrębnych;

d)

dopuszcza się realizację - bez konieczności zmiany planu - przy uwzględnieniu zagrożenia powodziowego i na zasadach określonych w przepisach odrębnych, w tym ustaleń § 4: ujęć wody dla wodociągów zbiorczych, stopni wodnych i niewielkich zbiorników zmniejszających zagrożenie powodziowe z dopuszczeniem ich wykorzystania dla celów rekreacyjnych i energetycznych, realizację obwałowań, wykonanie urządzeń wytwarzających energię odnawialną związanych z rekreację przywodną i rekreację typu: miejsca biwakowe, ścieżki rowerowe i spacerowe.

9. Obowiązują warunki zawarte w § 7 z uwagi na znajdujące się w obrębie terenów obiekty podlegające wpisaniu do ewidencji konserwatorskiej i gminnej ewidencji obiektów zabytkowych."

symbol ZL

" § 25

1. Ustala się tereny leśne o symbolu ZL - obejmujące grunty "Ls" zgodnie z ewidencją gruntów jako teren lasów i gruntów leśnych na następujących warunkach:

a)

utrzymuje się istniejące kompleksy leśne na zasadach określonych w przepisach odrębnych z zaleceniem uzupełnienia i przebudowy kompleksów leśnych gatunkami rodzimymi, dostosowanymi do siedliska;

b)

obowiązuje zakaz realizacji obiektów kubaturowych oraz obiektów nie związanych z gospodarką leśną;

c)

dopuszcza się wykorzystanie istniejących dróg dojazdowych jako cięgów spacerowych, tras rekreacji konnej, ścieżek rowerowych i tras narciarstwa biegowego.

2. Tereny przyległe do cieków wodnych w pasie 10 m od skarp tych cieków dodatkowo uznaje się jako obszary biologicznej obudowy cieków, w obrębie których, oprócz ustaleń podanych w ust. 1 obowiązują następujące dodatkowe warunki:

a)

obowiązuje utrzymanie koryt w stanie naturalnym oraz zespołów łęgowych o składzie gatunkowym nawiązującym do warunków siedliskowych;

b)

obowiązuje uzupełnienie obudowy biologicznej cieków wodnych stosownie do potrzeb ochrony ich koryt i brzegów, przez zarządzającego ciekiem i właścicieli terenów;

c)

utrzymuje się dotychczasowe użytkowanie terenu w tym istniejących dróg dojazdowych jako cięgów spacerowych, ścieżek rowerowych i tras narciarstwa biegowego na zasadach określonych w przepisach odrębnych;

d)

dopuszcza się realizację - bez konieczności zmiany planu - przy uwzględnieniu zagrożenia powodziowego i na zasadach określonych w przepisach odrębnych, w tym ustaleń § 4: ujęć wody dla wodociągów zbiorczych, stopni wodnych i niewielkich zbiorników zmniejszających zagrożenie powodziowe z dopuszczeniem ich wykorzystania dla celów rekreacyjnych i energetycznych, urządzeń wytwarzających energię odnawialną, związanych z rekreacją przywodną i wypoczynkiem typu: miejsca biwakowe, ścieżki rowerowe i spacerowe."

symbol WS

" § 27

Ustala się tereny wód powierzchniowych o symbolu WS (rzeki, potoki, cieki wodne oraz stawy) oraz tereny zieleni nieurządzonej RZ (grunty rolne, przyległe do cieków wodnych oraz grunty "Lz" zgodnie z ewidencją gruntów stanowiące obudowę biologiczną, zieleń łęgową, zadrzewienia i zakrzaczenia) - jako przeznaczenie podstawowe z następującymi zasadami zagospodarowania:

a.

utrzymuje się dotychczasowe użytkowanie terenu z urządzeniami i istniejącą siecią infrastruktury technicznej i komunikacyjnej oraz istniejących dróg dojazdowych jako ciągów spacerowych, tras rekreacji konnej, ścieżek rowerowych i tras narciarstwa biegowego na zasadach określonych w przepisach odrębnych;

b.

utrzymuje się istniejące zadrzewienia i zalesienia z możliwością uzupełnienia i przebudowy kompleksów zadrzewień gatunkami rodzimymi, dostosowanymi do siedliska;

c.

wprowadza się obowiązek zachowania naturalnego charakteru brzegów - za wyjątkiem odcinków, na których regulacja lub budowa wałów jest konieczna dla celów ochrony sąsiadujących terenów;

d.

obowiązuje uzupełnienie obudowy biologicznej cieków wodnych stosownie do potrzeb utrzymania ich koryt i brzegów, przez zarządzającego ciekiem i właścicieli terenów. Minimalna szerokość pasa obudowy biologicznej - 5 m od krawędzi koryta potoku;

e.

obowiązuje utrzymanie koryt w stanie naturalnym oraz zespołów łęgowych o składzie gatunkowym nawiązującym do warunków siedliskowych;

f.

obowiązuje zakaz realizacji nowych obiektów kubaturowych nie związanych z gospodarką wodną;

g.

dopuszcza się techniczne umocnienia dna i brzegów cieków wodnych, w miejscach erozji dennej i bocznej lub miejscach zagrażających zabudowie;

h.

dopuszcza się prowadzenie robót remontowych i regulacyjnych na wszystkich ciekach wodnych przez zarządzającego tymi ciekami na warunkach określonych w przepisach szczególnych;

i.

dopuszcza się lokalizację stopni wodnych i małych zbiorników wodnych m.in. dla celów rekreacyjnych na zasadach określonych w przepisach odrębnych;

j.

dopuszcza się lokalizację urządzeń wytwarzających energię odnawialną bez konieczności zmiany planu, na zasadach określonych w przepisach odrębnych.

k.

dopuszcza się realizację obiektów i urządzeń związanych z gospodarką leśną oraz w uzasadnionych przypadkach urządzeń infrastruktury technicznej, komunikacji a także urządzeń sportu, turystyki i wypoczynku jako ciągów spacerowych, ścieżek rowerowych i tras narciarstwa biegowego;

I.

dopuszcza się - bez konieczności zmiany planu - przez zarządzającego ciekami wodnymi lub działającego z jego upoważnienia, w jego imieniu lub za jego zgodą - wykonywanie wszelkich robót konserwacyjnych, robót budowlanych regulacyjnych, remontowych, zabezpieczających w tym przed skutkami powodzi z uwzględnieniem zasad odrębnych procedur określonych w przepisach odrębnych;

m.

dopuszcza się realizację - bez konieczności zmiany planu - przy uwzględnieniu zagrożenia powodziowego i na zasadach określonych w przepisach odrębnych, w tym ustaleń § 3: ujęć wody dla wodociągów zbiorczych, stopni wodnych i niewielkich zbiorników zmniejszających zagrożenie powodziowe z dopuszczeniem ich wykorzystania dla celów rekreacyjnych i energetycznych, urządzeń wytwarzających energię odnawialną, ścieżki rowerowe i spacerowe itp."

symbol 1UCp/WE

" § 19

1. Ustala się tereny o symbolu 1UCp/WE dla realizacji celu publicznego - produkcja (hodowla) wierzby energetycznej jako przeznaczenia podstawowego.

2. Jako przeznaczenie dopuszczalne ustala się drogi dojazdowe i infrastruktura techniczna." c) zagospodarowania przestrzennego ustalono linie rozgraniczające poszczególne przeznaczenia części działki tj. 1UCp/WE, 1R, ZL, WS, 2PE (zgodnie z załącznikiem graficznym nr 2)"

Na pytanie Organu nr 4: "

1. Dla działki nr 2 należy wskazać:

a. W jakiej relacji symbole "UCP/WE", "WS" pozostają do symbolu "20MN"? teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (czy symbole "UCP/WE", "WS" oznaczają przeznaczenie uzupełniające działki, czy odrębne przeznaczenia części działki?)

b. Jeżeli ww. symbole oznaczają odrębne przeznaczenie części działki to należy wskazać:

* Czy dla terenu oznaczonego symbolami "UCP/WE", "WS" określone jest, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, przeznaczenie podstawowe i przeznaczenie uzupełniające? Jeżeli odpowiedź jest twierdząca, należy wskazać:

* jakie jest przeznaczenie podstawowe a jakie przeznaczenie uzupełniające terenów oznaczonych symbolami "UCP/WE", "WS",

* czy na terenach oznaczonych symbolami "UCP/WE", "WS", przy uwzględnieniu przeznaczenia podstawowego istnieje możliwość zabudowy (należy wskazać odrębnie dla każdego terenu oznaczonego ww. symbolami)?

c. Czy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla ww. działki nr 2 wyznaczono linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu? Jeżeli tak, to należy jednoznacznie wskazać pomiędzy jakimi terenami wyznaczono linie rozgraniczające.

Wnioskodawca odpowiedział:

"Działka ewidencyjna nr 2 położona w miejscowości.

a) Symbole 1UCp/WE, WS, 20MN oznaczają odrębne przeznaczenia poszczególnych części działki ewidencyjnej

b) wg. miejscowego planu zagospodarowana przestrzennego (fragment prezentujemy poniżej):

symbol 1UCp/WE

" § 19

1. Ustala się tereny o symbolu 1UCp/WE dla realizacji celu publicznego - produkcja (hodowla) wierzby energetycznej jako przeznaczenia podstawowego.

2. Jako przeznaczenie dopuszczalne ustala się drogi dojazdowe i infrastruktura techniczna."

symbol WS

" § 27

Ustala się tereny wód powierzchniowych o symbolu WS (rzeki, potoki, cieki wodne oraz stawy) oraz tereny zieleni nieurządzonej RZ (grunty rolne, przyległe do cieków wodnych oraz grunty "Lz" zgodnie z ewidencję gruntów stanowiące obudowę biologiczną, zieleń łęgową, zadrzewienia i zakrzaczenia) - jako przeznaczenie podstawowe z następującymi zasadami zagospodarowania:

a.

utrzymuje się dotychczasowe użytkowanie terenu z urządzeniami i istniejącą siecią infrastruktury technicznej i komunikacyjnej oraz istniejących dróg dojazdowych jako ciągów spacerowych, tras rekreacji konnej, ścieżek rowerowych i tras narciarstwa biegowego na zasadach określonych w przepisach odrębnych;

b.

utrzymuje się istniejące zadrzewienia i zalesienia z możliwością uzupełnienia i przebudowy kompleksów zadrzewień gatunkami rodzimymi, dostosowanymi do siedliska;

c.

wprowadza się obowiązek zachowania naturalnego charakteru brzegów - za wyjątkiem odcinków, na których regulacja lub budowa wałów jest konieczna dla celów ochrony sąsiadujących terenów;

d.

obowiązuje uzupełnienie obudowy biologicznej cieków wodnych stosownie do potrzeb utrzymania ich koryt i brzegów, przez zarządzającego ciekiem i właścicieli terenów. Minimalna szerokość pasa obudowy biologicznej - 5 m od krawędzi koryta potoku;

e.

obowiązuje utrzymanie koryt w stanie naturalnym oraz zespołów łęgowych o składzie gatunkowym nawiązującym do warunków siedliskowych;

f.

obowiązuje zakaz realizacji nowych obiektów kubaturowych nie związanych z gospodarką wodną;

g.

dopuszcza się techniczne umocnienia dna i brzegów cieków wodnych, w miejscach erozji dennej i bocznej lub miejscach zagrażających zabudowie;

h.

dopuszcza się prowadzenie robót remontowych i regulacyjnych na wszystkich ciekach wodnych przez zarządzającego tymi ciekami na warunkach określonych w przepisach szczególnych;

i.

dopuszcza się lokalizację stopni wodnych i małych zbiorników wodnych m.in. dla celów rekreacyjnych na zasadach określonych w przepisach odrębnych;

j.

dopuszcza się lokalizację urządzeń wytwarzających energię odnawialną bez konieczności zmiany planu, na zasadach określonych w przepisach odrębnych.

k.

dopuszcza się realizację obiektów i urządzeń związanych z gospodarką leśną oraz w uzasadnionych przypadkach urządzeń infrastruktury technicznej, komunikacji a także urządzeń sportu, turystyki i wypoczynku jako ciągów spacerowych, ścieżek rowerowych i tras narciarstwa biegowego;

I.

dopuszcza się - bez konieczności zmiany planu - przez zarządzającego ciekami wodnymi lub działającego z jego upoważnienia, w jego imieniu lub za jego zgodą - wykonywanie wszelkich robót konserwacyjnych, robót budowlanych regulacyjnych, remontowych, zabezpieczających w tym przed skutkami powodzi z uwzględnieniem zasad odrębnych procedur określonych w przepisach odrębnych;

m.

dopuszcza się realizację - bez konieczności zmiany planu - przy uwzględnieniu zagrożenia powodziowego i na zasadach określonych w przepisach odrębnych, w tym ustaleń § 3: ujęć wody dla wodociągów zbiorczych, stopni wodnych i niewielkich zbiorników zmniejszających zagrożenie powodziowe z dopuszczeniem ich wykorzystania dla celów rekreacyjnych i energetycznych, urządzeń wytwarzających energię odnawialną, ścieżki rowerowe i spacerowe itp."

symbol 20MN

" § 10

1. Ustala się tereny o symbolu 1-24 MN dla zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej jako przeznaczenie podstawowe;

2. Przeznaczenie dopuszczalne:

a - usługi podstawowe;

b - usługi komercyjne;

c - drobna wytwórczość i rzemiosło nieuciążliwe;

d - drogi dojazdowe oraz sieci i urządzenia infrastruktury technicznej i komunalnej.

3. Utrzymuje się istniejącą w obrębie terenów MN zabudowę zagrodową dopuszczając jej przebudowę, rozbudowę i budowę nowych obiektów budowlanych niezbędnych dla funkcjonowania istniejącej zagrody o ile zachowane zostaną przepisy szczególne dotyczące budowli rolniczych i ich usytuowania;

4. Ustala się następujące zasady zabudowy i zagospodarowania:

a.

przy budowie nowych oraz przy modernizacji, przebudowie i rozbudowie istniejących obiektów budowlanych należy zachować warunki określone w § 4;

b.

obiekty z funkcją przeznaczenia dopuszczalnego wymienione w ust. 2a-c, a także budynki gospodarcze w rozumieniu przepisów odrębnych, garaże i inne budynki pomocnicze mogą być przybudowane lub wbudowane w budynki mieszkalne;

c.

dopuszcza się realizację budynków z funkcją określoną w ust. 1 na działkach istniejących i wydzielonych o powierzchni mniejszej niż ustalonych w ust. 3 pod warunkiem, że wymiary tych działek pozwolą na zachowanie warunków zawartych w przepisach odrębnych;

d.

dopuszcza się realizację domów mieszkalnych jednorodzinnych na już wydzielonych działkach o mniejszej powierzchni i szerokości aniżeli ustalone w § 5, dopuszczając możliwość sytuowania w granicy o ile zachowane zostaną przepisy odrębne;

e.

budynki mieszkalne jednorodzinne mogą być realizowane w układzie szeregowym z zastrzeżeniem, że należy różnicować budynki skrajne, z wykluczeniem stosowania w nich ścian szczytowych bez otworów okiennych lub drzwiowych;

f.

oddanie do użytku domów mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie szeregowej możliwe jest po podłączeniu ich przynajmniej do lokalnej oczyszczalni ścieków;

g.

obowiązuje zakaz przeznaczania budynków gospodarczych na cele hodowlane;

h.

forma architektoniczna obiektów budowlanych musi uwzględniać ustalenia § 6;

i.

na działkach dla zabudowy wymienionej w ust. 3 dopuszcza się realizację budynków i pomieszczeń z funkcją hodowlaną bądź inwentarską tylko wtedy, gdy zachowane zostaną przepisy szczególne dotyczące budowli rolniczych i ich usytuowania;

j.

na działkach z zabudową usługową wymienioną w ust. 2 a-c powinny być zapewnione miejsca postojowe (parkingi) w ilościach wynikających z ustaleń § 4.

k.

parkingi, o których mowa wyżej muszą być wyposażone w system odwodnienia zapewniający eliminację substancji ropopochodnych oraz frakcji stałych.

5. Obowiązują warunki zawarte w § 7 ze względu na znajdujące się w obrębie terenów obiekty podlegające ochronie konserwatorskiej.

6. W obrębie terenu 2MN położonego w obszarach potencjalnie osuwiskowych, niezbędne jest wykonanie przed przystąpieniem do opracowania projektu budowlanego opinii geologiczno-inżynierskiej.

7. Dla terenu 9MN położonego w obszarze podlegającym ochronie krajobrazowej obowiązuje zasada ochrony stoków i wierzchowin eksponowanych poprzez ograniczenie wys. realizowanych budynków o 1 m." c) pomiędzy terenami oznaczonymi na planie zagospodarowania przestrzennego ustalono linie rozgraniczające poszczególne przeznaczenia części działki tj. 1UCp/WE, WS, 20MN (zgodnie z załącznikiem graficznym nr 3)"

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przy sprzedaży działek Nr 1; 2; 3 znajdujących się w obrębie. Gmina powinna zastosować zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina... przy sprzedaży działek 1; 2; 3 znajdujących się w obrębie... nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Ustawodawca zdefiniował pojęcie terenów budowlanych w art. 2 ust. 33 ustawy o VAT, w której rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Powyższe oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane. Przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane (przeznaczone pod zabudowę). Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp. nieprzeznaczonymi pod zabudowę są zwolnione od podatku VAT.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (MPZP). Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działki objęte sprzedażą przez Gminę... są terenami niezabudowanymi ale przeznaczonymi pod zabudowę o czym świadczy oprócz podstawowego ich przeznaczenia również dopuszczalne przeznaczenie terenu w którym przewidziano możliwość lokalizacji obiektów m.in. zbiorników, dróg dojazdowych oraz sieci i urządzeń infrastruktury technicznej, komunalnej.

Mając zatem na uwadze powyższe należy stwierdzić, że działki będące przedmiotem sprzedaży stanowią grunt przeznaczony pod zabudowę, zatem są terenem budowlanym określonym w art. 2 pkt 33 ustawy, a tym samym ich dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9. Rozpatrując przesłanki do zastosowania zwolnienia dla dostawy nieruchomości z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT która mówi, że zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego Gmina... również nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT. Gmina na podstawie decyzji administracyjnej Wojewody nabyła w 2001 r. z mocy prawa nieodpłatnie własność przedmiotowych nieruchomości. Zatem przy nabyciu nie był naliczony podatek VAT, który mógłby podlegać odliczeniu. Nie jest zatem spełniony jeden z warunków określony w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, że z tytułu nabycia nieruchomości nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

Wobec powyższego w rozpatrywanej sprawie dostawa działek nie może korzystać również ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - na mocy art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (...).

W świetle art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zatem zgodnie z powołanymi przepisami, nieruchomość gruntowa spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Należy podkreślić jednak, że nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina planuje sprzedać działki o nr 1, 2 i 3, które położone są na terenie Gminy.

Wskazać należy, że Gmina, dokonując sprzedaży nieruchomości (tj. czynności, która ma charakter cywilnoprawny), występuje dla tej transakcji w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Tym samym, powyższa czynność zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zauważyć należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przy czym przez tereny budowlane - w myśl art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane - są zwolnione od podatku.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r. poz. 293), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - w myśl zapisów ust. 2 powołanego przepisu - określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

a.

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

b.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku, decyzja o warunkach zabudowy - jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

Nie jest terenem budowlanym grunt, dla którego miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje inne przeznaczenie niż pod zabudowę. Analogicznie, w przypadku braku takiego planu, powyższą zasadę należy stosować do decyzji o warunkach zabudowy. W zależności od rodzaju inwestycji będzie to albo decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego, albo decyzja o warunkach zabudowy.

Przy czym, w sytuacji gdy w planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu dla danej działki wyznaczono dokładnie linie rozgraniczające miejsce zabudowy, to teren taki tylko w tej części, w której przeznaczony jest pod zabudowę będzie uznany za teren budowlany, pozostała część działki będzie uznana za teren inny niż budowlany.

Jak wskazał Wnioskodawca, niezabudowane działki o nr 1, 2 i 3 objęte są ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Powyższe działki zostały oznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego odpowiednio symbolami:

1. Dla działki nr 3:

a. ZL - teren leśny,

b. NO - teren oczyszczalni,

c. 1R - teren upraw rolnych oraz teren zmeliorowany.

2. Dla działki nr 1:

a.

1UCp/WE - teren realizacji celu publicznego - produkcja (hodowla) wierzby energetycznej,

b.

1R - teren upraw rolnych oraz teren zmeliorowany,

c. ZL - teren leśny,

d. WS - teren wód powierzchniowych,

e. 2PE - teren powierzchniowej eksploatacji złóż gliny.

3. Dla działki nr 2:

a. 1UCp/WE - teren realizacji celu publicznego - produkcja (hodowla) wierzby energetycznej,

b. WS - teren wód powierzchniowych, c. 20MN - teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.

W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na działce nr:

* 3 wyznaczono linie rozgraniczające działkę na tereny: ZL - teren leśny, NO - teren oczyszczalni oraz 1R - teren upraw rolnych oraz teren zmeliorowany,

* 1 wyznaczono linie rozgraniczające działkę na tereny: 1UCp/WE - teren realizacji celu publicznego - produkcja (hodowla) wierzby energetycznej, 1R - teren upraw rolnych oraz teren zmeliorowany, ZL - teren leśny, WS - teren wód powierzchniowych, 2PE - teren powierzchniowej eksploatacji złóż gliny,

* 3 wyznaczono linie rozgraniczające działkę na tereny: 1UCp/WE - teren realizacji celu publicznego - produkcja (hodowla) wierzby energetycznej, WS - teren wód powierzchniowych, 20MN - teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.

Zauważyć należy, że analiza ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane. Przy ocenie czy przedmiotowe tereny stanowią tereny budowlane, nie wystarczy analiza ich podstawowego przeznaczenia określonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Uwzględnić bowiem należy również zapisy dotyczące przeznaczenia dopuszczalnego tego terenu. Ewentualnie wznoszone obiekty, co prawda uzupełniają podstawową funkcję gruntu, co jednak nie zmienia faktu, że sama możliwość wybudowania obiektów budowlanych oznacza, że działki te stanowią grunt przeznaczony pod zabudowę. W tym miejscu należy zaznaczyć, że ustawodawca nie uzależnił charakteru terenu od głównego celu, który będący przedmiotem opodatkowania VAT teren ma spełniać, lecz zwolnienie od opodatkowania VAT zależy od możliwości dokonania zabudowy wskazanego terenu.

Jak wynika z opisu sprawy ww. tereny są terenami niezabudowanymi ale przeznaczonymi pod zabudowę o czym świadczy oprócz podstawowego ich przeznaczenia również dopuszczalne przeznaczenie terenu w którym przewidziano możliwość lokalizacji obiektów, tj. dla działki:

1. 3 w części oznaczonej symbolem:

a. ZL - m.in. dopuszcza się realizację: ujęć wody dla wodociągów zbiorczych, stopni wodnych i niewielkich zbiorników zmniejszających zagrożenie powodziowe z dopuszczeniem ich wykorzystania dla celów rekreacyjnych i energetycznych, urządzeń wytwarzających energię odnawialną, związanych z rekreacją przywodną i wypoczynkiem typu: miejsca biwakowe, ścieżki rowerowe i spacerowe.

b. NO - przeznaczenie podstawowe: oczyszczalna ścieków. Jako przeznaczenie dopuszczalne ustala się: realizację zaplecza administracyjno-technicznego dla jednostek eksploatacyjnych, realizację zieleni izolacyjnej, drogi dojazdowe oraz sieci i urządzenia infrastruktury technicznej i komunalnej, dopuszcza się realizację budynków o 2 kondygnacjach nadziemnych w tym jedna w dachu, lokalizację parterowych budynków gospodarczych i garaży.

2.

1 w części oznaczonej symbolem:

a.

1UCp/WE - jako przeznaczenie dopuszczalne ustala się drogi dojazdowe i infrastruktura techniczna.

b.

1R - m.in. dopuszcza się realizację: zabudowy siedliskowej (mieszkalno-zagrodowa), obiektów związanych z gromadzeniem płodów rolnych takich jak np. przechowalnie owoców i płodów rolnych, budownictwo mieszkaniowe, usługowe i budownictwo rekreacji indywidualnej realizowane w obrębie działki siedliskowej, drogi dojazdowe oraz sieci i urządzenia infrastruktury technicznej i komunalnej. Istniejące obiekty utrzymuje się, z możliwością ich przebudowy, rozbudowy i odbudowy w tym dla potrzeb usług agroturystycznych oraz rekreacji indywidualnej z zastrzeżeniem, że możliwość przebudowy, rozbudowy i odbudowy dla potrzeb agroturystyki nie dotyczy obiektów położonych w terenach zagrożonych podwoziami. W obrębie istniejącego siedliska położonego poza terenami zaliczonymi do potencjalnie osuwiskowych oraz zagrożonymi podwoziami dopuszcza się lokalizację drugiego domu mieszkalnego lub rekreacji indywidualnej bez prawa wydzielenia nowej działki,

c. ZL - m.in. dopuszcza się realizację: ujęć wody dla wodociągów zbiorczych, stopni wodnych i niewielkich zbiorników zmniejszających zagrożenie powodziowe z dopuszczeniem ich wykorzystania dla celów rekreacyjnych i energetycznych, urządzeń wytwarzających energię odnawialną, związanych z rekreacją przywodną i wypoczynkiem typu: miejsca biwakowe, ścieżki rowerowe i spacerowe.

d. WS - dopuszcza się lokalizację stopni wodnych i małych zbiorników wodnych m.in. dla celów rekreacyjnych na zasadach określonych w przepisach odrębnych; urządzeń wytwarzających energię odnawialną bez konieczności zmiany planu, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, dopuszcza się realizację obiektów i urządzeń związanych z gospodarką leśną oraz w uzasadnionych przypadkach urządzeń infrastruktury technicznej, komunikacji a także urządzeń sportu, turystyki i wypoczynku jako ciągów spacerowych, ścieżek rowerowych i tras narciarstwa biegowego, realizację ujęć wody dla wodociągów zbiorczych, stopni wodnych i niewielkich zbiorników zmniejszających zagrożenie powodziowe z dopuszczeniem ich wykorzystania dla celów rekreacyjnych i energetycznych, urządzeń wytwarzających energię odnawialną, ścieżki rowerowe i spacerowe itp.

e.

2PE - przeznaczenie podstawowe: teren powierzchniowej eksploatacji złóż gliny. Jako przeznaczenie dopuszczalne ustala się: obiekty usług komercyjnych, składy i magazyny; obiekty socjalne i administracyjne i budownictwa mieszkaniowego w formie pojedynczych obiektów mieszkalnych lub funkcji mieszkaniowej dla właściciela terenu z zakazem wydzielania dla tej funkcji działki; niezbędne nie wydzielone wewnętrzne drogi dojazdowe oraz towarzysząca infrastruktura techniczna. W zakresie kształtowania architektury, przy przebudowie lub rozbudowie obiektów dopuszcza się realizację budynku administracyjnego, parterowych budynków gospodarczych i garaży.

3.

2 w części oznaczonej symbolem:

a.

1UCp/WE - jako przeznaczenie dopuszczalne ustala się drogi dojazdowe i infrastruktura techniczna.

b. WS - dopuszcza się lokalizację stopni wodnych i małych zbiorników wodnych m.in. dla celów rekreacyjnych na zasadach określonych w przepisach odrębnych; urządzeń wytwarzających energię odnawialną bez konieczności zmiany planu, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, dopuszcza się realizację obiektów i urządzeń związanych z gospodarką leśną oraz w uzasadnionych przypadkach urządzeń infrastruktury technicznej, komunikacji a także urządzeń sportu, turystyki i wypoczynku jako ciągów spacerowych, ścieżek rowerowych i tras narciarstwa biegowego, realizację ujęć wody dla wodociągów zbiorczych, stopni wodnych i niewielkich zbiorników zmniejszających zagrożenie powodziowe z dopuszczeniem ich wykorzystania dla celów rekreacyjnych i energetycznych, urządzeń wytwarzających energię odnawialną, ścieżki rowerowe i spacerowe itp.

c. 20MN - przeznaczenie podstawowe: teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.

Zatem wskazane działki stanowią grunty z możliwością ich zabudowania.

Tym samym sprzedaż niezabudowanych działek nr 1, 2 i 3, dla których obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który dopuszcza zabudowę na powyższych działkach, nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Z uwagi na fakt, że w przedmiotowej sprawie nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania dla dostawy tych działek zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W konsekwencji, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

* towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej,

* przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Brak prawa do odliczenia należy odczytywać w kontekście tez zawartych w wyroku TSUE z dnia 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finans A/S przeciwko Skatteministeriet (pkt 24-26). W sprawie tej Trybunał wskazuje, że: "Zwolnienie przewidziane w art. 13 część B lit. c szóstej dyrektywy może obejmować zatem jedynie dostawy towarów, przy których nabyciu wyłączone było, na podstawie ustawodawstwa krajowego, prawo do odliczenia. Treść tego artykułu nie może być w tym aspekcie interpretowana w inny sposób, który umożliwiłby uniknięcie sytuacji, w której podatnik pozbawiony możliwości skorzystania z takiego zwolnienia podlegałby podwójnemu opodatkowaniu (pkt 24).

Jeśli tego rodzaju ustawodawstwo, jak to rozpatrywane w postępowaniu przed sądem krajowym, przewiduje, że przedsiębiorstwa, których działalność polega na wynajmie pojazdów mechanicznych mogą odliczyć podatek od zakupów przeznaczonych na tę działalność, to wynika z tego, że nabycie pojazdu przez tego rodzaju przedsiębiorstwo nie dotyczy w rozumieniu art. 13 część B lit. c szóstej dyrektywy wyłączenie prawa do odliczenia zgodnie z art. 17 ust. 6 tej dyrektywy. Nie można zatem uznawać, że odsprzedaż tego pojazdu zalicza się do dostaw podlegających zwolnieniu przewidzianemu w owym art. 13 część B lit.c. Okoliczność, że przy takim nabyciu nie przysługiwało prawo do odliczenia z tego względu, że - podobnie jak w sprawie przed sądem krajowym - nastąpiło ono od sprzedawców, którzy sami nie mogli, zgodnie z ustawodawstwem krajowym, odliczyć podatku naliczonego od dokonanych przez nich zakupów pojazdów i stąd nie zadeklarowali naliczonego podatku VAT, jest bez znaczenia dla kwalifikacji tego nabycia do celów stosowania owego art. 13 (pkt 25).

W tej sytuacji (...) art. 13 część B lit. c szóstej dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że nie jest z nim sprzeczne ustawodawstwo krajowe, które poddaje opodatkowaniu podatkiem VAT czynności, w ramach których podatnik odsprzedaje, po przeznaczeniu na potrzeby swojego przedsiębiorstwa, towary, przy których nabyciu nie miało zastosowania wyłączenie prawa do odliczenia zgodnie z art. 17 ust. 6 zmienionej dyrektywy 77/388, i to mimo tego, że przy owym nabyciu, od podatnika pozbawionego możliwości zadeklarowania podatku VAT, nie przysługiwało z tego względu prawo do odliczenia (pkt 26)".

W art. 13 część B lit. c szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz.Urz.UE. L Nr 145, str. 1) wskazano, że nie naruszając innych przepisów Wspólnoty, Państwa Członkowskie zwalniają, na warunkach, które ustalają w celu zapewnienia właściwego i prostego zastosowania zwolnień od podatku i zapobieżenia oszustwom podatkowym, unikaniu opodatkowania lub nadużyciom: dostawy towarów przeznaczonych w całości dla działalności, która jest zwolniona od podatku na podstawie art. 28 ust. 3 lit. b), jeśli dla tych towarów nie przedsięwzięte zostały odliczenia podatkowe, jak również dla towarów, od których nabycia lub produkcji nie przysługiwało na podstawie art. 17 ust. 6 prawo do odliczenia podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 17 ust. 6 szóstej Dyrektywy, przed upływem najwyżej czterech lat od daty wejścia w życie niniejszej dyrektywy, Rada, stanowiąc jednogłośnie na wniosek Komisji, podejmie decyzję, które wydatki nie będą się kwalifikowały do odliczenia podatku od wartości dodanej. Odliczenie podatku od wartości dodanej nie będzie w żadnym przypadku obejmowało wydatków niebędących wydatkami ściśle związanymi z działalnością gospodarczą, takich jak wydatki na artykuły luksusowe, rozrywkowe lub wydatki reprezentacyjne.

TSUE w podanym wyżej wyroku orzekł, że art. 13 część B lit. c szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku, zmienionej Dyrektywą Rady 94/5/WE z dnia 14 lutego 1994 r., należy interpretować w ten sposób, że nie jest z nim sprzeczne ustawodawstwo krajowe, które poddaje opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej czynności, w ramach których podatnik odsprzedaje, po przeznaczeniu na cele swojego przedsiębiorstwa, towary, przy których nabyciu nie miało zastosowanie wyłączenie prawa do odliczenia zgodnie z art. 17 ust. 6 zmienionej dyrektywy 77/388, i to mimo tego, że przy owym nabyciu, od podatnika pozbawionego możliwości zadeklarowania podatku VAT, nie przysługiwało z tego względu prawo do odliczenia.

Jak wskazał Wnioskodawca, Gmina na podstawie decyzji administracyjnej Wojewody nabyła w 2001 r. nieodpłatnie własność przedmiotowych nieruchomości. Nie można więc uznać, że Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, skoro nabycie ww. działek nie było objęte tym podatkiem.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że dostawa działek nr 1, 2, 3, nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, ponieważ nie został spełniony jeden z warunków, o których mowa w tym przepisie.

Podsumowując, sprzedaż przez Wnioskodawcę niezabudowanych działek nr 1, 2 i 3, nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy.

Zatem, sprzedaż przedmiotowych działek będzie opodatkowana podatkiem VAT przy zastosowaniu odpowiedniej stawki podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gmina nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl