0113-KDIPT1-1.4012.298.2022.2.AK - Zwolnienie z VAT dostawy po pierwszym zasiedleniu

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 czerwca 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.298.2022.2.AK Zwolnienie z VAT dostawy po pierwszym zasiedleniu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży zabudowanej działki nr..., na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 1 czerwca 2022 r. (data wpływu) oraz 13 czerwca 2022 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Województwo (dalej jako: "Wnioskodawca") zamierza dokonać sprzedaży w drodze przetargowej nieruchomości położonej w..., przy ul.., stanowiącą działkę ewidencyjną nr.., obręb.., o pow. 0,1582 ha, obj. KW nr... prowadzoną przez Sąd Rejonowy, Wydział Ksiąg Wieczystych (dalej jako "Działka").

Działka zostanie przeznaczona do sprzedaży dopiero po uzyskaniu stosownej interpretacji indywidualnej w zakresie skutków podatkowych jej zbycia.

Powyższa Działka została nabyta przez Wnioskodawcę nieodpłatnie w drodze komunalizacji mienia państwowego, na podstawie decyzji Wojewody z 14 lutego 2000 r. znak:... W związku z powyższym, przy nabyciu danej Działki, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od nabycia tych budynków.

Nieruchomość znajdowała się z pewnością od 1990 r. w zarządzie Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego (decyzja Kierownika Wydziału Geodezji i Gospodarki Gruntami z dnia 2 kwietnia 1990 r...). Następnie była użytkowana przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej im.... (następca prawny Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego) do czasu przejęcia jej w administrowanie przez Biuro Geodezji i Terenów Rolnych (dalej: KBGiTR), tj. do 15 kwietnia 2019 r. kiedy to podpisano protokół zdawczo - odbiorczy.

Nieruchomość jest ogrodzona, zabudowana dwoma budynkami użytkowymi o numerach porządkowych 28-30 oraz 30a oraz zespołem garaży złożonym z 4 boksów (80 m2), powierzchnia terenu utwardzonego wynosi 652 m2.

Budynek o numerze 28-30 pomimo posiadania dwóch numerów porządkowych, traktowany jest jako jeden budynek:

- ilość kondygnacji 1 podziemna, 3 naziemne, powierzchnia użytkowa 1.400 m2,

- budynek przy ul.... został wybudowany ok. 1902 r., przebudowany w 1923 r. w związku z połączeniem z budynkiem... 30, w latach okupacji dobudowano oficynę,

- budynek przy ul... wybudowany w latach 1905-06,

- budynek 28-30 jest z jednej strony (z prawej od strony frontowej) połączony wspólną ścianą bezpośrednio przylegającą do sąsiedniej kamienicy.

Budynek o numerze 30a:

- ilość kondygnacji 1 podziemna, 2 naziemne, powierzchnia użytkowa 452 m2,

- wybudowany prawdopodobnie w latach 50-60 ubiegłego wieku, jest połączony tylną ścianą bezpośrednio - przylegającą do sąsiedniej kamienicy,

- aktualnie jest oddany w użyczenie Szpitalowi Specjalistycznemu im... na cele archiwum zakładowego, jednakże umowa zostanie rozwiązana przed sprzedażą nieruchomości.

Zgodnie z Uchwałą Nr.. Rady Miasta z dnia 15 września 2015 r. w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta "..." - przedmiotowa Działka znajduje się w obszarze oznaczonym na rysunku planu symbolem C36 U/M - tereny zabudowy usługowej i mieszkaniowej.

Działka nr. w obr..., na której zlokalizowano ww. budynki jest położona w "..." - jako strefy konserwatorskiej ochrony zespołu staromiejskiego Historycznego Centrum Miasta /wpisanego do rejestru zabytków pod numerem rejestru..

Budynki nie są wpisane do rejestru zabytków. Budynek 28-30 jest wpisany do wojewódzkiej i gminnej ewidencji.

Z zapisów w książce obiektu budowlanego wynika, że nieruchomość jest nieużytkowana od 2011 r. i stanowi pustostan. Brak informacji o remontach do czasu przejęcia nieruchomości przez KBGiTR.

W czerwcu 2019 r. w budynku 28-30 zostały wykonane prace zabezpieczające o wartości 8.511,60 zł polegające na:

- zabezpieczeniu otworów okiennych i drzwiowych na parterze budynków płytą OSB,

- wykonaniu kraty stalowej, prętowej otwieralnej uchylnie do drzwi frontowych budynku;

- montażu zamka w drzwiach frontowcach budynku,

- zaspawaniu dwóch stalowych okienek piwnicznych.

W listopadzie 2019 r. w budynku 28-30 zostały wykonane prace remontowe na kwotę 43.050 zł, w ramach których:

- wymieniono częściowo obróbki blacharskie i rury spustowe,

- zamontowano czyszczaki w rurach spustowych,

- odbito odparzone tynki,

- uzupełniono tynki zewnętrzne,

- naprawiono czapki kominowe,

- wymieniono zardzewiałe parapety zewnętrzne z blachy,

- zdemontowano stalowe wywietrzniki na elewacji i na dachu.

W ocenie Wnioskodawcy, powyższe prace nie stanowiły ulepszenia w rozumieniu ustaw o podatkach dochodowych. Miały one wyłącznie charakter prac konserwacyjnych/remontowych/zabezpieczających.

Z zapisów w książce obiektu budowlanego 30a wynika, że w ostatnich 10 latach nie były prowadzone żadne prace remontowe. KBGiTR również nie prowadziło żadnego remontu od chwili przejęcia administrowania nieruchomością.

Wartość początkowa budynków, zgodnie z informacjami przekazanymi ze Szpitala Specjalistycznego im...., wynosiła:

- Budynek ul.... - 217 406,75 PLN;

- Budynek ul.... - 159 471,75 PLN;

- Budynek ul.... - 126 492,88 PLN.

Zgodnie z operatem szacunkowym z grudnia 2021 r. wartość rynkowa netto prawa własności nieruchomości wynosi: 1.685.000,00 zł (słownie złotych: milion sześćset osiemdziesiąt pięć tysięcy).

W ocenie autora wyceny, budynki zlokalizowane na nieruchomości są w bardzo złym stanie technicznym.

W istniejącej sytuacji nie sposób jest dokładnie określić wielkości nakładów finansowych koniecznych do poniesienia, w celu odtworzenia stanu pierwotnego i doprowadzenia budynków do używalności, jednakże koszt przeprowadzenia całkowitego remontu z pewnością przekroczyłby wartość ponad 100-letnich budynków nr 28-30, tym bardziej, że pracami budowlano-remontowymi należałoby objąć niemal wszystkie elementy konstrukcyjne, wykończenia i wyposażenia, po uprzednich ekspertyzach i szczegółowych badaniach m.in. jakości wbudowanych materiałów, jakości wykonawstwa, wytrzymałości konstrukcji itd.

Budynki w całości nie nadają się na pobyt ludzi, w związku z czym, zasadnym może okazać się nie remont kapitalny ale rozbiórka budynków, które od kilkunastu lat są nieużytkowane i nie przedstawią obecnie wartości ekonomicznej z punktu widzenia pozostałego okresu użytkowania.

Jak wspomniano wcześniej, budynek nr 28-30 jest wpisany do gminnej ewidencji zabytków Miasta. Choć wpis do gminnej ewidencji zabytków nie jest decyzją administracyjną, a zarządzeniem, to jednak podlega kontroli, jako akt organu jednostki samorządu terytorialnego, podejmowany w sprawach z zakresu administracji publicznej. Skutkuje mianowicie tym, że zarówno uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy, jak i pozwolenia na budowę, wymagają uzgodnienia z konserwatorem.

Okoliczności te niewątpliwie ograniczają właściciela nieruchomości i nakładają dodatkowe obowiązki w zakresie możliwości gospodarowania nią. Nie przekreśla to jednak możliwości przeprowadzenia częściowej rozbiórki budynku nr 28-30, polegającej na pozostawieniu tylko ściany frontowej od strony ul...

Tego rodzaju rozwiązanie nie należy do prostych, ze względu na konieczność wykonania zabezpieczenia wykopu, przy jednoczesnej ochronie sąsiednich zabudowań i pozostawieniu zabytkowej ściany frontowej budynku nr 28-30, ale pozwala zachować zabytkowy charakter obiektu, który znajduje się strefie historycznego układu urbanistyczno-architektonicznego zabytkowego zespołu miasta (rozbiórka całości budynków prawdopodobnie nie byłaby możliwa z uwagi za zabytkowy charakter budynków).

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności, wyceny nieruchomości zabudowanej dokonano szacując jedynie wartość rynkową gruntu (Działki).

Działania rozbiórkowe wymagają złożenia wniosku o pozwolenie na rozbiórkę i uzyskanie stosownej decyzji. Urząd ani wcześniej Szpital nie występowali o uzyskanie takiej decyzji.

Obecnie Wnioskodawca nie planuje dokonywania na nieruchomości żadnych działań budowlanych, w szczególności nie ma zamiaru dokonywać nakładów na ulepszenie, których wartość przekroczyłaby 30% wartości początkowej tych obiektów.

W uzupełnieniu wniosku na pytania tut. Organu:

1) Czy działka nr... wykorzystywana była przez Państwa Województwo wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywana była ww. działka, wykonywało Państwa Województwo - należy podać podstawę prawną zwolnienia?

2) Czy budynki znajdujące się działce nr..., tj. budynek o numerze 28-30 oraz budynek o numerze 30a, spełniają definicję budynku, o której mowa art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2022 r. poz. 503, z późn. zm.)?

3) Czy zespół garaży złożony z czterech boksów znajdujący się działce nr. lub każdy z boksów osobno, spełnia/spełniają definicję budynku, o której mowa art. 3 pkt 2 ww. ustawy - Prawo budowlane?

4) Jeśli odpowiedź na pytanie nr 3 jest negatywna, należy wskazać, czy ww. zespół garaży lub każdy z boksów osobno, jest/są budowlą w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ww. ustawy - Prawo budowlane?

5) Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 3 lub 4 jest twierdząca, to należy wskazać czy budynkiem lub budowlą jest każdy boks osobno, czy wszystkie razem (zespół garaży)?

6) Czy budynki/budowle położone na działce nr. są trwale związane z gruntem?

7) Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie budynków/budowli położonych na działce nr..., wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?

8) Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli lub ich części położonych na działce nr.., w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931)?

9) Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części ww. budynków/budowli, to należy wskazać w jakiej w części?

10) Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków/budowli lub ich części a ich sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

11) Czy ww. budynki/budowle były/są wykorzystywane przez Państwa Województwo wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były/są budynki/budowle, wykonywało Państwa Województwo-należy podać podstawę prawną zwolnienia?

12) Czy Państwa Województwo ponosiło nakłady na ulepszenie ww. zespołu garaży lub każdego z boksów osobno (w zależności od odpowiedzi na pytanie nr 5 tj. czy budynkiem lub budowlą jest zespół garaży czy każdy z boksów osobno) w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

13) W jakim okresie Państwa Województwo ponosiło wydatki na ulepszenie ww. zespołu garaży lub każdego z boksów osobno, o których mowa w pyt. nr 12?

14) Jeżeli Państwa Województwo ponosiło wydatki na ulepszenie, to czy wydatki te były wyższe niż 30% wartości początkowej ww. zespołu garaży lub każdego z boksów osobno?

15) Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 12 i nr 14 jest twierdząca, to należy wskazać:

a) Kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania ww. zespołu garaży lub każdego z boksów osobno, po ulepszeniu?

b) Czy ulepszenia stanowiły "przebudowę" rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania ww. zespołu garaży lub każdego z boksów osobno w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?

c) Czy po ulepszeniu miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. zespołu garaży lub każdego z boksów osobno ?

d) Jeżeli miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. zespołu garaży po ulepszeniu lub każdego z boksów osobno, to należy wskazać kiedy to nastąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)?

e) Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. zespołu garaży lub każdego z boksów osobno, po ulepszeniu, a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

f) Czy ulepszony ww. zespół garaży lub każdy z boksów osobno był/były wykorzystywane przez Państwa Województwo wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?

16) Czy w dacie sprzedaży działki będą się na niej znajdowały budynki (lub budowle), o których mowa we wniosku, tj. Państwa Województwo przed sprzedażą nie zamierza dokonać rozbiórki wskazanych we wniosku budynków (lub budowli)?

17) W przypadku wskazania, że Państwa Województwo, przed sprzedażą zamierza dokonać rozbiórki wskazanych we wniosku budynków (lub budowli), należy podać których budynków/budowli to dotyczy?

wskazali Państwo:

Ad. 1 Jak wskazano już w opisie stanu faktycznego wniosku Województwo nabyło nieruchomość nieodpłatnie w drodze komunalizacji mienia państwowego, na podstawie decyzji Wojewody z 14 lutego 2000 r. znak: GG. Nieruchomość znajdowała się z pewnością od 1990 r. w zarządzie Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego (decyzja Kierownika Wydziału Geodezji i Gospodarki Gruntami z dnia 2 kwietnia 1990 r.). Następnie była użytkowana przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej im.... (następca prawny Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego) do czasu przejęcia jej w administrowanie przez Biuro Geodezji i Terenów Rolnych, tj. do 15 kwietnia 2019 r. kiedy to podpisano protokół zdawczo - odbiorczy. Od tego czasu nieruchomość jest nieużytkowana za wyjątkiem budynku 30a w którym nadal znajduje się archiwum Szpitala (ze Szpitalem jest zawarta umowa użyczenia nieruchomości). Z powyższego wynika, że Województwo jako podmiot w ogóle nie wykorzystywało tej nieruchomości.

Odpowiedzi na pytania 2-11 dotyczą każdego budynku na działce położonego na działce 32 (dla każdego są takie same):

Ad.2 Tak

Ad. 3 Tak

Ad 4 Wobec udzielenia odpowiedzi na pyt 2 i 3 - nie dotyczy.

Ad. 5 Wszystkie razem - zespół garaży.

Ad.6 Tak

Ad. 7 Poniżej przedstawione zostały dane budynków położonych na działkach objętych wnioskiem:

Nr ewidencyjny budynku

Identyfikator działki

Symbol oraz grupowanie PKOB

50

...

Grupowanie 127 -

Pozostałe budynki

niemieszkalne - symbol 1274 PKOB pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione

188

...

Grupowanie 127 -

Pozostałe budynki

niemieszkalne - symbol 1274 PKOB pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione

189

...

Grupowanie 124 - budynki transportu i łączności - symbol PKOB 1242 budynki garaży

190

...

Grupowanie 127 -

Pozostałe budynki

niemieszkalne - symbol 1274 PKOB pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione

191

...

Grupowanie 127 -

Pozostałe budynki

niemieszkalne - symbol 1274 PKOB pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione

Ad. 8 Jak już wskazano we wniosku: W tym też zakresie, można dostrzec, iż nieruchomości położone na Działce (tj. budynki przy ul.... o numerach 28-30 i 30a), są nieruchomościami wobec których doszło już do pierwszego zasiedlenia dawno temu.

Ad. 9 W całości.

Ad. 10 Tak

Ad. 11 Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie 1 Województwo jako podmiot w ogóle nie wykorzystywało tej nieruchomości. Dotyczy to również wszystkich budynków/budowli.

Odpowiedzi 12-15 udzielono dla zespołu garaży.

Ad. 12 Nie

Ad. 13 Wobec odpowiedzi na pytanie 12 - nie dotyczy.

Ad. 14 Wobec odpowiedzi na pytanie 12 - nie dotyczy.

Ad. 15 Wobec odpowiedzi na pytanie 12 i 14 - nie dotyczy.

Ad. 16 Przedmiotem zbycia jest cała zabudowana nieruchomość.

Ad. 17 Wobec odpowiedzi na pytanie 16 - nie dotyczy.

Województwo nabyło nieodpłatnie na własność całą nieruchomość (w tym z posadowionymi na niej budynkami nr 28-30 i 30a oraz budynkami garaży), w drodze komunalizacji mienia państwowego, na podstawie decyzji Wojewody z 14 lutego 2000 r. (Województwo przejęło do prowadzenia państwową osobę organizacyjną i nabyło mienie znajdujące się w jej użytkowaniu). W wypisie z kartoteki budynków wskazano rok zakończenia budowy budynku garaży: 1970 (data szacowana).

Nieruchomość znajdowała się z pewnością od 1990 r. w zarządzie Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego, a następnie użytkowana była przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej im.... (następca prawny Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego) do 2019 r. (przejęcia nieruchomości w administrowanie przez Biuro Geodezji i Terenów Rolnych - jednostka budżetowa Województwa).

Tym samym zdaniem Wnioskodawcy, zasiedlenie wszystkich budynków, w tym zespołu garaży, nastąpiło dawno temu. Województwo w okresie ostatnich 2 lat nie ponosiło nakładów przekraczających 30% wartości początkowej środków trwałych. Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami na pytania 12, 13 i 14 Województwo nie wydatkowało środków finansowych na zespół garaży.

Pytanie

Czy transakcja sprzedaży Działki będzie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego opisanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, pomimo faktu, iż budynki położone na Działce nadają się do generalnego remontu lub częściowej rozbiórki?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcja sprzedaży nieruchomości opisanych w stanie faktycznym będzie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego opisanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, bowiem:

- w ocenie Wnioskodawcy pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków, a momentem ich dostawy upłynęły dwa lata;

- w ocenie Wnioskodawcy w przeciągu ostatnich dwóch lat nie były dokonywane prace będące ulepszeniami w rozumieniu ustaw o podatkach dochodowych.

W ocenie Wnioskodawcy, bez znaczenia pozostaje również fakt, iż budynki będące przedmiotem sprzedaży nadają się do rozbiórki albo generalnego remontu, bowiem takie czynności powinny być dopiero podjęte przez nowego nabywcę, a nie Wnioskodawcę.

Zgodnie z opisanymi okolicznościami faktycznymi, Wnioskodawca nie zamierza podejmować żadnych prac rozbiórkowych/generalnego remontu, a zatem nie dojdzie w sensie ekonomicznym do dostawy niezabudowanej działki (nie będą podejmowane prace rozbiórkowe), a w dalszym ciągu przedmiotem dostawy będzie dostawa budynków posadowionych na jednej działce, korzystające ze zwolnienia opisanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z art. 2 pkt 14 Ustawy o VAT ilekroć w przepisach Ustawy o VAT mowa o pierwszym zasiedleniu należy przez to rozumieć oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

- wybudowaniu

- lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Mając na uwadze powyższe, przy analizowaniu czy dana nieruchomość korzysta ze stosownego zwolnienia od opodatkowania, konieczne jest ustalenie przede wszystkim momentu jego pierwszego zasiedlenia.

W tym też zakresie, można dostrzec, iż nieruchomości położone na Działce (tj. budynki przy ul.... o numerach 28-30 i 30a), są nieruchomościami wobec których doszło już do pierwszego zasiedlenia dawno temu.

Ponadto, w tym długoletnim okresie, budynki te nie podlegały ulepszeniu. Przeprowadzone prace w czerwcu i listopadzie 2019 r., nie stanowiły w ocenie Wnioskodawcy ulepszenia, a były zwykłymi pracami remontowymi. Co prawda, ustawy o podatkach dochodowych nie definiują pojęcia prac remontowych. Natomiast w danym zakresie można odnaleźć szereg interpretacji indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe, czy też sądy administracyjne.

Dla przykładu warto przywołać interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 marca 2017 r. znak: 0461-ITPB3.4510.4.2017.2. JG, w której stwierdzone zostało, że z przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz jego uzupełnienia wynika, że prace związane z utrzymaniem sieci kanalizacyjnej, prowadzone przez Wnioskodawcę z zastosowaniem technologii bezwykopowej tzw. "kraking (cracking)". Przedmiotowa technologia polega na tym, że wyeksploatowany odcinek sieci wodociągowej wciągana jest głowica, która kruszy istniejącą rurę wkładając po śladzie starej nową rurę o tej samej średnicy wewnętrznej. W trakcie tej technologii dotychczasowe orurowanie jest całkowicie rozkruszane za pomocą głowicy rozkruszającej. Całość pozostawia się w gruncie. Nowa konstrukcja rur nie zmienia właściwości technicznych, ani strukturalnych dotychczasowego systemu. Jest jego zamianą przedłużającą okres użytkowania wymienianego odcinka sieci. Zgodnie z informacją Wnioskodawcy jest to technologia obecnie powszechnie stosowana, w toku której średnica rur nie ulega zmianie, zapewniając jednocześnie poprawienie hydrauliki i przedłużenie żywotności sieci bez zmiany jej przeznaczenia. Poniesienie nakładów na prace dotyczące wymiany rur w istniejącej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej prowadzi do wykonania robót polegających na podtrzymaniu, odtworzeniu stanu pierwotnego i użytkowego metodą bezwykopową (tzw. cracking) oraz przywróceniu pierwotnych parametrów sieci, tj. bez zmiany cech użytkowych, ale z odtworzonym okresem użytkowania. W wyniku dokonanej analizy sprawy - w odniesieniu do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - nie ulega wątpliwości, że poczynione przez Wnioskodawcę wydatki nie spowodują (stosownie do art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) ulepszenia środka trwałego użytkowanego przez Wnioskodawcę. Tym samym w opisanym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca może nie kwalifikować omawianych wydatków do ulepszeń zwiększających wartość środka trwałego, lecz do kosztów remontu.

Podobnie również wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 11 sierpnia 2020 r. znak: 0111-KDIB2-1.4010.189.2020.2.AP, w której stwierdził, że remont ma zatem na celu przywrócenie pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego wraz z wymianą zużytych składników technicznych, nie zmieniając przy tym jego charakteru i funkcji. Remont następuje w toku eksploatacji środka trwałego przez podatnika i jest wynikiem tej eksploatacji (zużycia). Wymiana zużytych elementów środka trwałego na nowe ma charakter odtworzeniowy, przywracający jedynie jego pierwotną wartość użytkową i niezmieniający jego charakteru. Podkreślenia wymaga fakt, że przy remoncie mogą być stosowane materiały odpowiadające aktualnym standardom technologicznym. Przy ocenie wydatków - czy to wydatki na remont - należy bowiem brać pod uwagę zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą i postęp techniczny, mające wpływ na sposób i środki realizowania robót tym pojęciem objętych. Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że jak jednoznacznie wynika z wniosku zarówno w przypadku budynku piekarni, jak i budynku zajazdu, prace planowane przez Wnioskodawcę będą miały charakter remontowy (odtworzeniowy), mimo, że do odtworzenia będą użyte inne, bardziej nowoczesne materiały. Ponadto, zarówno rampy załadowcze, jak i taras wraz w wejściem - połączone na trwałe z budynkiem, zatem nie zostaną one ani powiększone, ani poszerzone, ich wymiary pozostaną takie same i co istotne, ich charakter pozostanie niezmienny. W wyniku przeprowadzonych prac nie powstanie także nowy środek trwały.

Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, podjęte w czerwcu oraz listopadzie 2019 r. prace sprowadzały się do częściowego zabezpieczenia budynków przed całkowitym zniszczeniem jak i wymianą niektórych elementów konstrukcyjnych, które na skutek ubiegu czasu uległy degradacji.

Ponadto, Wnioskodawca wykorzystując do powyższych prac nowych elementów, dostosowanych do obecnych rozwiązań technologicznych nie dokonywał ulepszenia budynku. Wymienione w stanie faktyczne prace miały wyłącznie na celu odświeżenie stanu niektórych ich elementów.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy nie można w danym aspekcie uznać, iż wobec budynków położonych na Działce doszło do ich ponownego pierwszego zasiedlenia na podstawie prac wykonanych w 2019 r.

Końcowo, Wnioskodawca podkreśla, iż w jego ocenie bez znaczenia powinien pozostawać również fakt, że zbywane budynki położone przy ul.... 28-30 oraz... 30a, są w stanie do częściowej rozbiórki lub na obecną chwilę są niezamieszkalne.

W orzecznictwie TSUE (np. wyrok z 19.11.2009 C-461/08) podkreśla się, iż tego rodzaju transakcja mogłaby stanowić dostawę niezabudowanej działki wyłącznie w sytuacji, gdy:

- budynek ma zostać rozebrany, a na jego miejsce ma zostać wzniesiona nowa konstrukcja;

- rozbiórka tych budynków już się rozpoczęła i została zainicjowana przez sprzedawcę - do czego on sam się zobowiązał;

- głównym ekonomicznym zamiarem stron transakcji jest dostarczenie właśnie niezabudowanej działki.

W podobny sposób wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 19 czerwca 2015 r. sygn. I FSK 818/14, w której stwierdził, że skoro rozbiórka budynków nawet nie rozpoczęła się przed dokonaniem dostawy, to wnioskodawca nabył nieruchomość zabudowaną, a nie sam grunt. Zgodzić się należy z konkluzją, że dla oceny charakteru takiej transakcji nie ma znaczenia fakt, że została wydana decyzja udzielająca pozwolenia na budowę, dla realizacji którego konieczna była rozbiórka istniejących na działkach obiektów. Słusznie sąd I instancji podkreślił, że bez znaczenia dla kwalifikacji tej czynności na gruncie podatku VAT jest okoliczność, że nabywca w przyszłości, po dokonaniu dostawy zamierza zburzyć budynki i wznieść nowe (podobnie NSA w cytowanych wyrokach z 7 listopada 2013 r., sygn. akt I FSK 1436/13 i sygn. akt I FSK 1582/13).

Natomiast, jak Wnioskodawca przedstawił w stanie faktycznym, dane budynki będą wymagać gruntownego remontu/częściowej rozbiórki z obowiązkiem wysoce prawdopodobnego, jednoczesnego zachowania waloru zabytkowego tych budynków.

Powoduje to zatem, że w danej transakcji nie wystąpi ekonomiczny zamiar dostarczenia niezabudowanej działki, a po prostu dostawy budynków w bardzo złym stanie technicznym po cenie na tyle atrakcyjnej, aby zachęcić potencjalnego inwestora do ich nabycia, a następnie wyremontowania.

Fakt, że w wycenie przedstawiona została cena według wartości działki, wynika wyłącznie z niemożliwości wycenienia budynków ze względu na ich stan techniczny.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy skutki podatkowe dostawy działki zabudowanej budynkami położonymi przy ulicy... 28-30 oraz... 30a powinien oceniać zgodnie z normą zawartą w art. 29a ust. 8 Ustawy o VAT (dostawa działki dzieli los budynków, budowli lub ich części i z podstawy opodatkowania nie wydziela się wartości gruntu).

Powyższe powoduje zatem, iż dostawa opisanej w stanie faktycznym działki wraz z budynkami będzie korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, ze względu na fakt upłynięcia od momentu pierwszego zasiedlenia, a planowanej daty dostawy budynków dwóch lat, w tym również niedokonywania na danej nieruchomości stosownych ulepszeń w rozumieniu ustaw o podatkach dochodowych, których wartość przekraczałaby 30% wartości początkowej tych budynków.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiło Państwa Województwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą":

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów, zarówno grunt, jak i budynek spełniają definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Stosownie zaś do art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Podmioty te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z opisu sprawy, Województwo zamierza zbyć zabudowaną działkę nr.

Wyłączeniem od opodatkowania nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Wobec powyższego, w analizowanej sprawie, z uwagi na fakt, że sprzedaż ww. nieruchomości będzie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną), tym samym dla planowanej czynności sprzedaży ww. zabudowanej działki nr. Województwo będzie występowało w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, sprzedaż działki nr. wraz z położonymi na działce budynkami, stanowiła dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy i na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT m.in. dla dostawy budynków/budowli spełniających określone w tych przepisach warunki.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;

b)

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z uregulowania tego wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)

wybudowaniu lub

b)

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika - bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.

W przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki, aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

- towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

- przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Bowiem stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków lub budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Stosownie do art. 43 ust. 10 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1)

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2)

złożą:

a)

przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi

urzędu skarbowego lub

b) w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów - zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1)

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3)

adres budynku, budowli lub ich części.

Wątpliwości Państwa Województwa dotyczą ustalenia, czy sprzedaż zabudowanej działki nr.... będzie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego opisanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie, dla dostawy zabudowanej działki nr... oraz posadowionych na niej budynków, tj. budynku o nr 28-30, budynku o nr 30a oraz budynku - zespołu garaży, będzie znajdowało zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do tych budynków nastąpiło pierwsze zasiedlenie. Analiza przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego na tle przywołanych regulacji prawnych wskazuje, że sprzedaż ww. budynków będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż będą spełnione warunki wymienione w tym przepisie. Przedstawione we wniosku okoliczności wskazują, że sprzedaż ww. budynków nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Z opisu sprawy wynika bowiem, że do czasu nabycia przez Państwa Województwo nieruchomość znajdowała się z od 1990 r. w zarządzie Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego. Następnie była użytkowana przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej im.... (następca prawny Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego). Nieruchomość jest zabudowana dwoma budynkami użytkowymi o numerach porządkowych 28-30 oraz 30a oraz zespołem garaży złożonym z 4 boksów (80 m2). Budynek przy ul.... 28 został wybudowany ok. 1902 r., przebudowany w 1923 r. w związku z połączeniem z budynkiem. 30, w latach okupacji dobudowano oficynę, budynek przy ul... 30 wybudowany w latach 1905-06. Budynek o numerze 30a wybudowany prawdopodobnie w latach 50-60 ubiegłego wieku, aktualnie jest oddany w użyczenie Szpitalowi Specjalistycznemu im.... na cele archiwum zakładowego. W listopadzie 2019 r. w budynku 28-30 zostały wykonane prace remontowe na kwotę 43.050 zł, jednak nie stanowiły ulepszenia w rozumieniu ustaw o podatkach dochodowych. Z zapisów w książce obiektu budowlanego 30a wynika, że w ostatnich 10 latach nie były prowadzone żadne prace remontowe. Nadto, z opisu wynika, iż zespól garaży stanowi budynek, wobec którego doszło już do pierwszego zasiedlenia dawno temu, a Państwa Województwo nie ponosiło nakładów na ulepszenie ww. zespołu garaży. Tym samym, pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków położonych na działce nr 32, a ich sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Nadto, należy wskazać, iż bez wpływu na powyższe pozostaje fakt, że zbywane budynki położone na działce nadają się do generalnego remontu lub częściowej rozbiórki, bowiem - jak wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku - budynki te nadal są budynkami, w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane.

Zatem, sprzedaż ww. budynków, tj. budynku o nr 28-30, budynku o nr 30a oraz budynku - zespołu garaży, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W konsekwencji, również dostawa działki nr..., na której położone są ww. budynki, stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Podsumowując, dostawa zabudowanej działki nr... będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwa Województwo przedstawiło i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa Województwo interpretacji należy wskazać, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny/zdarzenie przyszłe i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tutejszy organ nie jest nimi związany.

W kwestii powołanych wyroków NSA należy zauważyć, iż wyroki sądu administracyjnego, są to rozstrzygnięcia odnoszące się do indywidualnych spraw i co do zasady wiążą one strony postępowania w tych konkretnych, indywidualnych sprawach nie rozciągając swojego oddziaływania na inne, choćby podobne lub zbieżne sprawy. Zatem powołane orzeczenia nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540, z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: sytuacja Państwa Województwa będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Województwo zastosuje się do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540, z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl