0113-KDIPT1-1.4012.299.2020.1.MG - Ustalenie prawa do odliczenia całości podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.299.2020.1.MG Ustalenie prawa do odliczenia całości podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2020 r. (data wpływu 22 stycznia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia całości podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia całości podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pn. "...";

* zastosowania 8% stawki podatku dla usług budowy przydomowych czyszczalni ścieków oraz rozbudowy sieci wodociągowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina prowadzi działalność z zakresu: dostarczania wody na terenie gminy..., wynajmu lokali użytkowych i mieszkalnych, dzierżawy gruntów, dostarczania energii cieplnej do budynków mieszkalnych. W związku z uzyskanymi dochodami oraz ponoszonymi kosztami z tytułu działalności określonej jak wyżej, Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdarzenie przyszłe:

Projekt pod nazwą: "...".

W ramach operacji - "Gospodarka wodno-ściekowa w ramach poddziałania" Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii objętego Programem Rozwoju Obszarów wiejskich na lata 2004-2020.

Inwestycja będzie polegać na budowie 98 szt. biologicznych przydomowych oczyszczalni ścieków u indywidualnych odbiorców w 36 sołectwach wchodzących w obszar gminy... oraz rozbudowie gminnej sieci wodociągowej w miejscowości... o łącznej długości 0,635 km

Planowane do budowy przydomowe oczyszczalnie ścieków są zaprojektowane i dobrane dla potrzeb domu mieszkalnego ze wskazaniem sposobu i miejsca odprowadzenia oczyszczonych ścieków do gruntu. Urządzenia spełniają wymogi normy PN-EN 12566-3+3:2016, rozporządzenia Ministra Środowiska z 18 listopada 2014 w sprawie warunków jakie należy spełnić przy wprowadzeniu ścieków do wód lub ziemi oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego.

Przydomowe oczyszczalnie ścieków składają się z następujących urządzeń:

* przykanalika DN 160,

* reaktora oczyszczalni biologicznej, zintegrowanego z pompownią ścieków,

* studzienki rozdzielczej,

* tuneli filtracyjnych.

Oczyszczone ścieki odprowadzane będą w sposób grawitacyjny do tuneli filtracyjnych, umieszczonych w gruncie.

Mieszkańcy Gminy... będą mieli wkład w budowę przydomowych oczyszczalni w postaci wpłaty kwoty uzależnionej od% przyznanego dofinansowania, pomniejszonego o kwotę... zł oraz podatek VAT (stanowiących wkład własny Gminy). Dodatkowo mieszkańcy sami finansowali dokumentację projektową dotyczącą budowy oczyszczalni. Po zakończeniu projektu oczyszczalnie będą przekazane mieszkańcom. Realizowany projekt należy do zadań własnych Gminy na podstawie Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. Dz. U. z 2016 r. poz. 1579 (art. 7 ust. 1 pkt 3).

Planowana rozbudowa sieci wodociągowej w miejscowości... będzie wykorzystywana do dostarczenia wody wyłącznie do odbiorców zewnętrznych, oznaczając, że powyższe elementy projektu będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT. Na trasie przebiegu budowanej sieci wodociągowej nie ma budynków stanowiących mienie Gminy. Realizacja rozbudowy powyższej sieci wodociągowej finansowana będzie ze środków Gminy oraz pozyskanych funduszy.

Realizacja projektu będzie realizowana częściowo ze środków własnych Gminy, w skład których wchodzi wkład wniesiony przez mieszkańców oraz z pozyskanych ze środków unijnych.

Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi w związku z realizacją. inwestycji pn. "..." będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, które będą wykonywane po 1 kwietnia 2020 r. Mieszkańcy nie będą partycypować w rozbudowie sieci wodociągowej w miejscowości.... Mieszkańcy nie będą także zobowiązani do dokonywania wpłat na pokrycie kosztów związanych z rozbudową sieci wodociągowej w miejscowości..., natomiast przyłączenie będzie na własny koszt mieszkańca, poza projektem. Ww. przyłącza będą przyłączami, których realizacja, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2018 r. poz. 1152, z późn. zm.) należy do osoby ubiegającej się o przyłączenie do sieci. Obowiązek realizacji przyłączy leży w gestii poszczególnych właścicieli nieruchomości.

Umowa zawarta z mieszkańcami, przewiduje możliwość odstąpienia od umowy zarówno przez mieszkańców, jak i Gminę. W przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy przez mieszkańca, ponosi on wszelkie koszty związane z udziałem w projekcie. Ma to zastosowanie w przypadku zbycia nieruchomości, jeśli nabywca lub następca prawny nie wstąpi w prawa użyczającego jako strony. W przypadku rozwiązania umowy w przypadkach gdy Gmina nie uzyska pozytywnego wyniku na etapie oceny formalnej lub merytorycznej wniosku aplikacyjnego złożonego w 2019 r. w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla operacji typu Gospodarka wodno-ściekowa w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" o dofinansowanie przedsięwzięcia pod nazwą "...", gdy nie dojdzie do podpisania umowy o dofinasowanie przedsięwzięcia "...", nie dokonania wpłaty przez mieszkańca w terminie i określonej wysokości, rozwiązania umowy użyczenia części nieruchomości mieszkaniec nie będzie kierował z tego tytułu roszczeń do Gminy.

Warunki umowy zawartej pomiędzy Gminą, a mieszkańcami będą jednakowe dla wszystkich mieszkańców.

Mieszkańcy zobowiązują się do wniesienia wkładu własnego, który zostanie określony w wyniku przeprowadzonej procedury przetargowej, przeprowadzonej po otrzymaniu dofinansowania na realizacje projektu. Mieszkaniec zobowiązuje się wnieść wkład własny w terminie 14 dni od wezwania przez Gminę na rachunek Gminy... wskazany w wezwaniu. Kwota wkładu własnego, który zobowiązuje się wnieść mieszkaniec na realizacje projektu, uzależniona będzie od% przyznanego dofinasowania, pomniejszona o kwotę 3000,00 zł oraz o podatek VAT (wkład Gminy...). Nie dokonanie przez mieszkańca wpłaty w terminie jest równoznaczne z rezygnacją z udziału w projekcie. W przypadku rezygnacji mieszkańca z udziału w projekcie, zobowiązuje się on do wskazania w terminie 14 dni od poinformowania o tym fakcie Gminy, innej osoby zainteresowanej przystąpieniem do projektu, spełniającej warunki umowy. Mieszkaniec na koszt własny sporządzi wymaganą dokumentację oraz kosztorysy niezbędne do przystąpienia wskazanej osoby do projektu.

Faktury na wydatki dokonane w ramach realizacji projektu wystawiane będą na: Gmina... ul....... NIP:.

Uzyskana interpretacja będzie przedłożona wraz z wnioskiem o dofinansowanie w Urzędzie Marszałkowskim w....

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 1).

Czy Gmina, w związku z realizacją inwestycji pn. "..." może odliczyć 100% podatku VAT od faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy (oznaczone we wniosku Ad. 1), realizacja inwestycji pn. "...", daje możliwość odliczenia 100% podatku VAT od faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. inwestycji.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego) Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które me są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W ramach realizacji ww. inwestycji Gmina przewiduje uczestniczenie mieszkańców, na których nieruchomościach będą zlokalizowane przydomowe oczyszczalnie ścieków, w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. W związku z powyższym Gmina zawarła z mieszkańcami umowy cywilnoprawne, w których to określiła na poczet budowy kwotę wkładu własnego, uzależnionego od% przyznanego dofinansowania, pomniejszonego o kwotę... zł oraz podatek VAT (stanowiących wkład własny Gminy).

Warunkiem zrealizowania inwestycji na nieruchomości mieszkańca jest dokonanie przez niego wpłaty Jednocześnie, Gmina określiła w umowie, że po zakończeniu okresu trwałości projektu przydomowe oczyszczalnie ścieków przejdą na własność mieszkańców.

Planowana rozbudowana sieci wodociągowej w miejscowości... będzie wykorzystywana do dostarczania wody wyłączcie do odbiorców zewnętrznych, oznaczając, że powyższe elementy projektu będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT. Na trasie przebiegu budowanej sieci wodociągowej nie ma budynków stanowiących mienie Gminy. Realizacja rozbudowy powyższej sieci wodociągowej finansowana będzie ze środków Gminy oraz pozyskanych funduszy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z kolei stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy - w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zdaniem Gminy, dokonywane przez mieszkańców wpłaty z tytułu udziału w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków dotyczą świadczenia usługi budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, dokonywanej przez Gminę na rzecz mieszkańców, co wskazuje, że świadczenia co do których Gmina zobowiązuje się w ramach podpisanych z mieszkańcami umów stanowią odpłatne świadczenie usług.

Usługi te, Wnioskodawca świadczy w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i dla tych czynności występuje w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Projekt pod nazwą: "...". Inwestycja będzie polegać na budowie 98 szt. biologicznych przydomowych oczyszczalni ścieków u indywidualnych odbiorców w 36 sołectwach wchodzących w obszar gminy oraz rozbudowie gminnej sieci wodociągowej w miejscowości... o łącznej długości 0,635 km Po zakończeniu projektu oczyszczalnie będą przekazane mieszkańcom. Realizowany projekt należy do zadań własnych Gminy na podstawie Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. Dz. U. z 2016 r. poz. 1579 (art. 7 ust. 1 pkt 3). Planowana rozbudowa sieci wodociągowej w miejscowości... będzie wykorzystywana do dostarczenia wody wyłącznie do odbiorców zewnętrznych, oznaczając, że powyższe elementy projektu będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT. Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi w związku z realizacją. inwestycji pn. "..." będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, które będą wykonywane po 1 kwietnia 2020 r. Faktury na wydatki dokonane w ramach realizacji projektu wystawiane będą na Gmina....

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz okoliczności sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z budową przydomowych oczyszczalni ścieków oraz rozbudową gminnej sieci wodociągowej w miejscowości.... Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. jak wynika z opisu sprawy - Gmina będzie wykorzystywała towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowej Inwestycji wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy.

Reasumując, Gmina będzie miała prawo do odliczenia całości podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pn. "...".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Przedmiotową interpretacją rozpatrzono wniosek w zakresie prawa do odliczenia całości podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pn. "...". Natomiast w zakresie zastosowania 8% stawki podatku dla usług budowy przydomowych czyszczalni ścieków oraz rozbudowy sieci wodociągowej zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID - 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 i 567) dodany przez art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568)).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl